Okruhový den na SPZkách Brno 17.6.2018

Autor: Miloš Sochor |  Kategorie: Reportáže |  23. 6. 2018

Letos druhý a celkově šestnáctý Okruhový den na SPZkách se konal v neděli 17. června na Automotodromu Brno.  I když je to už náš šestnáctý den, pořád je co zdokonalovat, takže i tentokrát jsme si připravili jednu novinku.  Hlavním cílem bylo co nejvíce individuální zpětné vazby, a proto jsme přidali ještě jedno cvičební stanoviště na polygonu (nyní jsou celkem čtyři) a to brzdy.  Tím se snížil počet účastníků na skupinu a naši instruktoři tak měli ještě více času na individuální zpětnou vazbu pro každého.

Registrace a Technická přejímka

Den začal klasicky registrací a technickou přejímkou.  Až na pár výjímek (např. zcela ojetá pneumatika na dráty, přeplněné nádobky s brzdovou kapalinou, přepnuté řetězy, nebo protáčivé rukojeti podlepené amerikou) byly všechny motorky v pořádku.  Všechny vady na kráse jsme byli schopni opravit ještě před odchodem do učebny na teoretickou část.

Teorie jízdy

Naše klasická nalejvárna, která otevře oči každému okruhovému nováčkovi.  Probereme s účastníky tolik témat, že by se daly podrobně rozebírat klidně dva týdny.  Je to studnice informací, ze které všichni dál těží i při ježdění mimo okruh.  Mluvíme o tématech, které zahrnují přípravu a technický stav motocyklu (nutný pro bezpečnou a rychlou jízdu na okruhu), ukázková videa a fotografie (zachycující správnou stopu nebo pozici těla na motorce).  Nechybí vlajková signalizace, výběr správných pneumatik, ovládání brzdy, plynu, apod. 

Také jsme vylosovali dva výherce ročního předplatného časopisu MotoHouse a Motocykl.     

 

Polygon

Novinka sezóny 2018, která zcela mění kvalitu naší výuky.  Před vstupem na velkou dráhu tam totiž podrobně trénujeme všechny hlavní prvky jízdy na okruhu (pohled do zatáčky, poloha těla, akcelerace, brzdy, přenášení váhy, správná stopa).  Jde o maximální přenesení teorie z učebny rovnou na trať.  Na polygonu máme čtyři stanoviště zaměřené na specifické prvky bezpečné a rychlé jízdy na motorce. Jednotlivé cviky jsou nejdříve instruktorem vysvětleny, poté názorně předvedeny a pak už každý účastník zkouší sám.

Kruháč

První stanoviště, kde trénujeme správné vysednutí, celkovou polohu těla a hlavně pohled při průjezdu zatáčkou.  Pro pokročilejší jezdce je to například skvělý prostor pro vyzkoušení prvního kolínka, protože jde o bezpečnou a v podstatě nekonečnou zatáčku, kde lze vyzkoušet při každém kole větší náklon/vysednutí/vysunutí kolene.

Housle

Druhým stanovištěm jsou housle.  Jezdec projíždí trať, která kopíruje tvar těla houslí a zde trénujeme jak již zmíněný pohled a vysednutí, tak hlavně pohyb těla při rychlé změně zatáček.  Trénujeme tedy plynulý pohyb a přesun váhy ze strany na stranu tak, abychom nerozhodili rytmus jízdy. 

Brzdy

Třetím stanovištěm a zároveň novinkou pro náš šestnáctý Okruhový den byly brzdy.  Jde o cvik, při kterém se trénuje citlivé ovládání přední brzdy s důrazem na přesné určení brzdného bodu a místa zastavení.  Zdánlivě jednoduchý cvik, který však skoro všechny překvapil a byl velice oceňovaný našimi účastníky.

Stopa

Posledním stanovištěm je správná stopa.  Je to nejdelší část polygonu, kde je variace pravých a levých zatáček, stoupání, klesání a řady dalších prvků, které stěžují volbu správné stopy.  Trénuje se zde hlavně správné projetí dané zatáčky, ale vždy tak, aby jezdci efektivně projeli také zatáčku nebo rovinku, která následuje.

Automotodrom Brno

Druhá polovina dne patří legendárnímu brněnskému okruhu.  Cviky na polygonu všechny nováčky maximálně připraví na jízdu na velké dráze.  Všichni instruktoři se opět shodli na tom, že na okruhové začátečníky udělali všichni během dne obrovský posun a při jízdě na okruhu to bylo opravdu znát.

Fotografie

Celý den skvěle zachytil na krásných fotkách náš parťák David “Vejmi“ Vejmola a to jak dění během jednotlivých částí teorie a výcviky na polygonu, tak hlavně na dráze Automotodromu Brno.

Instagram

No a pokud máš zájem prohlédnout si Okruhový den na SPZkách z trošku jiného úhlu, tak se podívej jak zachytila celý den Tereza Pokorná, naše Instagramová kouzelnice. OKRUHÁŘI INSTASTORIES.  

Instruktoři

Instruktoři, kteří se celý den trpělivě věnovali účastníkům ODSPZ: Karel Táborský (MotoHouse), Petr Slezák (Motocykl), Martin Němeček (závodník seriálu Alpe Adria), Adam Elcner (Honda Česká republika), Ondřej Landa (Bonmoto), Eliška Coufalová (Stop nehodám), Roman Kadlčík a Miloš Sochor (oba Okruháři.cz).

A samozřejmě obrovské díky Broňce Janíčkové a všem ostatním, kteří v zákulisí Okruhového dne na SPZkách pomáhají, aby vše běželo jako po másle!

FOTOGALERIE

*

O autorovi

Miloš Sochor

Jsem nadšenec a obdivovatel motorek ve všech podobách. Každodenní pracant na silnici je Yamaha Tracer 900 a na okruhu proháním litrové GSX-R K8. Po seznamce s bahnem na konci 2017 jsem si musel koupit enduro a je jím Husqvarna FE350. Na silnicích a okruzích mám naježděno přes 500 000km. Z minulosti stojí za zmínku: 2010 týmový Mistr ČR ve sportovní mototuristice (ČMF) 2003 jezdec týmu Clifford Cycles v USA (Championship Cup Series).
milos@okruhari.cz