Desatero Okruhářských přikázání

Autor: Miloš Sochor |  Foto:  Jan Stárek |  Kategorie: jak-jezdit |  23. 8. 2017

Tady je deset nejdůležitějších a stručných rad (přikázání) pro jízdu na okruhu.  Není to "všelék," ale těchto několik důležitých zásad, když správně použito, opravdu pomůže lepší (rozuměj rychlejší) a bezpečnější jízdě na závodní dráze.  Užívej! 

1. V jedny Okruháře veřiti budeš! 

Miluj jízdu na okruhu víc, než cokoliv jiného, protože z tebe udělá lepšího jezdce.  Jeden den na okruhu tě posune víc, než celá sezóna na silnici.
*

2. Cti připravenost stroje svého!

Před vjezdem na trať kontroluj opotřebení pneu, tlak, destičky, stav paliva a hladinu kapalin.  Samozřejmostí je čistý řetěz, seřízená vůle plynu, vizuální kontrola všeho co se může povolit, upadnout, nebo co může začít kapat.
*

3. Cti vlajky, abys dlouho živ byl a traťáky nenasíral!

Na okruhu platí jasná pravidla, která je potřeba ctít hlavně kvůli své vlastní bezpečnosti, ale také kvůli bezpečnosti ostatních.  Zvládneš to - je to tři až pět barev, které něco znamenají. Hračka i pro pětileté dítě.  
*

4. Chovej se předvídatelně!

Neotáčej se, nekličkuj, neměň náhle směr, sleduj pouze dění před sebou!  Okruh není výlet v Alpách a je tedy třeba se plně soustředit a plánovat.
*

5. Dívej se tam, kam chceš jet!

Plynulá a rychlá jízda na motorce je zejména o práci očí.  Motorka pojede přesně tam, kam se budeš dívat.  Nekoukej tedy před přední kolo.  Čím dále se budeš dívat, tím plynuleji pojedeš.  Při nájezdu do zatáčky se zaměř očima na její vrchol (apex).  Na vrcholu mrkni na výjezd a jeď k němu nejkratší možnou cestou.  
*

6. Pomni, abys správnou polohu těla na motorce držel!

Na motroce seď hlavně uvolněně – žádná křeč! Na rovince: zalehávej, lokty k sobě, co nejmenší aerodynamický odpor.  Brždění: zvedni se nad plexi, půl zadku do vnitřní strany zatáčky, ruce mírně pokrčené.  Zatáčení: v zatáčce neměň polohu na motorce, ruce volné, nechávej motorku pod sebou pracovat.
*

7. Netahej za plyn jak za vocas!

Plyn není vypínač, používej ho tedy p-l-y-n-u-l-e.  Cílem je po výjezdu ze zatáčky srovnat motorku co nejdříve.  Protože není důležité, kdo je dřív na plynu, ale spíše kdo je dřív na plném plynu! 
*

8. Nevezmeš za brzdu nadarmo!

Na okruhu si najdi pevné brzdné body - tedy něco, co se v průběhu dne neposune. S přibývající jistotou si posouvej brzdné body a zkracuj tak brzdnou dráhu.  Brzdi spíše krátce a intenzivně.  Žádné předbržďování nebo dobržďovaní. Prostě plyn-brzda-plyn.
*

9. Nevykružuj!

Celé kouzlo jízdy na okruhu spočívá v tom, že trávíš co nejméně času v náklonu, protože nakloněná motorka je nejpomalejší.  Hledej  rovinky mezi zatáčkami, nenajížděj zbytečné metry navíc!
*

10. Nepřeceňuj schopnosti své ani motorku svou! 

Nic obtížné nejde hned.  Rychlá jízda na okruhu není banální záležitost a tak to chce hlavně chladnou hlavu a trpělivost.  Rychlé kolo nezajedeš na poprvé, ale když se budeš držet našich deseti přikázání a často na okruhu jezdit – budeš lepší a lepší. 
*

O autorovi

Miloš Sochor

Jsem nadšenec a obdivovatel motorek ve všech podobách. Každodenní pracant je Honda VFR800X Corssrunner a na okruhu proháním litrové GSX-R K8. Na silnicích a okruzích mám naježděno přes 500 000km. Z minulosti stojí za zmínku: 2010 týmový Mistr ČR ve sportovní mototuristice (ČMF) 2003 jezdec týmu Clifford Cycles v USA (Championship Cup Series).
milos@okruhari.cz