BRNĚNSKÝ ARCHIV - Gran Prix ČSSR 1987

Autor: David Vejmola |  Zdroj:  Archiv Masarykova okruhu |  Kategorie: Zajímavosti, Reportáže |  3. 12. 2018

.Po pětileté přestávce se vrací s novou tratí do Brna i mistrovství světa silničních motocyklů. Od té doby, kdy jsme na starém brněnském okruhu naposledy viděli mistry řídítek z celého světa, se v šampionátu dvou kol téměř všechno změnilo. Úroveň šla neuvěřitelně nahoru v jezdeckém i strojovém pelotonu. Brněnský závod je jedním z mála v letošním seriálu, který obsahuje ve svém programu všechny čtyři vypsané kubatury plus sajdkáry, proto je zájem o start v Brně obrosvský. Pořadatelé museli v každé třídě ještě před zahájením odmítnout téměř dvacítku zájemců.

Uvedené informace jsou autentickým přepisem z archivu Masarykova okruhu.

I poslední nevěřící se přesvědčili, že nejde o utopii.

Zeptali jsme se pana Schäfera, sportovního promotéra, který zastupuje i Velkou cenu ČSSR.

Jak se vám naše Velká cena "prodává"? Jde to samo od sebe, nebo s ní máte práci?

"Nic nejde samo od sebe, se vším je práce, a samozřejmě i s Velkou cenou ČSSR. Ta práce vlastně začala už ve chvíli, kdy vznikl projekt nového brněnského automotodromu a začaly se rýsovat možnosti spolupráce. Upřímně řečeno, tehdy málokdo na Západě věřil tomu, že se tento velkorysý plán bude realizovat, mnoho lidí bylo přesvědčených, že není možné něco takového na "východě" vybudovat - a navíc tak rychle, jak jsem sliboval. Situace se změnila ve chvíli, kdy bylo možné fotografiemi doložit zahájení stavby areálu a její soustavné pokračování - a dnes už je zase docela jiná. Brněnský automotodrom je na světě, informoval o něm odborný motoristický tisk na celém světě, takže už i poslední "nevěřící" se přesvědčili, že nejde o utopii."

Pohled do prostoru za boxy a další část parkoviště, které praská ve švech jsou tou pravou generálkou brněnského automotodromu. Kdeže loňské sněhy jsou? Při vzpomínce na MS před 10-15ti lety to bylo takové jiné, lidové...

Vítejte na Velké ceně ČSSR v Brně 20.-23. srpna roku 1987!

Pohled do prostoru za boxy Masarykova okruhu a další část parkoviště, které praská ve švech při Grand Prix ČSSR

Pohled do prostoru za boxy a další část parkoviště, které praská ve švech.

Už první den 37. Velké ceny ČSSR byli všichni favorité v Brně a trénovali. Na parkovišti závodních strojů a na trati vše probíhalo ke spokojenosti pořadatelů, ani v jedné z pěti tříd nedošlo k vážnější nehodě. Zatímco co zde bylo vše v pořádku, na příjezdových kominukacích v tábořístích vznikal neudržitelný nápor. O brněnský závod byl obrovský zájem, pořadatelé museli zřídit další dva kempy. Na trati se už od prvních kol urputně bojovalo o nejlepší časy. I když byl jenom neoficiální trénink, čelo klasifikace si pro sebe vyhradili favorité.

Eddie Lawson (USA) vede stroj Yamaha č. 1 zatáčkou na konci druhého kilometru. Zajel ve čtvrtečním tréninku čtvrtý čas na 1 kolo 2:12,41 min.

Eddie Lawson (USA) vede stroj Yamaha č. 1 zatáčkou na konci druhého kilometru. Zajel ve čtvrtečním tréninku čtvrtý čas na 1 kolo 2:12,41 min.

V pátečním volném tréninku se zrychlilo. Nejrychlejší čas zajel Edie Lawson (USA) na své Yamaze ve 24. kole, a to 2:08,36 min. Průměrná rychlost 151,281 km/h.

Randy Mamola (USA) "krotí" půllitr Yamaha č. 3 v poslední zatáčce na čtvrtém kilometru. V pátečních treninkových jízdách zajel "až" devátý čas na kolo 2:10,60 min.

Randy Mamola (USA) "krotí" půllitr Yamaha č. 3 v poslední zatáčce na čtvrtém kilometru. V pátečních treninkových jízdách zajel "až" devátý čas na kolo 2:10,60 min.

V sobotním druhém tréninku "půllitrů" v "horském úseku" na pátém kilometru předvádí jezdci zaplněné tribuně G jízdu po zadním kole, která často končí až na konci tribuny.

Australan Gardner na motocyklu značky Honda č. 2 ukazuje, že také umí.

Australan Gardner na motocyklu značky Honda č. 2 ukazuje, že také umí.

Gardner také ukázal, že umí jezdit nejen po zadním, ale i po dvou kolech a časem 2:07,58 min si vyjel první místo na startovním roštu.

Angličan Ron Haslam v sedle stroje ELF Honda č. 9 zdolává zatáčku pod tribunou C v prvém kole závodu na sedmém místě před američanem Spencerem (ten startoval ze třetího místa) č. 19, McKenziem č. 11, Rochem č. 8 a Chilim č. 10.

Angličan Ron Haslam v sedle stroje ELF Honda č. 9 zdolává zatáčku pod tribunou C v prvém kole závodu na sedmém místě před američanem Spencerem (ten startoval ze třetího místa) č. 19, McKenziem č. 11, Rochem č. 8 a Chilim č. 10.

Vítězem závodu MS třídy do 500 ccm se stal Wayne Gardner v sedle stroje Honda č. 2, 24 kol závodu zajel za 51 minut a 52,17 vteřin. Průměrná rychlost 149,6 km/hod. Svoje nejrychlejší kolo zajel v čase 2:08,20 min, a to už ve třetím kole. Druhý dojel Eddie Lawson na Yamaze a třetí T. Taira také na Yamaze.

Gardner projíždějící zatáčku na konci čtvrtého kilometru Masarykova okruhu

Gardner projíždějící zatáčku na konci čtvrtého kilometru.

Australan Gardner na Hondě č. 2 a Američan Lawson na Yamaze č. 1 při průjezdu kola vítězů Velké ceny ČSSR zdraví diváky na tribuně C-D Masarykova okruhu

Australan Gardner na Hondě č. 2 a Američan Lawson na Yamaze č. 1 při průjezdu kola vítězů zdraví diváky na tribuně C-D.

Vítězové třídy do 500 ccm při průjezdu úseku třetího kilometru zdraví diváky na tribuně C Masarykova okruhu

Vítězové třídy do 500 ccm při průjezdu úseku třetího kilometru zdraví diváky na tribuně C.

První tvrdá zkouška

Velká cena ČSSR motocyklů byla první skutečnou zkouškou nového brněnského automotodromu. Závodní dráhu tvrdě prověřila celá elita jezdců, jimž posloužila jako dějiště 11. pokračování světového šampionátu, připravenost organizačního štábu vyzkoušelo na 130 tisíc diváků, tedy nejméně o třetinu víc než se čekalo.

Závodní trať získala absolutorium od jezdců a její tvůrce Ing. Jaroslav Suchý, od zahraničních novinářů na sobotní tiskové konferenci, zasloužený potlesk. "Okruh je prostě nádherný," prohlásil předseda Mezinárodní motocyklové federace N. Schmit z Lucemburska a západoněmecký jezdec Wimmer k tomu dodal, že podle jeho mínění je dráha taková, že 20 let na ní nebude třeba sáhnout a bude stále moderní. K této chvále trati by se nepochybně přidali i diváci. Nyní by budovatelé areálu měli myslet především na ně, na zajištění jejich potřeb a pohodlí nejen v hledišti. 

Kompletní výsledková listina 37. GP ČSSR.

Kompletní výsledková listina 37. GP ČSSR.

O autorovi

David Vejmola

Fotograf ve společnosti Okruháři.cz. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2010 a vicemistr Czech Endurance Championship 2011
david@okruhari.cz