Okruhový den na SPZkách Brno 8.5.2017

Autor: Miloš Sochor |  Kategorie: Reportáže |  17. 5. 2018

Už šest let zdokonalujeme naši výuku správné a bezpečné jízdy na okruhu.  A proto jsme naši v pořadí šestou okruhovou sezónu zahájili zcela novým formátem Okruhových dnů na SPZkách (#ODSPZ).  Nový program reflektuje požadavky, které jsme za ty roky od našich účastníků nasbírali (a bylo s námi už hodně přes 2000 motorkářů).  Nový Okruhový den na SPZkách probíhá pouze ve sváteční dny nebo víkendy.  Nabízíme historicky nejvíce času na dráze (kombinace polygonu a velké dráhy Autmotodromu Brno), a přenášíme maximum teorie z učebny rovnou na trať, kde dané prvky zkoušíme.  Jak tedy modernizovaný Okruhový den na SPZkách vypadá?       

Teorie jízdy

Celý den začíná velkou dávkou teorie v učebně, kde mluvíme o tématech, které zahrnují přípravu a technický stav motocyklu (nutný pro bezpečnou a rychlou jízdu na okruhu), ukázková videa a fotografie  (zachycující správnou stopu nebo pozici těla na motorce).  Nechybí ani důkladný rozbor tratě, včetně zákeřnějších pasáží (a informací jak na ně), vlajková signalizace, výběr pneumatik, apod.

Polygon

Nově jsme zahrnuli přenesení teorie z učebny rovnou na trať.  První část dne, před jízdami na velké dráze, se odehrává na zkušebním okruhu (polygonu), kde trénujeme na třech různých stanovištích prvky pokročílé jízdy na motorce.  Jednotlivé cviky jsou nejdříve instruktorem vysvětleny, poté názorně předvedeny a pak už každý účastník zkouší sám.

Prvním stanovištěm je kruháč.  Tady trénujeme správné vysednutí, celkovou polohu těla a hlavně pohled při průjezdu zatáčkou.  Pro pokorčilejší jezdce je to například skvělý prostor pro vyzkoušení prvního kolínka, protože jde o bezpečnou a v podstatě nekonečnou zatáčku, kde lze vyzkoušet při každém kole větší náklon/vysednutí/vysunutí kolene.

Druhým stanovištěm jsou housličky.  Jezdec projíždí trať, která kopíruje tvar houslí a zde trénujeme jak již zmíněný pohled a vysednutí, tak hlavně pohyb těla při rychlé změně zatáček.  Trénujeme tedy plynulý pohyb ze strany na stranu tak, abychom nerohozdili rytmus jízdy.  

Třetím stanovištěm je správná stopa.  Je to nejdelší část polygonu, kde je variace pravých a levých zatáček, stoupání, klesání a řady dalších prvků, které stěžují volbu správné stopy.  Trénuje se zde hlavně správné projetí dané zatáčky, ale vždy tak, aby jezdci efektivně projeli také zatáčku nebo rovinku, která následuje.

Jakmile účastníci dokončí všechny tři cviky, pokračuje program jízdami po celé trati polygonu, ve které spojíme všechny tři stanoviště do jednoho okruhu.  Jde o dokonalé rozhýbaní jezdců před vstupem na velkou dráhu.

Automotodrom Brno

Druhá polovina dne patří legendárnímu brněnskému okruhu.  Letos bylo na všech nováčcích znát, že proběhl výcvik na polygonu před vjezdem na hlavní okruh.  Všichni instruktoři se shodli na tom, že na okruhové začátečníky udělali všichni během dne obrovský posun a při jízdě na okruhu to bylo opravdu znát. 

Počasí nám tentorkát také přálo a určitě přispělo celkové fantastické atmosféře.  Na konci dne začali mnozí učastníci, kteří byli na okruhu poprvé, kupovat místa na další Okruhový den na SPZkách – my tohle už známe a víme jak to chodí. Kdo přičuchne k okruhovému ježdění, většinou zůstává velkým fanouškem - už jen kvůli obrovskému posunu jezdeckých dovedností během jednoho dne.  My si stojíme za tvrzením, že jeden den na okruhu s náma posune jezdce více než celá sezóna na silnici!

Našimi instruktory, kteří se celý den trpělive věnovali účastníkum byli: Karel Táborský (MotoHouse), Petr Slezák (Motocykl), Martin Němeček (závodník seriálu Alpe Adria), Adam Elcner (Honda Česká republika), Roman Kadlčík a Miloš Sochor (oba Okruháři.cz).

Pro tuto sezónu zbývá pouze několik volných míst na poslední termín a to 19.8.2018 v Brně. Ostatní termíny jsou vyprodané.

Více informací zde: http://www.okruhari.cz/cs/okruhove-dny

O autorovi

Miloš Sochor

Jsem nadšenec a obdivovatel motorek ve všech podobách. Každodenní pracant na silnici je Yamaha Tracer 900 a na okruhu proháním litrové GSX-R K8. Po seznamce s bahnem na konci 2017 jsem si musel koupit enduro a je jím Husqvarna FE350. Na silnicích a okruzích mám naježděno přes 500 000km. Z minulosti stojí za zmínku: 2010 týmový Mistr ČR ve sportovní mototuristice (ČMF) 2003 jezdec týmu Clifford Cycles v USA (Championship Cup Series).
milos@okruhari.cz