TECHNIKA MOTOCYKLU - Odvzdušnění brzd

Autor: Roman Kadlčík, David Vejmola |  Kategorie: Video, Technika |  15. 3. 2019

Jako okruháři by jste měli brzdovou kapalinu měnit mnohem častěji, než je předepsaný dvouletý interval. S výměnou kapaliny úzce souvisí i odvzdušnění brzdové soustavy. Pokud jste to ještě nedělali, nezoufejte. Hravě to zvládnete.

Pusť si video!

Na okruhové radovánky je potřeba použít kvalitní brzdovou kapalinu. Brzdy používáte mnohem častěji a ostřeji než v normálním provozu. Proto při koupi dbejte na to, aby kapalina měla co nejvyšší bod varu.

Brzdová kapalina je teplotně velmi namáhaná. Nasává vzdušnou vlhkost a tím časem degraduje. Snižuje se její bod varu a brzdy vám pak vadnou. I proto interval výměny zkraťte maximálně na půl roku, respektive podle času stráveného na dráze.

Použijte brzdovou kapalinu z co njvyšším bodem varu.

Použijte brzdovou kapalinu s co nejvyšším bodem varu.

Postup výměny brzdové kapaliny

Odšroubujte víčko nádobky a injekční stříkačkou z ní vysajte všechnu kapalinu. Nádobku vytřete do sucha a odstraňte z ní všechny nečistoty. Gumovou manžetu umyjte v teplé vodě a nechte oschnout. Do nádobky nalijte novou kapalinu. Pozor na to, aby se vám kapalina nedostala nikam na motorku. Je žíravá a může způsobit nevzhledné fleky a poškodit jiné části motocyklu.

Vysajte všechnu starou kapalinu a nádobku důkladně očistěte.

Vysajte všechnu starou kapalinu a nádobku důkladně očistěte.

Odvzdušnění systému

Budete potřebovat nádobku na starou brzdovou kapalinu, gumovou hadičku a plochý klíč. Postupujte vždy nejkratší cestou od brzdové nádobky. Pokud máte radiální pumpu, první odvzdušněte ji. Samotný proces odvzdušnění je jednoduchý (někdy to trvá i pár hodin :-D pozn. redakce).

Gumovou hadičku navlečte na odvzdušňovací šroub. Namačkejte brzdovou páčku dokud neztvrdne a podržte ji zmáčknutou. V tu chvíli povolte odvzdušňovací šroub. Páčka dojde až k řídítku a začne vytékat stará kapalina, mnohdy i s bublinkami vzuchu. Utáhněte odvzdušňovací šroub, teprve poté povolte brzdovou páčku. Tento proces opakujte dokud nevyjdou všechny bublinky vzduchu a vy uvidíte vytékat novou kapalinu. Vždy si ověřte alespoň třikrát, že je daná část opravdu bez bublinek. 

Držte stlačenou brzdovou páčku, až poté povolte odvzušňovací šroub.

Držte stlačenou brzdovou páčku, až poté povolte odvzušňovací šroub.

Dejte pozor na hladinu kapaliny v nádobce, dolévejte ji. Nesmíte ji celou vypustit. Nasáli byste si do systému vzuch a celý proces by se musel opakovat. Odvzdušněte pumpu, třmen blíž k páčce a následně druhý třmen. Pro kontrolu se vraťte znovu k bližšímu třmenu.

Po celém procesu odvzdušnění dolijte kapalinu do nádobky tak, aby byla hladina mezi ryskami, maximálně kousek pod horní ryskou. Kapalina se vlivem brzdění zahřívá a roztahuje. Při vyšší hladině tak může dojít k samovolnému brzdění. A to určitě nechcete.

Související články:

O autorovi

Roman Kadlčík

Šéfredaktor webu Okruháři.cz a motocyklový instruktor na Okruhových dnech na SPZkách. Zaměřuje se na techniku jízdy a techniku motocyklu. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2011.

roman@okruhari.cz

O autorovi

David Vejmola

Fotograf ve společnosti Okruháři.cz. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2010 a vicemistr Czech Endurance Championship 2011
david@okruhari.cz