BRNĚNSKÝ ARCHIV - Výstavba okruhu 1. díl

Autor: David Vejmola |  Zdroj:  Archiv Masarykova okruhu |  Kategorie: Zajímavosti |  6. 11. 2018

Masarykův okruh v Brně je jedním z nejkrásnějších okruhů v Evropě a to bez debat. Letos je tomu 31 let, kdy se na "novém" automotodromu začla psát moderní historie Grand Prix České republiky. V této sérii článků si připomeneme jeho prvopočátky. Jak probíhala výstavba okruhářského svatostánku?

Uvedené informace jsou autentickým přepisem z archivu Masarykova okruhu vytvořeného panem Františkem Trandou.

Motocyklové a automobilové závody konané na trati Velké ceny ČSSR si získaly bohatou tradici a dostaly se hluboko do povědomí československé a světové veřejnosti. Motocyklové závody na trati Velké ceny ČSSR jsou organizovány každoročně od roku 1950. V roce 1965 se zde jelo poprvé mistrovství světa. Velká cena ČSSR za dobu svého trvání přerostla charakter sportovního podniku a stala se z ní  významná společenská událost, která napomáhá sbližování národů, vzájemnému poznání a významnou podporou světového míru. V posledních letech se zúčastňuje 180 - 200 tisíc diváků.

Pohled do starého depa na dnešní ulici Jihlavská

Pořadatelé závodů Velké ceny ČSSR sledovali a podporovali opatření orgánů FIM směřující ke zvýšení bezpečnosti diváků a závodníků. Na základě opatření stanovených odbornou komisí FIM v roce 1977, došlo k úpravám na stávající trati a k rozhodnutí, že budoucnost Velké ceny ČSSR v souladu s vývojem motocyklových závodů, může být založena jen na vybudování nové speciální závodní dráhy.

Srovnání původní dráhy a nově vybudovaného okruhu.

V roce 1978 byla přijata opatření k vybudování nového závodního okruhu a zahájeny přípravné práce.

Výstavba nové dráhy Velké ceny ČSSR Brno

Takto bude vypadat brněnský automotodrom

V červenci 1978 Byla zpracována studie, která řešila novou dráhu v prostoru odvráceném od sídliště Kohoutovice. Došlo však ke střetu s orgány ochrany životního prostředí, že sídliště bude ohroženo zvýšeným hlukem než dovolují čsl. předpisy.

Nová lokalita byla dostatečně vzdálená od městské bytové zástavby. Při projednávání ovšem došlo ke střetu a k připomínkám vedení trasy dráhy vzhledem k ochranému památkovému území a vyčleněné lesní klidové oblasti města Brna.

Z několika navrhovaných alternativ bylo v květnu 1981 vybráno dnešní vedení trasy dráhy jako konečné. Na základě kladných vyjádření všech orgánů došlo v lednu 1982 k definitivnímu zpracování přípravné a projektové dokumentace, která odpovídá všem parametrům stanovenými předpisy FIA a FIM. V srpnu po vyřešení nákladů a finančního krytí bylo zahájeno vytyčování areálu s uvolňováním lesního prostoru. V Říjnu tohoto roku byly zahájeny stavební práce.

Takovýhle pohled se naskytl na podzim roku 1984 (6. září) do ještě neodlesněné části, kde bude zatáčka a tribuna A.

O pár dní později (11. listopad) byla zachyceno místo, kde budou postaveny boxy, ředitelství závodu a tiskové středisko

Píše se březen roku 1985. V minulých týdnech se dostaly do vysokých obrátek práce na výstavbě areálu trati Velké ceny Československa v Brně. V odlesňování bylo doposud splněno 80% úkolu. V této souvislosti je třeba říci, že jihomoravští svazarmovci vysadili takřka 51 tisíc stromků, jimiž zalesnili 13,2 ha. V Brně se postarají o výsadbu dalších 50 tisíc stromků v brněnských sídlištích a jsou připraveny práce k výsatbě 450 tisíc stromků na ploše 64 ha, tedy rozhodně víc než padlo za obět příštímu areálu VC ČSSR. Tajemník velké ceny Miroslav Čada je už dnes přesvědčen o dvou věcech: Že se v roce 1987 pojede na novém okruhu jak ME automobilů a motocyklů, ale hlavně že se brněnský přes 5km dlouhý okruh s celým vybavením a zasazením do přírody vytvoří nejkrásnější autodrom na světě. Opět se také hovoří o možnostech uspořádání MS automobilů Formule 1. K tomu by mělo dojít už v roce 1988. Ecclestone, prezident FOCA a šedá eminence MS F1 a 2  přijede na sklonku letošního léta jednat o možnostech uspořádání závodu F1 v ČSSR.

A přibližně takhle bude vypadat budova, která bude dominovat prostoru startu a cíle příští trati Velké ceny ČSSR u Brna. Skicu nakreslil ing. Jiří Suchý, hlavní projektant nového areálu.

Pálí se klestí a větve pokácených stromů. Vítěz v hodu potravy pro hořící vatru sobotního pálení na 3. kilometru. Člen UAMK Praha pan Kotrba, provádí hod plný elegance obouruč.

A maká se... bez rumu

Při dokumentaci 9. května bylo zjištěno, že v Žebětíne vtipálci ještě nevymřeli, a vyrobili ukazatel místa, kde se kácí 10ha lesa.  

 Navážka hlíny na levé straně "tratě", kde bude tribuna A působí velkolepě.

Opravdu mocným dojmem působí rozměry parkoviště závodních strojů             

Nejkrásnější na světě

Pěkně jsme se prošli, i když ta cesta nebyla na sváteční polobotky. Urazili jsme kolem čtyř kilometrů, většinou po budoucím tělese Velké ceny Československa. Trať se už jasně rýsuje, její šířka je úžasná, v zatáčkách až fascinující. Stejně jako celé staveniště, tak ještě víc tempo s jakým se zde ze dne na den mění terén. Viděli jsme přes 80ha pokáceného lesa, tedy vlastně už jen tento prostor a ještě dnes sem tam pozapomenuté, složené stromy, na nichž si už dávno pochutnával kůrovec. Mýlil se, kdo ještě nedávno tvrdil, že tenhle les patří k nejkvalitnějším, které kolem Brna rostou. Už dnes, dva roky před dokončením nejdůležitějších částí areálu, se začalo se zalesňováním částí příměstského lesoparku. Když pojedete ze Žebětína do Ostrovačic, ani nepostřehnete, že pár desítek metrů od silnice je obrovské staveniště. Teprve až do něj vkročíte, se vám naskytne obraz, po jehož spatření jste ochotni věřit, že tohle bude opravdu nejkrásnější závodiště pro motocykly a automobily na světě. Už dnes vás plní pocit pýchy a hrdosti. Nejen nad budoucí krásou, ale i nad lidmi, kteří tohle dílo budují.

V těchto místech se v měsíci listopadu postaví mostní pilíře pro podjezd tratě, který končí v parkovišti.

Tohle je úsek 3. kilometru, zde bude tribuna C a na jejím protějšku svahu vpravo bude největší tribuna nového okruhu - tribuna D.

Už se rýsuje

5. června se zatím jinak než pěšky prohlídka zvládnout nedá, protože terén spíš připomíná měsíční krajinu než budoucí závodiště. To se však už rýsuje. Mezi lesem prosvítají žluté pruhy v místech, kudy povede silniční těleso a máte -li po ruce plánek, snadno se zorijentujete u které z příštích zatáček zrovna jste. Od loňského podzimu, kdy se prakticky začalo, se udělal velký kus práce - a to navzdory “nadplánu”, o který se postaraly vichřice, jež se nevyhnuly ani ostrovačickým lesům.

V úseku 2. kilometru je ale řušno. Z trati odbočuje "zelený drak" na spojovací cestu.

První setkání funkcionářů FIM, FIA-FISA a ředitelství Velké ceny ČSSR.

D. Ongaro je spokojen

26. srpna se uskutečnilo první setkání funkcionářů FIM, FIA-FISA a ředitelství Velké ceny ČSSR, a to v areálu nového autodromu. Prohlídce výstavby i závěrečnému jednání byl přítomen i 56 letý Derek Ongaro, který je startérem Formule 1 a již 7 let má na starosti bezpečnost všech okruhů pro závody této kategorie. “Velice kladným dojmem na mne zapůsobila především úroveň plánování i technických prací. I když je nová trať teprve ve výstavbě, je na ní patrné harmonické sladění požadavků motoristů i architektů” podotkl Ongaro. Na otázku jáké závody se zde budou moci uskutečnit řekl: “Podle množství práce, která byla již nyní do vybudování nového areálu vložena, je možno říci, že budete mít jeden z nejlepších okruhů na světě. Domnívám se, že všichni závodníci budou na tuto trať rádi jezdit, aby si na ní mohli vyzkoušet své schopnosti". Po hodinové schůzce v budově areálu odjela reprezentační komise třemi terénními vozy ARO 10 do terénu.

Zde proběhla zastávka v poslední zatáčce trati nového okruhu

Jen tyhle zablácené bílé galoše a dobrý pocit ze spokojenosti zúčastněných zůstali jako vzpomínka na první setkání funkcionářů FIM, FIA-FISA

Zima se už přihlásila. Areál budouího autodromu se převlékl do bílého již v půli listopadu. Pozemní práce úpravy terénu ale pokračují i přes bohatou sněhovou nadílku.

Letos naposledy. Je 19. prosince, a místo budoucí druhé zatáčky na třetím kilometru se topí v kalužích vody a moři bláta.

To ale nevadí dělníkům, kteří stále pokračují v montáži tubosideru v provedení stepující stonožky.

Tohle je poslední letošní záběr do prostoru areálu budoucího parkoviště.

Končí náplň pracovního roku. Odcházím po pracovní cestě na trať bývalého městského okruhu, pěkně po svých několik kilometrů po trati bohaté na zatáčky k Žebětínskému autobusu.

...

Související články:

O autorovi

David Vejmola

Fotograf ve společnosti Okruháři.cz. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2010 a vicemistr Czech Endurance Championship 2011
david@okruhari.cz