BRNĚNSKÝ ARCHIV - Gran Prix ČSSR 1991

Autor: David Vejmola |  Zdroj:  Archiv Masarykova okruhu |  Kategorie: Zajímavosti, Reportáže |  24. 12. 2018

Dlouhých 20 let

Za týden budou desetitisícové davy na stráních kolem Masarykova okruhu vzdychat nad uměním světové motocyklové elity. Bohužel ani tentokrát nemají naši fanoušci důvod přibalit k batohům na cestu do Brna československou vlajku, jež by asistovala statečnému boji "svých" jezdců. A tak nezbývá než připomenout významné kulaté jubileum. Právě letos uplynulo dlouhých dvacet let, kdy naše trikolóra stanula na stupních vítězů v závodě světového šampionátu.

Uvedené informace jsou autentickým přepisem z archivu Masarykova okruhu.

Bohumil Staša na stroji ČZ OHC při památném závodě Velké ceny ČSSR v roce 1971

Bohumil Staša na stroji ČZ OHC při památném závodě v roce 1971

O radostnou událost, nesoucí datum 18.7.1971, se postaral na čtyřválcovém stroji ČZ OHC Bohumil Staša, který v nezapomenutelné deštivé bitvě třistapadesátek dojel na druhém místě za později na Monze tragicky zahynulým finem Saarinenem. "Měli jsme tenkrát strašný problémy v tréninku, mašina se pořád sypala," brousí historií Bohumil Staša. "Mechanici proto pádili do Strakonic, tam v noci udělali ze dvou rozbitých motorů jeden a do Brna se vrátili v neděli v osm ráno. Potom rychle motor šup do rámu, natočili jsme to a já hned jel na start. Lilo jako z konve, čekal jsem, že se to v 1. kole v Bosonohách rozsype, je jasný, že když se během dvou tréninků objede jenom pět, šest kol, tak chybí důvěra. První kolo mašina ale přežila a ve druhým nebo třetím kole se Agostini válel, já jel celkem vpředu, kolem pátýho fleku, začal jsem mašině důvěřovat, vypadal že vydrží. Postupně jsem zrychloval, dostal se na druhý místo a mechanici i diváci ukazovali, že dojíždím Saarinena. Dvě kola před koncem jsem na něho ztrácel už jenom asi osm vteřin. Jak ale pršelo, zůstaly šoupátlka v karburátoru viset, zůstávalo tam půl plynu, před zatáčkou jsem chtěl plyn zavřít a ono nic. Říkal jsem si nakonec: lepší být druhý, než se válet."

Kolem Masarykova okruhu kvete stanový prstenec motocyklových fandů

Při posledním závodě MS silničních motocyklů v italském Mugellu, který se jel jako velká cena San Marina, se nikdo nezranil, takže špička všech čtyř kubatur přijíždí do Brna kompletní. Už v pondělních podvečerních hodinách dorazil do parkoviště závodních strojů britský pilot Hondy 15 McConnachie a v zápětí se objevil rudý kamión španělské firmy Derbi, tep přihlížejících motocyklových nadšenců zrychlily příjezdy pojízdných domovů dvojnásobného vítěze půllitrů v Brně Australana Gardnera a divokého Texasana Schwantze. Pohled na rozrůsstající se stanová městečka v táboříštích v okolí areálu Masarykova okruhu dává tušit, že určité obavy o letošní návštěvnost Velké ceny by mohly nabít planých rozměrů. Nad závodištěm vlají symboly dvaceti států všech kontinentů, mezi nimi po dlouhých letech i na milost vzaté Jižní Afriky.

Brno rozhodne

Velká cena San Marina na okruhu Mugello kartami v pokeru o letošní tituly příliš nezamíchala: půllitry vede Rainey před Schwantzem a Doohanem, dvěstěpadesátky mají na špičce Cadaloru před Cardusem a Bradlem, stopětadvacítky vede mladičký Capirossi před Gresinim a Waldmanem. Po škrtnutí dvou nejslabších výsledků jsou rozdíly mezi prvním a třetím v každé třídě takové, že Brno má opět roli jazýčku na vahách šampionátu. 

Australan Waine Gardner. Jezdec Rothmans Honda 500ccm. Grand Prix 

Australan Waine Gardner 

Wayne Gardner - Honda č. 5 - na trati pátečního tréninku zajel šestý čas na 1 kolo 2:04,460 Velké ceny ČSSR

Wayne Gardner - Honda č. 5 - na trati pátečního tréninku zajel šestý čas na 1 kolo 2:04,460

Australan Michael Doohan. Jezdec Rothmans Honda 500 ccm. Grand Prix 

Australan Michael Doohan

Michael Doohan vede stroj Honda č. 3 zatáčkou u stanice č. 10, zajel třetí čas pátečního tréninku. 1 kolo za 2:03,831  Velké ceny ČSSR

Michael Doohan vede stroj Honda č. 3 zatáčkou u stanice č. 10, zajel třetí čas pátečního tréninku. 1 kolo za 2:03,831 

Rainey v sedle stroje Yamaha 500 ccm č. 1 zdolává zatáčku v ůseku třetího kiometru. Po vyjetí zatáčkou opět na plný plyn. Nejrychlejší můž pátečního tréninku Velké ceny ČSSR s časem na 1 kolo 2:03,358 a průměrem 157,4 km/h.

Rainey v sedle stroje Yamaha 500 ccm č. 1 zdolává zatáčku v ůseku třetího kiometru. Po vyjetí zatáčkou opět na plný plyn. Nejrychlejší můž pátečního tréninku s časem na 1 kolo 2:03,358 a průměrem 157,4 km/h.

Profesionalita...

Američan Waine Rainey oslavoval loni na Masarykově okruhu po odmávnutí půllitrů svůj první titul motocyklového mistra světa. Před zítřejším startem Velké ceny ČSFR ho od úspěšné obhajoby dělí jen krůček, zdánlivě drobný, nicméně podmíněný stoprocentním sladěním souvislostí, o nichž na tribuně párek přežvykujíí divák mnoho neví. "Za loňské i letošní výsledky vděčím především faktu, že jezdím v perfektně zorganizovaném týmu, tvořeném lidmi, kteří představují ve svojí profesi špičku, navíc Yamaha je vynikající motocykl. Hodně záleží i na mém přístupu k závodění, musím tvrdě pracovat, abych se udržel tam, kde nyní jsem," říká jednatřicetiletý Rainey.

Australan Wayne Gardner na stroji Honda č. 5 zajel v sobotním tréninku Velké ceny ČSSR šestý čas na 1 kolo.

Australan Wayne Gardner na stroji Honda č. 5 zajel v sobotním tréninku šestý čas na 1 kolo.

Jeho krajan Doohan n Hondě č. 3 nejrychlejší muž sobotního tréninku Velké ceny ČSSR  třídy 500 ccm. 1 kolo za 2:03,116 s průměrem 157,7 km/h.

Jeho krajan Doohan n Hondě č. 3 nejrychlejší muž sobotního tréninku třídy 500 ccm. 1 kolo za 2:03,116 s průměrem 157,7 km/h.

č. 1 Waine Rainey v sedle stroje Yamaha projíždí zatáčkou Masarykova okruhu  na pátém kilometru u stanice č. 20. Druhý nejrychlejší muž tréninku Velké ceny ČSSR. 1 kolo za 2:03,171 s průměrem 157 km/h.

č. 1 Waine Rainey v sedle stroje Yamaha projíždí zatáčkou na pátém kilometru u stanice č. 20. Druhý nejrychlejší muž tréninku. 1 kolo za 2:03,171 s průměrem 157 km/h.

Horké chvíle připravila organizátorům sobota, která kompletně měla patřit měřeným tréninkovým jízdám. Lavina smůly začala proudit hned hodinu po půlnoci, kdy z čistícího vozu na trať začal vytékat olej. Očista nešťastného úseku, počínaje první zatáčkou za startovní rovinkou, si vyžádala obrovské úsilí i nasazebí helikoptéry, takže trénovat se mohlo až po poledni. K dovršení smůly se v průběhu druhého měřeného tréninku půllitrů přihnala bouřka a trať zcela osiřela. Jury i jezdci vzali vše sportovně a ocenili snahu pořadatelů o zajištění maximální bezpečnosti.

Startovní rošt Velké ceny ČSSR na Masarykově okruhu kategorie 500 ccm.

Startovní rošt kategorie 500 ccm.

Vedoucí muž půllitrů australan Doohan poklápí stroj Honda č. 3 v zatáčce na třetím kilometru prvního kola, těsně sledován Raineym na Yamaze č. 1.. č. 27 belgičan De Radigues v sedle stroje Suzuki stíhán australanem Gardnerem č. 5 a Kocinskim č.19

Vedoucí muž půllitrů australan Doohan poklápí stroj Honda č. 3 v zatáčce na třetím kilometru prvního kola, těsně sledován Raineym na Yamaze č. 1.. č. 27 belgičan De Radigues v sedle stroje Suzuki stíhán australanem Gardnerem č. 5 a Kocinskim č.19

Američan Kevin Schwantz vede stroj Suzuki č. 34 zatáčkou Masarykova okruhu na třetím kilometru u stanice č. 10 v prvém kole závodu Velké ceny ČSSR až na šestém místě.

Američan Kevin Schwantz vede stroj Suzuki č. 34 zatáčkou na třetím kilometru u stanice č. 10 v prvém kole závodu až na šestém místě.

Belgičan De Radigues na Suzuki č. 27 na třetím místě odráží nápor dvojice Gardner č.5 a Kocinski č.19. Kevin Schwantz č. 34 stále na šestém místě.

Belgičan De Radigues na Suzuki č. 27 na třetím místě odráží nápor dvojice Gardner č.5 a Kocinski č.19. Kevin Schwantz č. 34 stále na šestém místě.

V bitvě o prvé místo odsunuje američan Rainey na Yamaze č. 1 australana Doohana - Honda č. 3 - za svá záda a třetí kolo zatáčkou na třetím kilometru jede v roli vedoucího muže závodu půllitrů.

V bitvě o prvé místo odsunuje američan Rainey na Yamaze č. 1 australana Doohana - Honda č. 3 - za svá záda a třetí kolo zatáčkou na třetím kilometru jede v roli vedoucího muže závodu půllitrů.

Španěl Garriga poklápí stroj Yamaha č. 6 v zatáčce Masarykova okruhu u stanice č 10 v třetím kole závodu elké ceny ČSSR na sedmém místě. Stíhá čtveřici bojující o třetí místo.

Španěl Garriga poklápí stroj Yamaha č. 6 v zatáčce u stanice č 10 v třetím kole závodu na sedmém místě. Stíhá čtveřici bojující o třetí místo.

Američan Kocinski v sedle stroje Yamaha č. 19 marně stíhá vedoucí dvojici závodu Velké ceny ČSSR třídy 500 ccm.

Američan Kocinski v sedle stroje Yamaha č. 19 marně stíhá vedoucí dvojici závodu třídy 500 ccm.

Štěstí je nestále v boji o prvé místo. V devátém kole Velké ceny ČSSR na špici závodu opět ustralan Michael Doohan na Hondě č. 3, štván američanem Raineym s Yamahou č. 1.

Štěstí je nestále v boji o prvé místo. V devátém kole na špici závodu opět ustralan Michael Doohan na Hondě č. 3, štván američanem Raineym s Yamahou č. 1.

Schwantz poklápí stroj Suzuki č. 34 v zatáčce na třetím kilometru stále na pátém místě stíhán španělem Garrigou na Yamaze č. 6, který v osmém kole odsunul za svá záda belgičana De Radiguese na Suzuki č. 27.

Schwantz poklápí stroj Suzuki č. 34 v zatáčce na třetím kilometru stále na pátém místě stíhán španělem Garrigou na Yamaze č. 6, který v osmém kole odsunul za svá záda belgičana De Radiguese na Suzuki č. 27.

V patnáctém kole Velké ceny ČSSR australan Doohan poklápí stroj Honda č. 3 v poslední zatáčce na třetím kilometru stále na prvém místě těsně sledován Raineyem na Yamaze č. 1.

V patnáctém kole australan Doohan poklápí stroj Honda č. 3 v poslední zatáčce na třetím kilometru stále na prvém místě těsně sledován Raineyem na Yamaze č. 1.

Američan Wayne Rainey č.1 v šestnáctém kole závodu Velké ceny ČSSR  odsunuje Doohana č. 3 za svá záda, a již do konce závodu ho před sebe nepustí.

Američan Wayne Rainey č.1 v šestnáctém kole závodu odsunuje Doohana č. 3 za svá záda, a již do konce závodu ho před sebe nepustí.

Američan John Kocinski, Yamaha č. 19 na trati Masarykova okruhu v cíli Velké ceny ČSSR třetí místo.

Američan John Kocinski, Yamaha č. 19 na trati Masarykova okruhu v cíli třetí místo.

Po celý závod bojovala dvojice Rainey - Doohan o vedení. V posledních kolech australan nestačil dravé jízdě Raineyho a do cíle dojíždí na druhém místě tři sekundy za vítězným američanem.

Po celý závod bojovala dvojice Rainey - Doohan o vedení. V posledních kolech australan nestačil dravé jízdě Raineyho a do cíle dojíždí na druhém místě tři sekundy za vítězným američanem.

Vítěz závodu Velké ceny ČSSR třídy 500 ccm američan Wayne Rainey v sedle stroje Yamaha č. 1. V sedmnáctém kole zajel nejrychlejší kolo závodu v čase 2:03,266 s průměrem 157,5 km/h.

Vítěz závodu třídy 500 ccm američan Wayne Rainey v sedle stroje Yamaha č. 1. V sedmnáctém kole zajel nejrychlejší kolo závodu v čase 2:03,266 s průměrem 157,5 km/h.

Rekordman Rainey musí ještě bojovat

Velká cena ČSFR, závod MS silničních motocyklů, přinesla na Masarykově okruhu u Brna ve všech čtyřech závodech vynikající souboje světové elity. Z vítězství se ve třídě 500 ccm radoval američan Wayne Rainey, druhý dojel Michael Doohan a  třetí příčku obsadil John Kocinski. Nejspokojenější je však mladý Ital  Capirossi, který už obhájil titul mistra světa ve třídě 125 ccm. Rainey má k této metě už jen krůček. Závodům přihlíželo asi 40 tisíc diváků, mezi nimi i předseda vlády ČSFR M. Čalfa a kancléř K. Schwarzenberg.

V pětistovkách bojovali v čele dlouho Rainey s Doohanem. Souboje to byli obdivuhodné, ale v 15. kole teprve Rainey ukázal své jezdecké přednosti i kvality stroje. Zajímavé souboje dravého Schwantze se zkušeným Gardnerem vyzněly příznivě pro Gardnera. Po závodě si Rainey i Doohan stěžovali na potíže s pneumatikami. Rainey přesto zajel nový rekord na 1 okruh 2:03,263 min.  

Celkové výsledky závodu Velké ceny ČSSR na Masarykově okruhu kategorie 500 ccm.

Celkové výsledky závodu kategorie 500 ccm.

Související články:

O autorovi

David Vejmola

Fotograf ve společnosti Okruháři.cz. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2010 a vicemistr Czech Endurance Championship 2011
david@okruhari.cz