Velká Cena Valencie MotoGP 2017

Autor: Pac!enT |  Zdroj:  rossi-yamaha.cz |  Kategorie: Reportáže |  13. 11. 2017

Poslední závod sezóny MotoGP 2017 na okruhu ve Valencii měl zejména rozhodnout, kdo se stane mistrem světa královské kubatury, když na zisk titulu měli reálnou šanci dva jezdci.

Vedoucí muž šampionátu a obhájce titulu Marc Marquez a Andrea Dovizioso, který sice do závodu nastupoval se shodným počtem šesti vítězství jako Marquez, ale s deficitem 21 bodů. Andrea Dovizioso však startoval až z deváté pozice, zatímco obhájce titulu z pole position, kde však vedle něj stáli Johann Zarco a Andrea Iannone. Valentino Rossi startoval ze sedmé pozice ve třetí řadě.

Na závod se přišlo podívat 110 220 diváků, před kterými se po startu ujal vedení v závodu Marc Marquez před Danim Pedrosou. Za dvojicí továrních Hond se na čtvrté příčce usadil Andrea Iannone, kterého ale v polovině prvního kola předjel Johann Zarco, jenž si nebral servítky a v polovině druhého kola poslal svoji Yamahu pod Daniho Pedrosu, čímž se dostal na druhou příčku. Valentino Rossi jel na sedmé pozici a byl během prvního kola předjet Jackem Millerem. Jeho týmový kolega Maverick Vinales byl však až na čtrnácté příčce. Obě tovární Ducati s Andreou Doviziosem a Jorgem Lorenzem byly na čtvrtém a pátém místě.
Ve třetím kole se svojí KTM upadl Mika Kallio, zatímco se Johann Zarco dostal do vedení v závodu, kam ho Marc Marquez takticky a takřka bez boje pustil, aby kontaktem s agresivním Francouzem neriskoval pád. Mezitím měli pády Aleix Espargaro a Scott Redding.

Valentino Rossi jel stále na osmé příčce za Iannonem a Millerem a nepůsobil dojmem, že je schopen jejich pozice atakovat, ale v šestém kole se přeci jen dostal do lepšího tempa a předjel Jacka Millera. Poté jel těsně za Andreou Iannonem, ale bylo vidět, že přilnavost zadní pneumatiky Valentinovi neumožňuje, aby se na výjezdu z poslední zatáčky dostal do závěsu za Suzuki a v cílové rovince se pokusil Iannoneho předjet.

Na čele si držel vedení Johann Zarco před Marcem Marquezem a Danim Pedrosou, zatímco pátý Andrea Dovizioso nemohl předjet před ním jedoucího Jorgeho Lorenza. Vedoucí pětice udržovala tempo pod 1:32 na kolo, zatímco trojice jezdců za nimi, ve které jel Iannone, Rossi a Miller už zajížděla časy nad 1:32.

Ve dvanáctém kole si Valentino Rossi přeci jen našel způsob, jak se před Iannoneho dostat a posunul se na šestou pozici, ale Iannone se mu neustále pokoušel předjetí vrátit, až byl nakonec do první zatáčky dlouhý na brzdy a tak se před něj dostal také Jack Miller. V ten moment měl Valentino ztrátu šesti vteřin na před ním jedoucího Andreu Doviziosa, která pomalu narůstala.
Patnáct kol před cílem závodu měl pád Alvaro Bautista, zatímco Johann Zarco si sice držel vedení v závodu, ale Marc Marquez za ním jel nezvykle klidně se ztrátou pouhé 0,5 sekundy a zjevně si nechával rozhodující útok na závěrečné fáze závodu, když mu navíc kryl záda za ním jedoucí Dani Pedrosa.
Valentino Rossi byl neustále pronásledován Jackem Millerem, Alexem Rinsem a Andreou Iannonem, takže jeho šestá pozice vůbec nebyla jistá.

Tovární tým Ducati opakovaně posílal Lorenzovi zprávu „Doporučené mapování č. 8“, což byl zřejmě znovu signál, aby před sebe Doviziosa pustil, ale ten této zprávě nevěnoval pozornost a Doviziosa stále držel za sebou. Marc Marquez se přitom ohlížel, kde má svého největšího soupeře a zjevně se nemohl rozhodnout, jestli má na vedení v závodu zaútočit nebo ne. Přitom se dokonce na chvíli objevil ve vedení, když Zarco ve druhé zatáčce mírně chyboval.

Za Valentinem Rossim se na sedmou pozici před Millera dostal Alex Rins a začal na něho útočit. Millera následně předjel také Iannone, takže měl Valentino za sebou obě tovární Suzuki.
Osm kol před koncem závodu se Marc Marquez rozhodl přejít do vedení, ale v první zatáčce mu podklouzlo přední kolo. Marquez však jako už několikrát dokázal svojí Hondu na koleni a loktu udržet tak dlouho, až pneumatiky znovu získaly přilnavost a přestože vyjel až do kačírku, neupadl a na trať se vrátil na páté pozici.

Poté však v rychlém sledu upadli nejprve Jorge Lorenzo a po něm také Andrea Dovizioso, který se sice vrátil zpět do závodu, ale až na posledním devatenáctém místě, takže se rozhodl ze závodu odstoupit. Tím bylo o titulu mistra světa pro Marca Marqueze rozhodnuto, když se díky pádům obou továrních Ducati před ním dostal na třetí příčku.

Valentino Rossi byl mezitím předjet Alexem Rinsem a tak jel na páté pozici, Maverick Vinales se dokázal propracovat alespoň na desátou příčku.
Ve vedení závodu tak jel stále Johann Zarco, který mířil ke svému prvnímu vítězství v kategorii MotoGP, ale Dani Pedrosa, který měl stále možnost připravit Valentina Rossiho o konečnou čtvrtou příčku v šampionátu, se mu držel na zadním kole a chystal se na vítězství a celkové čtvrté místo v šampionátu zaútočit.
V posledním kole se v nájezdu do první zatáčky dostal do vedení Dani Pedrosa, který už před sebe Johanna Zarca nepustil a v závodu zvítězil. Stupně vítězů doplnil čerstvý mistr světa Marc Marquez. Na čtvrté pozici dojel Alex Rins a dvě desetiny sekundy za ním na páté příčce Valentino Rossi. Díky vítězství Daniho Pedrosy však Valentino přišel o pouhé dva body o celkové čtvrté místo v šampionátu a skončil pátý, stejně jako v samotném závodu. Mezi třetí příčkou Mavericka Vinalese, který nakonec dokončil závod na dvanácté pozici, a pátou příčkou Valentina Rossiho je však rozdíl pouhých 22 bodů.

Jak se po závodu ukázalo, oba jezdci továrního týmu Yamahy po sobotní kvalifikaci nechali na své motocykly nasadit rámy z roku 2016, což odporuje tomu, co bylo několikrát v průběhu této komplikované sezóny řečeno, totiž že motor z Yamahy M1 pro rok 2017 by spolu s ostatními komponenty nešel v kombinaci s rámem pro rok 2016 použít. Nakonec ale tým Tech3 Rossimu i Vinalesovi rámy zapůjčil, ovšem ani to nijak zásadně nezměnilo výsledek v závodu, což platí zejména v případě Vinalese. Valentino Rossi k tomu pro server Gpone uvedl: “Kdybych jel na letošním motocyklu, byl by výsledek zhruba stejný. Očekával jsem to, ale protože jsem věděl, že se na letošní verzi nedokážu zlepšit, rozhodl jsem se riskovat a nasadit rám z loňské verze M1. Naším původním cílem bylo provést porovnání, ale když už bylo toto rozhodnutí přijato, tak proč toho více nevyužít? Mnohdy toho v závodu zjistíte více, než při desetidenním testování. Můj pocit z motorky byl stejný jako vloni. Je snáze ovladatelná, ale zadní pneumatika na ní hodně odchází. Myslím, že jsme pochopili důležitou věc, ale není to tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Byl to nepochybně velmi riskantní krok a neodstranil všechny naše pochybnosti. Je zde tajemství, na které neznám odpověď. Dnes byly naprosto stejné podmínky jako vloni, stejná teplota a také pneumatiky jsme zvolili stejné. Přesto jsem byl o 20 sekund pomalejší než vloni. Také vítěz závodu byl o 14 sekund pomalejší. Nemyslím si, že se motocykly zhoršily, ale vypadá to, že je zde něco, co není stejné.“

Slova Valentina nutně vedou k závěru, že jimi poukazuje právě na pneumatiky, o kterých je přesvědčen, že se v polovině sezóny změnily, přestože to Michelin popírá. Přesto i na nich dokázal Johann Zarco bojovat o vítězství a stejně jako v mnoha letošních závodech své tovární kolegy zcela zastínil.

„Zarco je velmi silný jezdec a je vždy schopen použít měkčí pneumatiku, než ostatní jezdci. Navíc Yamahu M1 2016 používá celý rok a tak s ní má více zkušeností než my, kteří jsme ji použili letos poprvé v dnešním zahřívacím tréninku. Můj motocykl také nebyl zcela stejný jako jeho, měl jsem letošní motor a spoustu dalších detailů. Pro nás to byl test a nic to nemění na tom, že Zarco zajel skvělý závod. Teprve teď jsem skončil rozhovor s japonskými inženýry a nevíme, jaký by měl být základ pro motocykl na příští rok, což jim dělá velké starosti, stejně jako mně. Naslouchali mi, ale neřekli mně, jakým směrem se vydají. Není tady jen jedna oblast, na které je nutné pracovat. Musíme také pracovat na elektronice, ale rovněž na dynamice chování motocyklu. Já udělám vše co bude v mých silách pro to, abychom se na příští sezónu zlepšili a doufám, že se to podaří.”

POŘADÍ JEZDEC TÝM ČAS/ZTRÁTA
1 Dani Pedrosa Repsol Honda - Honda RC213V F 46:08.125
2 Johann Zarco Monster Tech 3 - Yamaha M1 F +0.337
3 Marc Marquez Repsol Honda - Honda RC213V F +10.861
4 Alex Rins Suzuki Factory team - Suzuki GSX-RR F +13.567
5 Valentino Rossi Movistar Yamaha - Yamaha M1 F +13.817
6 Andrea Iannone Suzuki Factory team - Suzuki GSX-RR F +14.516
7 Jack Miller Marc VDS Racing - Honda RC213V F +17.087
8 Cal Crutchlow CWM-LCR Honda - Honda RC213V F +17.230
9 Michele Pirro Ducati Malboro Team - Ducati GP16 F +25.942
10 Tito Rabbat Marc VDS Racing - Honda RC213V F +27.020
11 Bradley Smith KTM Factory team - KTM |F +30.835
12 Maverick Viñales Movistar Yamaha - Yamaha M1 F +35.012
13 Danilo Petrucci Pramac Ducati - Ducati GP15 F +38.076
14 Karel Abraham Pull&Bear Aspar team - Ducati GP15 F +41.988
15 Hector Barbera Avintia Blusens - Ducati GP16 F +47.703
16 Loris Baz Avintia Blusens - Ducati GP15 F +47.709
17 Michael van der Mark Monster Tech 3 - Yamaha M1 F +52.134
Mika Kalio KTM Factory team - KTM |F nedokončil
Alexis Espargaro Aprilia Gresini - Aprilia RS-GP |F nedokončil
Scott Redding Pramac Ducati - Ducati GP15 F nedokončil
Alvaro Bautista Pull&Bear Aspar team - Ducati GP15 F nedokončil
Sam Lowes Aprilia Gresini - Aprilia RS-GP |F nedokončil
Jorge Lorenzo Ducati Malboro Team - Ducati GP16 F nedokončil
Andrea Dovizioso Ducati Malboro Team - Ducati GP16 F nedokončil
Pol Espargaro KTM Factory team - KTM |F nedokončil
Poznámka: jednotný hardware & software pro všechny týmy. Třída |F "Factory2 - bez vítězství a umístění na stupních vítězů = 22l paliva 9 motorů bez zmrazení vývoje, neomezené testování. F "Factory" = 22l paliva, 7 motorů, zmrazený vývoj v sezóně, omezené testování na 5 dní


celá galerie na webu Yamahy ZDE nebo na webu Michelinu ZDE Rozhovor se Suzi Perry cca 10 min v angličtině ZDE

Zdroj: www.rossi-yamaha.cz

O autorovi

Pac!enT

Pavel alias Pac!ent - pochází z rodiny motocyklového závodníka. Fanoušek všeho co jezdí na dvou kolech a má motor. Od roku 2010 provozovatel a redaktor webu pro fanoušky závodů MotoGP a Valentina Rossiho - Rossi-Yamaha.cz, dříve Rossi-Ducati.cz.
pacient@rossi-yamaha.cz