BRNĚNSKÝ ARCHIV - Gran Prix ČR 1998

Autor: David Vejmola |  Zdroj:  Archiv Masarykova okruhu |  Kategorie: Zajímavosti, Reportáže |  13. 2. 2019

Zaútočí Brno na vrchol?

Už jen Velká cena Německa na nově zrekonstruovaném Sachsenringu předchází největší motoristické události u nás, kterou nepochybně je Grand Prix České Republiky silničních motocyklů na Masarykově okruhu v Brně 21. -23. srpna. Po bouřlivém jaru, zapříčiněném nedostatkem financí na dostavbu boxů, se život na Kývalce dostává do normálních kolejí. Pracovní čety zdárně dokončují paddock, staveniště se v nejbližších dnech dočká nového asfaltového povrchu.

Uvedené informace jsou autentickým přepisem z archivu Masarykova okruhu.

"Vyřešili jsme finanční problémy a nyní žijeme už bez stresů, věříme, že vše dopadne k úplné spokojenosti," prohlásil na včerejší tiskové konferenci prezident AMK Automotodrom Jiří Oulehla, jehož početná skupina byla na "výzvědách" na nedávné Velké ceně Nizozemska v Assenu. "Tam jsme předali organizátorům světového šampionátu veškeré náležitosti, týkající se naši Grand Prix. Odsouhlasili nám časový plán i vložený závod supersportů do 600ccm. Naše debata se pak týkala víceméně technických provedení, musíme například zajistit 186 traťových komisařů, šestnáct lékařských stanovišť s 26 doktory," doplnil provozní ředitel Václav Janek.

Vše tedy směřuje ke zdárnému průběhu srpnové Grand Prix ČR, která byla v loňském roce hodnocena na druhém místě ze všech. "Pokud splníme vše, co si Dorna přeje, a já věřím, že se tak stane, máme prý předpoklady stát se nejlépe hodnocenou Grand Prix celého seriálu. Nechceme hrát druhé housle, jsme zvyklí na superligu," pochvaluje si stav příprav i stanovisko nadřízených Jiří Oulehla.

Simon Crafar je zatím senzací

Senzací číslo jedna je v dosavadním průběhu královské třídy mistrovství světa motocyklů Novozélanďan Simon Crafar. V posledním závodě v Donington Parku vyhrál s takřka dvatnáctisekundovým náskokem před Mickem Doohanem. V celkovém hodnocení se posunul na páté místo za takové hvězdy, jakými jsou Doohan, Biaggi, Crivillé a Checa. "Musím přiznat, že takový průběh závodu jsem nečekal," řekl Crafar. I když mu z boxů signalizovali náskok před Doohanem, jezdil dál více než na sto procent. 

Brňané se na tohoto jezdce mohou těšit nejen při Grand Prix ČR, ale už při testech jeho týmu Red Bull WCM ve dnech 22. - 23. července. Na tuto dobu ohlásil svůj příjezd do Brna také Rainey, který se nechal slyšet v Assenu, že po sezóně šéfovský post opouští a se stájí Yamaha bude spolupracovat pouze jen jako konzultant.

Novozélaňdan Simon Crafar na stroji Yamaha, v průběžném pořadí pátý muž seriálu mistrovství světa, bude v Brně patřit k favoritům královské třídy 500ccm

Novozélaňdan Simon Crafar na stroji Yamaha, v průběžném pořadí pátý muž seriálu mistrovství světa, bude v Brně patřit k favoritům královské třídy 500ccm

Světové motocyklové hvězdy míří do Brna

Výkvět nejlepších světových motocyklových jezdců zamíří v tomto týdnu do Brna, kde se na Masarykově okruhu pojede v neděli desátý závod letošního seriálu mistrovství světa silničních motocyklů. Brány parkoviště závodních strojů se otevřou ve středu dopoledne, ovšem již od neděle naváží v kamiónech svou techniku mezinárodní jezdecká společnost Irta a Dorna.

Na startu tří závodů mistrovství světa a rámcového závodu supersportů se představí jezdci ze sedmnácti zemí, kteří vyjedou k prvním tréninkovým jízdám v pátek ráno. Momentálně se čistí trať, na níž se dokončuje před čtvrteční závěrečnou kolaudací značení. 

Nové parkoviště závodních strojů v prostoru za boxy i sedmadvacet nových boxů prošlo v pátek úspěšnou kolaudací. "Nyní doděláváme pouze oplocení nového prostoru. Hned po nedělní Velké ceně spojíme staré tiskové středisko s novým prostorem. Celou druhou etapu, včetně tiskového střediska a salonků VIP, bychom chtěli dokončit do příští Velké ceny ČR v srpnu 1999," uvedl Václav Janek, ředitel Masarykova okruhu.

Na boxy samá chvála

Směrem na Brno už míří desítky rozměrných pestrobarevných kamiónů přivážejících do dějiště Velké ceny drahocenné jednostopé speciály. "Nové boxy jsou fantastické, prostorné, nejlepší na světě, umožňují dobrou přípravu," pěl chválu zástupce Irta Neil Bird, jenž věřil, že si brněnský automotodrom ještě vylepší výborné páté místo v hodnocení okruhů. To provádí jezdci a týmy.

Pohled z parkoviště na průjezdovou komunikaci v prostorách odstavné plochy za boxy

Pohled z parkoviště na průjezdovou komunikaci v prostorách odstavné plochy za boxy

Stroje Honda 500ccm stáje Repsol Honda jsou v nových prostorných boxech připraveny k sobotnímu tréninku

Stroje Honda 500ccm stáje Repsol Honda jsou v nových prostorných boxech připraveny k sobotnímu tréninku

Na Masarykově okruhu živo

Od dnešního rána ožijí nové boxy Masarykova okruhu v Brně předstartovním ruchem Velké ceny ČR, která je zařazena do seriálu MS silničních motocyklů. Kamióny týmu předních světových jezdců již včera večer čekaly na oficiální otevření paddocku. Většina závodníků je v Brně očekávána ve čtvrtek. Vedle pochopitelného zájmu jezdců o start v Brně těší pořadatele i divácký zájem. "Doposud jsme prodali v předprodejích 13 000 víkendových vstupenek. Pokud závod navštíví 70 000 diváků, tak bychom měli mít vyrovnaný rozpočet. Pokud jich bude ještě o pět tisíc více, bude nás to hřát u srdce," tvrdí tiskový mluvčí Masarykova okruhu Jiří Svoboda. 

Nováček "půllitrů" Biaggi jezdí, aby vítězil

Dlouho nevídaná vyrovnanost charakterizuje před nedělní GP České Republiky čelo průběžného pořadí třídy 500ccm. Australan Doohan, považován za jednoho z nejlepších jezdců historie silničních motocyklových závodů, přijíždí do Brna coby obhájce titulů v posledních čtyřech letech a současný lídr půllitrů s náskokem pouhých dvanácti bodů před italem Biaggim, na kterého třetí španěl Crivillé ztrácí šest bodů, a bez šancí není ani jeho krajan Checa se 106 body. Všichni pilotují stroje Honda, stále nebezpečnější Yamahy mají nejrychlejšího jezdce v novozélanďanovi Crafarovi, před Brnem pátým se 75 body.

Senzací je dosavadní účinkování Biaggiho. O jeho skvělých jezdeckých schopnostech nepochybuje nikdo, čtyři tituly mistra světa ve třídě 250ccm hovoří za všechny komentáře. Jenže motocykl třídy 500ccm klade na jezdce mnohem větší nároky než seberychlejší dvěstěpadesátka. "Jako nováček půllitrů jsem začal s přípravami na sezonu příliš pozdě, všechno bylo pro mne nové - motocykl i tým. Nečekané vítězství v Japonsku mi dodalo jistotu, na straně druhé jsem se samozřejmě dostal pod obrovský tlak. Chybějí nám zkušenosti, ale každým závodem se učíme," komentuje Biaggi skromně letošní ohromující vstup do třídy 500ccm s triumfem hned v úvodním závodu šampionátu. Pokračující souboj mezi Doohanem a Biaggim svádí odborníky k různým rozborům a spekulacím. "S dosavadním průběhem sezony jsem spokojen, byl bych však ještě šťastnější, kdyby se mi po čase zase podařilo vyhrát Grad Prix. Mnozí jezdci myslí pouze na sbírání bodů. To ale nikdy nebyl můj styl. Jezdím proto, abych zvítězil," říká Biaggi. Zatím jediného triumfu dosáhl Biaggi ve zmíněné Grand Prix Japonska, a to je k uspokojení jeho ctižádosti malé sousto. Před měsícem na německém Sachsenringu obsadil druhé místo za Doohanem, a v neděli na Masarykově okruhu by zcela určitě bral opačné pořadí.

Ital Max Biaggi v sedle stroje Honda 500ccm č. 6 projíždí zatáčkou u stanice č. 2 na prvém kilometru. V pátečním tréninku zajel nejrychlejší kolo 2:02,087

Ital Max Biaggi v sedle stroje Honda 500ccm č. 6 projíždí zatáčkou u stanice č. 2 na prvém kilometru. V pátečním tréninku zajel nejrychlejší kolo 2:02,087

Doohana trápí, že nemá dobré gumy

Po třetím tréninku zářil spokojeností Max Biaggi. "Na technicky náročný brněnský okruh je důležité mít dobrou fyzickou kondici. Dlouhá přestávka v seriálu ale v tomto směru poněkud komplikovala situaci. Po testování v Barceloně se nám podařilo připravit dobře stroj, pohodu jsem cítil už po dopoledních volných jízdách," uvedl Biaggi. Naopak chmury ve tváři měl vedoucí jezdec šampionátu australan Michael Doohan. "Máme problémy s vhodnou volbou pneumatik. Čeká nás proto v tomto směru ještě hodně práce," podotkl Doohan

Australan Mick Doohan zdolává zatáčku na prvém kilometru u stanice č. 2. V pátečním tréninku zajel druhý čas

Australan Mick Doohan zdolává zatáčku na prvém kilometru u stanice č. 2. V pátečním tréninku zajel druhý čas

Novozélanďan Simon Crafar na Yamaze 500ccm č. 11 na trati sobotního tréninku zajel 11. čas na kolo 2:03,304

Novozélanďan Simon Crafar na Yamaze 500ccm č. 11 na trati sobotního tréninku zajel 11. čas na kolo 2:03,304

Doohan na trati sobotního tréninku zdolává zatáčku v úseku 1. kilometru. V druhém tréninku zajel nejrychlejší kolo v čase 2:01,585

Doohan na trati sobotního tréninku zdolává zatáčku v úseku 1. kilometru. V druhém tréninku zajel nejrychlejší kolo v čase 2:01,585

Max Biaggi zdolává prvou zatáčku na pátém kilometru sledován francouzem Regisem Laconim, který zajel 13. čas na kolo 2:03,488

Max Biaggi zdolává prvou zatáčku na pátém kilometru sledován francouzem Regisem Laconim, který zajel 13. čas na kolo 2:03,488

Kotrmelce červeného korzára Biaggiho

Sobotní druhou kvalifikaci půllitrové třídy MS silničních motocyklů poznamenal dramatický pád itala Maxe Biaggiho, když se pokoušel zarputile držet čtyřnásobného šampióna královské třídy australana Micka Doohana, až nezvládl svoji Hondu a skončil v kotrmelcích. "Byl to pro mne strašný den," sykl trochu zaraženě Biaggi a pospíchal do mobilní kliniky na vyšetření. "Poškodil jsem svůj nejlepší stroj a poranil jsem si levé zápěstí a kotník. Musím brát prášky na uklidnění bolesti. Sice nevím proč mi ustřelila zadní pneumatika, ale asi to způsobil nárazový vítr. Na náhradní motorce jsem neměl šanci páteční čas zlešit." Biaggi je závodníkem stvořeným vyhrávat. "Samozřejmě chci titul v nejprestižnější třídě pět set kubíků. Jestli pro mne bude znamenat víc než předchozí čtyři ve dvěstěpadesátkách ještě nevím, ale vzhledem k tomu, jakému zájmu se nejsilnější kubatura těší, je to dost možné. Na druhé straně ale chci žít svůj vlastní život a přílišnými úvahami, jak to letos nakonec dopadne, se nezabývám." Až v poslední kvalifikační minutě dokázal překonat nezvykle uzavřeného Biaggiho Doohan a byl to z jeho strany mistrovský part - o půl vteřiny. "Pole position je nádherná věc, ale my jsme měli dost drobných prolémů, které přerostly v jeden obrovský," litoval Biaggi.

Nejrychlejší muž tréninku třídy 500ccm Mick Doohan

Nejrychlejší muž tréninku třídy 500ccm Mick Doohan

Startovní rošt třídy 500ccm

Startovní rošt třídy 500ccm

Ital Max Biaggi poklápí stroj v zatáčce u stanice č. 10 v úseku třetího kilometru štván Barrosem, Doohanem, Abem. Na pátém místě najíždí do zatáčky Crivillé před dvojicí Bayle a Roberts

Ital Max Biaggi poklápí stroj v zatáčce u stanice č. 10 v úseku třetího kilometru štván Barrosem, Doohanem, Abem. Na pátém místě najíždí do zatáčky Crivillé před dvojicí Bayle a Roberts

Peloton jezdců třídy 500ccm projížděl v prvém kole zatáčkou u stanice č. 10 v úseku třetího kilometru pod svahem tribuny C

Peloton jezdců třídy 500ccm projížděl v prvém kole zatáčkou u stanice č. 10 v úseku třetího kilometru pod svahem tribuny C

Doohan v prvém kole v zatáčce u tubosideru na konci čtvrtého kilometru u stanice č. 15 končí v kotrmelcích mimo trať

Doohan v prvém kole v zatáčce u tubosideru na konci čtvrtého kilometru u stanice č. 15 končí v kotrmelcích mimo trať

Carlos Checa v sedle stroje Honda č. 8 projíčdí ve třetím kole závodu zatáčkou na třetím kilometru na osmém místě o které bojuje s Crafarem, Aokim a Gibernauem

Carlos Checa v sedle stroje Honda č. 8 projíždí ve třetím kole závodu zatáčkou na třetím kilometru na osmém místě o které bojuje s Crafarem, Aokim a Gibernauem

Bitva o páté místo. Bayle č. 12 odráží nápor Okady. Roberts se marně snaží stačit udanému tempu této dvojice

Bitva o páté místo. Bayle č. 12 odráží nápor Okady. Roberts se marně snaží stačit udanému tempu této dvojice

Po havárii v prvním kole závodu nastupuje marný boj Micka Doohana ke stíhací jízdě. V pátém kole na trati v úseku třetího kilometru projíždí na posledním 22. místě

Po havárii v prvním kole závodu nastupuje marný boj Micka Doohana ke stíhací jízdě. V pátém kole na trati v úseku třetího kilometru projíždí na posledním 22. místě

Vedoucí muž závodu Max Biaggi jede pod neustálým tlakem Barrose a Crivilleho

Vedoucí muž závodu Max Biaggi jede pod neustálým tlakem Barrose a Crivilleho

Vedoucí trio závodu třídy 500ccm Biaggi, Barros a Criville v neúprosné bitvě projíždí zatáčkou na třetím kilometru u stanice č. 10

Vedoucí trio závodu třídy 500ccm Biaggi, Barros a Criville v neúprosné bitvě projíždí zatáčkou na třetím kilometru u stanice č. 10

Japonec Aoki č. 3 na Suzuki v nájezdu do zatáčky, sleduje dvojici ve složení Roberts jr. a Crafar, bojující o deváté místo

Japonec Aoki č. 3 na Suzuki v nájezdu do zatáčky, sleduje dvojici ve složení Roberts jr. a Crafar, bojující o deváté místo

13. kolo, Max Biaggi projíždí zatáčkou na konci třetího kilometru u stanice č. 12 těsně sledován Barrosem a Okadou

13. kolo, Max Biaggi projíždí zatáčkou na konci třetího kilometru u stanice č. 12 těsně sledován Barrosem a Okadou

Bitva o páté místo pokračuje. Abe odolává náporu španělského jezdce Sete Gibernaua v poslední zatáčce třetího kilometru

Bitva o páté místo pokračuje. Abe odolává náporu španělského jezdce Sete Gibernaua v poslední zatáčce třetího kilometru

Doohan zdolává zatáčku na pátém kilometru u stanice č. 18. Po stíhací jízdě se dostává v 11. kole na 19. místo. Ve 13. kole ale zajíždí do boxu a odstupuje

Doohan zdolává zatáčku na pátém kilometru u stanice č. 18. Po stíhací jízdě se dostává v 11. kole na 19. místo. Ve 13. kole ale zajíždí do boxu a odstupuje

Poslední dvě kola závodu. Vedoucí muž Biaggi poklápí stroj Honda v poslední zatáčce ma třetím kilometru u stanice č. 12 a jede si pro vítězství v závodě třídy 500ccm. Brazilec Alex Barros po celý závod jezdící na druhém místě podléhá nástupu Crivilleho a Japonec Okada dvakrát přetahuje zatáčku, a tak je v cíli až na čtvrtém místě

Poslední dvě kola závodu. Vedoucí muž Biaggi poklápí stroj Honda v poslední zatáčce na třetím kilometru u stanice č. 12 a jede si pro vítězství v závodě třídy 500ccm. Brazilec Alex Barros po celý závod jezdící na druhém místě podléhá nástupu Crivilleho a Japonec Okada dvakrát přetahuje zatáčku, a tak je v cíli až na čtvrtém místě

Japonec Abe si jede pro páté místo před španělem Gibernauem

Japonec Abe si jede pro páté místo před španělem Gibernauem

Barros projíždí poslední zatáčkou na čtvrtém kilometru u stanice č. 15. Po celý závod jezdil na druhém místě, v posledním kole podlehl náporu Crivilleho, a tak si dojel pro třetí místoBarros projíždí poslední zatáčkou na čtvrtém kilometru u stanice č. 15. Po celý závod jezdil na druhém místě, v posledním kole podlehl náporu Crivilleho, a tak si dojel pro třetí místo

Vítěz závodu třídy 500ccm ital Max Biaggi v zatáčce na pátém kilometru. závod zajel stylem start-cíl

Vítěz závodu třídy 500ccm ital Max Biaggi v zatáčce na pátém kilometru. Závod zajel stylem start-cíl

Jezdci třídy 500ccm po závodě projíždí vítězné nebo rozlučkové kolo. Na snímku japonec Nobuatsu Aoki č.3

Jezdci třídy 500ccm po závodě projíždí vítězné nebo rozlučkové kolo. Na snímku japonec Nobuatsu Aoki č.3

Vítěz závodu třídy 500ccm ital Max Biaggi na trati třetího kilometru zdraví nadšené diváky

Vítěz závodu třídy 500ccm ital Max Biaggi na trati třetího kilometru zdraví nadšené diváky

Přilba letěla mezi diváky

Po vítězství v nejsilnější kubatuře, které vyneslo Maxi Biaggimu celkové vedení třídy půllitrů, se ital poté, co Criville a Barros, jeho společníci na stupních vítězů utekli před přívaly šampaňského rozmáchl a hodil svoji přilbu nadšeným divákům. Ti se o ni - podle očitých svědků - málem poprali.

Biaggi je bláznivý Brňák

Závod královské třídy do 500ccm začal nečekaným pádem mistra světa Doohana. Ještě nasedl, ale po třinácti kolech marný boj vzdal. Boj o zlato byl pak dramatem až do posledního kola, i když vedl stále Max Biaggi, jenž zvítězil a sesadil Doohana z prvního místa klasifikace MS. Tento brilantní ital má nikoliv náhodnou přezdívku "Mad Max" (Šílený Max) a po neděli mu budou všichni říkat i "bláznivý Brňák". Biaggi totiž v Brně vyhrál popáté za sebou - od roku 1994 čtyřikrát Grand Prix ČR ve třídě do 250ccm a letos poprvé "půllitry". "Dělal jsem dneska dobrej džob," řekl brněnský hrdina když se vybláznil.

Snažil jsem se, tvrdí Doohan

Zklamamých bylo včera na Masarykvě okruhu po Velké ceně ČR určitě více, ale nikdo určitě ne tak jako smolař brněnského závodu Mick Doohan. Doohan, který včera upadl v prvím kole závodu půllitrů, přišel o víkendu o vedení v celkové klasifikaci a klesl až na třetí místo za Biaggiho a Crivilleho. "Prostě jsem spadl," okomentoval svůj pád zkušený australan. "Přední pneumatika mi uklouzla, a pak už jsem neměl šanci. Sice jsem se snažil vrátit na trať, ale motorka nebyla po pádu v pořádku. Zlomila se jedna výfuková trubka, která pak klovala díru v sedadle," řekl Doohan. Přesto devět kol závodil a jezdil téměř stejné časy jako vedoucí trojice. Závod vzdal, až když mu mechanici signalizovali, že se nedotáhne ani na patnácté místo. "Jiní by to možná vzdali, ale letos je to hodně vyrovnaná sezóna, kdy může rozhodnout třeba jediný bodík," říká Doohan. "před Brnem jsem vedl o dvanáct bodů, teď ztrácím na Biaggiho třináct. Vše je otevřené," dodává. 

Český divák braný na hůl

Snaha pořadatelů byla obrovská. Vymysleli doprovodný program, který pak narušil silný vítr, ovšem to "na triko" organizátorů přišít nelze. Nicméně opakuje se stará písnička - jako kdyby se pořádala Velká cena pro německé fanoušky. Aspoň z hlediska cen. Nevím, co si myslet o tom, že na stánku se prodává kousek grilované kotlety za 150 korun, klobása přijde na padesátku, pivo je za 35 korun a káva stojí jen o pět korun méně. Chápu snahu obchodníků vydělat, nicméně představte si českého tátu, který s sebou vezme dvě ratolesti. Den na okruhu ho přijde na tisícovku, a to ještě nepočítáme vstupné. Neobstojí žádné srovnávání s cizinou. Navíc myslím, byla trochu podceněna skutečnost, že Němci již měli svou Velkou cenu na Sachsenringu, takže nejsou po závodech tak "hladoví", jako tomu bylo v minulosti. Není tedy divu, že tentokrát nepraskaly kempy "ve švech" a fanoušci o sebe nezakopávali. Možná by stálo za to popřemýšlet, jak přilákat domácí motoristické příznivce, než se spoléhat na invazi z ciziny.

V Brně se čekalo víc

Po všech stránkách vydařenému závodu mistrovství světa silničních motocyklů v Brně chyběla k dokonalé spokojenosti organizátorů pouze větší divácká kulisa. Přesný počet diváků oznámí ekonom Masarykova okruhu až po sečtení všech vstupenek, předběžný odhad 70 000 návštěvníků za všechny tři dny ale zůstal poněkud za očekáváním. 

Konečná oficiální klasifikace závodu Grand Prix ČR 1998 třídy 500ccm

Konečná oficiální klasifikace závodu Grand Prix ČR 1998 třídy 500ccm

Související články:

O autorovi

David Vejmola

Fotograf ve společnosti Okruháři.cz. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2010 a vicemistr Czech Endurance Championship 2011
david@okruhari.cz