strana 1 z 4 následující >

13 neodmyslitelných věcí na okruh

Tento seznam základních věcí na okruh předpokládá to, že motorka samotná je jak ze žurnálu – tzn. motorka je servisovaná, čístá, vše je řádně promázáno a taky důkladně prohlédnuto. Tedy žádné povolené šroubky, čistý a namazaný řetěz, všechny provozní kapaliny mají tu správnou hladinu a kvalitu, pokud možno nové pneumatiky a tak dále.  Těmto věcem se ještě budeme věnovat v příštích článcích.

Proč se MotoGP točí pozpátku?

Jsme motorkáři a tak musíme mít rádi gyroskopický efekt. Nevěříš mi? Tak příště až na mašině zastavíš u semaforu, tak nedávej nohy na zem (ale fakturu nám pak neposílej).

Simon říká - podvozek

Simon Crafar, bývalý motocyklový závodník a dnes velmi uznávaný instruktor, odpovídá ve svém blogu na otázky jezdců. Tentokrát přišel na řadu podvozek.

Technika motocyklu - karbonové brzdy

Pokud se podíváme do minulosti, do dob dvoutaktních pětistovek (dejme  tomu kolem roku 2001), zjistíme, že v té době vážily motorky cca 129 kilo, ty nejvýkonnější měly 200 koní a byly okolo 40km/h pomalejší na top speedu, než současné vice než 260 koňové čtyřtakty. Ocelové kotouče jim tehdy bohatě stačily. Současné nároky na brzdové systémy jsou mnohem větší, a tak se přešlo od oceli ke (jak jinak) karbonu.

Technika motocyklu - Karbonový rám GP9

Určitě si na to pamatujete. Je rok 2009, Casey Stoner suveréně vítězí na Ducati Desmosedici GP9 s karbonovým rámem. Vypadá to, že je Ducati neporazitelná, i když se již ví o problémech s předním kolem. Nikdo jiný ovšem není schopný italskou bestii zkrotit, ani legendární Valentino Rossi s Jeremy Burgessem, člověkem, o kterém se tvrdilo, že přinutí k poslušnosti každou motorku. Kde se stala chyba? Byl použitý materiál v podobě karbonového vlákna opravdu tím problémem?

Technika motocyklu - motocyklové rámy

Rám je základním prvkem motocyklového šasi. Drží vlatně celý ten kolotoč pohromadě na silnici. Cílem tohoto a následujících článků je seznámit vás s materiály a konstrukcemi, které se používají při výrobě motocyklových rámů. Starší konstrukce, které nejsou pro dnešní sportovní motocykly aktuální nebudeme dále rozebírat, ale budeme se věnovat hlavně hliníku a karbonu a to v pokračování této série.

Antihoppingová spojka

Představte si následující situaci: po cílové rovince v Mostě přichází vám již dobře známé „esíčko“ Takže tedy z plného plynu prudce na brzdy a zběsile kopat kvalty dolů. Pohledem na apex, ještě poslední podřazení a…ležíte na tlamě.

Ucukaný plyn na nových motorkách

V dnešní době technických revolucí a vychytávek by si člověk řekl, že reakce motoru na otočení plynem bude dokonale hladká. Ovšem realita je jinde, moderní ride-by-wire systémy (elektronický plyn) mívají často hrubou a ucukanou reakci na otevření plynu. Obvzláště v nízkých otáčkách se plyn chová skoro jako vypínač, plnej nebo nic...