BRNĚNSKÝ ARCHIV - Gran Prix ČR 1996

Autor: David Vejmola |  Zdroj:  Archiv Masarykova okruhu |  Kategorie: Zajímavosti, Reportáže |  22. 1. 2019

Brno už je na MS motocyklů připraveno, vlasy australana Doohana šly do dražby

Už devět podniků z patnácti má za sebou seriál mistrovství světa silničních motocyklů, 16.-18. srpna se jako jedenáctá v pořadí uskuteční Grand Prix ČR v Brně zahrnující i MS sajdkárů a sérii Thunderbike Trophy. Na autodromu na Kývalce se představí některé hvězdy s novým "účesem", hlavu připomínající biliárovou kouli má Huleš; zraněný Beattie, v Doningtonu se bez vlasů objevil i vedoucí muž šampionátu pětistovek australan Doohan. Ten svoji ozdobu zpeněžil za 300 liber v dražbě ve prospěch nadace Jezdci pro zdraví. Ta importuje do Afriky silné motocykly pro rozvoz zdravotnického materiálu.

Uvedené informace jsou autentickým přepisem z archivu Masarykova okruhu.

"Jsme připraveni z devadesáti procent. Zbývají jen krátkodobé maličkosti. Prohlídky tratě se nebojíme, máme ještě čerstvé protokoly z nedávné úspěšné homologace. To se víc zaměřuji na schůzku se zástupci organizace Dorna směřovanou na rok 1997," uvedl vedoucí brněnského realizačního týmu Ivan Szendiuch. Nečekaně úspěšný je zvýhodněný předprodej vstupenek. Jsou už rozebrána sedadla tribun T1 a T3, tenčí se i zásoba lístků na velkokapacitní tribunu T2 před boxy! Připomínáme, že mládež do 12 let a návštěvníci nad 65 roků mají vstup na přírodní tribuny zdarma.

Parkoviště už je plné

Parkoviště závodních strojů na Masarykově okruhu je už před sobotními a nedělními závody MS silničních motocyklů a sajdkárů zaplněno. V průběhu závodů bude připomínat malé městečko, neboť se v něm bude pohybovat 1100 zaměstnanců jednotlivých týmů a k tomuto počtu je nutno přidat ještě servisní techniky. Své přístřeší si v parkovišti rozložilo už třicet velkých obytných přívěsů jednotlivých jezdců, osm desítek karavanů, třicet stanů s dílnami a pětašedesát transportérů. Na místě je už i mobilní klinika dr. Claudia Costy, která zajišťuje rychlou lékařskou službu na všech závodech MS. 

Parkoviště závodních strojů na Masarykově okruhu "praská ve švech"

Parkoviště závodních strojů na Masarykově okruhu "praská ve švech"

Pořád se bude něco dít, na zemi i ve vzduchu

Potřebné uklidnění od dramatických bitev o každý zlomek sekundy na asfaltu Masarykova okruhu nabízí divákům bohatý doprovodný program. Chybět nesmí tradiční simulátor motocyklové jízdy za hlavní tribunou, pro odvážné se nabízí hned tři možnosti skoků na bungee jumpingu. V den závodu se očekává seskok parašutistů do různých míst dráhy. Vrchol pak obstará exibice letecké akrobatické skupiny Sky Box v nedělní pauze mezi zahřívacími tréninky a startem prvního závodu.

Zahajuje festival rychlosti

Sérií volných tréninků startuje dnes na Masarykově okruhu Velká cena České Republiky, jedenáctý díl MS silničních motocyklů. Podle slov zástupce týmu Irta pana Birda se ke čtvrtečnímu poledni prezentovalo v parkovišti závodních strojů celkem 53 týmů, další byly očekávány odpoledne a večer. Celkem by se mělo během třídenního maratonu rychlých kol představit zástupci 21 zemí čtyř kontinetů. Z absolutní špičky chybí pouze australan Beattie, který po vleklém zranění není stoprocentně fit. Ačkoli všichni doufají, že se nebude opakovat promáčený víkend, provázející předchozí Velkou cenu na rakouském Zeltwegu, mnozí startující s obavami vzhlížejí k přeháňkami hrozící obloze.

K. Roberts junior: "Mám raději suchou trať, brněnská spousta zatáček se dá projíždět rychleji, také divákům udělá slunečné počasí větší radost." Japonec Abe: "Už nikdy a nikde nechci jet na mokru!" Jaroslav Huleš: "Na vlhké dráze jsem svému okolí nebezpečný, jedu pomalu a často padám. Na brněnský start jsem se intenzivně připravoval. Zlepšoval fyzičku, hodně jezdil na terénním motocyklu, který enormní zátěž nevydržel. Rád bych zajel co nejlépe, dosáhl na bodované pozice a udělal tak radost příznivcům, novinářům i sponzorům."

Dobře bude podél trati postaráno i o návštěvníky. 71 stánků s občerstvením obhospodařují Budvar a Coca Cola, na tribuně F nabídne bavorské speciality firma Schütze-EMC Wurst, značkové sportovní oblečení prodává holandský zástupce Lee van Dam. Dopravu posílí z Mendlova náměstí zvláštní linka 202, jezdící v půlhodinových intervalech po celý víkend. Autobus č. 68 začíná v sobotu a neděli v pisáreckém areálu DPmB.

Francouz Jean Michel Bayle překvapil nejen všechny spoupeře ale i sebe nejrychlejším časem tréninku třídy do 500ccm, 1 kolo za 2:02,834

Francouz Jean Michel Bayle překvapil nejen všechny spoupeře ale i sebe nejrychlejším časem tréninku třídy do 500ccm, 1 kolo za 2:02,834

Dva nejrychlejší muži tréninku australan Mick Doohan v sedle stroje Honda č. 1 a francouz Bayle na Yamaze č. 12 v sobotním prvém tréninku při průjezdu zatáčkou na druhém kilometru pod tribunou A

Dva nejrychlejší muži tréninku australan Mick Doohan v sedle stroje Honda č. 1 a francouz Bayle na Yamaze č. 12 v sobotním prvém tréninku při průjezdu zatáčkou na druhém kilometru pod tribunou A

Capirossi věří Hulešovi

Italský jezdec Loris Capirossi, jeden z favoritů nedělního závodu GP ČR v Brně tř. 500ccm, fandí jedinému českému jezdci seriálu Jaroslavu Hulešovi. "Jeho kubatura je velmi vyrovnaná a jako nováček to nemá Huleš lehké. Ale velice dobře znám stáj Paola Pileriho, v níž Huleš jezdí - za tento tým jsem do loňska jezdil. Věřím, že se Jarda prosadí v příštím roce mnohem víc než letos," řekl včera Capirossi. "Chtěl bych bodovat lépe než v předchozích závodech a dobrou výchozí pozicí by byl start ze třetí řady." prohlásil J. Huleš, který brněnský okruh dobře zná. 

Brazilec Alex barros sleduje australana Doohana při průjezdu zatáčkou v úseku horské části tratě mezi stanicí 17 a 18

Brazilec Alex barros sleduje australana Doohana při průjezdu zatáčkou v úseku horské části tratě mezi stanicí 17 a 18

Michael Doohan v sedle stroje Honda č. 1 při průjezdu zatáčkou u stanoviště č. 15. Vedoucí jezdec MS této třídy zajel "jen" druhý čas na 1 kolo 2:02,914

Michael Doohan v sedle stroje Honda č. 1 při průjezdu zatáčkou u stanoviště č. 15. Vedoucí jezdec MS této třídy zajel "jen" druhý čas na 1 kolo 2:02,914

Ital Luca Cadalora letošní sezonu jezdí na stroji Honda 500ccm č. 3. Na záběru zdolává poslední zatáčku na čtvrtém kilometru u stanice č. 15. V sobotním tréninku patřil k nejrychlejším, 1 kolo 2:03,397 - pátý čas

Ital Luca Cadalora letošní sezonu jezdí na stroji Honda 500ccm č. 3. Na záběru zdolává poslední zatáčku na čtvrtém kilometru u stanice č. 15. V sobotním tréninku patřil k nejrychlejším, 1 kolo 2:03,397 - pátý čas

Tribuna C, bezkonkurenční divácké místo. S pohledem na 3. - 4. kilometr tratě bohaté na zatáčky

Tribuna C, bezkonkurenční divácké místo. S pohledem na 3. - 4. kilometr tratě bohaté na zatáčky

Tribuna A na druhém kilometru tratě Masarykova okruhu. Chrudimská akrobatická skupina Sky Box předvádí své umění před nedělním závodem

Tribuna A na druhém kilometru tratě Masarykova okruhu. Chrudimská akrobatická skupina Sky Box předvádí své umění před nedělním závodem

Oficiální startovní rošt třídy 500ccm

Oficiální startovní rošt třídy 500ccm

Brno téměř jubilejní

Neuvěřitelných hodnot dosahují počty závodů, které byli v MS silničních motocyklů za téměř padesátiletou historii odjety. Velká cena ČR se například stala 499. podnikem pro královskou kubaturu do 500ccm. Masarykovu okruhu jen o vlásek unikla oslava úctyhodného jubilea, jež tak připadne na GP národů, první zářijovou neděli v italské Imole.

Monacký aristokrat fandil při Velké ceně motorek

Ze stovek hostů, které si stáje a sponzoři pozvali do zákulisí motocyklové Velké ceny ČR v Brně, natropilo největší rozruch Jeho Veličenstvo princ Albert z Monaka. "Závody motocyklů mě velmi fascinují," prohlásil v boxech Masarykova okruhu monacký aristokrat. "Na závodech jsem ale dlouho nebyl, naposledy před pěti roky ve francouzském Le Castellet, takže mě těší, že jsem se dostal do Brna." Trať jej natolik zaujala, že po sobotní průtrži mračen nasedl na skůtr a vyrazil na obslužnou silnici, která kopíruje okruh.

Američan Scott Russell poklápí těžký "půllitr" Suzuki č. 11 na špici pelotonu v poslední zatáčce na třetím kilometru stíhán čtveřicí Doohan, Bayle, Barros, Abe

Američan Scott Russell poklápí těžký "půllitr" Suzuki č. 11 na špici pelotonu v poslední zatáčce na třetím kilometru stíhán čtveřicí Doohan, Bayle, Barros, Abe

Zatáčkou projíždí na šestém místě Cadalora před Crivillem, dvojicí japonských jezdců Okada, Itoh a Robertsem jr.

Zatáčkou projíždí na šestém místě Cadalora před Crivillem, dvojicí japonských jezdců Okada, Itoh a Robertsem jr.

Na 11. místě projíždí zatáčkou ital Capirossi štván čtveřicí ve složení Rymer, Checa, Puig, Williams

Na 11. místě projíždí zatáčkou ital Capirossi štván čtveřicí ve složení Rymer, Checa, Puig, Williams

Za zády vedoucího jezdce "půllitrů" američana Scotta Russella se usadil australan Doohan. Na třetím místě v nájezdu do zatáčky vede stroj Yamaha francouz Bayle sledován Barrosem

Za zády vedoucího jezdce "půllitrů" američana Scotta Russella se usadil australan Doohan. Na třetím místě v nájezdu do zatáčky vede stroj Yamaha francouz Bayle sledován Barrosem

Ital Luca Cadalora na stroji Honda 500ccm č. 3 odstupuje pro mechanickou závadu ve čtvrtém kole

Ital Luca Cadalora na stroji Honda 500ccm č. 3 odstupuje pro mechanickou závadu ve čtvrtém kole

Russell při průjezdu zatáčkou na konci třetího kilometru stále v roli vedoucího jezdce štván Doohanem, Barrosem a novým mužem Crivillem. Bayle klesl na páté místo a začíná ztrácet kontakt s vedoucí čtveřicí

Russell při průjezdu zatáčkou na konci třetího kilometru stále v roli vedoucího jezdce štván Doohanem, Barrosem a novým mužem Crivillem. Bayle klesl na páté místo a začíná ztrácet kontakt s vedoucí čtveřicí

8. kolo závodu. Australan Doohan najíždí do zatáčky na špici pelotonu štván Crivillem a Russellem, který klesl z prvého  místa na místo třetí. Tato trojice se metr po metru začíná vzdalovat skupince vedené Barossem

8. kolo závodu. Australan Doohan najíždí do zatáčky na špici pelotonu štván Crivillem a Russellem, který klesl z prvého místa na místo třetí. Tato trojice se metr po metru začíná vzdalovat skupince vedené Barossem

9. kolo závodu a změna na špici. Criville vede stroj Honda zatáčkou u stanice č. 12, v závěsu Doohan a Russell

9. kolo závodu a změna na špici. Criville vede stroj Honda zatáčkou u stanice č. 12, v závěsu Doohan a Russell

Vedoucí trojice stále beze změny. Criville před Doohanem a Russelem

Vedoucí trojice stále beze změny. Criville před Doohanem a Russelem

Doohan a Russel v zatáčce u stanice č. 10 stíhají vedoucího jezdce závodu Crivilleho

Doohan a Russel v zatáčce u stanice č. 10 stíhají vedoucího jezdce závodu Crivilleho

Američan Russell v sedle stroje Suzuki č. 11 při průjezdu zatáčkou u stanice č. 10 sleduje motorovou bitvu vedoucí dvojice Doohan, Criville. Na vedoucí trojici se snaží dotáhnout američan Kenny Roberts jr. na Yamaze č. 10

Američan Russell v sedle stroje Suzuki č. 11 při průjezdu zatáčkou u stanice č. 10 sleduje motorovou bitvu vedoucí dvojice Doohan, Criville. Na vedoucí trojici se snaží dotáhnout američan Kenny Roberts jr. na Yamaze č. 10

Criville v neustálém náporu na vedoucího jezdce Doohana, s několika metrovým odstupem se stále drží Russel

Criville v neustálém náporu na vedoucího jezdce Doohana, s několika metrovým odstupem se stále drží Russel

V 21. kole odsunul za svá záda japonec Abe č. 9 angličana Rymera č. 26 a v posledním 22. kole připravil stejný osud i španěla Ponse č. 17, a zatáčkou u stanice č. 10 projíždí na 11. místě

V 21. kole odsunul za svá záda japonec Abe č. 9 angličana Rymera č. 26 a v posledním 22. kole připravil stejný osud i španěla Ponse č. 17, a zatáčkou u stanice č. 10 projíždí na 11. místě

Mladý američan Kenny Roberts jr. První kolo začal na 10. místě, ve čtvrtém byl už na 7., v 11. kole páté místo. Ve 14. kole se posunul na místo čtvrté, které udržel až do cíle

Mladý američan Kenny Roberts jr. První kolo začal na 10. místě, ve čtvrtém byl už na 7., v 11. kole páté místo. Ve 14. kole se posunul na místo čtvrté, které udržel až do cíle

Skott Russel na Suzuki jezdil v prvních šesti kolech na prvém místě. Od sedmého kola až do konce závodu na místě třetím

Scott Russel na Suzuki jezdil v prvních šesti kolech na prvém místě. Od sedmého kola až do konce závodu na místě třetím

Criville č. 4 v posledním kole závodu v infarktové bitvě o prvé místo s Doohanem poráží favorizovaného australana o dvě tisíciny sekundy

Criville č. 4 v posledním kole závodu v infarktové bitvě o prvé místo s Doohanem poráží favorizovaného australana o dvě tisíciny sekundy

Jezdci třídy 500ccm po dramatickém závodě projíždí úsekem 3. kilometru, za chvíli bude i tento závod historií

Jezdci třídy 500ccm po dramatickém závodě projíždí úsekem 3. kilometru, za chvíli bude i tento závod historií

Tým Lucky Strike Suzuki čeká na Beattieho

V MS silničních motocyklů 1995 byly ozdobou souboje dvou australanů - Micka Doohana na stroji Honda a Daryla Beattieho na Suzuki. Jejich vzájemný duel skončil nakonec plně ve prospěch zkušenějšího Doohana, který se stal podruhé za sebou mistrem světa. Znamenalo to, že se značka Suzuki poté, co ji v roce 1993 přivedl američan Kevin Schwantz k titulu, udržela ve světové špičce. Letos se z ní však vytratila. 

Crivilleho milimetrový triumf

V královské kubatuře půllitrů měl nejlepší úvod australan Doohan, suverén průběžné klasifikace šampionátu. Ještě v prvním kole ho předjel američan Russel, ale dvojnásobný mistr světa se za něj pověsil a číhal na příležitost. Ta se naskytla v 7. kole a v následujícím američana zdolal i Criville. Devátý okruh znamenal další změnu ve vedení, když Doohan neodolal náporu svého stájového kolegy z týmu Repsol Honda. Na vedoucí trojici se po polovině závodu začal dotahovat američan kenny Roberts jr., ale mezitím se posunul znovu do čela Doohan. V mimořádně dramatické koncovce došlo k senzaci, když o Crivilleho triumfu rozhodly ve fotofiniši doslova milimetry - pouhé dvě tisíciny vteřiny! "Vsadil jsem na útok v posledních metrech a kupodivu to vyšlo. O výhře jsem však v té chvíli nebyl přesvědčen. Uvěřil jsem tomu, až když jsem viděl snímek z cílové kamery," prohlásil Criville. Doohan byl nejtěsnější porážkou zklamán: "Přijít o vítězství takovým způsobem mrzí, ale Alex zaútočil ve chvíli, když už jsem nemohl odpovědět."

V Brně nadchli Rossi a Criville, Huleš nebodoval

Těsná vítězství Valentina Rossiho a především Alexe Crivilleho ozdobila Velkou cenu ČR v MS silničních motocyklů v Brně. Desetitisíce domácích fanoušků naopak zažily zklamání, neboť Jaroslav huleš již pošesté za sebou nebodoval. Sedmnáctiletý ital Valentino Rossi dokázal odvážnou a drzou jízdou zvítězit v závodě třídy do 125ccm, a připsal si tak první vítězství ve své kariéře. Jeden z největších talentů navíc zlatý věnec vybojoval v souboji se čtyřnásobným mistrem světa Jorge Martinezem, který je o osmnáct let staršínež Ital. Rossi si v boji s Martinézem počínal jako zkušený borec: soupeře předjížděl v situacích, kdy to nikdo neočekával. "Připadá mi to jako sen. V závěru závodu jsem si už říkal, že budu druhý, ale dokázal jsem vyhrát. Byl jsem nejrychlejší i v tréninku, takže více jsem si nemohl přát," řekl šťastný Rossi.

Vítěz závodu třídy 125ccm ital Valentino Rossi na stroji Aprilia č. 46 zdraví diváky na tribuně A. (pozn redakce - v tuto chvíli se zrodila legenda)

Vítěz závodu třídy 125ccm ital Valentino Rossi na stroji Aprilia č. 46 zdraví diváky na tribuně A. (pozn redakce - v tuto chvíli se zrodila legenda)

Zatímco Max Biaggi suverénně zvítězil ve třídě do 250ccm, Alex Criville vybojoval v pětistovkách prvenství před stájovým druhem Doohanem o pouhé dvě tisíciny vteřiny. "Při nájezdu do poslední zatáčky jsem si řekl, že mohu vyhrát, a ve finiši jsem to dokázal," uvedl Criville, který zopakoval vítězství ze Zeltwegu, a stále tak zůstává ve hře o titul.

Letošní Velká cena se vydařila

Oproti loňsku nižší divácký zájem zřejmě ovlivnilo i nestálé počasí, které si vybralo svůj vrchol nepřízně před sobotním závodem sajdkárů, pár kapek spadlo i během dramatického finále pětistovek. Potěšitelné ovšem je, že se opět zvýšil podíl domácího publika na úkor návštěvníků ze zahraničí. Organizace mítinku je dnes svou profesionalitou naprosto srovnatelná s ostatními podniky seriálu. Lze jen doufat, že si svou vysokou úrověň udrží i v budoucnu bez spolupráce německého partnera Moto Motion, jehož smlouva letos vypršela. Ocenění si zaslouží takřka na vteřinu přesně dodržovaný časový harmonogram, parkoviště závodních strojů bez průvodů nežádoucích zvědavců i spolehlivá autobusová doprava z centra města.

Oficiální výsledková listina Grand Prix ČR 1996 třídy do 500ccm

Oficiální výsledková listina Grand Prix ČR 1996 třídy do 500ccm

Související články:

O autorovi

David Vejmola

Fotograf ve společnosti Okruháři.cz. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2010 a vicemistr Czech Endurance Championship 2011
david@okruhari.cz