TEST: Metzeler Racetec RR K1

Autor: Roman Kadlčík |  Foto:  Jan Stárek |  Kategorie: Testy, recenze |  12. 9. 2018

Metzeler Racetec RR je pneumatika s homologací do běžného provozu. Označit ji jako silniční gumu by ale bylo značné podhodnocení jejich okruhových kvalit. Je to totiž čistokrevná závodní pneumatika.

metzeler míří na okruhové jezdce se svým dezénem Racetec RR, který představil v roce 2014. Prověřena závodníky na ostrově Man (vyhrála v kategorii Supersport), nabízí špičkový výkon v širším využitelném spektru tak, jak to road racingový závodníci potřebují. Tady jde vidět jasnější (minimálně marketingový) odklon od mateřské Pirelli (akvizice proběhla v roce 1986), které cílí se svou Supercorsou vyloženě na okruhové jezdce. U obou si však můžete všimnout typického "proužkování", které jasně prozrazuje, že se pečou minimálně podobnými postupy. metzeler tvrdí, že je Racetec RR dobrý pro všechny podmínky, se kterými se road racingový jezdci musejí vypořádat. Různé teploty, různé povrchy. Sucho, voda. My takoví bezmozci nejsme a vyrazili jsme testovat pro jistotu na uzavřenou dráhu :).

V nabídce najdeme tři směsi s označením K1, K2, K3. Do našeho testu jsme zvolili směs K1. Teplota vzduchu se pohybovala okola 25 stupňů, dráha něco přes třicet stupňů a testovali jsme na brněnském Masarykově okruhu. Při výběru vhodné směsi se musíte řídit počasím a povrchem, po kterém jedete, respektive hrubosti asfaltu. Nejtvrdší směs K3 jsme netestovali, ale podle zahraničních kolegů se jedná o více civilní směs srovnatelnou s Pirelli Supercorsa SP (pozor, neplést SP a SC!).

Graf použití jednotlivých směsí od výrobce. Vyznáte se v tom?

Zajímavostí je obsah siliky. Přední jednosměsová pneumatika jí obsahuje 100%, stejně jako boční směs na zadní pneumatice (která je dvousměsová). Silika dělá co? Vysoký obsah siliky mimo jiné zlepšuje přilnavost na mokré vozovce a umožňuje směsi fungovat i v nižších než závodních teplotách.

Pořád mi vrtá hlavou jedna věc. Jak Racetec RR tak Supercorsa SC jsou pneumatiky s homologací. Nazout si je ale na ježdění po běžné silnici je holý nesmysl. Jsou to závodní pneumatiky a byť Racetec RR slibuje vysokou přilnavost na vodě (to jsme neměli možnost vyzkoušet), jsou do provozu zbytečně vyhozenými penězi. Pro maximální grip je musíte zahřát, rychle se sjedou a na vodě prostě fungovat nemůžou kvůli nedostatečnému dezénu, který by vodu odváděl. Homologace je zde podle mého názoru jen kvůli WSBK a třídám SuperStock, které jezdí právě Pirelli Supercorsa SC.

Ale zpátky k našemu okruhovému testu. Výrobce doporučuje nafoukat pneumatiky za tepla v rozmezí 2,0-2,5bar  vpředu, 1,7-1,9bar vzadu. Běžně se jezdí 2,4 vpředu a až 1,5 vzadu. Respektive takto se mezi závodníky foukají Pirelli Supercorsa SC. Jak už jsem naznačil na začátku, Racetec RR a Supercorsa SC jsou prakticky jedna rodina a potvrdilo se nám to i u tlaků. Pokud zadní gumu podfouknete na 1,5 baru, má pak sice vyšší grip, ale je náchylnější k roztrhání. Pokud se neřadíte mezi "střelce" klidně zůstaňte na spodní hranici doporučeného tlaku. Pořádně nahřát, ještě jednou zkontrolovat tlak a můžeme na trať. Rád bych zmínil jednu věc. Přesto že jde o homologovanou pneumatiku do provozu a zahraniční testy ji staví většinou proti Supercorse SP, přistupoval jsem k ní jako k regulérní závodní pneumatice. To je věc, kterou si u Supercorsy SP, které má taktéž homologaci do provozu, dovolit nemůžete.

Okamžitě po vyjetí na dráhu a sklopení motorky do první zatáčky cítíte jistotu a "pevnost". Ochota ke sklápění je příkladná. Oproti například Dunlopům D213, které jsou mezi hobbíky jedněmi z nejoblíbejších, nemají tak ostrý náběh do hlubokého náklonu a jsou více lineárnější. To je ostatně vidět na přední pneumatice a jejím profilu pouhým okem. Musím říct, že mě to celkem vyhovovalo. Pokud rádi zůstáváte na prudkých brzdách ještě v hlubokém náklonu, budete u Dunlopů budete cítit větší odpor a větší tendenci zůstat v přímém směru, jak se snažíte gumu překlopit z její střední plošší části.  U Racetecu je fáze od sklápění motorky na brzdách do vrcholu zatáčky plynulejší, pozvolnější. Je na každém jezdci, co mu více vyhovuje. Rozdíl ovšem není tak dramatický, aby ovlivnil váš jezdecký styl. Na přední pneumatiku se můžete naprosto spolehnout. Její přilnavost je enormní a zpětná vazba excelentní. Ne, opravdu nesrovnávejme Racetec RR s Supercorsou SP, jejím přímým konkurentem je Supercorsa SC.

Na vrcholu zatáčky v plném náklonu je guma příkladně stabilní. Tady není co vytknout a v náklonu vás bude limitovat pouze váš strach popřípadě první věc, kterou škrtnete o asfalt. Líbí se mi, jak se chová na výjezdu ze zatáčky. Na Racetecu jsme najeli  odhadem asi 60 ostrých kol. První dvě rozjížďky držely jak židovská víra a na šestistovce je prakticky neutržitelná (berte to s rezervou prosím). Nová guma je prostě nová guma a její vlastnosti jsou silně návykové.  První třetinu své životnosti se můžete spolehnout na velmi vysoký vyloženě závodní grip.

U "polo-závodních" gum, jako třeba Supercorsa SP, nebo Bridgestone R11, jsme zvyklí na nějaký ten kompromis a z hlediska špičkového gripu je nelze srovnávat s čistě okruhovými pneu. Racetec RR ale snese nejtvrdší srovnání.  S přibývajícími kilometry nevyhnutelně přichází lehký pohyb od zadního kola. Motorka začne více pracovat, začne se pod vámi více hýbat. Některé gumy mají mezi gripem a smykem velmi tenkou hranici. Jsou tak obtížně čitelné a zničehonic ztratí přilnavost. metzelerky vám dávají po celou dobu vědět, co se s vaším zadním kolem děje a i když už jde do smyku, jde o plynulý a zvládnutelný smyk. Racetec RR vůbec s jezdcem hodně komunikuje a to jednou z jejich největších devíz.V každé fázi průjezdu zatáčkou víte přesně, co se pod vámi děje.

Racetec RR jsme obuli na naši závodní Yamahu R6. Směs K1 je dle mého názoru ideální volbou od teploty kolem 24 stupňů a výše. Pokud špatně zvolíte směs, nebo špatně nafoukáte, můžete si pneumatiku velmi rychle zničit. Poté závisí hodně na vaší pravé ruce a jak s ní budete nakládat. Prudké přidání plynu v náklonu pneumatiku natrhá. Nám se po celou dobu testu dařilo udržet pneumatiky v ideální kondici a zadní guma se sjížděla tak, jak má. Ze zadního kola šla dolů v momentě, kdy na hraně vzorku zbývalo cca 1-2mm. Pořád poskytovala slušný grip, ale již byla limitujícím faktorem a na výjezdu ze zatáček soupěři znatelně odjíždějí.

Britské MCN posadilo Racete\kc RR na pomyslný trůn v konkurenci Pirelli Supercorsa SP, Bridgestone Battlax R10, Dunlop Sportsmart GP Racer D211 a Michelin Power Supersport. Tomu se nedivím. Racetec RR totiž snese srovnání s čistokrevnými závodními gumami a jejím přímým konkurentem je Supercorsa SC. Otázkou je, jak velký je rozdíl mezi směsí K1 a K3, kterou právě MCN testovalo.

Přímo se nabízí srovnání s Pirelli Supercorsa SC, kterou jsme obuli následující den. Obě gumy jsou si, jak se ostatně dalo čekat, velmi podobné. Mají stejný profil, jsou podobně tuhé konstrukce (i když pocitově jsou Supercorsy o něco tvrdší, respektive máte na motorce o fous pevnější pocit) a mají stejné doporučené tlaky. Rozdíl je ve směsi. metzeler Racetek RR používá 100% siliky na předním kole a na bocích zadní pneumatiky, takže ji na mokré trati nemusíte rovnou hodit do koše. Z hlediska přilnavosti jsou rozdíly zanedbatelné.

Pneumatiky do testu poskytla společnost:

Závěr

metzeler Racetec RR K1 je závodní pneumatika, která vás svým výkonem nezklame. Je přímým konkurentem Pirelli Supercorsa SC (nebo spíše sestřičkou) a můžeme ji s klidným svědomím doporučit pro ty z vás, kteří hledají na závodní dráze maximální výkon.

O autorovi

Roman Kadlčík

Šéfredaktor webu Okruháři.cz a motocyklový instruktor na Okruhových dnech na SPZkách. Zaměřuje se na techniku jízdy a techniku motocyklu. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2011.

roman@okruhari.cz