Velká cena Valencie MotoGP 2018

Autor: Pac!enT |  Zdroj:  www.rossi-yamaha.cz |  Kategorie: Zprávy, Reportáže |  19. 11. 2018

Devatenáctý a poslední závod sezóny MotoGP 2018 na okruhu ve Valencii měl zejména odpovědět na otázku, kdo po mistru světa Marcu Marquezovi a vícemistrovi světa Andreu Doviziosovi doplní pomyslné stupně vítězů v šampionátu královské kubatury pro rok 2018. Toto rozhodnutí mělo padnout mezi oběma jezdci továrního týmu Yamahy, kde měl Valentino Rossipřed startem  závodu náskok pouhých dvou bodů před svým týmovým kolegou Maverickem Vinalesem. Výrazně lepší pozici pro rozhodující souboj si však v sobotní kvalifikaci zajistil Maverick Vinales, který získal pole position, zatímco Valentino Rossi startoval až ze šestnácté pozice v šesté řadě. Okruh ve Valencii byl přitom před startem závodu pokryt poměrně velkým množstvím vody, takže to pro Valentina byla velmi komplikovaná situace zejména kvůli viditelnosti, ale také kvůli ostatním pomalejším jezdcům a velmi malým počtem míst, kde se dá na tomto okruhu relativně bezpečně předjíždět, což zde platí dvojnásob za mokra a relativně nízké teploty, která dosahovala jen 15°C.

Po startu závodu se ujal vedení před zraky 97 000 diváků Alex Rins před Maverickem Vinalesem Andreou Doviziosem. Za ním následoval Pol Espargaro a Marc MarquezValentino Rossi odstartoval dobře a během prvních zatáček se dostal na desátou pozici a v průběhu prvního kola byl už na sedmé pozici.
Na čele se před Vinalese dostal nejdříve Andrea Dovizioso, po něm také Pol Espargaro a Marc Marquez. V ten moment byl mezi Valentinem a Vinalesem jen Danilo Petrucci, který byl ale na vodě po celý víkend velmi rychlý.
Ve druhém kole měl pád Aleix Espargaro, zatímco jeho bratr Pol srdnatě bojoval s Marquezem, ale ve třetím kole musel před čerstvým mistrem světa kapitulovat. Mezitím oba jezdci týmu Pramac Ducati dokazovali, jak je Ducati na vodě rychlá a tak se oba jezdci tohoto týmu Danilo Petrucci a Jack Miller během třetího kola přehnali přes obě tovární Yamahy. Naštěstí pro Valentina Rossiho se mu dařilo je následovat a podařilo se mu tak dostat před svého týmového kolegu Mavericka Vinalese, načež před ním Jack Miller upadl.

Alex Rins na čele závodu měl nejlepší tempo ze všech a se svojí Suzuki dokazoval, kolik toho tato japonská továrna za poslední sezónu dokázala udělat.

Déšť v průběhu závodu zesiloval a tak ve čtvrtém kole upadlo několik jezdců, nejdříve Pol Espargaro Michele Pirro, kteří se ale do závodu vrátili, po něm upadl Danilo Petrucci následován Thomasem Luthim a nakonec také Marcem Marquezem, který si při pádu opět vykloubil rameno. Video ZDE  To znamenalo, že během dvou kol jel najednou Valentino Rossi na třetí pozici, pronásledovaný svým týmovým kolegou. V dalším kole upadl také Andrea Iannone, který se nebezpečně přibližoval k Vinalesovi, který pronásledoval Valentina Rossiho a začal se mu přibližovat.

Čtrnáct kol před cílem závodu upadl Maverick Vinales a tím bylo o třetím místě v šampionátu rozhodnuto, ale pády měli také Franco Morbidelli a Bradley Smith.

Valentino Rossi a Andrea Dovizioso se přitom dotáhli na Alexe Rinse, který začal mít problémy a po jeho chybě ho oba dva předjeli. Při průjezdu cílovou rovinkou však Andrea Dovizioso zvedl ruku na znamení, že už jsou podmínky pro jezdce nepřípustné a následně byla vyvěšena červená vlajka a závod byl zastaven. Protože ale nebyly odjety dvě třetiny závody, tak bylo rozhodnuto, že bude restartován. Pořadí tak bylo dle pravidel určeno podle posledního celého kola, což znamenalo první řada: Rins, Dovizioso, Rossi, druhá řada: Pedrosa, Zarco, Nakagami. Podstatné bylo, že na restart už nemohl kvůli pádu v poslední zatáčce třináctého kola nastoupit nejen Maverick Vinales, ale ani všichni ostatní, kteří upadli před ním.

Po opakovaném startu závodu na 14 kol se ujal vedení Alex Rins před Andreou Doviziosem a Valentinem Rossim. Během prvního kola však začalo opět silněji pršet a Alex Rins poněkud zvolnil, takže se do vedení dostal Andrea Dovizioso. Tato vedoucí trojice jezdců měla výrazně lepší tempo, než zbytek pole a rychle si vytvořili náskok na Pola EspargaraDaniho PedrosuMichele Pirra a další.

Devět kol před cílem závodu si Andrea Dovizioso dokázal na druhého Alexe Rinse vytvořit sekundový náskok a Valentino Rossi na třetí pozici nejevil známky toho, že by mohl druhou pozici atakovat, ale v následném kole se najednou na před ním jedoucí Suzuki dotáhl a Rinse čistým manévrem předjel. Andrea Dovizioso měl v ten moment náskok 1,5 sekundy a svůj náskok navyšoval.

Šest kol před cílem upadl Alvaro Bautista, což nebyl zřejmě způsob, jak chtěl svoji kariéru v MotoGP před přestupem do superbiků zakončit.

Bohužel ho však o kolo později následoval také Valentino Rossi, který z druhé pozice upadl. Svůj motocykl byl schopen zvednout a do závodu se vrátil, ale až na třinácté pozici. Tam se s ohnutými řídítky snažil dojet Lorenza, ale jakmile se k němu přiblížil, tak ve druhé zatáčce chyboval a znovu nabral na Lorenza ztrátu.

Do cíle tak dojel nikým neohrožován vítězně Andrea Dovizioso před Alexem Rinsem a překvapivě Polem Espargarem, který pro KTM po dvou dnešních vítězstvích v Moto3 a Moto2 dokázal pro rakouskou továrnu získat první umístění na stupních vítězů v královské kategorii. Na pódium se tak po jedenácti letech nedostala ani jedna Honda nebo Yamaha. 

Valentino Rossi projel cílem na třinácté pozici, poté, co ve druhém závodu v řadě upadl z pódiového umístění, ale získal tři body, kterými potvrdil zisk třetí pozice v šampionátu. Tímto pádem však tým Yamahy přišel o jediný bod o druhé místo v šampionátu týmů.

To nejpodstatnější však je, že Valentino Rossi uhájil svojí třetí pozici v šampionátu a není pochyb o tom, že má tento výsledek význam pro rozložení sil v továrním týmu Yamahy, který nyní čeká jedna z nejdůležitějších etap v jejich působení v MotoGP, kdy se budou pokoušet vrátit Yamahu zpět na přední příčky.

Valentino Rossi po závodu uvedl: “Je to velká škoda, je mi to moc líto, protože jsem to pódium potřeboval jednak pro sebe, tak pro celý tým. Od Sachsenringu se nám to nepodařilo. Určitě jsem udělal nějakou chybu, i když přesně nevíme jakou, z dat to není zjevně vidět. Byl to neočekávaný pád, podklouzlo mi zadní kolo podobně jako v Sepangu. Jsem ale spokojen s tím, že jsem v posledních dvou závodech o vítězství bojoval, což je skvělý pocit. Nakonec jsem z jezdců Yamahy skončil v šampionátu nejvýše a myslím si, že jsem si to zasloužil, protože jsem bojoval, i když to byla obtížná doba. Dnes to ale nebylo jednoduché, protože jsem startoval ze šestnácté pozice, zatímco Maverick z pole position. Když vyvěsili červenou vlajku, tak jsem byl velmi rychlý a měl jsem na předním kole tu správnou pneumatiku, stejnou jako měl Vinales. Ze sportovního hlediska to bylo pro nás pro oba negativní rozhodnutí, ale z bezpečnostního hlediska to bylo správné, protože na trati bylo opravdu hodně vody a začínalo to být nebezpečné. Myslím si, že kdyby to nezastavili, tak bych Andreu porazil, ale udělali dobře. Můj problém byl v tom, že už jsem neměl žádné nové pneumatiky, zatímco Andrea měl dvě, což nevím, odkud je vyhrabal (smích). Takže jejich strategie byla to, co hrálo hlavní roli. Závěr sezóny byl docela pozitivní, ale na to, abychom mohli s Hondou nebo Ducati bojovat, tak nám v Japonsku musí pomoci. Z mého pohledu nemohu říci, že jsem jezdil špatně, ale z technického hlediska jsme nebyli na úrovni těch nejlepších. Je pravda, že Vinales jednou vyhrál, ale tam hrály velkou roli okolnosti, protože Marquez upadl. Musíme se zkrátka zlepšit.”

Na dotaz GPone, co se teď bude dít ve vývoji motocyklu, protože Vinales každou příležitost k tomu, aby vyslal Yamaze vzkaz o tom, že je tím jezdcem, na kterého by měla Yamaha vsadit, Valentino odpověděl: “Rivalita v týmu je normální, ale mohu Vás ujistit, že se ve vývoji nedává nikomu přednost. S Maverickem mluvím a v 90% případů žádá o stejné věci jako já a máme na věc stejný názor. Občas se vyjádří tak, že se o tom začne psát, ale mohu Vás ujistit, že bych byl šťastný, kdyby Yamaha udělala všechno, o co Vinales žádá, protože by to bylo alespoň něco. Nezačali jsme sezónu dobře a všichni jsme doufali v to, že po letní pauze dostaneme nějaké nové věci, ale nestalo se tak, zatímco Ducati se v té době znovu zlepšila. Pokud by nám dali alespoň něco nového, tak bychom třeba mohli alespoň bojovat. V posledních závodech se ale v továrně něco změnilo a začínáme vidět výsledky. Přesto všechno bych tuto sezónu neřadil mezi nejhorší sezónu u Yamahy. Tou byla podle mě sezóna 2013, kdy jsem sice vyhrál závod, ale trojici jezdců Marquez, Pedrosa a Lorenzo jsem nestíhal. V té letošní jsem byl silnější. Pokud bych měl vybrat nejlepší a nejhorší okamžiky této sezóny, tak by to bylo pole position v Mugellu a ten pád v Sepangu, kde jsem mohl vyhrát.”

POŘADÍ JEZDEC TÝM ČAS/ZTRÁTA
1 Andrea Dovizioso Ducati Malboro Team - Ducati GP18 F 24'03.408
2 Alex Rins Suzuki Factory team - Suzuki GSX-RR F +2.750
3 Pol Espargaro KTM Factory team - KTM |F +7.406
4 Michele Pirro Ducati Malboro Team - Ducati GP16 F +8.647
5 Dani Pedrosa Repsol Honda - Honda RC213V F +13.351
6 Takaaki Nakagami CWM-LCR Honda - Honda RC213V F +32.288
7 Johann Zarco Monster Tech 3 - Yamaha M1 F +32.806
8 Bradley Smith KTM Factory team - KTM |F +33.111
9 Stefan Bradl LCR Honda CASTROL |F +36.376
10 Hafizh Syahrin Monster Tech 3 - Yamaha M1 F +37.198
11 Scott Redding Aprilia Gresini - Aprilia RS-GP |F +44.326
12 Jorge Lorenzo Ducati Malboro Team - Ducati GP18 F +46.146
13 Valentino Rossi Movistar Yamaha - Yamaha M1 F +52.809
14 Karel Abraham Pull&Bear Aspar team - Ducati GP17 F +1'10.628
15 Tito Rabbat Avintia Blusens - Ducati GP16 F +1'16.739
Maverick Viñales Movistar Yamaha - Yamaha M1 F nedokončil
Danilo Petrucci Pramac Ducati - Ducati GP18 F nedokončil
Marc Marquez Repsol Honda - Honda RC213V F nedokončil
Thomas Luthi Marc VDS Racing - Honda RC213V F nedokončil
Franco Morbidelli Marc VDS Racing - Honda RC213V F nedokončil
Andrea Iannone Suzuki Factory team - Suzuki GSX-RR F nedokončil
Alexis Espargaro Aprilia Gresini - Aprilia RS-GP |F nedokončil
Jack Miller Pramac Ducati - Ducati GP17 F nedokončil
Alvaro Bautista Ducati Malboro Team - Ducati GP18 F nedokončil
Poznámka: jednotný hardware & software pro všechny týmy. Třída |F "Factory2 - bez vítězství a umístění na stupních vítězů = 22l paliva 9 motorů bez zmrazení vývoje, neomezené testování. F "Factory" = 22l paliva, 7 motorů, zmrazený vývoj v sezóně, omezené testování na 5 dní

Celá galerie na webu Yamahy ZDE a velká galerie také na Flickru Michelinu ZDE

Zdroj: rossi-yamaha.cz

O autorovi

Pac!enT

Pavel alias Pac!ent - pochází z rodiny motocyklového závodníka. Fanoušek všeho co jezdí na dvou kolech a má motor. Od roku 2010 provozovatel a redaktor webu pro fanoušky závodů MotoGP a Valentina Rossiho - Rossi-Yamaha.cz, dříve Rossi-Ducati.cz.
pacient@rossi-yamaha.cz