BRNĚNSKÝ ARCHIV - Gran Prix ČR 1997

28. 1. 2019 – David Vejmola
28Led
BRNĚNSKÝ ARCHIV - Gran Prix ČR 1997

Doohan přijíždí již s titulem

Mick Doohan porazil v anglickém Donington Parku v nejsilnější kubatuře za řídítky stroje Honda po dramatickém boji ve finiši japonce Okadu, připsal si na své konto desáté vítězství v této sezóně a stal se po zásluze světovým šampiónem této třídy. Krůček ke stejnému triumfu má sympatický italský mladíček Valentino Rossi, jenž vodí stroj Aprilia.


Uvedené informace jsou autentickým přepisem z archivu Masarykova okruhu.

Šest Čechů ve Velké ceně Brna motocyklů

Celkem šest českých jezdců se představí ve dvanáctém závodě silničního mistrovství světa, Velké ceně České Republiky, která se uskuteční poslední srpnový víkend, tj. od 28 do 31. srpna v Brně. Mimo Jaroslava Huleše, který absolvuje celý seriál, to budou Tomáš Hlavatka, Igor Kaláb, Michal Březina, Bohumil Staša a Radek Rous, kteří obdrželi divoké karty. Nejvýraznější výsledek se ale očekává od Huleše. "Chtěl bych být lepší než v loňské sezóně. Nebylo by špatné, abych jel jako minulý víkend v Německu, ale bez pádu," tvrdil dvaadvacetiletý jezdec, kterému se stále nedaří plnit své předsezónní cíle, tj. pravidelně bodovat. "Snad se mi to už podaří prolomit nyní v Brazílii, ale opravdu jsem čekal, že budu lepší," přiznal a připustil, že za jeho současné výsledky nemůže motocykl Honda.

"Motorka je lepší než v úvodu sezóny, a to je to nejdůležitější v MS. Naposledy v Německu jsem měl ale smůlu," dodal čimelický rodák. Huleš je také jedním z nemnoha jezdců, kteří v Brně netestovali a před Grand Prix ani nebudou. "Měli jsme to v plánu nyní, ale hrozilo, že bychom nestihli přepravit motocykly do Brazílie, a tak z toho sešlo," vysvětluje s patnácti body dvacátý muž průběžného pořadí třídy do 125ccm.

Vůně bezinu láká šplapky do Brna

Vůně bezinu zřejmně láká i lehké děvy. Už od včerejška se začaly sjíždět do Brna za návštěvníky mistrovství světa motocyklů, Češky, Moravanky, ale i Polky, Maďarky a Rakušanky. Od svých zákazníků totiž očekávají tučnou finanční i hmotnou nadílku. Někdy však mají těžkou pozici, neboť pasáci brněnských šlapek nehodlají přijít o svůj kšeft. V nejdenom případě končí spor o teritorium krvavou rvačkou.

Již zítra dopoledne

Ani jsme se nenadáli, rok uplynul jako voda a už je to opět tady! Cirkus úzkých řídítek a kožených kombinéz rozbil na své pouti okolo zeměkoule pestrobarevné šapitó před branami Brna. Z útrob obřích kamionů putují do boxů drahocenné závodní speciály, tuny náhradních dílů, pomocného materiálu, výpočetní technika, prostě vše, co si dnešní spoupeření rychlých kol přeje a žádá. O kousek dále zase městečko "motohromů" nabídne dočasnou oázu klidu pro všechny ty hvězdy a hvězdičky asfaltových drah od Suzuki po Phillip Island k doplnění energie ve sporých chvílích volna mezi hektickými bitvami o zlomky sekund. Plně připraveny čekají televizní štáby, houfy žurnalistů a fotografů. Stanové tábory poblíž dráhy se promění v dočasný azyl všech, pro něž doba od minulé Velké ceny představuje jen tři sta pětašedesát dnů čekání. Přístupové komunikace úspěšně přesvědčí, že všechny cesty nemusejí nutně vést do Říma. Jinými slovy, moravská metropole znova přivítá nadcházející víkend jedno z dějství světového šampionátu silničních motocyklů. I vy můžete být při tom. Sledovat, jak Valentino Rossi bojuje se smečkou japonských "kamikadze", prožívat "štvanici" o titul mezi Biaggim, Haradou a Waldmanem, obdivovat zvládnutí špičkové "high-tech" půllitrů Doohnem. Nebo držet palce našemu želízku v ohni Jardovi Hulešovi při úsilí o prolomení nekončící černé série. Již zítra dopoledne.

Nablýskaný kamion skrývá dva stroje Honda italského jezdce Maxe Biaggiho

Nablýskaný kamion skrývá dva stroje Honda italského jezdce Maxe Biaggiho

Kdy pod dvě minuty?

Již nějakou dobu se netrpělivě očekává, kdy motocykly prolomí bájnou dvouminutovou hranici Masarykova okruhu. Na čtyřech kolech se tato značka podařila překonat již sportovním prototypům při jediném hostování světového šampionátu v roce 1988 a dále pak "ef-trojkám", resp. historickým monopostům  v rámci Bohemo GP.

Čtvrteční tiskovka proběhla v dobré pohodě. Zleva Jarda Huleš, ital Loris Capirossi a japonec Ueda

Čtvrteční tiskovka proběhla v dobré náladě. Zleva Jarda Huleš, ital Loris Capirossi a japonec Ueda

Jezdci se těší na diskotéku

Ještě před začátkem Velké ceny silničních motocyklů v Brně se několik jezdců sešlo na tiskové konferenci. A protože ještě nebyli zatíženi přemýšlením o závodech, nemluvilo se zdaleka jen o nedělním klání. "Ze soboty na neděli půjdeme určitě na diskotéku a trochu se odreagujeme. Už se na ni těšíme," znělo jednohlasně ze strany závodníků. Pouze Jaroslav Huleš neměl na podobné radovánky ani pomyšlení. "Záleží na tom, jak dopadnu na sobotním tréninku. Pokud to bude vypadat špatně, raději se zavřu do karavanu a strávím tam celou noc. Když ale zajedu dobře, určitě se s kolegy domluvím a do víru velkoměsta vyrazím s nimi," prozradil Huleš. 

Trénink třídy 500ccm - Alex Barros z Brazílie v sedle stroje Honda prolétl do dalšího kola sobotního tréninku

Trénink třídy 500ccm - Alex Barros z Brazílie v sedle stroje Honda prolétl do dalšího kola sobotního tréninku

Španěl Alex Crivillé po několika měsíční absenci kvůli zranění znovu v sedle stroje Honda č. 2 projíždí v druhém sobotním měřeném tréninku zatáčkou u stanice č. 10

Španěl Alex Crivillé po několika měsíční absenci kvůli zranění znovu v sedle stroje Honda č. 2 projíždí v druhém sobotním měřeném tréninku zatáčkou u stanice č. 10

Španěl Sete Gibernau na stroji Yamaha č. 20 projíždí zatáčkou u stanice č. 15. V tréninku patřil k nejrychlejším, zajel pátý čas na 1 kolo 2:15,470

Španěl Sete Gibernau na stroji Yamaha č. 20 projíždí zatáčkou u stanice č. 15. V tréninku patřil k nejrychlejším, zajel pátý čas na 1 kolo 2:15,470

Ital Luca Cadalora na stroji Yamaha č. 3 na trati po výjezdu zatáčkou u stanice č. 13. Na druhém snímku spokojený Cadalora končí trénink a zajíždí do boxu. V sobotním tréninku třídy 500ccm zajel druhý čas na 1 kolo 2:15,195

Ital Luca Cadalora na stroji Yamaha č. 3 na trati po výjezdu zatáčkou u stanice č. 13. Na druhém snímku spokojený Cadalora končí trénink a zajíždí do boxu. V sobotním tréninku třídy 500ccm zajel druhý čas na 1 kolo 2:15,195

Španěl Alex Crivillé Honda č. 2 v sobotním tréninku zajel sedmý čas na 1 kolo 2:16,143. Nejrychlejším mužem tréninku půllitrů kdo jiný než australan Mick Doohan na stroji Honda č. 1 - 1 kolo 2:14,105

Španěl Alex Crivillé Honda č. 2 v sobotním tréninku zajel sedmý čas na 1 kolo 2:16,143. Nejrychlejším mužem tréninku půllitrů kdo jiný než australan Mick Doohan na stroji Honda č. 1 - 1 kolo 2:14,105

Motocyklová elita padá jako hrušky

Pod ušmudlanou oblohou, čas od času vypouštějící kapky deště, pokračoval včera pořad motocyklové Grand Prix České Republiky druhým a závěrečným tréninkovým dnem. Asfalt Masarykova okruhu už netonul v gejzírech vody jako v pátek, do ideálních podmínek však měla světová elita daleko. Pro dnešní dvanáctý díl seriálu MS silničních motocyklů věští meteorologové další zlepšení počasí, sem tam by mělo diváky pohladit i sluníčko. Toho se paradoxně obávají jezdci, protože stroje budou muset narychlo "přeladit" na suchý povrch, na což jim bude muset stačit pouze dopolední "warm up".

V pátek i včera se před nadšeným a vytrvalým publikem odvíjel festival pádů. Naštěstí šlo o běžná uklouznutí v normě zdravotní bezúhonnosti. Francouzský divočák Jaque, jeden z favoritů třídy 250ccm, v zápětí po absolvování nejrychlejšího času v závěru pátečního tréninku havaroval a narazil si rameno. Nevím co se stalo, na trať jsem vyjel s novou zadní pneumatikou a ta znenadání podklouzla," divil se Jaque, jemuž na dnešním roštu bude patřit až osmá příčka, když pole position si vybojoval milovník deště Němec Waldmann. Jako o život pádil náš Huleš, vyvaroval se chyb a také solidní výkon jeho Hondy přispěl k nadějné 10. příčce, ze které vyrazí do závodu, hnán hlasivkami členů nově založeného Fan clubu Jardy Huleše. Comeback španěla Crivilleho po dvouměsíční pauze provázely stupňující se bolesti zraněné levé ruky, nicméně statečný vícemistr půllitrů dokázal zajet sedmý nejlepší čas.

Startovní rošt po mokré kvalifikaci třídy 500ccm

Startovní rošt po mokré kvalifikaci třídy 500ccm

Australan Doohan na špici pelotonu projíždí zatáčkou u stanice č. 12 sledován Cadalorou a Gibernauem

Australan Doohan na špici pelotonu projíždí zatáčkou u stanice č. 12 sledován Cadalorou a Gibernauem

Na desátém místě vede další skupinu jezdců němec Fuchs č.16 na Elf 500, sledován jezdci Borjou, Beattie, Laconi, Barros, Checa, Romboni, Roberts, a Goorbergh

Na desátém místě vede další skupinu jezdců němec Fuchs č.16 na Elf 500, sledován jezdci Borjou, Beattie, Laconi, Barros, Checa, Romboni, Roberts, a Goorbergh

Doohan projíždí kolem stanice č. 13 pod tribunou D sledován Cadalorou, Gibernauem, na čtvrtém místě pak jede Abe, za ním Aoki

Doohan projíždí kolem stanice č. 13 pod tribunou D sledován Cadalorou, Gibernauem, na čtvrtém místě pak jede Abe, za ním Aoki

Ital Luca Cadalora v zatáčce u stanice č. 12 se dotahuje na vedoucího muže závodu Doohana. Japonec Abe se marně snaží dotáhnout na tuto dvojici

Ital Luca Cadalora v zatáčce u stanice č. 12 se dotahuje na vedoucího muže závodu Doohana. Japonec Abe se marně snaží dotáhnout na tuto dvojici

O páté místo bojuje dvojice Gibernau, Abe

O páté místo bojuje dvojice Gibernau, Abe

Japonec Abe v sedle půllitru Yamaha č. 5 projel zatáčkou v 8. kole závodu v úseku 3. kilometru pod tribunou C na pátém místě, stíhán trojicí Crivillé, Gibernau, Aoki

Japonec Abe v sedle půllitru Yamaha č. 5 projel zatáčkou v 8. kole závodu v úseku 3. kilometru pod tribunou C na pátém místě, stíhán trojicí Crivillé, Gibernau, Aoki

Barros zdolává zatáčku u stanice č. 10 stíhán čtveřicí Beattie, Laconi, Fuchs a nový přírustek pelotonu američan Roberts jr.

Barros zdolává zatáčku u stanice č. 10 stíhán čtveřicí Beattie, Laconi, Fuchs a nový přírustek pelotonu američan Roberts jr.

Vedoucí dvojice závodu třídy 500ccm Mick Doohan a Tadayuki Okada při průjezdu zatáčkou u stanice č. 10 na třetím kilometru

Vedoucí dvojice závodu třídy 500ccm Mick Doohan a Tadayuki Okada při průjezdu zatáčkou u stanice č. 10 na třetím kilometru

Také bitva o třetí místo beze změny, ital Cadalora poklápí stroj Yamaha v zatáčce u tribuny C těsně sledován japoncem Aokim na Hondě

Také bitva o třetí místo beze změny, ital Cadalora poklápí stroj Yamaha v zatáčce u tribuny C těsně sledován japoncem Aokim na Hondě

V šestnáctém kole odsunuje japonc Okada za svá záda Doohana a zatáčkou u stanice č. 10 projíždí na prvém místě

V šestnáctém kole odsunuje japonec Okada za svá záda Doohana a zatáčkou u stanice č. 10 projíždí na prvém místě

Španělsko - japonská motorová bitva o páté místo pokračuje - Crivillé odolává náporu dalších zájemců o páté místo, následují ho Abe, Gibernau, Aoki

Španělsko - japonská motorová bitva o páté místo pokračuje - Crivillé odolává náporu dalších zájemců o páté místo, následují ho Abe, Gibernau, Aoki

Zatímco vedoucí dvojice Aoki-Doohan na obrazovce najíždí do poslední zatáčky na čtvrtém kilometru u stanice č. 15, Aoki zdolává poslední zatáčku na třetím kilometru u stanice č. 12 sledován Cadalorou, na kterého se snaží dotáhnout čtveřice Crivillé, Abe, Gibernau, Aoki

Zatímco vedoucí dvojice Aoki-Doohan na obrazovce najíždí do poslední zatáčky na čtvrtém kilometru u stanice č. 15, Aoki zdolává poslední zatáčku na třetím kilometru u stanice č. 12 sledován Cadalorou, na kterého se snaží dotáhnout čtveřice Crivillé, Abe, Gibernau, Aoki

Ve 20. kole Mick Doohan v sedle půllitru Honda č. 1 zdolává zatáčku u stanice č.6 opět na špici závodu, když Okada havaroval v zatáčce u stanice č. 5

Ve 20. kole Mick Doohan v sedle půllitru Honda č. 1 zdolává zatáčku u stanice č.6 opět na špici závodu, když Okada havaroval v zatáčce u stanice č. 5

Aoki č. 18 v sedle stroje Honda projíždí zatáčkou na druhém místě sledován Cadalorou a stíhán triem Crivillé, Abe, Gibernau

Aoki č. 18 v sedle stroje Honda projíždí zatáčkou na druhém místě sledován Cadalorou a stíhán triem Crivillé, Abe, Gibernau

Manuel "Sete" Gibernau v sedle stroje Yamaha č. 20, člen "silné čtyřky" bojující celý závod o páté místo skončil svůj let po Masarykově okruhu ve 20. kole v kotrmelcích u stanice č. 18

Manuel "Sete" Gibernau v sedle stroje Yamaha č. 20, člen "silné čtyřky" bojující celý závod o páté místo skončil svůj let po Masarykově okruhu ve 20. kole v kotrmelcích u stanice č. 18

Tadayuki Okada 15.-19. kolo jezdil na prvém místě, ve 20. kole v nájezdu do zatáčky u stanice č. 5 havaroval

Tadayuki Okada 15.-19. kolo jezdil na prvém místě, ve 20. kole v nájezdu do zatáčky u stanice č. 5 havaroval

Michael Doohan si jede pro vítězství! Po dvou letech když zůstal jeho skalp v rukou itala Cadalory a španěla Crivillé se Doohan dočkal. Naposledy v roce 1994

Michael Doohan si jede pro vítězství! Po dvou letech když zůstal jeho skalp v rukou itala Cadalory a španěla Crivillé se Doohan dočkal. Naposledy v roce 1994

Poslední kolo závodu třídy 500ccm. Bitva o druhé místo vrcholí. Cadalora odráží nápor Aokiho a Crivilleho, který se dotáhl na tuto dvojici s Abem. Do cíle se ale pořadí nemění

Poslední kolo závodu třídy 500ccm. Bitva o druhé místo vrcholí. Cadalora odráží nápor Aokiho a Crivilleho, který se dotáhl na tuto dvojici s Abem. Do cíle se ale pořadí nemění

Přes všechnu snahu dojel australan Beattie do cíle až na 10. místě

Přes všechnu snahu dojel australan Beattie do cíle až na 10. místě

Luca Cadalora zdolává zatáčku na druhém kilometru u stanice č. 6. po mnohakolovém souboji s japoncem Aokim dojel do cíle na druhém místě

Luca Cadalora zdolává zatáčku na druhém kilometru u stanice č. 6. Po mnohakolovém souboji s japoncem Aokim dojel do cíle na druhém místě

Vítěz závodu Doohan zdraví diváky na tribuně C

Vítěz závodu Doohan zdraví diváky na tribuně C

Mladý král uchopil žezlo

Velká cena České Republiky na brněnském Masarykově okruhu byla dvanáctým podnikem letošního seriálu mistrovství světa silničních motocyklů. Před rokem tu tehdy sedmnáctiletý ital Valentino Rossi získal svůj první vavřín ve světovém šampionátu, letos se na stejné trati již korunoval titulem mistra světa. Jeho triumfální jízda s velkou jedničkou na zádech po skončení závodu ukončila závod nejslabší kategorie, v němž opět bodoval náš Jaroslav Huleš. Takže jedinou "mistrovskou" hádankou je třída do 250ccm, kde se po třech Grand Prix postavil na nejvyšší stupínek znovu ital Biaggi a situace v průběžném hodnocení šampionátu je stále otevřená. V pětistovkách Doohan zvítězil a vyrovnal jeden letitý rekord.

Vyrovnaný rekord

Čerstvý držitel světového titulu Mick Doohan oproti tradici výborně začal, hned v prvním okruhu se ujal vedení, za ním se chvíli prokousával dopředu jeho stálý společník a průvodce v posledních závodech japonec Okada. Duo pak odjelo ostatním o pořádnou porci sekund. V patnáctém kole se Okada osmělil a odsunul Doohana, který ve své bohaté kariéře v Brně vyhrál dosud pouze jedenkrát v roce 1994, na druhou příčku. Jenomže australan si chvíli oddechl ("Rychle mi odcházely pneumatiky, ovšem když mě Okada předjel, tak příliš intenzivně brzdil a opotřebovávaly se mu více než mě...") a pak se znovu vydal za vyrovnáním letitého rekordu Agostiniho v počtu výher v jediné sezóně. Znovu se probojoval do vedení a Okadova snaha po oplátce znamenala japoncův pád kolo před cílem a jeho odstoupení. Doohan tak dosáhl jedenáctého vítězství letos a Agostiniho dostihl. Zaujal ještě souboj o druhé místo, které si nakonec odvážným manévrem v závěru připsal Cadalora před šestadvacáté narozeniny slavícím Aokim. Brněnský závod sledovalo během tří dnů 47 000 diváků. 

Oficiální výsledková listina Grand Prix ČR 1997 třídy do 500ccm

Oficiální výsledková listina Grand Prix ČR 1997 třídy do 500ccm

David Vejmola

Fotograf ve společnosti Okruháři.cz. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2010 a vicemistr Czech Endurance Championship 2011
david@okruhari.cz
Loading...