BRNĚNSKÝ ARCHIV - Gran Prix ČSSR 1990

17. 12. 2018 – David Vejmola
17Pro
BRNĚNSKÝ ARCHIV - Gran Prix ČSSR 1990
Nejenom kvůli dramatickému náboji jako takovému sledovali brněnští motocykloví fanoušci v neděli na rakouské televizi část pořadu Velké ceny Anglie ve vyprahlém Donington Parku. Výsledky totiž měly do jisté míry naznačit v jakých bodových rozestupech přijede (přes švédský Anderstorp) čelo světové elity k pokračování svého vrcholného šampionátu 23. - 26. srpna na Masarykově okruhu.

Uvedené informace jsou autentickým přepisem z archivu Masarykova okruhu.

Britská šachovnnice před 100 000 nadšených diváků přihrála Brnu na jednu z rozhodujících "smečí" seriálu až neuvěřitelně skvělým obloučkem. Půllitry zaznamenaly již pátý letošní triumf Suzuki 26letého Texasana Schwantze a ani zde nevládne žádná selanka. Lídr královské třídy Rainey sice kontroval svému krajanovi stříbrnou příčkou, ale při pomýšlení na pokračující odtučňovací kůru svého před nedávnem ještě jasného náskoku má do bezstarostného výskání daleko, zváště když v neděli se jede Anderstorp, kde loni spad a do správného rytmu se v boji o titul s Lawsonem ve zbývajících závodech již nedostal...

Opravdovým motoristickým gurmánům se do cesty za vynikající sportovní podívanou v Brně nepostaví ani současné tvrdší ekonomické podmínky. Vstupné v nejmenším nepřipomíná např. cenu strahovského vystoupení Rolling Stoekvést y, navíc vstupenky na nedělní závod poputují do losovacího bubnu s novým automobilem Škoda Favorit na povrchu. Tradičně poslouží dva velkokap acitní kempy. Pořadatelé po dohodě s příslušnými orgány pronikavě zlepšili i parkovací možnosti a speciální přepravu k závodičti. 

Třída 500 ccm, mnoha barvitými "nej" ověnčená kubatura silničního motocyklového mistrovství světa stojí na rozcestí. Superlativy na straně jedné, do atronomických výšin šplhající finanční náklady na straně druhé, vytvářejí složité předivo problémů, které je nutné bezodkladně, nicméně promyšleně řešit. Mlčet nechcě ani Američan Kenny Roberts, světový šampoón půllitrů z let 1978, 79 a 80, šéf týmu Marlboro, jehož jezdci Wayne Rainey a John Kocinski kráčejí letos k trůnům tříd 500 a 250 ccm. Jedním z rozhodujících milníků, vroubících vysněnou cestu, bude v neděli 26. srpna Velká cena ČSFR na brněnském Masarykově okruhu.

Uplynulou neděli prožili tovární motocykloví jezdci Honda HRC na Masarykově okruhu, kde intenzivně testovali a připravovali se na nadcházející závod MS - Velkou cenu ČSFR. Na trati neúnavě kroužili Gardner, Doohan, Pons, Bradl, Cardus, Zeelenberg, a Shimizu. Sito Pons se v Brně představí poprvé po svém těžkém pádu v Jugoslávii, proto jeho nedlní vystoupení spíše připomínalo opětovné zvykání si na rychlý závodní stroj. Velmi agresivně naopak jezdil Australan Wayne Gardner, dvojnásobný vítěz brněnské Grand Prix, a netají se tím, že by u nás rád potřetí zvítězil. Přesto, že letos byl zraněn a několik závodů musel vynechat, cítí se ve skvělé formě, což výkony na limitu jen dokazoval. Počínal si tak, jako by už teď šlo o všechno, jeho dravost za řídítky tovární Hondy v barvách stáje Rothmans neznala hranic. Sympatický Wayne se dokonce dvakrát ocitl mimo trať, naštěstí situaci vždy bezpečně zvládl.

Australan Wayne Gardner Honda č.10 v letošní smolné sezóně zatím na sedmém místě - 88 bodů

Australan Wayne Gardner Honda č.10 v letošní smolné sezóně zatím na sedmém místě - 88 bodů

Jeho krajan Michael Doohan si naopak musel na bněnskou trať zvykat, je zde totiž poprvé. Přesto v odpoledních hodinách už "polykal" kola s naprostou jistotou. Australané Gardner a Doohan tvoří letos tovární tým Honda Rothmans, a nevedou si špatně. Doohan je před brněnským závodem třetí za Raineym a Schwantzem, Gardner je těsně sedmý, o pouhé tři body před ním je Ruggia.

Mick Doohan je v seriálu MS půllitrů zatím na třetím místě - 135 bodů

Mick Doohan je v seriálu MS půllitrů zatím na třetím místě - 135 bodů

Zklamaný Gardner

Mistr světa z roku 1987 a vítěz obou úvodních závodů "půllitrů" na Kývalce Wayne Gardner je svými letošními výsledky rozčarován. Kvůli havárii nedokončil VC USA a po zranění z Nürburgringu musel dokonce vynechat následující Velké ceny Rakouska a Jugoslávie. Po návratu se v Assenu pochopitelně projevila slabší jezdecká forma i manko v testování (nedokončený závod kvůli poruše karburátoru), další zkalamání v belgickém Spa-Francorchamps, pak sympatický Australan komentoval velice stručně . "Měl jsem dojem, že můj motocykl jede dozadu!"

Gardner poklápí stroj Honda č.10 v zatáčce na třetím kilometru zajel v pátečním tréninku druhý čas na 1 kolo 2:03,334.

Gardner poklápí stroj Honda č.10 v zatáčce na třetím kilometru zajel v pátečním tréninku druhý čas na 1 kolo 2:03,334.

Nejrychlejší jezdec pátečního měřeného tréninku američan Kevin Schwantz Suzuki č. 34 zajel své nejrychlejší kolo již v prvém tréninku 2:02,888.

Nejrychlejší jezdec pátečního měřeného tréninku američan Kevin Schwantz Suzuki č. 34 zajel své nejrychlejší kolo již v prvém tréninku 2:02,888.

"Půllitry" zatím Lorise Capirossiho příliš nelákají

Už jako čtyřletý usedl Loris do sedla minimotocyklu, ve čtrnácti startoval v Poháru Honda, o rok později - v roce 1983 - pak v Poháru Gilera. Loni stanul na startu mistrovství Evropy kubatury 125 ccm, vyhrál 3 závody a celkově obsadil čtvrté místo. Závodění je časově velice náročné, a tak v důsledku častých absencí musel Loris Capirossi opakovat druhý ročník střední školy. Zajímavé také je, že sedmnáctiletý vedoucí závodník klasifikace MS kubatury 125 ccm zatím není držitelem řidičského průkazu (Capirossi: "Maminka říká, že jezdit v běžném silničním provozu je příliš nebezpečné!") a v závodech startuje na základně zvláštního povolení italské federace FMI. V Pileriho týmu by chtěl ještě nejméně rok jezdit se stopětadvacítkou, jeho cílem jsou ale dvěstěpadesátky, "nejtvrdší a nejzajímavější kubatura současného mistrovství světa", jak sám říká, naopak ho vcelku nijak nelákají "půllitry".

Loris Capirossi

Nejmladší vítěz závodu GP v historii motocyklového MS (jemuž bylo v den závodu 17 let, 4 měsíce a 2 dny!)  s ideální postavou pro závody stopětadvacítek (151 centimetrů a 60 kilogramů), by se mohl stát vůbec nejmladším světovým šampionem. O tom zda Capirossi překoná také druhý Crivilleho rekord, může rozhodnout právě výsledek nedělního závodu stopětadvacítek na brněnském autodromu.

Texaský kovboj řádil

Ještě nikdo neprotáhl jednostopého oře Masarykova okruhu tak rychle jako včera Kevin Schwantz. Až na sajdkáry, připomínaly dosavadní rekordy motocyklové Velké ceny ČSFR při včerejším tréninku unavené, přezrálé ovoce, nemající již sílu nadále se udržet plodících větví. Nejlasitěji plácl o asfalt loňský výkon Texasan Schwantze, který si samotný autor překonal o téměř fantastické dvě sekundy - nová cílová hodnota, nemajíc v Brně zatím obdoby, zní 2:02,725, což ředstavuje průměrnou rychlost 158,1 km/h.

V pátečním a sobotním tréninku kraloval výrobce rekordních kol američan Kevin Schwantz na Suzuki č. 34. Nejrychlejší kolo zajel v prvém sobotním tréninku 2:02,725

V pátečním a sobotním tréninku kraloval výrobce rekordních kol američan Kevin Schwantz na Suzuki č. 34. Nejrychlejší kolo zajel v prvém sobotním tréninku 2:02,725

Startovní rošt GP ČSFR 1990

Startovní rošt GP ČSFR 1990

Do zatáčky u tubosideru najíždí na prvém místě američan Rainey na stroji Yamaha č. 2 stíhán australanem Gardnerem Honda č. 10, č.1 američanem Lawsonem, a australanem Doohanem na Hondě č. 19

Do zatáčky u tubosideru najíždí na prvém místě američan Rainey na stroji Yamaha č. 2 stíhán australanem Gardnerem Honda č. 10, č.1 američanem Lawsonem, a australanem Doohanem na Hondě č. 19

Král tréninku Velké ceny ČSFR američan Kevin Schwantz poklápí stroj Suzuki č. 34 v poslední zatáčce na čtvrtém kilometru na pátém místě sledován britskou dvojicí Fogarty na Hondě č.55 a Mackenzie na Suzuki č. 7

Král tréninku američan Kevin Schwantz poklápí stroj Suzuki č. 34 v poslední zatáčce na čtvrtém kilometru na pátém místě sledován britskou dvojicí Fogarty na Hondě č.55 a Mackenzie na Suzuki č. 7

Vedoucí dvojice závodu "půllitrů" australan Gardner č. 10, američan Rainey č.2 v sedmém kole závodu v zatáčce u tubosideru.

Vedoucí dvojice závodu "půllitrů" australan Gardner č. 10, američan Rainey č.2 v sedmém kole závodu v zatáčce u tubosideru.

V 10 kole Velké ceny ČSFR se usazuje na špici závodu Rainey sledován Gardnerem

V 10 kole se usazuje na špici závodu Rainey sledován Gardnerem

Brazilec Barros na Cagivě č. 28 jezdil na 10. místě. V desátém kole Velké ceny ČSFR odstupuje.

Brazilec Barros na Cagivě č. 28 jezdil na 10. místě. V desátém kole odstupuje.

Američan Wayne Rainey v sedle stroje Yamaha č. 2 si jede pro vítězství Velké ceny ČSFR třídy 500 ccm. Nový mistr světa této třídy zajel nejrychlejší čas na jedno kolo 2:03,718 průměrem 156, 9 km/h v 16. kole.

Američan Wayne Rainey v sedle stroje Yamaha č. 2 si jede pro vítězství třídy 500 ccm. Nový mistr světa této třídy zajel nejrychlejší čas na jedno kolo 2:03,718 průměrem 156, 9 km/h v 16. kole.

Festival rychlosti

Poslední srpnový víkend patří už tradičně Velké ceně Československa v silničních závodech motocyklů. Také letos byla součástí seriálu mistrovství světa v kubaturách motocyklů sólo do 125, 250 a 500 cm3 a sajdkárů, jako jeho třináctý díl. Po Brně už zbývaly do konce šampionátu jen Velké ceny Maďarska na Hungaroringu (poprvé v historii) a Austrálie na Phillip Islandu.

Zvítězil američan Wayne Rainey na Yamaze, druhý na pódium vystoupil australský jezdec Wayne Gardner jezdící na Rothmans Hondě. Trojici doplnil Eddie Lawson s Yamahou.

Pro letošní ročník byla charakteristická zejména tato fakta: poprvé od předválečných časů se bojovalo na Masarykově okruhu; brněnský automotodrom se přihlásil k tradičnímu názvu, s nímž jsou spjaté automobilové závody Grand Prix v letech 1930 - 1937. Celkem v tichosti se oslavilo čtyřicetileté jubileum motocyklové Velké ceny Československa, jejíž první ročník se na starém brněnském okruhu konal v roce 1950. Protože se v roce 1953 nezávodilo, byl letos současně i 40. ročník našeho největšího závodu. S tím však souvisíjedna věc nemilá. Ve sportovním poli jubilejního ročníku jsme nenalezli ani jednoho československého jezdce, což byl jev dosud nevídaný. Vysvětlení je prosté: nové, přísné předpisy FIM hovoří o tom, že závodů MS se mohou účastnit jen ti závodníci, kteří v roce minulém buď v šampionátu bodovali, nebo se umístili v mistrovství Evropy do třetího místa v jednotlivých kubaturách, o účasti v tréninku a tím i v kvalifikaci pro závod mohou nastoupit ještě jezdci, kteří v ME obsadili v konečné klasifikaci 4. - 10. místo. Tato kritéria žádný z našich silničářů nesplnil, proto ta nemilá absence. Jistě, v parkovišti závodních strojů jsme našli nejednoho našeho závodníka, vnitřně doufajícího, že se přecejen dostane alespoň do tréninkových jízd. Marně, nezbylo jinak, než sže rozšířili počet více jak 65 000 diváků, kteří se k závodu sjeli nejen od nás, ale z mnoha zemí Evropy.

Celkové výsledky závodu "půllitrů" GP ČSFR 1990

Celkové výsledky závodu "půllitrů"

David Vejmola

Fotograf ve společnosti Okruháři.cz. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2010 a vicemistr Czech Endurance Championship 2011
david@okruhari.cz
Loading...