Technika jízdy - plyn

Autor: Roman Kadlčík |  Foto:  Jan Stárek |  Kategorie: jak-jezdit |  13. 2. 2018

Vaše pravé zápěstí je to, co vás odděluje od rychlého času stejně tak, jako od rychlého výletu do spodních pater atmosféry. Dnešní doba, kdy mají kontrolu trakce i šestistovky, ale na důležitosti správného zacházení s plynem neubírá.

Když nevíš co s tím, cpi tam plnej

Krásná poučka. Platná tak možná v offroadovém ježdění, kdy problémy opravdu jdou vyřešit přidáním plynu. Naopak při jízdě na silnici nebo závodní dráze vám ještě větší přidání plynu nepomůže (pokud nejste Troy Corser a nejezdíte vymotaná tři každou zatáčkou dveřma napřed), to je asi pro každého silničního jezdce známá věc. Highsidery jsou jedny z nejnebezpečnějších tipů pádů, kdy jezdec může na asfalt dopadnout ze značné výšky. Výrobci motorek ve své snaze ve vývoji bezpečnějších motorek začali do svých strojů montovat kontroly trakce. Magické krabičky, které vám zachrání zadek před jistou katastrofou. Nebo aspoň to tak v ideálním případě má být. Jenže ani kontrola trakce není neomylná a rozhodně nečekejte, že pokud z ničeho nic v plném náklonu bleskově otevřete plnej, nic se nestane. I motorka s trakcí se dá spektakulárně zahodit, i když pravdou je, že výrobci nastavují trakci velkoryse a na závodní dráze jsou použitelné většinou jen ty nejnižší stupně, které dovolují jistou úroveň prokluzu a nebrzdí motorku na výjezdech ze zatáček. O tom, jak funguje kontrola trakce jsme již jednou psali zde.

Vůbec nechci tvrdit, že kontrola trakce je naprd a že se s ní nenaučíte jezdit. Nejlepšího výsledku ale prostě dosáhnete s jejími minimálními zásahy. Jsem ale přesvědčený o tom, že není dobré na ni stoprocentně spoléhat. Nejlepší kontrola trakce dobrého jezdce je jeho pravé zápěstí.

Naučte se dávat plný plyn

Ač se to může někomu zdát směšné, přidat plný plyn na litrovém superbiku chce kuráž. A nemyslím skoro plný, nebo částečně otevřený plyn. Myslím úplně na doraz s tím, že rozmotám motor k červeným výšinám na každý převodový stupeň. Udělat tohle na dvojáka na dvě stě koňové motorce znamená výlet předního kola do vzduchu a zásah antiwheelie systému. Udržet se pak na takto zrychlující motorce stojí dost sil (proto ten fyzický trénink dámy a pánové, je pravda že na šestistovce se udržíte mnohem snáz) a po pár kolech máte regulérní problém se za řídítky udržet. Než se dostaneme k práci s plynem na výjezdu ze zatáčky, musíme jej umět využít na rovinkách - je to nejbezpečnější způsob, jak získat čas. Zvykněte si na to. Sami si všimnete, že jakmile se naučíte na rovinkách dávat opravdu plný plyn a využijete maximální potenciál motoru ve vysokých otáčkách, začnete předjíždět ostatní jezdce na rovinkách. Když nedáte plný plyn na rovince, tak jde jinde?

S plynem jak s holkou - musíš na ní být opatrný

Asi nejkritičtější fáze při práci s plynem je otevření plynu z úplně zavřeného stavu. Na okruhu tohle totiž provádíme většinou na vrcholu zatáčky v tom nejhlubším náklonu. Otevření plynu musí být velmi jemné (proto se klade takový důraz na správné nastavení vůle na plynové rukojeti). Některé moderní motorky se trochu potýkají s ucukanou reakcí na přidání plynu. Jsou to většinou první modely značky s technologii ride by wire, kdy netaháte za žádné lanko. Navíc, díky euronormám již moderní motorky nevstřikují při zavřeném plynu minimální množství paliva, jako to dělali starší motorky, což zajišťovalo hladký přechod ze zavřeného na trochu otevřený plyn. Takže opatrnost je na místě.

Obecně je naprostým základem  plynulá práce s plynem. Jeho otevření musí být progresivní. Nenahulte mu prostě okamžitě plnej. Nejenom, že tím dramaticky zvyšujete riziko highsideru, ale taktéž tím snižujete životnost zadní pneumatiky. Vytrháte z ní prostě kousky gumy.

Plyn je úměrný náklonu

Tohle je asi nejdůležitější informace, kterou si z tohoto článku máte odnést. Grip pneumatiky není nekonečný. Pokud je motorka narovnaná a zadní kolo se asfaltu dotýká velkou styčnou plochou, nemusíte se plného plynu bát. Jakmile ale motorku začnete naklápět, část gripu zadního kola se "spotřebuje" na vyrovnání se s odstředivou (správně se ji říká dostředivá, nic jako odstředivá síla neexistuje, já vím ;-) ) silou a nezbývá jí prostor k vyrovnání se s plným plynem. Styčná plocha pneumatiky s asfaltem se zmenšuje. Není větší, než hrací karta. Plyn je přímo úmerný náklonu. Čím větší náklon mám, tím méně plynu si mohu dovolit použit. V plném náklonu si můžete dovolit leda tak zvaný neutrální plyn. To je takové množství plynu, kdy motorka ani nezrychluje, ani nezpomaluje. Abyste v zatáčce udrželi konstantní rychlost, musíte překonat odpor vzduchu, valivý odpor a podobně. Proto je pro vysoce výkonné motorky zásadní, aby se na výjezdu ze zatáčky co nejdříve narovnali, a jezdec mohl otevřít plyn a využít potenciál motoru.

Fáze průjezdu zatáčkou vzhledem k množství přidaného plynu

Rovinka
Motorka je narovnáná, jezdec je zalehnutý a drží úplně plný plyn.
Před zatáčkou
Jezdec v brzdném bodě úplně zavírá plyn. Činí tak co nejrychleji. Přechod mezi zavřením plynu a začátkem brzdění musí být co nejkratší.
Nájezd do zatáčky
Jezdec dokončuje brzdnou fázi, sklápí motorku. Po celou dobu této fáze musí plyn zůstat zavřený. Pokud musíte opět přidat plyn, abyste do vrcholu zatáčky dorazili v požadované rychlosti, brzdili jste příliš brzo, nebo jste na brzdách zůstali příliš dlouho. Toto je chyba a nemělo by se vám to stávat. V určitý moment, kdy už je motorka ve velkém náklonu, přestáváte brzdit a do vrcholu zatáčky přijíždíte se zavřeným plynem. Váha je na předním kole, přední tlumiče jsou stlačené, rozvor motorky se zkrátí a poloměr zatáčení se utahuje. V tento moment zatáčí motorka nejlépe.
Vrchol zatáčky
Fáze, kdy je motorka a jezdec v maximálním náklonu. Podle toho, jak je vrchol zatáčky dlouhý, buď prakticky okamžitě přecházíte do fáze výjezdu ze zatáčky, nebo zůstáváte po určitou dobu na jejím vrcholu. V tento moment přecházíte ze zavřeného plynu do tak zvaného neutrálního plynu. Prvotní otevření plynu musí být co nejjemnější a otevřít jej musíte na takové množství, aby motorka ani nezrychlovala a ani nezpomalovala. Je možné přidat maličko více plynu, pro korekci stopy, rozhodně však nelze v této fázi vyloženě zrychlovat.
Výjezd ze zatáčky
Fáze, kdy jsme minuli vrchol zatáčky, začínáme rovnat motorku a zároveň s rovnáním motorky postupně přidáváme plyn. Pamatujte, plyn je přímo úměrný náklonu. Čím více motorku narovnávám, tím více plynu můžu přidat, dokud není motorka v takovém náklonu (relativně velkém, závisí na výkonu motoru), kdy si můžu dovolit otevřít plyn na doraz. Otevírání plynu a rovnání motorky musíte sladit takovým způsobem, abyste na výjezdu ze zatáčky maximálně využili šířku tratě  (tam, kde je to vhodné). Pokud ve fázi výjezdu zjistíte, že motorka směřuje ven ze zatáčky, vy se do ní nevlezete a tak uberete plyn, jedná se opět o podstatnou chybu, která vás bude stát hodně času. Na výjezdu ze zatáčky už plyn ideálně jenom otevíráte, pokud tedy nechytáte náběh na highsider. Nejde o to, kdo přidá první plyn, ale kdo první přidá plný plyn.  Hranici, kdy zadní kolo začíná prokluzovat lze rozpoznat. Pokud nebudete na plynu zbrklí, zadní kolo dá o ztrátě přilnavosti vědět lehkým pohybem do řídítek.

Náběh na highsider

Pokud zadní kolo uhne opravdu hodně do strany, ještě není všem dnům konec  a nemusí to automaticky znamenat pád. První metodou, jak z této situace vyváznout, je prostě ubrat plyn. Pokud není zadní kolo příliš daleko mimo osu, je velká šance, že se srovná. Čekejte ale slušný kopanec do koulí. Je vhodné se v tomto okamžiku nadlehčit ve stupačkách, aby se zadní tlumič nemusel vyrovnávat z vaší váhou. Tím motorce hodně pomůžete. Druhá možnost chce nervy ze železa a je to opravdu pokročilá technika, kterou rozhodně nezvládne každý. Spočívá v tom, že plyn neuberete, ale necháte jej tak, jak je, nebo i lehce přidáte. Zároveň s tím, ale musíte motorku více narovnat, abyste umožnili zadnímu kolu znovu získat grip. Výsledkem je spektakulární drift. Já bych to ale moc nepokoušel :-).

Pokud se zadní kolo následkem smyku dostane až příliš mimo osu, máte smůlu. V momentě, kdy se zadní kolo opět chytne, budete katapultování do vzduchu. V tomhle případě už vám nezbývá, než si přečíst kapitolu o padání :-).

Umět využít maximální potenciál výkonu vašeho motoru je jedna z nejdůležitějších věcí na závodní dráze. Ono co si budeme povídat, všechny úkony, které na dráze provádíte, jsou důležité a bez zvladnutí všech oblastí rychlí prostě nebudete. Dobrý výjezd ze zatáčky znamená vysokou rychlost, kterou si ponesete v průběhu celé následující rovinky. Čím silnejší motor, tím více ovlivňuje správný výjezd celkový čas na kolo. Nebuďte na plyn zbrklý a pamatujte, že je přímo úmerný náklonu motorky!

Související články:

O autorovi

Roman Kadlčík

Šéfredaktor webu Okruháři.cz a motocyklový instruktor na Okruhových dnech na SPZkách. Zaměřuje se na techniku jízdy a techniku motocyklu. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2011.

roman@okruhari.cz