Technika motocyklu: Křidélka. Rychlejší nebo ne?

Autor: Miloš Sochor |  Foto:  Jan Stárek |  Kategorie: Technika |  23. 9. 2016

Zvláště po vítězství Daniho Pedrosi v Misanu se začala spousta MotoGP expertů vyjadřovat k “Wingletům” (nebo křidélkům), které se letos začaly hojně objevovat na mašinách seriálu Grand Prix.  Pedrosa je totiž v Misanu neměl…

No ale tak jednoduché to zase nebude.  Protože Pedrosa byl bez křidélek na Sachsenringu (dojel šestý), v Silverstonu (dojel pátý) a v Brně (dokonce dvanáctý flek).  Třeba na Red Bull Ringu v Rakousku je naopak měl a dojel na sedmém místě. Takže tahle logika moc neštimuje.

Ale, možná tohle všechno přece jenom nějaké souvislosti má.  Nesmíme zapomenout, že hodně týmů letos křidélka používá a težko by si je někdo troufnul nařknout z toho, že neví, co dělají.  Například tento rozhovor kolegy Manuela Peciny se šéfem HRC, panem Nakamotou, mnohé odhalí.  Zakecali se spolu v paddocku na britské GP na téma zrušení Wingletů příští sezónu a vůbec o tom jak se bude vyvíjet aerodynamika MotoGP motorek v příštích letech.  V jisté chvíli šel pan Nakamoto na jádro problému:

Nakamoto: “Kámo, proč si myslíš, že Dani nepoužívá Winglety na jeho motorce?”

Pecina: “Fakt nevím! Proč?”

Nakamoto: “Podívej, řeknu ti něco, co nevíš.  Před více než 20 lety jsme v Hondě postavili aerodynamicky dokonalý motocykl.  Testovali jsme ho v Suzuce a čekuj – zajel kolo o více než sekundu rychleji než motorka, se kterou jsme tu sezónu závodili.”

“Víc než sekundu na kolo? To je neuvěřitelný!” koulel očima Pecina “a závodili jste pak s tou motorkou?  Nevzpomínám si, že bych něco podobného viděl.”

Nakamoto: “Nikdo kromě našich inženýrů motorku neviděl. A ne, tenhle bike nikdy nezávodil, protože to v podstatě nebylo možné.

Pecina: “Cože? Proč, z technických důvodů?“

Nakamoto: „Ta motorka byla totálně vyčerpávající na řízení. Ano, byla rychlá, dokonce velice rychlá, více než sekundu na kolo rychlejší, ale žádný jezdec na ní nevydržel víc jak dvě kola.  Jo a mimochodem to byla ta nejškaredější motorka, jakou jsem kdy viděl.“

Z tohoto krátkého rozhovoru Nakamoto nastínil dvě zajímavá fakta:

  1. Pokud mezi týmy dojde na válku skrze aerodynamiku, Honda je víc než připravená. Mají know how z minulosti a prachy taky…
  2. Změna aerodynamiky motorky má přímý dopad na fyzickou připravenost jezdců a jejich schopnost řídit upravené motorky rychle.  Tímto Nakamoto také osvětlil situaci s tím, proč Pedrosa inklinuje k nepoužívání křidélek. Je to čistě na fyzické vytrvalosti jezdce. Pedrosa je tintítko, měří metršede a váží 50 kilo – to má spoustu výhod, ale jednu velkou nevýhodu- když musí přehazovat motorku ze strany na stranu ve vysokých rychlostech. 

Tuhle myšlenku jenom potvrzují reakce obou Ducatistů po závodě v Silverstonu.  Jak Andrea Iannone, tak Andrea Dovizioso se oba svěřili, že je motorky během závodu doslova vyždímaly z posledních sil a že v určitých bodech závodu ztráceli kompletní kontrolu nad svými stroji, protože měli unavené pracky.  Iannone si nakonec ustlal a Dovi zmínil, že přemýšlel, že zajede předčasně do garáže a že poslední tři kola byly doslova noční můra.  Stačí mrknout na fotky/videa po závodě. Vypadal, jako by doběhl maratón.  Někdo z týmu Ducati to prý komentoval slovy “Proč mysliš, že zajeli tak dobře v kvalifikaci, ale celý závod prostě nedali?”

Ok, pojďme tedy ještě dál.  Pokud se budeme držet toho, že na motorce s Winglety se dá zajet rychle jenom hrstka kol, ale celý závod je nad lidské síly, tak jak to, že jezdci Ducati dominovali Rakouskou GP včetně tréninků a kvaldy? Důvodem úspěchu v Alpách je jistá “jednoduchost” Red Bull Ringu. Je tam v podstatě osm zatáček propojených dlouhýma rovinkama, což je naprosto ideální pro Ducati a i Honda v Rakousku dala křidélka na Pedrosův bike. Naopak Silverstone, který má dvakrát více zatáček a časté změny směru jízdy ve vysokých rychlostech, bylo doslova inkviziční mučení pro Maniaca a Doviho.

Takže když se vrátíme k prvotní úvaze a úspěchu Pedrosi v Misanu, tak to pravděpodobně nebylo kvůli křidélkům, ale spíše správná volba pneumatiky a správné načasování všeho okolo.

Je pravděpodobné, že finální verdikt o zrušení křidélek na sezónu 2017 udělala Dorna hlavně na základě názorů jednotlivých jezdců.  Něktěří vyslovily obavy z toho, že Winglety jsou potenciálně nebezpečné při pádu a že se o ně mohou jezdci zachytit, apod.  Několik jezdců včetně Valentina Rossiho, Daniho Pedrosi, Cala Crutchlowa a Bradleyho Smithe přiznalo, že je nebezpečné jet za motorkou s křidélky ve vysokých rychlostech na cílovkách.  Minulý rok prý Pedrosovi v závodě na Phillip Islandu vzduch, který se všelijak motal za Iannoneho okřídlenou Ducati, nadzvedával přední kolo a rozvlněl mu celou motorku při 340 km/h!  Přední kolo ztrácelo kontakt s afaltem a stávala se neovladatelnou.       

Suma sumárum se tedy zdá, že křidélka mají spíše vice nevýhod, které se jezdci snaží všelijak překonat, protože rychlejší časy na kolo jsou v závodění neodolatelná výzva a piloti MotoGP udělají cokoliv.  Někdy je to ale holt i nad jejich síly…

Zdroj: sportrider.com

O autorovi

Miloš Sochor

Jsem nadšenec a obdivovatel motorek ve všech podobách. Každodenní pracant je Honda VFR800X Corssrunner a na okruhu proháním litrové GSX-R K8. Na silnicích a okruzích mám naježděno přes 500 000km. Z minulosti stojí za zmínku: 2010 týmový Mistr ČR ve sportovní mototuristice (ČMF) 2003 jezdec týmu Clifford Cycles v USA (Championship Cup Series).
milos@okruhari.cz