BRNĚNSKÝ ARCHIV - První závody

Autor: David Vejmola |  Zdroj:  Archiv automotodromu Brno |  Kategorie: Zajímavosti |  26. 11. 2018

Dnes je sobota 18. července a kloubák zvaný harmonika, nebo také housenka, linky č.201 Bohunice - Kývalka přivezl první diváky. Konečná zastávka je jen několik desítek metrů od řídící věže v prostoru startu. Spalující vedro. Alespoň kdyby zafoukal vítr, ale ten zřejmě skončil někde na Českomoravské vrchovině a k Brnu se už nedostal. Kdo může je u vody, nebo aspoň někde v chládku. Do této sobotní výhně jdou jen lidé, kteří do ní musí. Za prací, za povinnostmi.

Uvedené informace jsou autentickým přepisem z archivu Masarykova okruhu.

Což si ovšem okamžitě vyvrátíme. Ano, právě tady, na novém okruhu Velké ceny Československa, pár kilometrů za Brnem. První tisíce nedočkavců se přijelo podívat na nultý den života autodromu. Páni závodníci z moravského oblastního přeboru prominou. Koukali na vás, samozřejmě, ale víc než na vaše souboje, ostatně často až příliš brzy rozhodnuté, je zajímaly jiné pohledy. Třeba kam všude je vidět z místa, na němž sedím poprvé v životě. Na starém okruhu, tam jsme byli všichni doma,  jsme měli svá oblíbená místa. Celé generace. A teď se učíme novým pohledům. Jako ti jezdci.

Pozvánka na vůbec první závody na novém okruhu. Velká cena ČSSR

Pozvánka na vůbec první závody na novém okruhu.

Kloubák zvaný harmonika nebo také housenka linky č. 201 Bohunice - Kývalka.

Kloubák zvaný harmonika nebo také housenka linky č. 201 Bohunice - Kývalka.

Tradiční fronta před technickou přejímkou závodních motocyklů. Velká cena ČSSR

Tradiční fronta před technickou přejímkou závodních motocyklů.

Vůbec první jezdec, který oficiálně vyjel na novou trať byl v tréninku třídy do 175 ccm s číslem 57 Karel Matúš, který sedlal stroj ČZ 175.

Karel Matúš v sedle stroje ČZ 175 ccm č. 57 dokončuje jako prvý jezdec první kolo nové trati na autodromu Masarykovův okruh

Karel Matúš v sedle stroje ČZ 175 ccm č. 57 dokončuje jako prvý jezdec první kolo nové trati na autodromu.

Prioritní jezdec Miroslav Medek v sedle stroje Suzuki 500 ccm se zapsal do análů nového brněnského autodromu jako první jezdec, který havaroval na nové trati. Nebylo to zrovna příjemné seznámení. Při havárii si zlomil ruku a dál již nepokračoval.

Miroslav Medek se zapisuje do análů nového autodromu jako první jezdec, který havaroval na nové trati.

Miroslav Medek se zapisuje do análů nového autodromu jako první jezdec, který havaroval na nové trati.

Prvním vítězem společného závodu třídy 80 + 175 ccm se stal s číslem 40 Tomáš Foukal na stroji Kreidler 80 ccm. Jel průměrnou rychlostí 103,384 km/h což odpovídá času na kolo 3:01,125 s.

Prvním vítězem společného závodu třídy 80 + 175 ccm se stal s číslem 40 Tomáš Foukal na stroji Kreidler 80 ccm. Jel průměrnou rychlostí 103,384 km/h což odpovídá času na kolo 3:01,125 s.

Tomáš Foukal projíždí zatáčku u tubosideru.

Na novém brněnském autodromu, který byl v pátek slavnostně otevřen, se v sobotu jel první závod - sdružený oblastní přebor motocyklů.

Třídu do 80 ccm vyhrál Foukal z Prahy, do 125 ccm Kaderka z Opavy, do 175 ccm Musil ze STS Horní Heršpice, do 250 ccm Pražák z Valašského Meziřící a do 350 ccm Quirenz st. z Brna. 

I když došlo při závodech jen k pěti haváriím, zdravotnická služba musela zasahovat 11krát. Nejvážnější byl případ 81 letého diváka, kterého postihl srdeční záchvat, s podezřením na infarkt byl převezen do nemocnice.

Oblastní závod je vyhrazen jezdcům nižších výkonostních tříd, avšak pořadatelé umožnili, aby si novou trať mimo soutěž vyzkoušeli i "jedničkáři". Příležitost využili také jezdci AMK Pisárky Medek, Jílek, Hanika, Lavička a Dekánek se svými pětistovkami Suzuki. První dva havarovali, zbývající naznačili, co lze na brněnské trati očekávat v závodech mistrovství světa. Ovšem skutečně jen naznačili. Stroje těchto Brňanů jsou sice podstatně výkonnější a rychlejší než ty, které mají k dispozici jezdci v oblastním přeboru, avšak ke světové špičce mají daleko.

Pro srovnání: nejrychlejším jezdcem v oblastním přeboru byl Quirenz st., který dosáhl průměru 111,075 km/h, zatímco Pisárečtí byli o víc než 20 km rychlejší.

Všichni jezdci, kterých jsme se ptali na jejich mínění o nové brněnské trati, ji bez vyjímky chválili. Jen Lavička k ní měl připomínku, která bohužel vystihuje situaci našich závodníků. "Je krásná a težká, pro nás o to těžší, že na takové okruhy nejsme zvyklí. Například jak těžko hledáme orientační body. Kolem jiných tratí, kde závodíme, je jich spousta - domy, patníky, stromy... Ale tady nic takového není...!"

Závod pro poučení

Zeptali jsme se i tajemníka Svazarmu a ředitelství VC ČSSR Miroslava Čady.

Jaké poznatky vám závod přinesl? "Především jsme rádi, že jsme jej vůbec uspořádali. V naší organizaci zazněly hlasy, že v době, kdy šturmujeme s výstavbou autodromu a připravujeme hned tři velké mezinárodní podniky, se nelze rozptylovat tímto oblastním závodem. Ale ukázalo se, že práce a starosti, které jsme si vzali navíc, se vyplatily."

V jakém smyslu? "Projevila se řada nedostatků, s nimiž jsme ovšem předem počítali. Nelze organizovat závod v naprosto nových, neznámých podmínkách, a myslet si, že všechno půjde tak, jak jsme byli zvyklí na starém okruhu. A je dobře, že se potíže ukázaly včas, protože máme ještě čas se z nich poučit. Horší by bylo, kdyby nás zaskočily koncem tohoto týdne při mezinárodních závodech, které budou sledovat i zástupci FIA a FIM."

Jaké konkrétní problémy máte na mysli? "Hovořit o problémech je trochu silné, hovořme raději o potížích. Vyskytli se v organizaci i pořadatelské službě, někteří lidé ani pořádně nevěděli, kde mají své stanoviště a co mají dělat, jeden hledal druhého a nevěděl, kde ho najde... Takové seznamování se s novým prostředím ovšem patří k věci, také jsem občas měl potíže, i když si myslím, že to prostředí už dobře znám."

Jak obstál automotodrom? "V daných podmínkách velmi dobře. Ukázalo se však, že je nezbytné urychleně dotáhnout některé věci do konce. Jsme vděčni všem, kdo se podíleli na tom, že autodrom byl včas dokončen, ale k úplnému dokončení ještě leccos chybí. Především je třeba udělat na staveništi pořádek a odstranit nedostatky, které se vyskytly. Většinou jde o zdánlivé maličkosti, ale ne zbytečné. Včera jsme měli další kontrolní den, tam jsme si věci vyříkali a věřím, že se tyto nedostatky rychle napraví."

Galerie

O autorovi

David Vejmola

Fotograf ve společnosti Okruháři.cz. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2010 a vicemistr Czech Endurance Championship 2011
david@okruhari.cz