BRNĚNSKÝ ARCHIV - Gran Prix ČSSR 1993

Autor: David Vejmola |  Zdroj:  Archiv Masarykova okruhu |  Kategorie: Zajímavosti, Reportáže |  31. 12. 2018

Brno středem světa

Po krátké přestávce jediné sezóny se do moravské metropole vrátilo mistrovství světa silničních motocyklů, vrcholný sportovní podnik v jedné stopě. V letošním kalendáři figuruje shodou okolností v tradičním termínu třetího srpnového víkendu a je jedenáctým podnikem půvdně čtrnáctidílného seriálu, který byl po odvolání Grand Prix Jihoafrické republiky zkrácen na třináct závodů. Na Masarykově okruhu se tedy bude do velké míry rozhodovat o titulech. Ale v žádné třídě zdaleka není šampion jednoznačný, byť se již rýsují výrazní favorité. Následují pak ještě GP Itálie v Misanu a GP USA v Laguna Seca.

Uvedené informace jsou autentickým přepisem z archivu Masarykova okruhu.

Nejbohatší program

Je tak trochu kuriózní, že ve dnech 20.-22.8.1993 se v Brně pojde Grand Prix s programem ve srovnání s ostatními rozhodně nejbohatším. Nejen, že startují samozřejmě všechny tři třídy motocyklů sólo, tedy 125, 250 a 500 cm3, ale i sajdkáry (ty letos "pendlují" mezi programy Velkých cen a seriálem MS Superbike), ale promotérská firma Moto Motion International, která převzala finanční stránku našeho závodu, zařadila i vložený závod kategorie Pro Superbike, takže diváci nebudou mít ani chvilku klidu.

Pro Superbike při Grand Prix České Republiky 1993. Němec Gschwender na Kawasaki č. 3, Kellenberger s číslem 75 také na Kawasaki

Němec Gschwender na Kawasaki č. 3, Kellenberger s číslem 75 také na Kawasaki. Třída Pro Superbike.

Královská s tajenkou

Sólové půllitry jsou jednoznačně královskou třídou, které dominuje jezdec stáje Lucky Strike Suzuki, Texasan Kevin Schwantz. Zatím "nejhůře" dokončil GP Malajsie na okruhu Shah Alam a GP Evropy v Barceloně, kde byl třetí. Vyhrál v Austrálii, Španělsku, Rakousku a Nizozemsku, druhý byl v Japonsku, Německu a San Marinu. Vrcholnou smůlu měl na posledním závodě v Doningtonu, kde jej sestřelil stroj padajícího týmového kolegy Barrose, jenž byl zase obětí pozdního brzdění Australana Doohana. Schwantz vede se 192 body. Následují Rainey 189 bodů, Beattie 126 bodů, Doohan 120 bodů. Po dlouhé přestávce způsobené zraněním se má již objevit i Freddie Spencer z USA. 

Čtyři karty

Úspěchy našich jezdců v mistrovství Evropy a dalších závodech, ale i fakt, že se jede u nás, umožnily řídícím orgánům motocyklového MS udělit hned čtyřem našim jezdcům "divokou kartu" opravňující k účasti v kvalifikaci. Ve tříde 125 cm3 ji dostali Huleš a Kocko, ve třídě 250 cm3 pak Morávek a Staša. Zda se jim podaří postoupit do závodu už je jedinou otázkou, ale jejich přítomnost je rozhodně příjemná.

Přijatelné ceny

Protože jde o světový podnik, jsou i ceny světové, byť nutno říci, že velmi přijatelné a ve srovnání se světem podstatně nižší. V pátek od 100 do 360 Kč, v sobotu od 150 do 550 Kč a v neděli pak od 180 do 800 Kč.

Vedoucí muž MS třídy 500 ccm američan Kevin Schwantz v sedle stroje Suzuki č. 34 projíždí zatáčkou u stanice č. 10. V pátečním tréninku zajel až třetí čas na 1 kolo 2:03,872 min.

Vedoucí muž MS třídy 500 ccm američan Kevin Schwantz v sedle stroje Suzuki č. 34 projíždí zatáčkou u stanice č. 10. V pátečním tréninku zajel až třetí čas na 1 kolo 2:03,872 min.

Cigaretové týmy opanují špici půllitrů

Podívejte se na stáje nejlepších jezdců závodního pole pětistovek. O titul mistra světa bojují tři "cigaretové" týmy: Rothmans Honda Team (Doohan, Beattie, Itoh), Lucky Strike Suzuki (Schwantz a Barros) a Marlboro Team Roberts (Rainey, Cadalora). Italská stáj Cagiva nemá ve jméně tabákový výrobek, ale jméno někdejšího světového jezdce Agostiniho. Ten právě nedávno koupil do stáje Kocinského, což sice vzbudilo nevoli dosavadních jezdců Chandlera a Mladina, ale co naplat, Kocinský je sice svérázný člověk, ale vynikající jezdec. A tak jedině on sekundoval při prvním volném tréninku ve včerejším dopoledni cigaretovým jezdcům. 

Vedoucí muž mistrovství světa Kevin Schwantz sjel do depa a rozhovořil se: "Do Brna jezdím rád. Asi proto, že jsem zde vyhrál při svém prvním závodě v roce 1989. Je zde opravdu překrásná trať, připravující i horké zážitky. Nakonec sám mohu povídat." Pravda, může , vždyť rok po svém vítězství měl v Brně pád a musel ze závodu odstoupit. V roce 1991, kdy se jelo mistrovství světa v Brně zatím naposledy, dojel pátý. "S tím bych letos nebyl spokojený. Chci dobře odstartovat a porazit Wayna. Pevně věřím, že se mi tohle zdaří."

A kdyby náhodou Rainey zlobil, je tu připravený Schwantzův kolega Alex barros: "Jsem ochotný vždy pomoci Kevinovi, ale určitě má plány útočit na špici." Třeba už v příštím roce, kdy se poměr sil bude měnit a Brazilčan bude mít mezi svými výsledky zaznamenán určitě lepší výsledek než má dosud v Brně. Vždyť tu byl nejlepší v roce 1989, kdy dojel ve třídě do 250 ccm desátý.

Barros z Brazílie na stroji Suzuki č. 9 projíždí zatáčkou u stanice č. 6. Nejrychlejší kolo 2:04, 538 min. stačí na osmý čas.

Barros z Brazílie na stroji Suzuki č. 9 projíždí zatáčkou u stanice č. 6. Nejrychlejší kolo 2:04, 538 min. stačí na osmý čas.

Rainey nejrychlejší

První měřené okruhy naznačují, že Rainey chce v Brně smazat tříbodovou ztrátu na svého největšího soupeře. zajel kolo nejrychleji ze všech (2:03,192), zatímco Schwantz byl až pátý (2:04,123). Na 2. - 4. místo se zařadili Doohan, Barros a Kocinski. Jde však o první výsledky, roli při nich hraje seznamování s tratí, ladění strojů a hlavně hledání nejvhodnějších pneumatik.

Nejrychlejší jezdec tréninku půllitrů Wayne Rainey v sedle stroje Yamaha č. 1 zdolává zatáčku u stanice č. 10. 1 kolo za 2:02,448.

Nejrychlejší jezdec tréninku půllitrů Wayne Rainey v sedle stroje Yamaha č. 1 zdolává zatáčku u stanice č. 10. 1 kolo za 2:02,448.

Startovní rošt kategorie 500 ccm Grand Prix České Republiky 1991

Startovní rošt kategorie 500 ccm Grand Prix České Republiky 1991

č. 1 Američan Wayne Rainey projíždí zatáčkou na třetím kilometru v úseku pod tribunou C na prvém místě těsně sledován italem Lucou Cadalorou č. 7, oba na stroji Yamaha.

č. 1 Američan Wayne Rainey projíždí zatáčkou na třetím kilometru v úseku pod tribunou C na prvém místě těsně sledován italem Lucou Cadalorou č. 7, oba na stroji Yamaha.

Na třetím místě projíždí zatáčkou australan Doohan, honda č. 2 těsně sledován američanem Kocinskim č. 3 na rudém stroji Cagiva a japoncem Itohem č. 6 a australanem Beattiem č. 4, oba na Hondě.

Na třetím místě projíždí zatáčkou australan Doohan, honda č. 2 těsně sledován američanem Kocinskim č. 3 na rudém stroji Cagiva a japoncem Itohem č. 6 a australanem Beattiem č. 4, oba na Hondě.

č. 34 Na sedmém místě projíždí zatáčkou v sedle stroje Suzuki američan Schwantz

č. 34 Na sedmém místě projíždí zatáčkou v sedle stroje Suzuki američan Schwantz

Pohled z tribuny C Masarykova okruhu při GP ČR 1993 na trať v průběhu závodu MS třídy 500 ccm.

Pohled z tribuny C na trať v průběhu závodu MS třídy 500 ccm.

Američan Rainey si každým dalším kolem upevňuje vedoucí postavení v závodě 500 ccm

Američan Kocinski na stroji Cagiva č. 3 zajel zatáčkou u stanice č. 10, na třetím místě sledován australanem Doohanem na Hondě č. 2

Američan Rainey si každým dalším kolem upevňuje vedoucí postavení v závodě 500 ccm

Američan Rainey si každým dalším kolem upevňuje vedoucí postavení v závodě 500 ccm

Ital Cadalora na Yamaze si bezpečně udržuje druhé místo při Grand Prix ČR 1993 na Masarykově okruhu

Ital Cadalora na Yamaze si bezpečně udržuje druhé místo.

Australan Doohan na stroji Honda odsunul američana Kocinskeho na čtvrté místo. Do cíle už se dál pořadí nemění.

Australan Doohan na stroji Honda odsunul američana Kocinskeho na čtvrté místo. Do cíle už se dál pořadí nemění.

Kevin Schwantz v sedle stroje Suzuki dostal naděleno od vítěze Raineyho 27 sekund. V cíli páté místo, a přišel o postavení vedoucího jezdce MS.

Kevin Schwantz v sedle stroje Suzuki dostal naděleno od vítěze Raineyho 27 sekund. V cíli páté místo, a přišel o postavení vedoucího jezdce MS.

Vítěz závodu třídy 500 ccm američan Wayne Rainey v sedle stroje Yamaha č. 1 se po vítězství dostal do čela MS před Schwantze. Grand Prix ČR 1993. Masarykův okruh.

Vítěz závodu třídy 500 ccm američan Wayne Rainey v sedle stroje Yamaha č. 1 se po vítězství dostal do čela MS před Schwantze.

Rainey v Brně nemohl prohrát

Velký američanův krok k titulu MS silničních motocyklů. Ďábelským tempem se američan Wayne Rainey na Yamaze vzdaloval svým soupeřům v pětistovkách při 11. závodě mistrovství světa silničních motocyklů. Krytý stájovým kolegou Italem Caladorou mohl si v polovině závodu dokonce dovolit nepatrné zvolnění, a přesto dojel s velkým náskokem pro své letošní čtvrté vítězství. Rainey tak v celkové klasifikaci MS přeskočil krajana Schwantze, jediného soupeře v přetahování o svůj čtvrtý titul mistra světa. Rainey (32) letos poprvé vyjížděl z první startovací pozice díky dvěma nejlepším tréninkovým časům. S novými pneumatikami a vylepšeným podvozkem neměl konkurenci. "Jsem rád, že mě nezlomil velký tlak od stáje a médií, který jsem před závodem cítil,," řekl Kaliforňan. "Věděl jsem, že nemohu a nesmím prohát. I když to byl v horkém počasí dlouhý závod, snad nikdy se mi letos nejelo tak lehce jako tady v Brně. Konečně se mě drželo štěstí, zatímco Schwantz se potýkal s technickými problémy, jaké jsme my měli po celou sezónu."

Výsledková listina závodu Grand Prix České Republiky 1993 třídy 500 ccm.

Výsledková listina závodu Grand Prix České Republiky 1993 třídy 500 ccm.

O autorovi

David Vejmola

Fotograf ve společnosti Okruháři.cz. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2010 a vicemistr Czech Endurance Championship 2011
david@okruhari.cz