13 neodmyslitelných věcí na okruh

Autor: Miloš Sochor |  Kategorie: Technika |  11. 10. 2016

Tento seznam základních věcí na okruh předpokládá to, že motorka samotná je jak ze žurnálu – tzn. motorka je servisovaná, čístá, vše je řádně promázáno a taky důkladně prohlédnuto. Tedy žádné povolené šroubky, čistý a namazaný řetěz, všechny provozní kapaliny mají tu správnou hladinu a kvalitu, pokud možno nové pneumatiky a tak dále.  Těmto věcem se ještě budeme věnovat v příštích článcích.
Dnes se zaměříme na ty důležité maličkosti okolo, které mohou den na okruhu výrazně usnadnit a ty se tak můžeš plně koncentrovat na svoji jízdu a techniku. Není nic horšího než sednout na motorku před první jízdou, sklopit hledí a najednou zjistit, že to hledí je zasrané jak veřejný hajzl v Ankaře nebo, že nemáš upravený tlak v pneu, nebo snad nejde nastartovat motorka, protože je vybitá baterka.
Na okruh je nejlepší přijet odpočatý a mít hlavu pěkně debordelizovanou od těch maličkostí. Prostě vědět, že je vše v naprostém pořádku a že máš všechno, kdyby tě náhodou mělo něco překvapit.

1. Tlakoměr

Správný tlak v pneumatikách je pro jízdu na okruhu asi to nejdůležitější. Pneumatika se v náklonu dotýká asfaltu pár čtverečními centimetry a špatný tlak může způsobit spoustu nepříjemných situací. To jaké gumy obout a jaký tlak tam naládovat – to už je zase téma na samostatnou knížku.  Budeme tedy předpokládat, že máš dle preferencí vybrané správné pneumatiky a víš jejich správný tlak na okruh. 

2. Kompresor

Zvláště u okruhovek, které nemají boční stojánek, je obtíženjší jezdit po paddocku a hledat někoho s kompresorem. Už jsme si řekli, jak je důležité mít ten správný tlak v pneu, takže je neméně podstatné mít po ruce možnost si ho co nejrychleji upravit.

3. Kanistr

Za celý den na okruhu určitě spotřebuješ víc jak plnou nádrž benzínu a tak je dobré mít sebou pár extra litříků.  Jasně, skoro na všech okruzích je benzinka, ale znáš to – zrovna když dojedeš svoji jízdu, která ti dá hodně do těla, chceš si trošku vydechnout, občerstvit se, atd. Jízda na benzinku v tu chvíli nezní jako ten nejlepší nápad.  Plus musíš dát nahřívat gumy, což nás plynule přesouvá k další nutnosti na okruh.  Jo a hodí se nálevka nebo trychtýř – není zrovna ukázkové cákat benzín po rozpáleném motoru a svodech, protože z kaňďáku to na prasáka bez ukápnutí prostě nedáš.

4. Nahříváky

Opět se dají vést debaty, jestli nahříváky jsou to nejnutnější.  Pokud jezdíš na pneumatikách homologovaných do běžného provozu, tak úplně nejnutnější nejsou. Ale pokud jezdíž na závodních gumách, tak je to bez nich mnohem složitější, protože skoro vůbec nefungují. Řádně nahřátá guma ti ušetří kolo až dvě zahřívaní jízdou na dráze.

5. Stojany

Pokud tedy chceme nahřát pneumatiky, tak to bez stojanů ani nejde. Ale stojany nepotřebujeme jenom kvůli tomu – jsou nutností v případě výměny pneumatik, mazaní řetězu, čištění brzdových kotoučů, a celé řady dalších servisních úkonů.  A zase, v případě okruhovek bez bočních stojánků, by nezbylo nic jiného než motorku opírat o auto – nepraktické.

6. Prodlužovačky

Těch nikdy není dost. Na všech okruzích jsou všude okolo zdroje napájení, jen je potřeba dostat volty pěkně až k sobě na plácek. Prodlužka, která má 30 metrů, se zdá být ok na všech okruzích.  Ne všechny okruhy mají stejné zásuvky, tak je dobré mít co nejuniverzálnější zásuvkové vidlice, nebo aspoň oba tři typy, které se vyskytují.  

7. Špunty do uší

Ti co špunty při jízdě na motorce používají už vědí, a není jim třeba nic vykládat. Můj názor je, že hučení v helmě dokáže skoro zdvojnásobit únavu a se špunty v uších se lépe soustředí na jízdu a zvuk motoru. To platí jak na okruhu, tak při celodenní cestě do Alp.  Špunty jakoby odfiltrují všechno špatné a přitom je slyšet vše důležité. Kapiš?
zdroj: bikesportnews.com

8. Čističe

Na začátku jsme si řekli něco o špinavém hledí.  Fakt není od věci si ho před každou jízdou řádně očistit. Kolikrát se ten přerostlej hmyz rozplácne přesně před okem a skoro není z helmy vidět.  Sice se to zdá jako samořejmost, ale v paddocku se najde pár řezníků co si, zdá se, čistí helmu jen přes zimu. Když už jsme u toho, není na škodu přečistit i plexi na motorce, aby bylo při zalehnutí na cílovce lépe vidět na svět před sebou.

9. Topení

Pokud trávíš na okruhu noc v dodávce nebo karavanu, nějaký zdroj topení, je naprostá nutnost. I uprostřed léta.  Zvláště na začátku a konci sezóny se může stát, že teploty přes den se vyšplhají vysoko nad 20°C a přes noc může být klidně 8°C.  A to už může být v dodávce sakra nepříjemná noc.  Bufíka sebou!

10. Hodiny

Celý okruhový svět se točí kolem časového rozvrhu jízd. Standardem je den rozdělený na 20 minutové jízdy do čtyřech výkonostních skupin.  Přes polední přestávku ještě k tomu dojde k přerozdělení jezdců podle zajetých časů.  Prostě minimálně šestkrát za den řešíš v kolik hodin jedeš.  A taky těsně před jízdou potřebuješ vědět kolik minut zbývá než tě pustí na trať, aby nahříváky nešli dolů přilš brzo nebo příliš pozdě.  Nosit hodinky při jízdě na okruhu je nepraktické a chodit pořád čumět na mobil je taky o ničem. Jedny velké nástěné hodiny ušetří spoustu stresu a přemýšlení.

11. Spotřební matroš

Co si budeme vykládat - motorka na okruhu dostává zabrat.  Je škoda, když ti zkazí okruhový den fakt, že ojedeš destičky, nebo, když ti vyteče chladící kapalina.  A proto se hodí vzít si sebou minimálně motorový olej, olejový filtr, chladící kapalinu, brzdovou kapalinu, náhradní destičky, a nebo třeba spojkové lamely.  Je třeba promyslet, co by mohlo vypovědět službu, a připravit se na to.   
 

12. Nářadí

Základem je pořádna Gola sada a pár věcí okolo.  Každý to má jinak vzhledem k tomu, co potřebuje, ale základem je mít možnost demontovat obě kola, kapotáž, schopnost vyměnit brzdové destičky, a mít možnost podotahovat tak nějak všechno, co se může na motorce uvolnit.  Okruhovky většinu času stojí a nemají čas se dobíjet a tak se stává, že na okruhu párkrát blafnou a je po zábavě – nabíječku na baterku vždycky sebou a nebo řádně před okruhovým dnem dobít!

13. Zázemí

Není nad to, udělat si mezi jízdamí maximum pohodlí.  Určitě se hodí rozkládácí křeslo, stan/markýza pro únik před horkem, kobereček na zem (pod motorkou vypadá stylově, ale hodí se třeba i při přezouvání bot nebo ležení pod motorkou při opravách), lampa (v paddocku je někdy tma jak v pr**li, zrovna když potřebuješ večer opravit spojku), zdrhovačky (dá se s tím opravit skoro všechno) a to co ne, tak to opravíš amerikou.  Dále se hodí staré hadry na utírání čehokoliv, co je zrovna potřeba.  Hodí se i nějaká ta sváča a hodně vody na pití mezi jízdami.
Ten, kdo přijede na okruh jenom s mobilem, musí většinou pobíhat zmateně po paddocku a všechno si půjčovat.  Takové mají všichni “vybavení“ nejraději :)
Stáhni a vytisnki si tento seznam věcí na okruh a už nikdy nebuď za tragéda:

O autorovi

Miloš Sochor

Jsem nadšenec a obdivovatel motorek ve všech podobách. Každodenní pracant je Honda VFR800X Corssrunner a na okruhu proháním litrové GSX-R K8. Na silnicích a okruzích mám naježděno přes 500 000km. Z minulosti stojí za zmínku: 2010 týmový Mistr ČR ve sportovní mototuristice (ČMF) 2003 jezdec týmu Clifford Cycles v USA (Championship Cup Series).
milos@okruhari.cz