BRNĚNSKÝ ARCHIV - Gran Prix ČSSR 1989

Autor: David Vejmola |  Zdroj:  Archiv Masarykova okruhu |  Kategorie: Zajímavosti, Reportáže |  10. 12. 2018

Půllitry loni proběhly ve znamení velkého duelu Hondy a Yamahy, Gardnera a Lawsona. Tentorát se díky lepším jízdním vlastnostem Yamahy radoval Lawson (28 let) a osvědčil se tak jako mistr sudých let (1984, 86, 88). A všichni čekali, že bitva bude pokračovat i letos. Ale nakonec je zase všechno jinak.

Uvedené informace jsou autentickým přepisem z archivu Masarykova okruhu.

Velkou cenou ČSSR končí MS tříd 80 (definitivně), 125 ccm a sajdkárů

Vyvrcholením naší motoristické sezóny bude Velká cena ČSSR, mistrovství světa silničních motocyklů všech tříd a sajdkárů, která se pojede na brněnském automotodromu ve dnech 24. - 27. srpna. Brno rozhodne o titulech obou nejmenších sólo kubatur a sajdkárů, dvěstěpadesátky a půllitry čeká pak ještě brazilské finále. Třída 80 ccm se u nás rozloučí se světovým šampionátem definitivně, protože od příští sezóny už nebude v tomto seriálu vypisována. O náhradě FIM zatím nerozhodla, zřejmně však zůstane pouze u zbylého stávajícího programu, který podle uvážení jednotlivých pořadatelských zemí doplní některý ze značkových závodů.

"To co se děje před letošním předposledním závodem mistrovství světa silničních motocyklů jsme ještě v Brně nezažili," tvrdí vedoucí tiskového střediska svazarmovské Velké ceny dr. Jana Peška. "Už minulou středu se na okruhu objevil kamión typu Honda a dva obytné vozy. V nich nikdo jiný než mistr světa královské třídy do 500 ccm Američan Lawson a jeho stájový kolega Australan Gardner..."

Autodrom v obležení

Nejméně 30 000 stanů - tak zní včerejší odhad vedoucích pracovníků obou kempů v blízkosti brněnského automotodromu, kde budují své skromné přístřešky nadšení vyznavači "jedné stopy" bezmála z celého kontinentu. Kývalka opravdu připomíná obléhanou pevnost, na jejímž nádvoří se nezadržitelně schyluje k rozhodující bitvě...

Tradiční fronta před technickou přejímkou Velké ceny ČSSR  na Masarykově okruhu

Tradiční fronta před technickou přejímkou.

Zkouška hlučnosti při technické přejímce na Velkou cenu ČSSR na Masarykově okruhu

Zkouška hlučnosti

Dnes první trénink

Brněnský automotodrom prožívá v těchto dnech stav plného obležení. I ve vnitřním Brně je znát, že předposlední závod světového šampionátu silničních motocyklů je doslova za dveřmi. A pilno mají i ve všech kempech, zřízených kolem trati. Nevšední a doslova mimořádný zájem o poslední start MS na starém kontinentu byl nejlépe dokumentován s velkým předstihem přítomností několika významných závodníků, především pak v kategorii do 500 ccm. Ale v minulém víkendu nechyběli na automotodromu ani další závodníci.

"Zahřívací kolo" čtvrtečního tréninku "půllitrů" při Velké ceně ČSSR Kevin Schwantz (USA) v sedle stroje Suzuki č. 34 se při průjezdu zatáčkou otáčí po konkurenci.

"Zahřívací kolo" čtvrtečního tréninku "půllitrů" Kevin Schwantz (USA) v sedle stroje Suzuki č. 34 se při průjezdu zatáčkou otáčí po konkurenci.

Schwantz vyjímkou potvrzující pravidlo

Motocyklový závodníci, svým založením bezesporu nesmírně racionální, se někdy nedokáží ubránit troše pověrčivosti. Nevěříte? V prioritních listinách FIM, které určují stálá startovní čísla nejrychlejších účastníků MS, zůstává většinou neobsazená "nešťastná" třinácktka. Startovnímu číslu 13 se tedy většina závodníků vyhýbá, někteří špičkoví piloti však mají svoje "osobní" šťastná čísla. Donedávna s tím nebyli žádné problémy, neboť startovní listiny si sestavovali přímo pořadatelé: proto jezdil Barry Scheene téměř výhradně se sedmičkou a další světový šampion Steve Baker se svým oblíbeným číslem 32. Nyní však jsou rozhodující již zmíněné prioritní listiny, vycházející většinou z umístění jezdců v předchozí sezóně: mistr světa tedy jezdí v následujícím ročníku se startovním číslem 1 a svých oblíbených čísel se proto museli vzdát Freddie Spencer i Alfonso Pons jakož i v magickou sílu startovního čísla 22 věřící Luca Cadalora. Vyjímkou potvrzující pravidlo je v tomto smyslu populární Kewin Schwantz, jemuž se letos podařilo "protlačit" do prioritní listiny pro MS třídy do 500 ccm svoje šťastné číslo 34 přesto, že podle loňského výsledku by mu náležela osmička. "Svoji čtyřiatřicítku, s níž jezdím už od mládí, jsem ochoten vyměnit jedině za jedničku!", říká tento sebevědomý Američan a zdůrazňuje, že se chce v nejbližších letech stát mistrem světa. 

Američan Kewin Schantz v sedle stroje Suzuki č.34 projíždí poslední zatáčou na druhém kilometru Masarykova okruhu. V prvém pátečním tréninku Velké ceny ČSSR zajel v třídě 500 ccm druhý čas na 1 kolo 2:04,750 průměrem 155,6 km/h.

Američan Kewin Schantz v sedle stroje Suzuki č.34 projíždí poslední zatáčou na druhém kilometru. V prvém pátečním tréninku zajel v třídě 500 ccm druhý čas na 1 kolo 2:04,750 průměrem 155,6 km/h.

Nejrychlejší muž prvého pátečního tréninku Velké ceny ČSSR američan Eddie Lawson vede stroj č.1 zatáčkou na konci tribuny A Masarykova okruhu. Kolo 2:04,699 s průměrem 155,7 km/h.

Nejrychlejší muž prvého pátečního tréninku američan Eddie Lawson vede stroj č.1 zatáčkou na konci tribuny A. Kolo 2:04,699 s průměrem 155,7 km/h.

Dosáhne Lawson na titul?

Tabulka nedělních pětistovek má na špičce Lawsona se 194 body, za ním je Rainey se 180,5 body. Mezi nimi se bude rozhodovat o letošním mistru. Po Velké ceně ČSSR je ovšem ještě finále pětistovek v Brazílii. Od roku 1983 se vždy vítěz Velké ceny Švédska stal mistrem světa: Spencer, 1984 Lawson, 1985 Spencer, 1986 Lawson, 1987 Gardner a vloni Lawson. Pokud by i letos - posedmé - měla platit tato shoda, pak bychom při Lawsonově brněnském vítězství mohli oslavovat i pátého mistra. 

Schwantzova výzva

Kevin Schwantz u USA na stroji Suzuki 500 dosáhl ve včerejším tréninku na nedělní Velkou cenu Československa v silničních závodech motocyklů nejlepší tréninkový čas 2:04,238 min na jedno kolo brněnského automotodromu, což představuje průměr přes 156 km/h a je lepší dosavadního traťového rekordu Australana Gardnera z loňského roku.

Američan Kevin Schwantz poklápí stroj Suzuki č.34 v poslední zatáčce na třetím kilometru těsně sledován Eddie Lawsonem na Hondě č.1. Třetí tréninkové kolo. Štvanice pokračuje. Kewin Schwantz obtěžován krajanem Lawsonem zajíždí nejrychlejší kolo prvého sobotního tréninku 2:04,238 průměrem 156,3 km/h. Lawson zajel čas 2:04,390.

Američan Kevin Schwantz poklápí stroj Suzuki č.34 v poslední zatáčce na třetím kilometru těsně sledován Eddie Lawsonem na Hondě č.1. Třetí tréninkové kolo. Štvanice pokračuje. Kewin Schwantz obtěžován krajanem Lawsonem zajíždí nejrychlejší kolo prvého sobotního tréninku 2:04,238 průměrem 156,3 km/h. Lawson zajel čas 2:04,390.

Pavol Dekánek vede stroj Honda č.41 zatáčkou u tubosideru sledován trojicí Ron Haslam na Hondě č.41, Taira na Yamaze č.21, Troliga na Suzuki č.40

Pavol Dekánek vede stroj Honda č.41 zatáčkou u tubosideru sledován trojicí Ron Haslam na Hondě č.41, Taira na Yamaze č.21, Troliga na Suzuki č.40

Dnes startuje první závod Velké ceny ČSSR 1989. Brněnské MS je opět vrcholem šampionátu, vždyť dnes a zítra se může rozhodnout o všech titulech mistrů světa! Ovšem kromě třídy do 250 ccm. Tam už loňské prvenství obhájil Španěl Pons. 

Startovní rošt Velké ceny Československa 1989

Startovní rošt Velké ceny Československa

"Americký expres" v plné síle. Wayne Rainey č.3 poklápí stroj Yamaha v zatáčce v druhém kole závodu štván dvojicí Eddie Lawson - Honda č.1, Kevin Schwantz - Suzuki č.34.

"Americký expres" v plné síle. Wayne Rainey č.3 poklápí stroj Yamaha v zatáčce v druhém kole závodu štván dvojicí Eddie Lawson - Honda č.1, Kevin Schwantz - Suzuki č.34.

Deváté kolo. Američan Eddie Lawson na stroji Honda č.1 projíždí zatáčkou na konci tribuny D stále na prvém místě těsně sledován Kevinem Schwantzem na Suzuki č.34.

Deváté kolo. Američan Eddie Lawson na stroji Honda č.1 projíždí zatáčkou na konci tribuny D stále na prvém místě těsně sledován Kevinem Schwantzem na Suzuki č.34.

Štěstí je nestálé v boji o prvé místo. Kevin Schwantz poklápí Suzuki 500 ccm č.34 v desátém kole závodu v poslední zatáčce na čtvrtém kilometru těsně sledován dalším americkým jezdcem Lawsonem na Hondě č.1.

Štěstí je nestálé v boji o prvé místo. Kevin Schwantz poklápí Suzuki 500 ccm č.34 v desátém kole závodu v poslední zatáčce na čtvrtém kilometru těsně sledován dalším americkým jezdcem Lawsonem na Hondě č.1.

Vítěz závodu "půllitrů" Velké ceny ČSSR američan Kewin Schwantz na stroji Suzuki č.34. 23 kol závodu ujel v čase 48:20,649 min. průměrem 153,9 km/h. na Masarykově okruhu

Vítěz závodu "půllitrů" američan Kewin Schwantz na stroji Suzuki č.34. 23 kol závodu ujel v čase 48:20,649 min. průměrem 153,9 km/h.

Kevin Schwanz zdraví diváky při průjezdu zatáčkou na čtvrtém kilometru Masarykova okruhu při Velké ceně ČSSR 1989

Kevin Schwanz zdraví diváky při průjezdu zatáčkou na čtvrtém kilometru.

Byla to vynikající podívaná

Ve všech třídách Velké ceny ČSSR se bojovalo s maximálním nasazením. Předposlední podnik světového šampionátu motocklů na brněnském automotodromu se vydařil po sportovní i organizační stránce a ani divoká průtrž mračen těsně po odmávnutí závodu sajdkárů značně komplikující 100 000 diváků cestu domů, nemohla odplavit mimořádné zážitky.

Vyhrál Kevin Schwantz před Eddie Lawsonem. Na třetí příčce projel cílovou páskou Wayne Rainey.

Průbeh tentokrát dvoudenních bojů Velké ceny ČSSR skutečně předčil i ta nejsmělejší očekávání a neměl snad jediné hluché místo, což bylo dáno nejen skutečností, že ve čtyřech z pěti tříd šlo o tituly letošních mistrů světa. Současná silničářská elita nezná totiž za řídítky jiné krédo, než obrovské nasazení, živené přirozenou osobní ctižádostí, ale také neúprosně sílícím tlakem výrobců a hlavně sponzorů, bez nichž by dnešní úrověň královny motocyklového sportu byla nemyslitelná!

Nevyřešené pouze půllitry

Čtyři dny žil brněnský automotodrom sugestivní atmosférou světového šampionátu motocyklů a sajdkárů. Požitek 100 000 diváků umocnila skutečnost, že Velká cena ČSSR byla posledním závodem seriálu tříd 80 a 125 ccm, korunovaci měl přinést i závod sajdkárů, zatímco zbývající kubatury čeká ještě závěr v Brazílii. Tam však půjde o titul už jen v půllitrech, kde má nejblíž k triumfu v Brně druhý Lawson. Spokojeně odjížděli z Brna noví mistři světa - Herreros v osmdesátkách, Criville ve 125 ccm a sajdkárista Webster. Ke kladům Velké ceny nutno zařadit takřka stoprocentně hladký průběh, několik zásahů lékařské služby nevybočilo z normálu.

Celkové výsledky kategorie 500 ccm Gran Prix ČSSR 1989

Celkové výsledky kategorie 500 ccm Gran Prix ČSSR 1989

O autorovi

David Vejmola

Fotograf ve společnosti Okruháři.cz. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2010 a vicemistr Czech Endurance Championship 2011
david@okruhari.cz