Velká Cena Kataru MotoGP 2019

Autor: Pac!enT |  Zdroj:  rossi-yamaha.cz |  Kategorie: Reportáže |  11. 3. 2019

První závod sezóny MotoGP 2019, Velká Cena Kataru na okruhu v Losail se nakonec přes protesty jezdců odstartovala v 20:00 lokálního času, kdy už teplota trati klesala na 20°C a srážející se rosa činila povrch trati těžko předvídatelný. Z první řady startovali Maverick Vinales, Andrea Dovizioso a Marc Marquez, zatímco Valentino Rossi startoval vedle Jorge Lorenza až z páté řady.

Před startem měl problémy Fabio Quartararo, který se nerozjel do zavádějícího kola a musel tak startovat z boxů. Po startu závodu se ujal vedení Andrea Dovizioso před Jackem Millerem, Marcem Marquezem a Calem Crutchlowem. Maverick Vinales se hned po startu propadal na sedmou pozici, zatímco Valentino Rossi byl po prvním kole na jedenácté příčce za Danilem Petruccim.


Ve druhém kole měl technický problém Jack Miller, když se mu z jeho Ducati odlepila měkká podložka sedadla a tak se propadl na jedenáctou pozici. Mezitím se na druhou příčku dostal Marc Marquez a Valentino Rossi jel třetí kolo na desáté příčce. Nejrychlejší kola přitom zajížděl Fabio Quartararo, který se po startu z boxů na poslední příčce snažil pole jezdců dohnat.
Na špici závodu si Andrea Dovizioso udržoval vedení a za ním se vezl Marc Marquez, kterému se na kontakt dostaly obě Suzuki a Alex Rins se v následném kole před Marqueze dostal. Byl přitom tak při chuti, že se v další polovině okruhu dostal do vedení, ale Andrea Dovizioso na cílovce využil možností Ducati a ujal se znovu vedení. Marc Marquez nehodlal hlídání vedoucího Dovizosa přenechat někomu jinému a tak v dalším kole Rinse předjel a opět se pověsil na zadní kolo jeho Ducati. Celé čelo však tvořila relativně semknutá skupina čítající devět jezdců, ve které jel Maverick Vinales na sedmé pozici a za ním měl další dvě Yamahy s Valentinem Rossim a Francem Morbidellim. Přitom bylo zřetelné, že se nejede naplno, protože největší favorité šetří pneumatiky a zrychlovat se bude až v závěru.

Alex Rins zřejmě zdržovací strategii Doviziosa odhalil a rozhodl se znovu ujmout vedení v závodu a dopředu se protlačil také Danilo Petrucci, který se dostal na čtvrtou pozici. Netrvalo však dlouho a do čela se znovu dostali Andrea Dovizioso a Marc Marquez, kteří chtěli držet režii závodu pevně v rukou. V ten moment to vypadalo, že začal ztrácet Valentino Rossi, kterého předjel Franco Morbidelli, ale Valentino mu předjetí v následném kole vrátil. Na konci pole jezdců se Quartararovi podařilo dostihnout nejpomalejší jezdce a deset kol před cílem předjel také potlučeného Jorge Lorenza a dostal se na šestnáctou příčku.

Na prvních třech pozicích se neustále míchalo pořadí, protože Alex Rins hodlal do boje o stupně vítězů zasáhnout. Šest kol před cílem závodu se Valentino Rossi rozhodl vystupňovat své tempo a podařilo se mu předjet jak Mavericka Vinalese, tak Johana Mira, takže se dostal na šestou pozici. Čtyři kola před cílem závodu se Valentino Rossi dostal dokonce i před Danila Petrucciho na pátou pozici. Tři kola před cílem Andrea Dovizioso mírně chyboval, čehož okamžitě využil Marc Marquez, který se tak dostal poprvé do vedení závodu, ale Ducati v cílové rovince znovu ukázala svoji převahu, takže se Dovizioso znovu ujal vedení.

V posledním kole Marc Marquez znovu zaútočil na vítězství stejným agresivním manévrem v poslední zatáčce jako vloni, ale ani tentokrát se mu nepodařilo před skvělým Doviziosem, (který znovu prokázal obrovskou zkušenost a železné nervy) svoji Hondu v cílové rovině udržet na čele, takže Andrea Dovizioso svoji Ducati dovedl znovu do cíle vítězně, jen o 0,023 sekundy před Marcem Marquezem a těsně třetím Calem Crutchlowem, kterému se podařilo porazit Alexe Rinse. Po obtížném víkendu si však zasluhuje absolutorium také Valentino Rossi, který po startu ze čtrnácté pozice dovedl svoji Yamahu do cíle na páté pozici se ztrátou pouhých 0,600 sekundy za vítězem. Byl tak v cíli prvním jezdcem Yamahy, přestože celý víkend to vypadalo přesně naopak. Jeho týmový kolega Maverick Vinales, který startoval z pole position, nakonec projel cílem na sedmé pozici za Danilem Petruccim a se ztrátou 2,5 sekundy, Franco Morbidelli na jedenácté a Fabio Quartararo na šestnácté. Analýza časů všech jezdců v závodu ZDE

To, že výkon Valentina překonal očekávání, bylo jasně patrné po návratu do boxů Yamahy, kde bylo nejen na něm, ale na celém týmu jasně znát, že toto páté místo má vzhledem k okolnostem velkou cenu, zejména pro rozložení sil v továrním týmu…

Valentino Rossi po závodu uvedl: “Hodně jsme zapracovali a nastavení motorky jsme hodně změnili, takže jsem spokojený s tím, jak to nakonec dopadlo. Cítil jsem se dobře a mohl jsem se ze zadních pozic probojovat dopředu. Problém je v tom, že jsme na tom více méně stejně jako vloni. Na tomto okruhu se nám obyčejně daří dobře, ale skončil jsem pátý. Problémy zůstávají stále stejné. Pořád nemáme dostatečnou přilnavost na zadním kole. Motorka byla ale jinak dobrá, protože jinak bychom neskončili tak blízko vítězi závodu. Celkově není problém jen nedostatečná maximální rychlost, ale hlavně ta akcelerace, protože ostatní ze zatáčky vyjíždějí lépe a rychleji. Jsem rád, že jsem byl z jezdců Yamahy nejrychlejší, ale skončili jsme za továrními Ducati a Hondou, ale také za satelitní Hondou a Suzuki. Suzuki se zlepšila ze všech nejvíce, jejich rychlost v zatáčkách je působivá a mají také nejméně problémů s opotřebením pneumatik. Teď doufám, že budou v Argentině dobré podmínky. Krom toho, to co Maverick dokázal v sobotu, bylo mimořádné a smekám před ním. Problémy pak měl v závodu, kde jsou také ostatní jezdci. Byla to strategie jak se pokusit jet v závodu první, ale všechno to je o pneumatikách.”

Silně zklamaný Maverick Vinales po závodu uvedl, že mu na zadním kole scházela potřebná přilnavost, takže s ostatními jezdci nemohl bojovat. “Hodně nám schází potřebná akcelerace. Když jsem jezdil sám, tak jsem mohl jet svoji stopu a být rychlý, ale v závodu to mezi ostatními jezdci nešlo. Potřebujeme se v našem týmu ruku v ruce s ostatními pokusit o vyřešení tohoto problému.”

POŘADÍ JEZDEC TÝM ČAS/ZTRÁTA
1 Andrea Dovizioso Ducati Malboro Team - Ducati GP19 F 42:36.902
2 Marc Marquez Repsol Honda - Honda RC213V F +0.023
3 Cal Crutchlow CWM-LCR Honda - Honda RC213V F +0.320
4 Alex Rins Suzuki Factory team - Suzuki GSX-RR F +0.457
5 Valentino Rossi Monster Yamaha - Yamaha M1 F +0.600
6 Danilo Petrucci Ducati Malboro Team - Ducati GP19 F +2.320
7 Maverick Viñales Monster Yamaha - Yamaha M1 F +2.481
8 Joan Mir Suzuki Factory team - Suzuki GSX-RR F +5.088
9 Takaaki Nakagami CWM-LCR Honda - Honda RC213V F +7.406
10 Alexis Espargaro Aprilia Gresini - Aprilia RS-GP |F +9.636
11 Franco Morbidelli SIC Petronas Yamaha Yamaha M1 F +9.647
12 Pol Espargaro KTM Factory team - KTM |F +12.774
13 Jorge Lorenzo Repsol Honda - Honda RC213V F +14.307
14 Andrea Iannone Aprilia Gresini - Aprilia RS-GP F +14.349
15 Johann Zarco KTM Factory team - KTM |F +15.093
16 Fabio Quartararo SIC Petronas Yamaha Yamaha M1 F +15.905
17 Miguel Oliveira Tech 3 - KTM |F +16.377
18 Karel Abraham Avintia Blusens - Ducati GP18 F +22.972
19 Tito Rabbat Avintia Blusens - Ducati GP18 F +23.039
20 Hafizh Syahrin Tech 3 - KTM |F +43.242
Francesco Bagnaia Pramac Ducati - Ducati GP18 F nedokončil
Jack Miller Pramac Ducati - Ducati GP19 F nedokončil
Bradley Smith Aprilia Gresini - Aprilia RS-GP |F nedokončil
Poznámka: jednotný hardware & software pro všechny týmy. Třída |F "Factory2 - bez vítězství a umístění na stupních vítězů = 22l paliva 9 motorů bez zmrazení vývoje, neomezené testování. F "Factory" = 22l paliva, 7 motorů, zmrazený vývoj v sezóně, omezené testování na 5 dní
 

Galerie na webu Yamahy ZDE a na webu Michelinu ZDE

O autorovi

Pac!enT

Pavel alias Pac!ent - pochází z rodiny motocyklového závodníka. Fanoušek všeho co jezdí na dvou kolech a má motor. Od roku 2010 provozovatel a redaktor webu pro fanoušky závodů MotoGP a Valentina Rossiho - Rossi-Yamaha.cz, dříve Rossi-Ducati.cz.
pacient@rossi-yamaha.cz