Vyzkoušej si enduro!

Autor: Miloš Sochor |  Kategorie: jak-jezdit |  16. 3. 2018

Jasně, lehce se to řekne, ale kdo se v tom marastu kubatur a typů motorů má vyznat, když chce začít? Co bych si měl do začátku pořídit, co k tomu nutně potřebuju a bude mě to vůbec bavit?

Vysvětlím na svém příběhu.  Jezdím na motorce už skoro 20 let, ale v podstatě od ranných začátků na fechtlíkovi vždy jenom na silnici nebo na okruhu.  No jo, ale co všechny ty polňačky a okolní terén o kterých člověk přemýšlí, když je míjí na vyjížďce?  Strašně dlouho mě to lákalo začít s offroadovou motorkou a zažít ten pocit, že člověk může opravdu kamkoliv.Běhěm všech těch roků se ale vždycky našel nějakej důvod proč nejít a nekoupit si endurko (škola, stavba, děti, nové auto – furt něco).  Když už se odhodláš, že do toho jdeš, tak na inzerátech vidíš vyglajdané mrdky před smrtí za 100 táců.  A pak ty rady...  Každej endurář by položil život za to, že právě ta jeho kubatura a dvoutakt nebo čtyřtakt je úplně ta nejlepší volba právě pro tebe na ten začátek.  Takže máš doporučení od 20 lidí na 20 různých motorek a hlavu jak bednu na zmije.

Až letos, v podstatě velkou náhodou mi volá parťák Honza – „máme tady na okruhu dvě testovací endura. Totálně navoněný dvoutaktní Husqvarny z Dypree“ (největší dealer Husqvaren ve střední Evropě sídlící ve Slavkově u Brna).  Mlčel jsem 2 vteřiny a říkal si – teď nebo nikdy.  Během nanosekundy jsem se zpakoval z kanclu a do hodiny jsem měl v Bonmotou nakoupený komplet vohoz a stál jsem na značkách – na enduro dráze Masarykova okruhu.

Zmáčknutí startéru na Husqvarně TE250i – mimochodem totálního nesmyslu pro začátečníka – a spustila se nekončící lavina zábavy, která stále trvá.  Mnozí z vás viděli naše úvodní video na Offroadový den- to jsme se natočili právě když jsme poprvé seděli na endurech.  Šlo nám to hrozně, ale ta prdel, co jsme zažili, se nedá popsat.  Neměl jsem podobný pocit od doby, kdy jsem si dal na okruhu první kolínko.  Totální motorková nirvána.  No a tím začalo naše enduro opojení. 

Pak jsem se jednou projel v lesích okolo baráku a bylo V-Y-M-A-L-O-V-Á-N-O. Takhle posedlej motorkou jsem už dlouho nebyl.  Ten totální pocit svobody, že můžeš v podstatě kamkoliv a že enduro skoro žádnej terén nezastaví.  A hlavně můžeš v ZIMĚ!  Najednou sezóna nekončí, protože enduro si užiješ i když mrzne.   Najednou jsem začal chápat všechny ty borečky, co maj GéeSa, Afriky, Advíky, atd. na teréních gumách během zimy.  Pro mě to vždycky byly motorky, který na silnici byly moc rozevlátý.  Teď to chápu a tak trošku po nich taky pokukuju. 

Proč enduro?

Enduro má spoustu aspektů, které využiješ při jízdě na silnici nebo na okruhu.  Je to hlavně skvělý trénink – hodina v terénu ti dá pěkně do těla.  Ideální během zimních měsíců.  Zapomeň na nějaký pózování ve fitku v přiškrcenejch elasťákách. Naučíš se ovládat motorku ve smyku.  Když nám na okruhu sklouzne zadní kolo pod plynem 20 čísel, cvakáme půlkama desítku drát.  Na endurku se to děje v podstatě pořád a naučíš se to kontrolovat.

Hodně věcí je tam jinak a hodně se musíš zamýšlet nad samotnou jízdou.  Oproti okruhu skoro vůbec nepoužíváš přední brzdu.  U endura je to většinou o zadní brzdě -na tu jsem na okruhovce nesáhl 15 let, jen si s ní občas uklidním motorku na alpských smyčkách. Na enduru děláš věci, které jsou na silniční motorce nemyslytelné.  Přejíždíš klády, brodíš se potokama, driftuješ v bahně, vyjíždíš skoro kolmé 20ti metrové kopce, a tak dále.

Jezdíš v zimě! Přesně tak, vzhledem k tomu, že jde o pomalejší, ale technicky náročnější jízdu, budeš se potit při jízdě při teplotách pod nulou.  Jízdě na enduru nebrání sníh, mráz, déšt a všechny ostatní výkyvy počasí, které nám motorku znepříjemňují na silnici.  Naopak, těšíš se na jízdu právě v těchto podmínkách. Zažíváš na něm totální pocit té pravé motorkové svobody.  Když to tak vezmeš, tak asfaltová silnice nebo okruh je hodně omezené  území.  S offroadem tyto hranice končí (v mezích zákona samozřejmě).  Najednou začneš přemýšlet nad tím, jak si dáš výlet do Mongolska a zpět.

Na enduru jezdí většina předních jezdců světových závodních seriálů: Rossi, Marquéz, Dovizioso, Iannone, Stoner – v podstatě celý MotoGP paddock.  I čeští jezdí jako Karel Abrahám, Honza Halbich nebo třeba Ondra Ježek jezdí na offroadové motorce. Je několik zemí jako Ukrajina, Albánie nebo Rumunsko, kde na endurové motorce můžeš v podstatě všude.  Během letošní sezóny omrkneme pár míst a budeme určitě pro naše lidi pořádat výjezdy do nějakého z těchto zaslíbených míst.

Enduro je relativně levná záležitost. Oporoti nákladům na jízdu na okruhu je to o řád jinde a oproti nákladům na provoz silniční motorky jde také o menší náklady.  Jsou levnější pneumatiky + si je vyměníš v podstatě na koleni. Enduro motorka používá okolo litru oleje v motoru a malý olejový filtr. Na enduru si skoro všechno uděláš sám.  Je to takový návrat k těm začátkům o kterých jsem mluvil, když jsme proháněli fechtlíky po zahradách a polňačkách.  Dostat se ke svíčce je otázka 15 minut. Zkus to na dnešním superbiku...

Co není všem po chuti je to neustálé umývání a čištění.  To je u endura naprostá nutnost po každém bahnění, aby nám dlouho sloužilo.  Moc si to nedokážu představit bez vysokotlakého čističe, zvlášť když je z motorky jedna hrouda hlíny.  Ale časem člověk získá ten správný grif a poctivá půlhodinka a motorka je zase jako nová.

Prostě chápej, že enduro znamená tři prdele zábavy. 

Jak teda začít?

Přesně nad touhle otázkou jsme si lámali hlavu v našem týmu a řekli jsme si, že to musíme zvládnout ještě jednou.  Totiž, stejnýma myšlenkama začínal náš Okruhový den na SPZkách – chtěli jsme lidem umožnit vyzkoušet si okruh bez jakýchkoliv obav, že to nezvládnou nebo, že kolem nich budou lítat zkušení závodníci.  Už nám proteklo „přes prsty“ přes 2000 motorkářů, kteří si s námi vyzkoušeli okruh. 

Náš Dypree Offroadový den je v podstatě to samé (instruktoři, teorie, volné jízdy, pohodové prostředí, atd.) a ještě navíc dodáme enduro motorku. Bez ní to nejde. Na okruh můžeš přijet na čemkoliv, ale offroad dáš jenom na offroadové motorce.  Kupovat ji jenom kvůli tomu, aby si to člověk vyzkoušel, může být docela nákladná sranda.  Takže nejjednodušší cesta jak si enduro vyzkoušet je jít do toho s náma!  Dokonce dodáme i offroadové oblečení, pokud ho nemáš.

Za sebe garantujeme, že v žádném případě nebudeš litovat.  Je to skutečné obohacení jezdeckých dovedností a rozšíření motorkové sezóny o zimní měsíce a o běžně nedostupná místa mimo asfalt.

http://www.okruhari.cz/cs/offroadove-dny

O autorovi

Miloš Sochor

Jsem nadšenec a obdivovatel motorek ve všech podobách. Každodenní pracant na silnici je Yamaha Tracer 900 a na okruhu proháním litrové GSX-R K8. Po seznamce s bahnem na konci 2017 jsem si musel koupit enduro a je jím Husqvarna FE350. Na silnicích a okruzích mám naježděno přes 500 000km. Z minulosti stojí za zmínku: 2010 týmový Mistr ČR ve sportovní mototuristice (ČMF) 2003 jezdec týmu Clifford Cycles v USA (Championship Cup Series).
milos@okruhari.cz