Simon říká - podvozek

Autor: Simon Crafar |  Zdroj:  www.motovudu.com |  Kategorie: Technika, jak-jezdit |  25. 4. 2016

Simon Crafar, bývalý motocyklový závodník a dnes velmi uznávaný instruktor, odpovídá ve svém blogu na otázky jezdců. Tentokrát přišel na řadu podvozek.

Otázka: Jak velký rozdíl udělá dobrý podvozek?

Odpověď: Pokud máte starou sportovní motorku s tlumiči, na které nikdo roky nesáhl, bude fakt nebezpečné na takové motorce jet rychle a tlačit na pilu. Předek se bude pod brzdama rychle potápět a všechna váha motocyklu půjde na přední kolo... a kolo zadní, místo toho aby drželo motorku stabilní, ji naopak ještě více rozhodí. High-side se bude například zachraňovat velmi těžko.

Pokud máte relativně novou motorku, budou tlumiče dost dobré na jízdu rozumné úrovně. Sakum prdum je ale standardní odpružení designováno s ohledem na cenu a kompromis mezi silničním a okruhovým ježděním, schopnostmi jezdců, jejich váhou, se spolujezdcem a bez a podobně.Takže si asi dobře uvědomíte, že to samé odpružení nebude stačit, pokud začnete jezdit opravdu rychle.

Co dělám se svými okruhovkami já? Měním vnitřky předních tlumičů (je to levnější než celé vidlice) a zadní centrál. Vždy jsem používal Öhlins. Vybírám přesně pro můj model a mou váhu. Potom si hraju s pozicí předních vidlic v brýlích (výška), předpětím pružiny, výškou zadního tlumiče a jeho předpětím. To dělám dokud nenajdu správné vyvážení pro motorku, gumy, moji jezdeckou pozici a styl.

Nepárám se s klikáním komprese a útlumu, protože tohle za mě udělala doslova stovka jezdců, které tyto produkty používá. Öhlins má obrovskou studnici informací, tu nejtěžší práci už za vás odvedli. Myslím si, že optimální nastavení je přesně tam, kde je Öhlins chce a jak je doporučuje. Já jej používám jen pro jemné doladění. Pokud si "klikáte" a motorka se nechová dobře, pravděpodobně je někde skrytý mnohem větší problém.

Rychlá příručka k nastavení rovnováhy vaši motorky:

Pokud je váha příliš vzadu

Plusy: Motorka bude velmi dobře brzdit (za páčku můžete opravdu vzít, než se zadní kolo odlepí od země) a budete moct tvrdě brzdit i v náklonu, bez toho, aniž by vám předek utíkal. Tohle je fakt dobré pro předjíždění ostatních jezdců. Zadní kolo je více zatížené a motorka je obyčejně více předvídatelná na plynu.

Mínusy: Motorka nebude zatáčet v žádné úrovni náklonu. Budete viset dlouho na brzdách abyste ji trefili na apex. Kvůli tomu ale budete muset příliš zpomalit. Taky strávíte příliš mnoho času v plném náklonu čekajíc, než motorka zatočí. Na výjezdu budete pořád v příliš velkém náklonu, budete pořád dotáčet zatáčku, než abyste mohli bezpečně gasovat.

Pokud je váha příliš vpředu

Plusy: Motorka bude velmi dobře zatáčet, lehce trefíte apex. Zatočení bude rychlé, motorka půjde lehce do náklonu, na výjezdu můžete rovnat a gasovat.

Mínusy: Motorka bude hůře brzdit, zadní kolo se odlepí od země dříve, než byste čekali, přední vidlice se stlačí, přední pneumatika se bude muset vypořádat s tlakem i při zavřeném plynu bez brzdění. Zadek může na výjezdu nečekaně uklouznout po prvotním otevřením plynu, než se přenese váha na zadní kolo.

Správná rovnováha motorky leží někdě mezi těmito extrémy.

Zdroj: www.motovudu.com

O autorovi

Simon Crafar

Simon Crafar je bývalý jezdec Grand Prix  a WSBK pocházející z Nového Zélandu. V roce 1998 vyhrál závod GP 500 v Donigton Parku na Yamaze YZR500 (jediná výhra jiného motocyklu než Hondy v tomto roce), získal další dvě pódia a celkově skončil na 7 místě. V současné době objíždí evropské okruhy se svojí instruktážní školou (potkáte ho i v Brně). Více na www.motovudu.com.
info@okruhari.cz