BRNĚNSKÝ ARCHIV - Gran Prix ČR 1994

7. 1. 2019 – David Vejmola
7Led
BRNĚNSKÝ ARCHIV - Gran Prix ČR 1994

Doohan s titulem?

Třetí srpnový víkend se na Masarykově okruhu uskuteční světový šampionát silničních motocyklů. Pořadatelství se ujala německá promotérská organizace Moto Motion International, která za start v Brně zaplatila jezdcům a týmům 1,2 miliony dolarů. Brno figuruje v kalendáři mistrovství světa coby jedenáctý podnik. Po ní budou následovat již pouze tři závody, body z Masarykova okruhu tak budou mít cenu zlata. V případě nejsilnější třídy 500 ccm by zde mohlo dojít ke korunovaci australana Doohana.


Uvedené informace jsou autentickým přepisem z archivu Masarykova okruhu.

Obhájce loňského titulu Američan Kevin Schwantz sice vyhrál poslední závod před Brnem, kterým byla Velká cena Anglie v Doningtonu. Na Doohana však ztrácí už 71 bodů. Ovšem již v sobotním tréninku před Velkou cenou Anglie si Schwantz poranil kotník a prsty na noze. Ráno před startem navštívil v Anglii Schwantz mši přímo v areálu závodní dráhy. "Není pochyb, že při havárii v tréninku nade mnou držel ochrannou ruku bůh, možná začnu chodit do kostela každý den," tvrdí Kevin Schwantz, jež si vminulém týdnu doléčoval zranění a chyběl na testech svého týmu na Masarykově okruhu. Brazilec Alex Barros proto kromě svého stroje testoval v Brně i motocykl Kevina Schwantze a každý den telefonicky konzultoval poznatky se svým americkým stájovým kolegou. 

Rainey do Brna nepřijede

Američan Wayne Rainey, trojnásobn'ý mistr světa v třídě do 500ccm, který je od loňské havárie v Misanu upoután na invalidní vozík, ale motocyklovému sportu se nadále věnuje jako šéf týmu Marlboro, nepřijede kvůli nemoci na Velkou cenu České Republiky, jedenáctý závod mistrovství světa motocyklů. Rainey loni v Brně vyhrál svůj poslední závod mistrovství světa, o čtrnáct dní později se vážně zranil. V Raineyho stáji jezdí Kenny Roberts junior, syn trojnásobného mistra světa. Roberts měl letos smůlu. Při tréninku na první závod mistrovství světa v Austrálii si poranil rameno a celou sezónu nejezdil. Brněnský závod bude jeho premiérou v seriálu MS.

Udržet laťku vysoko

Prezident promotérské organizace Moto Motion International Franz Rau sleduje dění na automotodromu velmi důkladně. Z jeho postřehů v tomto týdnu jsme zaznamenali: "Musíme řešit mimořádné zvýšení nákladů, například náhrady pro jezdce přišly před dvěma roky na půl milionu švýcarských franků a letos už tyto výlohy představují 1,2 milionu dolarů. Přitom nechceme v žádném případě zvyšovat vstupné, které je v Brně nejlevnější v celém seriálu. Zatímco jinde jsou běžné ceny 100-150 marek, v Brně jsou vstupenky už od 170 korun. V Brně se loni podařilo dosáhnout vysokou úrověň organizace i velmi solidní návštěvu. V tomto směru máme laťku vysoko a věřím, že jsme schopni dosáhnout mnohých zlepšení, třeba v nabídce služeb pro diváky, jimž jsme připravili také rozšířený program o závody německého seriálu PRO Superbike.

Američan John Kocinski vede stroj Cagiva 500ccm č. 11 zatáčkou na druhém kilometru u stanice č. 6. V tréninku zajel třetí čas na 1 kolo 2:03,367

Američan John Kocinski vede stroj Cagiva 500ccm č. 11 zatáčkou na druhém kilometru u stanice č. 6. V tréninku zajel třetí čas na 1 kolo 2:03,367

Nejrychlejší muž tréninku ital Cadalora na stroji Yamaha č. 5 projíždí zatáčkou na třetím kilometru pod tribunou C. 1 kolo zajel v čase 2:02,380 průmernou rychlostí 159 km/h

Nejrychlejší muž tréninku ital Cadalora na stroji Yamaha č. 5 projíždí zatáčkou na třetím kilometru pod tribunou C. 1 kolo zajel v čase 2:02,380 průmernou rychlostí 159 km/h

Lucky Strike autobusy letos neplatí

Jezdci už kroužili včera po trati. Jejich mechanici a manažéři týmů jim udělovali pokyny, aby jejich jízda byla stále rychlejší, tak trochu v pozadí je v plné pohotovosti řada organizátorů. Ti se starají o bezchybný chod celé Velké ceny České Republiky. Je pamatováno na dostatečné množství stánků s občerstvením, ale i na dopravu diváků na Masarykův okruh. Proti loňsku, kdy autobusovou dopravu diváků z Brna na automotodrom sponzorovala firma Lucky Strike, letos diváci zaplatí za jízdenku 10 korun, protože Lucky Strike letos smlouvu s Dopravním podnikem města Brna nepodepsal. Za vstupenku na dnešní trénink zaplatí divák 150 korun a na nedělní závod od 180 Kč. Vstupenky se pak budou losovat a jako hlavní cena je motocykl Yamaha FZR 600R.

Texasan neztrácí naději

Tým američana Kevina Schwantze, loňského mistra světa v závodech silničních motocyklů ve třídě do 500ccm Lucky Strike Suzuki, testoval na Brněnském automotodromu již před dvěma týdny. Nyní se jezdci v červenobílé kombinaci na Masarykův okruh vrátili při příležitosti nadcházející Velké ceny České Republiky. Schwantzovi se však v letošní sezoně nedaří tak jako loni, a v průběžném pořadí MS na vedoucího australana Doohana ztácí na druhé pozici propastných 71 bodů. Hlavní příčinou tohoto stavu byly problémy s jeho zraněnou rukou, které mu nedovolily jet vždy naplno. Přes bodové manko neztrácí americký jezdec čtyři podniky před koncem šampionátu naději na obhájení loňského primátu. "Doohan nemá titul ještě úplně jistý. Můj cíl je jasný, musím vyhrávat, a pokud Mika postihnou nějaké problémy, mám možnost ztrátu ještě dohnat. Stav mého zápěstí je nyní po třítýdenní přestávce podstatně lepší," říká o svých šancích jezdec z Texasu.

Američan Kevin Schwantz č. 1 sledován brazilcem Barrosem č. 6, oba na Suzuki 500 ccm, při nedělním tréninku v zatáčce na konci třetího kilometru pod tribunou C

Američan Kevin Schwantz č. 1 sledován brazilcem Barrosem č. 6, oba na Suzuki 500 ccm, při nedělním tréninku v zatáčce na konci třetího kilometru pod tribunou C

Startovní řošt třídy 500 ccm

Startovní řošt třídy 500 ccm

Španěl Alberto Puig poklápí stroj Honda č. 17 v poslední zatáčce na třetím kilometru pod tribunou C štván osmičlenným pelotonem. č. 4 Doohan, č. 5 Cadalora, č.11 Kocinski, č. 56 Abe, č. 8 Criville, č. 7 Itoh, č. 10 Chandler, č. 6 Barros

Španěl Alberto Puig poklápí stroj Honda č. 17 v poslední zatáčce na třetím kilometru pod tribunou C štván osmičlenným pelotonem. č. 4 Doohan, č. 5 Cadalora, č.11 Kocinski, č. 56 Abe, č. 8 Criville, č. 7 Itoh, č. 10 Chandler, č. 6 Barros

2 kolo závodu třídy 500 ccm. Na špici stále španěl Puig těsně sledován trojicí Doohan, Kocinski, Criville. Na pátém místě najíždí do zatáčky japonec Itoh před dalším japonským jezdcem Abem.

2 kolo závodu třídy 500 ccm. Na špici stále španěl Puig těsně sledován trojicí Doohan, Kocinski, Criville. Na pátém místě najíždí do zatáčky japonec Itoh před dalším japonským jezdcem Abem.

Brazilec Barros č. 6 a Kevin Schwantz č. 1 oba na Suzuki bojují o osmé místo

Brazilec Barros č. 6 a Kevin Schwantz č. 1 oba na Suzuki bojují o osmé místo

Vedoucí jezdec závodu půllitrů austranal Doohan v třetím kole závodu při průjezdu zatáčkou na třetím kilometru.

Vedoucí jezdec závodu půllitrů austranal Doohan v třetím kole závodu při průjezdu zatáčkou na třetím kilometru.

Ital Luca Cadalora projíždí zatáčkou u stanice č. 12 na druhém místě štván "silnou pětkou" ve složení - Puig, Kocinski, Criville, Itoh, Abe

Ital Luca Cadalora projíždí zatáčkou u stanice č. 12 na druhém místě štván "silnou pětkou" ve složení - Puig, Kocinski, Criville, Itoh, Abe

Vedoucí trio projíždí zatáčkou u stanice č. 12. Vedení si stále drží australan Doohan před japoncem Item a italem Cadalorou

Vedoucí trio projíždí zatáčkou u stanice č. 12. Vedení si stále drží australan Doohan před japoncem Item a italem Cadalorou

Španěl Puig stále na čtvrtém místě odolává náporu trojice Kocinski, Criville, Abe

Španěl Puig stále na čtvrtém místě odolává náporu trojice Kocinski, Criville, Abe

Vedoucí muž závodu Doohan projíždí zatáčkou u stanice č. 10 s náskokem dvou sekund před dvojicí Cadalora, Itoh

Vedoucí muž závodu Doohan projíždí zatáčkou u stanice č. 10 s náskokem dvou sekund před dvojicí Cadalora, Itoh

Ital Luca Cadalora poklápí stroj Yamaha v zatáčce na třetím kilometru u stanice č. 10 stále na druhém místě

Ital Luca Cadalora poklápí stroj Yamaha v zatáčce na třetím kilometru u stanice č. 10 stále na druhém místě

Bitva o osmé místo. Američan Kevin Schwantz č. 1 odolává náporu britského jezdce Mackenzieho , který následně dojíždí do cíle na devátém místě

Bitva o osmé místo. Američan Kevin Schwantz č. 1 odolává náporu britského jezdce Mackenzieho , který následně dojíždí do cíle na devátém místě

Sedmé místo je velkým zklamáním pro američana Schwantze, který v záběru projíždí zatáčkou na třetím kilometru u stanice č. 10

Sedmé místo je velkým zklamáním pro američana Schwantze, který v záběru projíždí zatáčkou na třetím kilometru u stanice č. 10

Mistr světa třídy do 500ccm američan Kevin Schwantz na Suzuki č. 1 blahopřeje k vítězství v závodě a k zisku titulu mistra světa pro rok 1994 australanu Doohanovi na Hondě č. 4

Mistr světa třídy do 500ccm američan Kevin Schwantz na Suzuki č. 1 blahopřeje k vítězství v závodě a k zisku titulu mistra světa pro rok 1994 australanu Doohanovi na Hondě č. 4

Zhrzený šampión chce titul zpět

Hořkou příchuť mělo sedmé místo loňského světového šampióna američana Kevina Schwantze při Velké ceně České Republiky silničních motocyklů. "Měl jsem u své Suzuki problémy s přední pneumatikou, vinou toho jsem ztrácel sebevědomí," konstatoval Schwantz, jehož přibrzďovalo i nedoléčené poranění zápěstí. Schwantz spolu s týmem Suzuki zůstal v Brně kvůli testování. "Už nyní se ale soustředím na to, aby se mi titul vrátil příští rok zpátky. Rozhodně už nepolezu na horské kolo, na kterém jsem si letos zlomil ruku," řekl Schwantz.

Velká cena České Republiky, mistrovství světa silničních motocyklů, jasně prokázala, jak daleko mají čeští jezdci ke světové špičce. Na druhé straně bylo nutné obdivovat odvahu jezdců a moderní supertechniku. 

Doohan mistrovsky na trůn

Očekávaným úspěšným útokem australana Michaela Doohana na titul skončil na Masarykově okruhu u Brna závod nejpřitažlivější třídy Velké ceny ČR, která byla 11. dílem MS silničních motocyklů - pětistovek. V dalších kubaturách dosud rozhodnuto není, i když ve stopětadvacítkách má japonec Sakata prvenství na dosah, zato ve tříde 250ccm se italsko-japonský souboj Capirossi-Okada-Biaggi vyhrotil na ostří nože. Do konce MS zbývají ještě Velké ceny USA, Argentiny a Evropy.

Ozvěny z Masarykova okruhu

O tom, jak si počínají ve světě vyspělého kapitalismu v době současné hospodářské recese jsme se mohli přesvědčit v Brně na Velké ceně. Pořadatelé z německého Moto Motion obrátili zřejmě v ruce každý groš třikrát, seškrtali seznam čestných hostí, nasadili své německé pořadatele místo českých, aby ani myš neproklouzla zdarma, neuspořádali jedinou společenskou akci, omezili podstatně novinářské akreditace atd. atd.. Samozřejmě, že od toho povstávala řada trapných situací. Kolikrát museli vypomoci i domácí formou darů. Jako například Mgr. Marika Doleželová, mimochodem bývalá redaktorka Rovnosti, která věnovala za firmu Fais finanční částku tiskovému středisku, aby mohlo plnit své poslání. Jistě, i tak je možné přistoupit k pořádání mistrovství světa. Ovšem pak už není tím, čím vždycky bývalo, a tedy chloubou sportu, jeho výkladní skříní, prostě velkou společenskou událostí. Podobá se pak možná spíše nějakému ukoptěnému domácímu mistrovství, které se koná jen proto, aby se tituly rozdělily, společensky nezajímavému a prosáklému místy i nudou. 

Oficiální výsledková listina Velké ceny České Republiky 1994 třídy do 500ccm

Oficiální výsledková listina Velké ceny České Republiky 1994 třídy do 500ccm

David Vejmola

Fotograf ve společnosti Okruháři.cz. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2010 a vicemistr Czech Endurance Championship 2011
david@okruhari.cz
Loading...