TEST: Michelin Power SuperSport Evo

Autor: Miloš Sochor |  Foto:  Jan Stárek, David Vejmola |  Kategorie: Testy, recenze |  13. 7. 2016

Tuto sezónu testujeme pneumatiky, které jsou svým zaměřením vhodné pro účastníky Okruhových dnů na SPZkách. Tentokrát jsme si vzali na paškál Myšáky Power SuperSport Evo.

Většina jezdců, kteří si s námi poprvé vyzkouší okruhové ježdění, přijede na okruh po vlastní ose, (bez vozíku nebo dodávky) a potřebují tedy pneumatiky homologované pro silniční provoz, a také aby zvládly zatížení na okruhu. Přesně tohle Michelin u pneumatik SuperSport Evo slibuje: „Pneumatika určená hlavně pro silnici, ale také pro občasnou jízdu na okruhu.“  Možná jste si všimli, že Michelin nabízí hodně podobnou pneumatiku a to Power Cup Evo. Ta je sice taktéž homologovaná pro bežný provoz, Michelin ale doporučuje pro dosažení optimálního gripu nahříváky a je tedy zaměřená spíše na okruh.

Tyto gumy disponují technologií Michelin Adaptable Low Pressure Casing - kostra pneumatiky se při nižším tlaku pro okruhové použití adaptuje. Michelin udává, že při úpravě tlaků na okruh, se kontaktní plocha zvětší až o 52%.  To se může zdát jako jasná věc, ale není to tak. Většina pneumatik do bězného provozu není stavěná na podhuštění na nižší, něž doporučený tlak. Dojde ke zhoršení jejich vlastností a paradoxně (když se to s nízkým tlakem přežene) k menší přilnavosti. Tohle se Michelinu podařilo vychytat a tak u homologované gumy doporučuje tlaky pro okruhové použití.

Pro představu, testovali jsme na Suzuki GSX-R 1000 K8 s následujícími tlaky:

Doporučený tlak do provozu (od výrobce motocyklu) Doporučený tlak na okruh (od výrobce pneumatiky Michelin)
Přední: 2,5 bar (36psi) Přední: 2,1 bar (30,5 psi)*
Zadní: 2,9 bar (42psi) Zadní: 1,7 bar (21,5 psi)*

*Michelin doporučuje na vyloženě okruhové použití foukat 2.1 bar vpředu a 1.7 bar vzadu za studena, případně 1.5 bar vzadu za použití nahříváků (tzn. nafoukat na 1.5 a pak dát na nahříváky).

Zpět k testu. Pokud výrobce pneu napíše, že nabízí pneumatiku na silnici, tak očekávám, že z nich výmáčknu rozumný nájezd kilometrů a že bude mít skvělou přilnavost za každého počasí (horko, déšť a všecho mezi). No a pokud prohlásí, že je guma určená i pro okruh, tak bych s ní měl být schopen bez větších problémů zajet časy odpovídající průměrnému hobíkovi.


Michelin Power SuperSport Evo
Pneumatiky nám do testu dodala firma Chára Sport, která na českém trhu prodává pnemumatiky všech druhů už 26 let!


Podmínky

Testovali jsme hned na dvou okruzích a v rozdílných podmínkách. Na našem Okruhovém dni na SPZkách v Mostě ráno pršelo, takže první dvě rozjíždky jsme jeli na mokré trati při teplotách kolem 20°C. Testovací motorka byla v tomto případě již zmíněná Suzuki GSX-R 1000 K8. Tlaky na okruh jsme nafoukali dle doporučení výrobce, tedy 2,1 bar na předek  a 1,7 bar na zadní pneu za studena. S touto stejnou sadou jsme vyrazili také na brněnský Automotodrom a tentokrát za teplého počasí v teplotách pohybyjících se kolem 25°C až 27°C, stejné tlaky, stejná motorka.

Dojmy, pocity

Nemůžu si pomoct, ale mě se na téhle přední gumě v napřímené poloze brzdí líp než na mnohých čistokrevně závodních pneu.  Možná je to dané tvrdší kontrukcí, která se při brždění méně deformuje nebo tam sehrál roli jiný faktor, který si neuvědomuju. Ale tahle Michelinka mi dodává při brždění pocit nože zařízlého do másla.  Některé závodní pneumatiky při brždění mírně plavou a cítíte pod sebou pohyb. Ani při brzdění hlouběji do zatáčky přední pneu ani náznakem nevzdorovala. Zadní guma se při brždění a současném podřazování taktéž chovala vzorně. Žádné záseky nebo odskakování, při razantním podřazení si trošičku pohvízdne a jede se dál ve stejné stopě – a to chceš!

Profil pneumatik je sportovní, ale tady mám asi jedinou malou výtku. Budu jim sice trošku křivdit, ale při průjezdu dlouhou a rychlou zatáčkou (např. zatáčka Františka Šťastého v Brně) se mi trošku obtížněji měnila stopa (při předjíždění jiných jezdců, apod.) než na co jsem zvyklý. Nic závažného, ale tento detail si pamatuju. Někde se primární určení pneumatiky (do běžného provozu) musí projevit a tady dal výrobce přednost stabilitě ve vyšších rychlostech. Naopak přilnavost zadní pneumatiky je naprosto dostačující a na homologovanou pneu výborná. Až při pořádném zatápění s plynem se začala mírně protáčet zadní pneumatika na rychlých výjezdech ze zatáček.  Kolega co jel za mnou to komentoval slovy, že „za sebou nechávám 50 metrové černé čáry“ na výjezdu z první zatáčky v Brně.  Zdůrazňuju ale, že to bylo s velkým pocitem kontroly a v každém okamžiku jsem cítil přesně co guma dělá – a to taky chceš!

Na mokré trati mají pneumatiky výbornou přilnavost a v rozumných rychlostech prostě drží. Se závodní gumou určenou pouze pro jízdu na suchu, se to nedá srovnat. Při jízdě "na vodníka" o sobě dala zadní pneumatika vědět až na výjezdu z Mosteckého retardéru, kde se rapidně akceleruje. Teprve při rázném zátahu za plyn mírně cukla, ale vše bylo s dostatečným varováním a stačilo jen správně nadávkovat plyn. Samozřejmě, pokud byste chtěli, tak ji urvete, ale mě svým gripem na mokru přijemně překvapila.

Verdikt

Tato pneumatika patří mezi velice dobře čitelné a vždycky dává jezdci přesně vědět, co se pod ním děje – tzn. že včas varuje a nepřekvapuje.  Tohle je z mého pohledu její nejlepší vlastnost.  Dá včas vědět kdy se blíží limitu a jezdec má prostor se tomu adaptovat. Verdikt je tedy jasný. Tuto pneumatiku určitě doporučujeme pro jezdce, kteří se účastní Okruhových dnů na SPZkách. To znamená, že na okruhu jezdí na stejné pneumatice, na které po vlastní ose přijedou.

O autorovi

Miloš Sochor

Jsem nadšenec a obdivovatel motorek ve všech podobách. Každodenní pracant na silnici je Yamaha Tracer 900 a na okruhu proháním litrové GSX-R K8. Po seznamce s bahnem na konci 2017 jsem si musel koupit enduro a je jím Husqvarna FE350. Na silnicích a okruzích mám naježděno přes 500 000km. Z minulosti stojí za zmínku: 2010 týmový Mistr ČR ve sportovní mototuristice (ČMF) 2003 jezdec týmu Clifford Cycles v USA (Championship Cup Series).
milos@okruhari.cz