Začněme spolu aneb kolama dolů 16.6.2018

Autor: Miloš Sochor |  Kategorie: Reportáže |  18. 6. 2018

Jenom za rok 2017 zemřelo na českých silnicích 60 motorkářů a 3 jejich spolujezdci.  Tohle číslo se musí snížit a tak jsme vůbec neváhali, když jsme byli osloveni Policií ČR a Automotodromem Brno s nabídkou spolupořádání akce „Začněme spolu aneb kolama dolů.“  Cílem této akce, stejně jako našich Okruhových dnů na SPZkách, je zlepšování jezdeckých dovedností u motorkářů.        

O co přesně jde?

Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR ve spolupráci s Asociací center pro zdokonalovací výcvik řidičů AČR, přichází se společnou preventivní aktivitou zaměřenou na bezpečnost řidičů motocyklů. Cílem projektu je oslovení motorkářů, prezentace nových bezpečnostních prvků motorkářům a zprostředkování praktického vzdělávání a zdokonalování řidičů motocyklů na začátku motorkářské sezóny. Přičemž primárně jde o snížení následků a počtu dopravních nehod zaviněných motorkáři a zároveň o osvětu všech účastníků silničního provozu, aby zdokonalování se v řidičských dovednostech považovali za aktivní prvek vlastní bezpečnosti.

Projekt odstartoval 22. dubna 2018 na polygonu ve Vysokém Mýtě a do realizace samotného projektu se zapojila všechna výcviková centra v České republice, která se zabývají výukou bezpečné jízdy.  Automotodrom Brno se svým novým polygonem nemohl na seznamu chybět.

Brno 16.6.2018

Akce na brněnském polygonu a Automotodromu Brno začala srazem 200 motorek u nákupního centra Globus v Brně.  Tato obrovská skupina motorek vedená dopravními policisty na motorkách jela na 90 km projíždku, která končila právě na Masarykově okruhu, kde si účastníky přebral náš tým.

Společný program začal obědem a prezentací toho, co účastníky na výcvikovém polygonu čeká.  Poté se všichni odebrali ke svým motorkám a vyjeli na okružní jízdu po Automotodromu Brno.

Na polygonu jsme účastníkům připravili celkem 5 stanovišť zaměřených nejenom na specifické prvky bezpečné jízdy, ale také na ukázky možností nejrůznějších kurzů, které zlepšují jezdecké dovednosti.

Kruháč

Prvním stanovištěm byl kruháč.  Tady jsme účastníkům ukázali techniku správného vysednutí, celkovou polohu těla a hlavně pohled při průjezdu zatáčkou.  Pro pokorčilejší jezdce to byl skvělý prostor jak vyzkoušet limity svého stroje, protože jde o bezpečnou a v podstatě nekonečnou zatáčku, kde lze vyzkoušet při každém kole větší a větší náklon.

Housličky

Další zastavkou byla krátka trať ve tvarou houslí, kde se ještě více trénuje již zmíněný pohled a poloha těla při průjezdu zatáčkou, ale navíc přidáváme změnu směru a tedy i rychlý přenos polohy těla na motorce.  Toto a předešlé cvičení jsou ukázky cviků, které provádíme v rámci našich Okruhových dnů na SPZkách a stejně jako na kruháči, i tady si měli možnost účastníci tento cvik vyzkoušet.

Motoškola po zadním

Třetím stanovištěm byla motoškola po zadním.  Nešlo o to učit motorkáře výtržnostem, jakou se jízda po zadním může zdát.  Šlo o to demonstrovat, jak je jízda na zadním kole náročná na tu nejpreciznější práci s plynem a spojkou motorky.  Odvážní účastníci si mohli vyzkoušet jízdu po zadním jako spolujezdci.     

Enduro škola

Jedním z výcvikových stanovišť byla také ukázka Enduro školy.  Enduro je obecně velice zajímavá disciplína, protože opět klade vysoké nároky na bravurní ovládání spojky, plynu, zadní brzdy, ale také třeba rovnováhy.  Nabízí skvělý trénink a osvojení těchto dovedností pro jízdu na silnici.  K dispozici byli na vyzkoušení stroje různých kubatur a motorů (2T,4T).

Moderní systémy

Posledním stanovištěm byla ukázka a demonstrace toho, co dokážou moderní systémy na nových motocyklech.  Naši instruktoři demonstrovali ukázku fungování ABS jak na předním, tak zadním kole. Dále užití prvků jako je kontrola trakce nebo antihoppingová spojka.

Společných jízd pod heslem „Začněme spolu aneb kolama dolů“ se aktivně zúčastnili i představitelé vedení Policie ČR, včetně ředitele služby dopravní policie plk. Ing. Tomáš Lercha, který k realizaci projektu dodává. „Začátek motorkářské sezóny je vždy spojen s určitou nedočkavostí motorkářů konečně vyjet. Tímto projektem chceme podpořit bezpečnost a pravidelné zdokonalování řidičských dovedností řidičů motocyklů po zimní přestávce, kdy nezvládnutí stroje bývá častou příčinou dopravních nehod.“

Celé akci přálo nádherné a slunečné počasí  a z nadšení účastníků bylo znát, že se vše podařilo.  Za náš tým bychom rádi poděkovali Policii ČR a Automotodromu Brno za důvěru našemu týmu při pořádání této akce a doufáme, že hlavním výsledkem bude méně nehod a zranění u motorkářů na českých silnicích.  Kolama dolů!

O autorovi

Miloš Sochor

Jsem nadšenec a obdivovatel motorek ve všech podobách. Každodenní pracant na silnici je Yamaha Tracer 900 a na okruhu proháním litrové GSX-R K8. Po seznamce s bahnem na konci 2017 jsem si musel koupit enduro a je jím Husqvarna FE350. Na silnicích a okruzích mám naježděno přes 500 000km. Z minulosti stojí za zmínku: 2010 týmový Mistr ČR ve sportovní mototuristice (ČMF) 2003 jezdec týmu Clifford Cycles v USA (Championship Cup Series).
milos@okruhari.cz