Dypree Offroadový den

Autor: Miloš Sochor |  Kategorie: Reportáže |  27. 3. 2018

Mise splněna.  Tedy alespoň její samotný začátek.  V sobotu 24.3.2018 proběhl náš první Dypree Offroadový den na terénní dráze Masarykova okruhuv Brně.  O jaké misi mluvím?  Po tom, co jsme si na konci minulé sezóny vyzkoušeli terenní motorky (a trošku víc tomu propadli), nám jde o to, aby si co nejvíce motorkářů vyzkoušelo enduro.  Od roku 2013 představujeme nováčkům ježdění na okruhu a tuto sezónu jsme to rozšířili i o bláto.  Proč?  Enduro je skvělé rozšíření jezdeckých dovedností o drifty, rovnováhu a používání spojky.  A hlavně je to megazábava, kterou prostě musíš vyzkoušet!

Vaše fotografie z Dypree Offroadového dne naleznete jak v galerii pod článkem, tak v albu na našem Facebooku, kde si je můžete stáhnout. Pokud byste chtěli vysoké rozlišení, tisk nebo svou fotku na plátno, mrkněte do fotogalerie zde.

O čem to je?

Začít jezdit na enduru není úplně snadné.  Jednak potřebuješ offroadovou motorku – a nedává moc smysl si ji kupovat jen na vyzkoušení.  Dále je dobré mít na to chrániče a oblečení včetně offroadové přilby (v kožené kombinéze to moc nejde a běžná integrálka se brzy zadýchá).  No a když už to začneš zkoušet, tak není od věci mít při sobě někoho zkušeného, kdo ti poradí, jak s endurem zacházet.  No a to je vlastně celá myšlenka našeho Offroadového dne.  Přijedeš na místo, my tě oblečeme, posadíme na naši motorku a instruktoři ti poradí od prvního puštění spojky, až po zadní brzdu.

Dypree Offroadový den začíná pěkně pozvolna.  Náš hlavní instruktor, David Carda z Motoškoly Přijeďte se projet, tě systematicky uvede do světa jízdy na enduru.  Zprvu si motorku osaháš a učíš se zacházet se spojkou – ta je při jízdě na enduru tvůj největší kamarád. Cílem je naučit se jezdit na spojce co nejpomaleji – enduro je technická záležitost – brodíš se potokama, přejíždíš nejrůznější překážky.  Mistrné zacházení se spojkou v kombinaci s plynem a brzdami je tady velice důležité.  Nejeden zkušený silničář vypadá zprvu na enduru jako naprostý jelito. 

V druhé části trénujeme správné přenášení váhy – zvláště důležité při pomalém, ale ostrém zatáčení.  Při výjezdech a sjezdech strmých kopců nebo při vyvažování motorky při jízdě na nakloněném terénu.   

Třetí část je o brzdách. Musíš se naučit také správně brzdit – enduro je hodně o zadní brzdě a učíme se tedy její aplikaci v různých případech: brzda smykem, brzda při sjezdu nebo třeba použítí brzdy, když ti přední kolo kouká do nebe. 

Na závěr za to začneme tahat a trénujeme drifty zadního kola při ráznější akceleraci.  Je třeba se soustředit a mít správnou polohu těla.  Endura jsou zpřevodované tak, že se skoro ve všech rychlostech dokáží postavit na zadní, když cukneš za plyn.  Jemná motorika je na místě!

Po tom, co nacvičíme základní ovládání enduro motorky, jdeme na dráhu a učíme se zdolávat různé překážky.  U každé z nich ti instruktor nejprve řekne jak na to, poté názorně ukáže a pak už zkoušíš několikrát dokola na motorce sám/a.  Do těchto překážek byly zařazené výjezdy strmého kopce, přejíždění muld, nebo průjezd složitější série zatáček.  Získáš tak zkušenosti s nejobtížnějšími častmi tratě a zvládneš ji pak bez problémů.

Závěr dne patří volným jízdám.  Máš za sebou základní cvičení spojky, brzdy, plynu a rovnováhy.  Taky už umíš zdolat všechny překážky na trati a nic tedy nebrání tomu jít si pořádně zajezdit.  Jen pro představu – dvě kola na krátkém překážkovém okruhu (jedeš cca 2 min) ti dají pořádně do těla a je dobré si dát krátkou přestávku.

Volné jízdy jsou ale také o vyzkoušení různých tipů motorů a kubatur.  Poznáš tak rozdíl mezi dvoutaktem a čtyřtaktem a vyzkoušíš si zátah kubatur od 250 ccm do 450 ccm.

Takovýto den s kvalitou zábavy, na kterou se od Okruhářů dá spolehnout, nejde uspořádat bez partnerů, kteří nás podpoří v našem ambiciózním plánu.  Našli jsme toho nejvstřícnějšího a zároveň největšího prodejce motocyklů Husqvarna ve střední Evropě – firmu Dypree ve Slavkově u Brna.  Je to banda magorů do endura, kteří offroadům opravdu rozumí, jezdí na nich desítky let a fakt za to umí tahat.  Když slyšeli o naší myšlence Offroadových dnů tak neváhali a šli do to s náma.  O enduru ví snad všechno – což se na akci, jako je ta naše hodí a hlavně nám poskytli to nejnutnější - flotilu zánovních endurových motorek. Místem akce se stal, jak jinak, Automotodrom Brno – tentokrát ale terénní dráha, kteráleží naproti oblíbené tribuně C.  Našim stálým partnerem je Bonmoto, které nám zapůjčilo oblečení pro účastníky.

I když počasí u endura v podstatě nehraji roli, tak nám při zrodu našeho Offroadového dne přálo a bylo nejlepší, jaké jsme si mohli přát.  Ani teplo, ani zima, ani mokro, ani sucho – zkrátka značka ideál.  Třešničkou na dortu bylo dechberoucí vystoupení trialového mága Martina Matějíčka, pro kterého nic není překážka a dá ti pěkně do perspektivy, co to znamená mistrně ovládat spojku, plyn a brzdu...

Usilovně pracujeme na dalších termínech, protože tomuto počinu hodně věříme.  Takže nás sleduj, něco určitě přijde.  Nás teď čeká enduro výlet do Rumunska :-) a pak přípravy na první Okruhový den na SPZkách, který bude 8. 5. 2018. Letí to!

O autorovi

Miloš Sochor

Jsem nadšenec a obdivovatel motorek ve všech podobách. Každodenní pracant na silnici je Yamaha Tracer 900 a na okruhu proháním litrové GSX-R K8. Po seznamce s bahnem na konci 2017 jsem si musel koupit enduro a je jím Husqvarna FE350. Na silnicích a okruzích mám naježděno přes 500 000km. Z minulosti stojí za zmínku: 2010 týmový Mistr ČR ve sportovní mototuristice (ČMF) 2003 jezdec týmu Clifford Cycles v USA (Championship Cup Series).
milos@okruhari.cz