BRNĚNSKÝ ARCHIV - Výstavba okruhu 3. díl

Autor: David Vejmola |  Zdroj:  Archiv Masarykova okruhu |  Kategorie: Zajímavosti |  22. 11. 2018

Premiéry brněnského autodromu

V průběhu čtrnácti srpnových dnů hned dva podniky mistrovství světa. Letošní rok bude v jihomoravské metropoli plně v zajetí motoristického sportu. Do konce června by totiž měla být zkolaudována trať autodromu v rámci výstavby branně technického areálu, a pak už se v tomto prostoru rozjedou motoristické i jiné podniky zcela naplno. Vrcholem pak budou v srpnu dva závody Velké ceny ČSSR, ve kterých se bude bojovat o body do mistrovství světa. V průběhu čtrnácti dnů se v Brně představí MS cestovních automobilů a MS silničních motocyklů.

Uvedené informace jsou autentickým přepisem z archivu Masarykova okruhu vytvořeného panem Františkem Trandou.

Nová etapa brněnské tradice

Ani tuhá zima neutlumila výstavbu nového areálu autodromu na Kývalce. Už nyní 31. ledna 1987, kdy staveniště včetně nové závodní dráhy je nejlépe si prohlédnout na běžkách, lze říci, že termín dokončení výstavby I. etapy a zprovoznění okruhu bude dodržen. Stane se tak za pět měsíců.

Příjezdová cesta Masarykova okruhu, která končí v parkovišti u vstupních objektů je pokryta ušlechtilou dávkou sněhu. Rtuť teploměru se zastavila na úctyhodných -25st.

Příjezdová cesta, která končí v parkovišti u vstupních objektů je pokryta ušlechtilou dávkou sněhu. Rtuť teploměru se zastavila na úctyhodných -25st.

Vítání jara v bílém. 23. března si zima ještě libuje. Pohled z kamenného valu na tribuně D na bílý svah tribuny C a sypanou tribunu A(x). I když je všude sníh pracuje se také i na vstupním objektu.

Vítání jara v bílém. 23. března si zima ještě libuje. Pohled z kamenného valu na tribuně D na bílý svah tribuny C a sypanou tribunu A(x). I když je všude sníh pracuje se také i na vstupním objektu.

8. dubna, jsem se přišel podívat jak to vypadá v řídící věži. Pohled z okna pracovní místnosti řídící věže do prostoru za boxy byl velkolepý. Zde za boxy a betonovou zdí bude po dalších terénních úpravách položen 21 metrů široký asfaltový koberec. Na tuto “letištní” plochu budou najíždět mohutné přepravníky se závodnímy vozy.

Pohled z okna pracovní místnosti řídící věže Masarykova okruhu do prostoru za boxy.

Pohled z okna pracovní místnosti řídící věže do prostoru za boxy.

 Z druhé strany část boxů v nové úpravě svítí již z daleka položenými obklady z rakoduru.

Z druhé strany část boxů v nové úpravě svítí již z daleka položenými obklady z rakoduru.

Nádherná podívaná

Před rokem bylo ještě obtížné utvořit si jasnou představu. Nyní se už trasa okruhu konkrétně rýsuje. “Má mnoho kladných stránek z hlediska jezdců. Na své si přijdou i diváci, kteří z většiny míst uvidí až dvě třetiny tratě.” Tahle slova uznání pronesl na adresu budovaného autodromu loni při své poslední návštěvě v Brně Derek Ongaro, inspektor FISA a pro bezpečnost závodních tratí a oficiální startér závodů Formule 1.

První zatáčkou už probíhá šňůra betonových obrubníků “model Brno”. Položené obrubníky v úpravě s jedním úzkým panelem 40x80cm. Průjezd v tomto úseku je spočítán na rychlost do 150km/h.

První zatáčkou už probíhá šňůra betonových obrubníků “model Brno”. Položené obrubníky v úpravě s jedním úzkým panelem 40x80cm. Průjezd v tomto úseku je spočítán na rychlost do 150km/h.

U vstupního objektu je 16. dubna rušno. Jsou usazeny nové obrubníky podél komunikace. Válec upravuje štěrkový povrch. Mezitím v prostoru boxů probíhá zkušební zavěšení vrat garážového typu. Další příjdou na řadu až po úplném dokončení boxů.

U vstupního objektu je 16. dubna rušno. Jsou usazeny nové obrubníky podél komunikace. Válec upravuje štěrkový povrch. Mezitím v prostoru boxů probíhá zkušební zavěšení vrat garážového typu. Další příjdou na řadu až po úplném dokončení boxů.

U vstupního objektu je 16. dubna rušno. Jsou usazeny nové obrubníky podél komunikace. Válec upravuje štěrkový povrch. Mezitím v prostoru boxů probíhá zkušební zavěšení vrat garážového typu. Další příjdou na řadu až po úplném dokončení boxů.

První překvapení při dalším pracovním dni v areálu. Spojovací komunikace do parkoviště ve finálním provedení s povrchem asfaltové živice. Mostní betonové těleso svítí do dáli svou bělostí a ostře kontrastuje s černí nově položené asfaltové živce spojovací komunikace.

První překvapení při dalším pracovním dni v areálu. Spojovací komunikace do parkoviště ve finálním provedení s povrchem asfaltové živice. Mostní betonové těleso svítí do dáli svou bělostí a ostře kontrastuje s černí nově položené asfaltové živce spojovací komunikace.

2. května Klaus Steinmetz na voze BMW absolvoval “kolaudační jízdu” na trati. Zde zdolává zatáčku na třetím kilometru.

2. května Klaus Steinmetz na voze BMW absolvoval “kolaudační jízdu” na trati. Zde zdolává zatáčku na třetím kilometru.

Píše se datum 21. května a dělníci svádí stálé boje s počasím. Deštivý květen brzdí nasazené tempo pracovníků automotodromu.

Píše se datum 21. května a dělníci svádí stálé boje s počasím. Deštivý květen brzdí nasazené tempo pracovníků automotodromu.

Interiérům ale déšť nevadí. Na těch se stále intenzivně pracuje. Pracovní místnost druhého podlaží tiskového střediska je už v pokročilém stádiu.

Interiérům ale déšť nevadí. Na těch se stále intenzivně pracuje. Pracovní místnost druhého podlaží tiskového střediska je už v pokročilém stádiu.

O pár dní později vyjíždí opět na trať testovací vůz BMW. Po dojetí treninkového kola přichází krátká zastávka u boxů, kde nám sdílný pilot vozu na otázku kolik to šlapalo, odpověděl - 250km/hod na rovinkách.

27. května navštívili nový areál představitelé FIM, FIA a ústředního výboru svazarmu. Inspekci, kterou vedl předseda komise pro silniční závody Mezinárodní motocyklové federace Švýcar Brenni, byli přítomni také členové komise pro bezpečnost tratí FISA Ch. Belton a K. Steinmetz. V červenci jsou už na programu první závody, na jejichž základě může brněnská trať obdržet certifikát pro MS motocyklů a automobilů. Komise prošla celou trať, důkladně prohlédla všechny objekty, a až na malé připomínky vyslovila spokojenost.

Inspekce pod bílýmu kumuly do úseku třetího kilometru k tribuně C Masarykova okruhu

Inspekce pod bílýmu kumuly do úseku třetího kilometru k tribuně C.

11. června je již řada hotových boxů s řídící věží, u které na silničním tělese pokračuje čilý dopravní ruch. 

Část tajenky na “křížovkářském panelu” nad boxy. Správný název zveřejníme již brzy. Masarykův okruh

Část tajenky na “křížovkářském panelu” nad boxy. Správný název zveřejníme již brzy.

Brno před premiérou

První etapa výstavby nového svazarmovského areálu v Brně-Kývalce, jejímž cílem je dokončení tratě Velké ceny s potřebným technickým zázemím, spěje i přes nepříznivé počasí ke svému úspěšnému závěru. Premiéru na novém okruhu absolvují pořadatelé již za měsíc oblastním závodem silničních motocyklů. Vlastní generálka, při které budou přítomni i zástupci Mezinárodní automobilové a motocyklové federace, kteří budou kontrolovat podmínky homologace tratě na srpnové podniky mistrovství světa, je čeká 24.-26. července.

25. června je nad boxy na panelu automotodrom Brno ČSSR v neonové úpravě. Jen Brno není ještě v plném lesku - zkrátka na Brno se opět zapomnělo…

25. června je nad boxy na panelu automotodrom Brno ČSSR v neonové úpravě. Jen Brno není ještě v plném lesku - zkrátka na Brno se opět zapomnělo…

O tři dny později finišer VÖGELE pokládá poslední metr asfaltové živice. Na startovním roštu stojí cílová prémie, cena pro vítěze v podobě lahve šampaňského. Konec brněnského maratonu. Trať automotodromu má zelenou.

Čas vítězného stroje finišeru VÖGELE v cíli je 14 hodin a 46 minut.

Čas vítězného stroje finišeru VÖGELE v cíli je 14 hodin a 46 minut.

 Stroj dostává zaslouženě ušlechtilou dávku šampaňského.

Stroj dostává zaslouženě ušlechtilou dávku šampaňského.

Premiéra příští pátek

Brněnští, ale i všichni další motorističtí fanoušci se dočkali! V pátek 17.července bude slavnostně otevřen nový branně sportovní areál Svazarmu v Brně na Kývalce. Hned v sobotu proběhne první zkouška pro jezdce, ale především pro pořadatele. Na pořadu je rychlostní závod motocklů skupiny C tříd 125, 175, 250 a 350 ccm a přebor ČSR třídy 80 ccm. O týden později tu startuje už závod mezinárodích motocyklů a automobilů pod přísným dohledem komisařů FIM a FIA. Ti nebudou ani tak sledovat průbeh závodů, jako spíše práci pořadatelů a fungování celého organismu nového brněnského okruhu, který v srpnu čeká v Evropě i ve světě věc takřka nevídaná. Prakticky v rozmezí deseti dnů tu proběhnou dvě mistrovství světa. V termínu 14.-16. srpna mistrovství cestovních vozů a 21.-23. srpna motocyklů. Přitom zájem o testování na nové trati mají některé stáje už od 12.srpna. Pořadatelům zatím dělají největší starosti diváci. Únosné zatížení nového okruhu je projektováno na 80 000 návštěvníků, zejména o motocyklové MS bude pravděpodobně několikanásobně vyšší. Zkrátka, Brno letos prožije opravdovou zkoušku ohněm, pořadatelé mnoha úspěšných Velkých cen ČSSR však pevně věří, že obstojí.

15. července si cyklisté Favoritu Brno do svých tréninkových kilometrů zařadili jízdu po nové trati automotodromu.

15. července si cyklisté Favoritu Brno do svých tréninkových kilometrů zařadili jízdu po nové trati automotodromu.

Tlačenice nasazené mehanizace v úseku 14. kilometru bývalého městského okruhu v místech odbočky na příjezdovou komunikaci vedoucí do parkoviště na snímku vlevo. Za vstupním objektem je slyšet i vidět pracovní nasazení nejvyššího stupně.

Tlačenice nasazené mehanizace v úseku 14. kilometru bývalého městského okruhu v místech odbočky na příjezdovou komunikaci vedoucí do parkoviště na snímku vlevo. Za vstupním objektem je slyšet i vidět pracovní nasazení nejvyššího stupně.

První pivo natočil 15. července dopoledne montér restaurací a jídelen Brno v restauraci automotodromu v areálu branných činností Svazarmu na Kývalce v rámci přezkoušení dokončené instalace. Nebyla to tedy žádná slavnost, ale pracovní povinnost. Ovšem naplněný půllitr dobře vychlazeného plzeňského se tak stal pro všechy budovatele závodiště symbolem dokončování stavby, která bude dnes po poledni přestřižením symbolické pásky předána uživateli, aby v sobotu již před zraky veřejnosti následoval první zkušební motocyklový závod. 

Brány se otevírají

Je to tady. Dnes 17. července bude probíhat slavnostní akt otevření areálu automotodromu, a to u vstupního objektu.

Slavnostní akt otevření areálu automotodromu. Masarykův okruh. Velká cena ČSSR

Slavnostní akt otevření areálu automotodromu.

První zleva místopředseda KNV František Janbor - vedle hlavní aktér nebo-li muž číslo 1 dnešního dne vedoucí tajemník KVKSČ Vladimír Herman ve chvíli soustředění. Vedoucí tajemník Mest. V KSČ Karel Urbánek - předseda Svazarmu genpr. Václav Horáček

První zleva místopředseda KNV František Janbor - vedle hlavní aktér nebo-li muž číslo 1 dnešního dne vedoucí tajemník KVKSČ Vladimír Herman ve chvíli soustředění. Vedoucí tajemník Mest. V KSČ Karel Urbánek - předseda Svazarmu genpr. Václav Horáček

Cílová rovinka Masarykova okruhu  lemována řídící věží s řadou boxů vlevo.

Cílová rovinka lemována řídící věží s řadou boxů vlevo.

Dnes všechno končí, zítra začíná nultý den okruhu.

Související články:

O autorovi

David Vejmola

Fotograf ve společnosti Okruháři.cz. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2010 a vicemistr Czech Endurance Championship 2011
david@okruhari.cz