Velká Cena České Republiky MotoGP – Brno 2017

Autor: Pac!enT |  Foto:  Jan Stárek |  Zdroj:  rossi-yamaha.cz |  Kategorie: Reportáže |  9. 8. 2017

Jak se již od poloviny týdne fanoušci, jezdci a organizátoři obávali, tak se na nedělní závod pěkné letní počasí naprosto pokazilo a 87 000 diváků na okruhu se muselo vybavit deštníky a pláštěnkami proti dešti, který už od dopoledních hodin střídavě skrápěl trať brněnského okruhu.


Valentino Rossi startoval z druhého místa první řady mezi oběma továrními Hondami s Marcem Marquezem a Danim Pedrosou. Druhou řadu obsadily obě tovární Ducati s Doviziosem a Lorenzem, mezi které se dokázal vklínit Cal Crutchlow, který byl po sobotním pádu shledán schopen závodu. Maverick Vinales startoval ze sedmé pozice. Týmy a jezdci do poslední chvíle na roštu měnili pneumatiky, protože se dalo také očekávat, že trať oschne a dojde na výměnu motocyklů. Marquez jako jediný ze špičky jezdců nasadil na zadní kolo měkkou pneumatiku, se zjevnou strategií výměny motocyklů po několika kolech, ale ostatní jezdci tuto chytrou strategii odmítli riskovat a nasadili tvrdší pneumatiky na mokro na obě kola.

Po startu se ujal vedení Marc Marquez, ale toho v polovině prvního kola předjel Jorge Lorenzo. Valentino Rossi neodstartoval příliš dobře a propadl se na pátou pozici, ale na konci prvního kola projížděl cílem na čtvrté příčce za před ním jedoucím Andreou Doviziosem.

Jorge Lorenzo na čele si začal vypracovávat náskok, zatímco trojice Marquez, Dovizioso a Rossi se sjeli do skupiny. V nájezdu na stadion se Valentino rozhodl oba jezdce předjet a dostal se na druhou příčku za Lorenza.

V nájezdu do třetího kola se Marc Marquez rozhodl zajet do boxů a naskočil na motorku s pneumatikami na sucho. Valentino Rossi mezitím snížil svoji ztrátu na Lorenza na minimum a bylo jen otázkou času, kdy se ostatní jezdci na čele rozhodnou vyměnit motocykly, protože mezitím se k tomu odhodlalo několik jezdců ze zadních míst, včetně Iannoneho, který při brzdění u boxů upadl.

V dalším kole se Lorenzo, Dovizioso, Pedrosa a Vinales rozhodli zajet do boxů, zatímco Valentino Rossi zůstal na trati ve vedení závodu, což se nakonec znovu ukázalo jako chybné rozhodnutí, protože Marc Marquez už byl na čtvrté pozici a zajížděl o několik sekund rychlejší kola.

V nájezdu do pátého kola zajel do boxů také Valentino Rossi a na trať se vrátil na třinácté  pozici, přičemž mezitím už byl Marc Marquez ve vedení závodu s náskokem 18 vteřin na A. Espargara a o vítězi závodu tak bylo prakticky rozhodnuto po prvních šesti kolech.

Valentino Rossi se velmi dlouho nedokázal dostat před P. Espargara a podařilo se mu to až dvanáct kol před cílem závodu, když se tak probojoval na jedenáctou pozici a měl zhruba třívteřinovou ztrátu na v ten moment osmého Mavericka Vinalese, který se rychle dotahoval na před ním jedoucího Karla Abrahama.

Na čele jedoucí Marc Marquez zajížděl rychlá kola a nemusel se obávat ani svého týmového kolegy Daniho Pedrosy, který se mezitím dostal na druhou příčku, ale na Marqueze ztrácel propastných 21 vteřin.

Maverick Vinales se deset kol před cílem závodu dostal na šestou pozici do skupiny jezdců, která bojovala o poslední místo na stupních vítězů, přičemž Valentino Rossi byl na osmé  příčce a snažil se na tuto skupinu také dotáhnout. Pád měl mezitím Alvaro Bautista.

Osm kol před cílem závodu měl Valentino Rossi na sedmé pozici na svého týmového kolegu na páté příčce ztrátu dvou sekund. Vinales však pokračoval v postupu vpřed, protože musel A. Espargaro pustit tři pozice jako trest za předchozí incident v boxech, který způsobil pád Iannoneho, ale Vinales se také dostal před Cala Crutchlowa a sedm kol před cílem závodu už byl na třetí pozici. Pád měl mezitím Loris Baz.

Mezi Valentinem Rossim a Maverickem Vinalesem jeli Danilo Petrucci a Cal Crutchlow, před které se Valentino pokoušel dostat. To se mu v případě Petrucciho podařilo pět kol před cílem závodu, ale Cal Crutchlow mu mezitím ujel o vteřinu a Valentino nemohl jeho náskok stáhnout. V posledním kole se Valentino dostal na zadní kolo Crutchlowa a v nájezdu na Stadion ho předjel, takže se dostal na čtvrté místo, které udržel až do cíle.

Cílem tak projel jako vítěz nikým neohrožován Marc Marquez, který si tak výrazně upevnil postavení ve vedení šampionátu, před druhým Danim Pedrosou a Maverickem Vinalesem. Valentino Rossi závod dokončil na čtvrté pozici, ale je takřka jisté, že mohl celkem snadno dosáhnout na stupně vítězů, kdyby zajel do boxů o jedno kolo dříve. Na prvních příčkách šampionátu má Marquez nyní náskok 14 bodů na druhého Vinalese, třetí je se ztrátou 21 bodů Andrea Dovizioso, který dojel v závodu na šesté pozici a Valentino Rossi je na čtvrté příčce se ztrátou 22 bodů.

Valentino Rossi po závodu uvedl: “Za těchto podmínek, kdy se mění motocykly, to je vždy velmi obtížné a určitě to není naše silná stránka, ale nakonec ten výsledek není tak špatný. Od posledního závodu, kdy se motocykly měnily, jsme se o dost zlepšili a dojel jsem čtvrtý, ale myslím si, že než ukončím kariéru, tak se naučíme s tímto typem závodu pracovat… No nic, myslím si, že za celého mokrého nebo suchého závodu bych mohl o stupně vítězů určitě bojovat. Hodnotím to celkově jako dobrý víkend, protože jsme v boxech pracovali dobře. Na motorce jsem se cítil dobře, to je velmi důležité, byl jsem na mokru i na suchu rychlý. Závod byl velmi obtížný, jel jsem na maximum od začátku až do konce. Je škoda, že se nám nepodařilo získat více bodů a dojet na stupně vítězů, ale už je to tak a za těchto podmínek není čtvrté místo tak špatné.” 

Pro server Gpone pak byl Valentino znovu sdílnější. “Jedinou útěchou je asi fakt, že tentokrát nemusím nosit oslí uši jenom já, ale bylo nás více, asi tři nebo čtyři. Zřejmě by nebylo chytré říci, že to je něčí vina nebo co se přesně stalo, ale byl tam problém v komunikaci. Desetisekundové zpoždění mě stálo včasné zajetí do boxů. Byla to ale odlišná situace než vloni na Sachsenringu, protože tam to byla čistě moje chyba, tým mi tehdy signalizoval, že mám zajet do boxů, ale já jsem se rozhodl zůstat na trati. Právě proto jsme se tehdy domluvili, že jakmile uvidím signál k zajetí do boxů, tak tam hned pojedu. Ten signál dnes ale přišel s malým zpožděním. Možná je taky problém to, že jsem za takových situací většinou hodně rychlý a jedu na první pozici (smích). Z boxů je situace lépe čitelná, ale já opravdu přiznávám, že odhadnout kdy do boxů zajet není moje silná stránka. Na signály posílané na obrazovku řídící jednotky jsme si ještě dostatečně nezvykli, přestože je nepřehlížíme. Taky to ale byla trochu smůla, protože ti co jeli za mnou, následovali Pedrosu. Tým Hondy je za těchto situací velmi dobrý a jezdci, kteří za Pedrosou jeli do boxů, toho dokonale využili. Zajeli jsme do boxů o kolo později, jinak jsem mohl s Pedrosou bojovat o druhé místo. Tyto situace prostě nejsou mojí silnou stránkou, ale třeba se do konce kariéry naučím s tímto problémem vypořádat a dojedu na stupně vítězů (smích). Je to škoda, mohl jsem přivézt více bodů a na mokru to mohlo být ještě lepší.”

“Být za Marquezem o 11 bodů bylo nepochybně lepší, než když je to teď 22, ale šampionát je stále hodně otevřený. Důležité je, že jsem byl celý víkend konkurenceschopný a byl jsem rychlý i po výměně motocyklu. Při tom prokousávání se polem vpřed jsem si to hodně užil a stupně vítězů mi unikly jen o kousek.”

Celá galerie na webu Yamahy ZDE

POŘADÍ JEZDEC TÝM ČAS/ZTRÁTA
1 Marc Marquez Repsol Honda - Honda RC213V F 44:15,974
2 Dani Pedrosa Repsol Honda - Honda RC213V F +12,439
3 Maverick Viñales Movistar Yamaha - Yamaha M1 F +18,135
4 Valentino Rossi Movistar Yamaha - Yamaha M1 F +20,466
5 Cal Crutchlow CWM-LCR Honda - Honda RC213V F +20,892
6 Andrea Dovizioso Ducati Malboro Team - Ducati GP16 F +23,259
7 Danilo Petrucci Pramac Ducati - Ducati GP15 F +24,079
8 Alexis Espargaro Aprilia Gresini - Aprilia RS-GP |F +30,559
9 Pol Espargaro KTM Factory team - KTM |F +30,754
10 Jonas Folger Monster Tech 3 - Yamaha M1 F +33,236
11 Alex Rins Suzuki Factory team - Suzuki GSX-RR F +33,290
12 Johann Zarco Monster Tech 3 - Yamaha M1 F +34,595
13 Karel Abraham Pull&Bear Aspar team - Ducati GP15 F +34,697
14 Jack Miller Marc VDS Racing - Honda RC213V F +38,062
15 Jorge Lorenzo Ducati Malboro Team - Ducati GP16 F +40,100
16 Scott Redding Pramac Ducati - Ducati GP15 F +44,376
17 Tito Rabbat Marc VDS Racing - Honda RC213V F +45,454
18 Sam Lowes Aprilia Gresini - Aprilia RS-GP |F +53,976
19 Andrea Iannone Suzuki Factory team - Suzuki GSX-RR F +1:23,346
20 Hector Barbera Avintia Blusens - Ducati GP16 F + 1 kolo
- Bradley Smith KTM Factory team - KTM |F nedokončil
- Loris Baz Avintia Blusens - Ducati GP15 F nedokončil
- Alvaro Bautista Pull&Bear Aspar team - Ducati GP15 F nedokončil
Poznámka: jednotný hardware & software pro všechny týmy. Třída |F "Factory2 - bez vítězství a umístění na stupních vítězů = 22l paliva 9 motorů bez zmrazení vývoje, neomezené testování. F "Factory" = 22l paliva, 7 motorů, zmrazený vývoj v sezóně, omezené testování na 5 dní

Zdroj: www.rossi-yamaha.cz

O autorovi

Pac!enT

Pavel alias Pac!ent - pochází z rodiny motocyklového závodníka. Fanoušek všeho co jezdí na dvou kolech a má motor. Od roku 2010 provozovatel a redaktor webu pro fanoušky závodů MotoGP a Valentina Rossiho - Rossi-Yamaha.cz, dříve Rossi-Ducati.cz.
pacient@rossi-yamaha.cz