BRNĚNSKÝ ARCHIV - Gran Prix ČR 1995

Autor: David Vejmola |  Zdroj:  Archiv Masarykova okruhu |  Kategorie: Zajímavosti, Reportáže |  14. 1. 2019

Korunovace šampiona nebude

Zítra se opět po roce představí ma Masarykově okruhu u Brna nejlepší jezdci světa v desátém podniku světového šampionátu silničních motocyklů - Grand Prix České Republiky. Na startovní rošt se postaví mistři řídítek kubatur 125, 250 a 500ccm a sajdkár. Na programu je rovněž mistrovství Evropy a neoficiální MS Supersportů - Thunderbike Trophy. Oproti loňskému roku nemůže v Brně žádný jezdec získat předčasně titul mistra světa, korunovace šampiona tedy nebude. 

Uvedené informace jsou autentickým přepisem z archivu Masarykova okruhu.

Na plný plyn

Už to vypuklo! Kolony silných motocyklů na přístupových komunikacích k moravské metropoli, kempy zaplavované pestrobarevnými stany, změť cizích jazyků, čtyřdenní benzinová horečka startuje. Prostory "paddocku" napěchované obřími kamióny, jejichž útroby skrývají špičkové jednostopé závodní speciály a stejně dokonalou techniku, nezbytnou pro jejich provoz. Centrum města dýchá zvýšeným ruchem, dopravní prostředky praskají ve švech, vše graduje ke svému zákonitému vrcholu, nedělnímu představení světové elity dvou kol pod Špilberkem při GP České Republiky. Brno se na pár dnů stává křižovatkou cest a metropolí mezinárodního významu.

Pravou bouři rozpoutají v Brně až dnešní osré tréninkové jízdy

Na Masarykově okruhu bylo včera dusno, dusno před bouří. Ta ale nepřišla, na okruh nespadla ani kapka. Dusno ale, klid před bouří, byl i v depu. Včera pilně trénovali jen jezdci vložených závodů. Deset tisíc diváků, kteří sledovali první tréninky, muselo být spokojeno. Pravou bouři v Brně dnes rozpoutají až "ostré" tréninky 10. závodu MS silničních motocyklů a sajdkár.

Doohan se na trati nudí

V překvapivém útoku na své kolegy zdůrazňuje Doohan, že polovina jeho rivalů si své tovární stroje ani nezaslouží! "Není nic protivnějšího, než vítězství dosažená s hravou lehkostí. Pohodlně si kroužím a dělám jen to nejnutnější, abych zvítězil. Nudím se já i diváci. Závody už nejsou tak vzrušující jako za času Raineyho a Schwantze," řekl Michael Doohan, který nechce na trati nic lehce nabýt. Svůj úspěch si chce zasloužit, vyžaduje silné soupeře. Jinak se mu prý nevyplatí riskovat život v rychlostech kolem 300 km/h. Nejde mu o peníze, ani o slávu. Pro Doohana stojí v popředí vlastní boj: "Pokud jezdím sám proti sobě, je na čase přestat. Nevím zda skončím v příštím nebo přespříštím roce."

Vedoucí muž MS třídy do 500ccm australan Doohan v sedle Hondy č. 1 v sobotním tréninku zajel "až" druhý čas na 1 kolo, a to 2:02,524

Vedoucí muž MS třídy do 500ccm australan Doohan v sedle Hondy č. 1 v sobotním tréninku zajel "až" druhý čas na 1 kolo, a to 2:02,524

č. 65 ital Loris Capirossi vede stroj Honda 500ccm zatáčkou u stanice č. 10. V sobotním měřeném tréninku zajel pátý čas na 1 kolo 2:03,229

č. 65 ital Loris Capirossi vede stroj Honda 500ccm zatáčkou u stanice č. 10. V sobotním měřeném tréninku zajel pátý čas na 1 kolo 2:03,229

Australan Daryl Beattie v sedle stroje Suzuki č. 4 v nájezdu do poslední zatáčky na druhém kilometru. V sobotním tréninku "půllitrů zajel třetí čas na 1 kolo 2:02,611

Australan Daryl Beattie v sedle stroje Suzuki č. 4 v nájezdu do poslední zatáčky na druhém kilometru. V sobotním tréninku "půllitrů" zajel třetí čas na 1 kolo 2:02,611

Beattie po strhujícím prvním tréninku připraven bojovat o vítězství

Jezdci týmu Suzuki Lucky Strike Darylu Beattiemu splnil sobotní trénink jeho přání - do nedělního závodu třídy 500ccm nastoupí z první řady. Po vzrušující bitvě v tréninku, kdy se pořadí na prvních třech místech neustále měnilo, obsadil třetí pozici za Caladorou a Doohanem. "Během tréninku jsem se dvakrát objevil v čele pořadí, takže konečné třetí místo mě trochu zklamalo. Na druhé straně to však není až tak důležité. První řada startovního roštu a motocykl s konstatními rychlými časy během závodu jsou přednostmi, které jezdec potřebuje."

Nejrychlejší muž sobotního tréninku ital Luca Cadalora v sedle stroje Yamaha č. 2 projíždí poslední zatáčkou na čtvrtém kilometru. 1 kolo za 2:02,180

Nejrychlejší muž sobotního tréninku ital Luca Cadalora v sedle stroje Yamaha č. 2 projíždí poslední zatáčkou na čtvrtém kilometru. 1 kolo za 2:02,180

Angličan Eugene McManus na Yamaze č. 23 pod tribunou A v poslední zatáčce na druhém kilometru odolává náporu španěla Checy v dopoledním tréninku před závodem

Angličan Eugene McManus na Yamaze č. 23 pod tribunou A v poslední zatáčce na druhém kilometru odolává náporu španěla Checy v dopoledním tréninku před závodem

Startovní rošt třídy do 500ccm

Startovní rošt třídy do 500ccm

První kolo závodu. Do zatáčky na druhém kilometru u stanice č. 5 najel na prvním místě japonec Abe, sledován Doohanem, Barrosem, Cadalorou. Itohem a Capirossim

První kolo závodu. Do zatáčky na druhém kilometru u stanice č. 5 najel na prvním místě japonec Abe, sledován Doohanem, Barrosem, Cadalorou, Itohem a Capirossim

Druhé kolo závodu. Na prvém místě projel zatáčkou v úseku druhého kilometru japonec Abe sledován australanem Doohanem, brazilcem Barrosem, italem Cadalorou a japoncem Itohem

Druhé kolo závodu. Na prvém místě projel zatáčkou v úseku druhého kilometru japonec Abe sledován australanem Doohanem, brazilcem Barrosem, italem Cadalorou a japoncem Itohem

Třetí kolo závodu. Na prvé místo se usazuje australan Doohan před dvojicí Abe, Barros

Třetí kolo závodu. Na prvé místo se usazuje australan Doohan před dvojicí Abe, Barros

Ve čtvrtém kole na prvním místě projíždí zatáčkou Doohan těsně sledován Abem a Cadalorou, který se posunul o jedno místo. Následují je Barros a Itoh

Ve čtvrtém kole na prvním místě projíždí zatáčkou Doohan těsně sledován Abem a Cadalorou, který se posunul o jedno místo. Následují je Barros a Itoh

Na osmém místě projel zatáčkou španěl Criville před dvojicí Checa, Reggiani

Na osmém místě projel zatáčkou španěl Criville před dvojicí Checa, Reggiani

Ital Luca Cadalora č. 2 poklápí stroj u stanice č. 5 již na druhém místě, těsně sledován japonci Abem a Itohem a brazilcem Barrosem

Ital Luca Cadalora č. 2 poklápí stroj u stanice č. 5 již na druhém místě, těsně sledován japonci Abem a Itohem a brazilcem Barrosem

Šesté kolo závodu. Itoh na stroji Honda č. 7 odsunul krajana Abeho za svá záda a azatáčkou projíždí na třetím místě. Na pátém místě jede australan Beattie, který zrychluje a postoupil o dvě místa. Barros po dobrém začátku jezdil na třetím místě, teď se marně snaží udržet kontakt s touto dvojicí

Šesté kolo závodu. Itoh na stroji Honda č. 7 odsunul krajana Abeho za svá záda a azatáčkou projíždí na třetím místě. Na pátém místě jede australan Beattie, který zrychluje a postoupil o dvě místa. Barros po dobrém začátku jezdil na třetím místě, teď se marně snaží udržet kontakt s touto dvojicí

V desátém kole na čtvrtém místě projíždí zatáčkou Beattie na Suzuki č. 4 sledován brazilcem Barrosem a italem Capirossim

V desátém kole na čtvrtém místě projíždí zatáčkou Beattie na Suzuki č. 4 sledován brazilcem Barrosem a italem Capirossim

Ital Cadalora po výjezdu ze zatáčky u stanice č. 6 na konci druhého kilometru se dotahuje na vedoucího jezdce Doohana

Ital Cadalora po výjezdu ze zatáčky u stanice č. 6 na konci druhého kilometru se dotahuje na vedoucího jezdce Doohana

14. kolo a Cadalora poklápí svou Yamahu č. 2 v poslední zatáčce na druhém kilometru na konci tribuny A a usazuje se na prvém místě štván australanem Doohanem

14. kolo a Cadalora poklápí svou Yamahu č. 2 v poslední zatáčce na druhém kilometru na konci tribuny A a usazuje se na prvém místě štván australanem Doohanem

15. kolo. Vedoucí dvojice Cadalora, Doohan projíždí kolem stanice č. 6 na konci druhého kilometru

15. kolo. Vedoucí dvojice Cadalora, Doohan projíždí kolem stanice č. 6 na konci druhého kilometru

O šesté místo bojuje španěl Criville s dvojicí Checa, Reggiani

O šesté místo bojuje španěl Criville s dvojicí Checa, Reggiani

Loris Capirossi v sedle stroje Honda č. 65 projíždí zatáčkou na druhém kilometru u stanice č. 6. Závod dojíždí na čtvrtém místě

Loris Capirossi v sedle stroje Honda č. 65 projíždí zatáčkou na druhém kilometru u stanice č. 6. Závod dojíždí na čtvrtém místě

Michael Doohan vede stroj Honda č. 1 zatáčkou v úseku čtvrtého kilometru u stanice č. 15. Dojíždí závod na druhém místě

Michael Doohan vede stroj Honda č. 1 zatáčkou v úseku čtvrtého kilometru u stanice č. 15. Dojíždí závod na druhém místě

Vítězný ital Cadalora na Yamaze č. 2 při vítězném kole zdraví diváky na tribuně A

Vítězný ital Cadalora na Yamaze č. 2 při vítězném kole zdraví diváky na tribuně A

Šampión šampusem nešetřil

Mistr světa v pětistovkách Doohan se v neděli na Masarykově okruhu musel smířit s druhým místem za skvěle jedoucím Cadalorou. Na stupních vítězů mu sportovně pogratuloval, ale při "šampaniádě" ho už vůbec nešetřil, takže Cadalora se ze sprchy do obličeje a za krk musel chvíli vzpamatovávat, přesto se nezdálo, že by mu tento šprým ubral na náladě. Radost z prvního vítězství v sezóně byla rozhodně silnější.

Cadalora už zase ví, jak chutná vítězství

"Čekali jsm na triumf dlouhou dobu. Dnešní den splnil naše přání a přinesl uspokojení do našeho týmu," prohlásil pateticky v cíli královské kubatury do 500ccm MS silničních motocyklů v Brně její vítěz Luca Cadalora

Velká cena pro Cadaloru

Na Masarykově okruhu vyvrcholila GP ČR, 10. podnik MS silničních motocyklů. Závody sledovalo v průběhu víkendu podél trati na 130 000 diváků. V závodu pětistověk se sice nepodařil start nejrychlejšímu z kvalifikace, ale brilatně jej v úvodu zastoupil týmový kolega, dvacetiletý japonec Abe. Ten však nevyržel drtivý nápor vedoucího MS Doohana a spadl. Čtrnácté kolo znamenalo vedoucí pozici Cadalory, který ji před australanem udržel do cíle a zvítězil tak ve své první letošní Velké ceně. 

Brněnská Grand Prix nemá mezi sportovními podniky u nás konkurenci

Víkendová Velká cena České Reoubliky MS silničních motocyklů na Masarykově okruhu v Brně nepřinesla letos žádnou korunovaci světového šampiona, ale naznačila další šance jezdců. Zajímavostí je, že všem třem kubaturám motocyklů vládli jezdci, kteří vítězili v tréninku. Když v závodě půllitrů jezdil na čele Mick Doohan, vypadalo to, že vítězové budou v Brně stejní jako loni. Ital Luca Cadalora však dokázal, že jeho nejlepší tréninkové časy nebyly náhodné. Až neskutečně lehce se přes Australana přehnal, ujel mu a zvítězil. I druhá příčka je však pro Doohana vítězstvím, neboť jeho největší pronásledovatel Beattie dojel po totálně zbabraném startu až za ním. "Jsem sice rozčarován, ale na druhé straně šťastný. Zlepšení Cadalorova motocyklu mi však dělá velké starosti," prohlásil obhájce titulu. Královská kubatura zůstává nejvíc otevřená. Devatenáct bodů rozdílu mezi australany stále nic neznamená, Doohan letos nerad, ale často padá. Za zmínku stojí i fakt, že ve všech kubaturách padly rekordy okruhu, vývoj továrních strojů jde mílovými kroky dopředu. 

Těžko lze Brnu po sportovní i organizační stránce něco vytknout. Služby na závodišti fungovaly bez chyby, policie si až nečekaně chytře a snadno poradila se zástupy aut a motocyklů mířícími na okruh a zpět. Na Masarykově okruhu se odehrála před zraky téměř sta tisíc diváků sportovní podívaná, která v naší zemičce může těžko hledat konkurenci. Snad budou mít brněnští pořadatelé v dalších letech dostatek peněz i diplomatických úspěchů, aby Grand Prix České Republiky zůstala tím, čím je.

Celková klasifikace Grand Prix České Republiky 1995 třídy půllitrů

Celková klasifikace Grand Prix České Republiky 1995 třídy půllitrů

Související články:

O autorovi

David Vejmola

Fotograf ve společnosti Okruháři.cz. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2010 a vicemistr Czech Endurance Championship 2011
david@okruhari.cz