Karel Abraham a jeho konec v Avintii | Okruháři.cz

Karel Abraham a jeho konec v Avintii

25. 11. 2019 – Roman Kadlčík, zdroj: asphaltandrubber.com, zdroj fotografií: Jan Stárek
25Lis
Karel Abraham a jeho konec v Avintii

Na svém pravidelném setkání s fanoušky minulou sobotu oznámil Karel Abraham konec svého účinkování v MotoGP. Den předtím, v pátek, obdržel email ve španělštině od notáře týmu Avintia s výpovědí jeho dvouletého kontraktu.


Tento krok je pro Abrahama velkým šokem. Vůbec tuto zprávu nečekal, protože ještě ve Valencii mu bylo řečeno, že s ním tým počítá do roku 2020 a má se zúčastnit testů v Jerezu. Jenže v sobotu se pokyny změnily. Karel s cestou počítal a tak nechal v týmovém kamionu svoji kombinézu a jiné osobní věci. Když si je v Jerezu vyzvedával, potkal se s izraelskou TV komentátorkou Tammy Goraliovou, která byla na místě a s Karlem si promluvila o jeho pohledu na celý příběh. Nabízíme vám překlad onoho rozhovoru.

Překvapení

"Byl jsem překvapený stejně, jako všichni ostatní, protože jsem neměl nejmenší tušení." řekl český jezdec Goraliové. "Mohli byste říct, že jsem to mohl očekávat, protože sezóna nebyla nejlepší, s tím souhlasím, ale měli jsme dvouletou smlouvu." Abrahamův kontrakt s Avintií byl platný na sezónu 2019 a 2020 a rozhovory o nadcházející sezóně již byly v běhu. "Uprostřed sezóny jsem přišel za týmem s tím, že si musíme promluvit. Chcete abych zůstal? Oni tvrdili že ano, že všechno je OK, perfektní a šlape jak má. Ale od té doby jsme mluvili i o roce 2021, protože Tito měl taktéž dvouletý kontrakt." Prostředí v týmu se poté otočilo k horšímu. "Od té doby ale věci nešlapaly tak, jak by měly. Když jsme přijeli do Malajsie, chyběl nám v týmu mechanik od Öhlins. Byl na místě, ale nebylo mu umožněno s námi pracovat, kvůli nějakým ´věcem´." Karel se nechtěl nechat vtáhnout  do spekulací, o co přesně šlo. "Když se nad tím zamyslíte, je to celkem jednoduché." zmínil.

Hledání řešení

Výše zmíněné nejasnosti byly příčinou Karlových rozhovorů s týmem o nalezení řešení pro další sezónu. "Řekli jsme si, že vše je víceméně v pohodě, ale je pár věcí, které se mi nelíbí a chci o nich mluvit. Chtěli jsme mít meeting v Sepangu, který proběhl, a pak další ve Valencii, který proběhl taktéž." Jakmile se vynořily zprávy o tom, že by Abrahamovo místo v týmu měl nahradit Johann Zarco, obrátil se Karel na Rubena Xause, který vede tým společně s Raulem Romerem. Xaus Abrahamovi řekl, že si nemusí dělat starost. "Takže ve Valencii jsme s týmem mluvili znovu. Po zvěstech o Zarcovi jsem několikrát šel za Rubenem a ptal se ho, co se vlastně děje. A v úterý (protože ve středu na testech už nebyl), mi potvrdil, že se nemám strachovat. Že máme smlouvu a vše bude tak, jak má být. Ptal jsem se, jestli mluvili se Zarcem a to striktně zamítl jako pověry." To Abrahama uklidnilo. "Tak jsem si řekl, OK, absolvoval jsem jeden den testů a jel domů. Několikrát jsem Rubenovi psal, ale neodpověděl. Bral jsem to ale na lehkou váhu."

Výpověď emailem

Bylo to až v pátek večer, kdy Abraham obdržel email od právníků, řešících právní záležitosti týmu. "V pátek později večer jsem otevřel email a v něm našel zprávu od notáře." Řekl Abraham Goraliové. "Otevřel jsem ho a byl ve španělštině. Ne češtině, nebo angličtině. Stálo v něm - Dobrý den pane Abrahame, jsem notář společnosti Esponsorama (organizace za Avintií), toto jsou oficiální notářské dokumenty." Protože bylo vše ve španělštině, Karel si mohl udělat obrázek o tom, o co vlastně jde, leda z online překladače. Profesionální překladatelské služby se v pátek večer schánějí těžko. "Jakmile jsme to vložili do překladače, bylo celkem jasné, že se jedná o výpověď smlouvy. Znovu jsem napsal Rubenovi - Hej, o co jde? Žádná odpověď." Zkoušel to vícekrát bez úspěchu. "Ale další den, v neděli, jsem mu napsal znovu - Hej, Rubene, podívej se, poslali jste mi nějaký dokument ve španělštině, netuším, co to znamená, zítra odjíždím do Jerezu, mám vyrazit, nebo ne? Až potom jsem obdržel odpověď - Ano, jedná se o ukončení smlouvy, do Jerezu nejezdi. Přestaň se mnou komunikovat."

Slabá forma

Způsob, jakým se se situací Xaus vypořádal, byl pro Karla tvrdou ránou. "Jsem zklamaný. Vždycky byl přátelský, půjčil si ode mě auto, bydlel se mnou na hotelu a v Austrálii jsme spolu strávili hodně času. A pak řekne, už se mnou nemluv? To jako vážně? Prakticky mě vyhazuješ z týmu přes platnou smlouvu a ani se mnou nebudeš mluvit?" Abraham očekával, že aspoň někdo v týmu bude mít trochu slušnosti mu zavolat, aby mu situaci vysvětlil, jak řekl Goraliové. "OK, Raul anglicky nemluví, ale Ruben, nebo někdo jiný, je mi jedno kdo, mohl vzít do ruky telefon a řict - Karle, situace se má takto. Ale nikdo nic neřekl. Jak vidíte, jsem tady v Jerezu, protože jsem to nečekal a byl jsem ujištěn, že se nic neděje, Všechny věci mám v kamionu, takže jsem si je přišel vyzvednout a pak jdu pryč. Ale bylo to pro mě velké překvápko." Abraham dostal sedačku v Avintii za předpokladu, že přinese sponzory. Český jezdec trvá na tom, že on a jeho sponzoři zaplatili smluvenou částku za rok 2019 v plné výši. Přiznává ovšem, že platba za rok 2020 byla pozdržena, protože chtěl získat ujištění o tom, že se věci v týmu pro příští sezónu změní.

Páka

"Půlka toho, co jsi slyšel je pravda." řekl Abraham Tammymu Grolamu. "Tohle použili, aby mě vykopli, ale upřímně, 2019 je celá zaplacená o tom není žádných pochyb. Jsou tu jisté platby na rok 2020, které měly proběhnout. Pozdrželi jsme je na pár dní, ne měsíců. Udělali jsme to proto, protože jsme měli pochybnosti o tom, co se děje v týmu." Pozdržené platby byly součástí vyjednávání pro rok 2020, obvzláště ve světle ztráty technika Öhlins, vysvětluje Abraham. "Prvně, platby jsme pozdrželi, protože jsme nedostali to, na čem jsme se domluvili ve smlouvě. Například technik společnosti Öhlins a mnoho dalších věcí. Chtěli jsme to s týmem probrat předtím, že se plně ponoříme do další sezóny. Oni řekli OK, promluvíme si v Malajsii, což se stalo, ale objevovaly se další problémy, tak jsme se domluvili na schůzce ve Valencii a pak budeme pokračovat. Ve Valencii jsme se shodli na tom, že potřebujeme provést ještě pár úprav, poslali jsme návrhy, ale nedostali jsme odpověď, nýbrž výpověd kontraktu." Opožděné platby na rok 2020 byly podle Abrahama týmem použity jako důvod k výpovědi smlouvy. "Proto mě teď vyhazují. Protože jsme nezaplatili včas, protože jsme tím porušili smlouvu. Ale to opravdu není pravda, protože jsme se na tom dohodli na našich setkáních."

Proč Zarco?

Ačkoliv Abraham opakovaně uvedl, že proti Zarcovi nic nemá, nebyl schopen vysvětlit, proč se jeho místo nabídlo francouzskému závodníkovi. "Mluvil jsem s Ducati během testů ve Valencii, ne s Gigim (D´alligna), s někým jiným, ale bylo mi řečeno, že Zarca nepodporují. Nejsou proti němu, ale nepodporují ho v tom smyslu, že mu nenabízí lepší materiál nebo slevu na motorku. Řekli mi, že Avintia má jeden kontrakt, včetně ceny za kterou dostanou motocykly a ten nespecifikuje, kteří jezdci budou v týmu. Toto mi řekla Ducati. Jestli to tak doopravdy bude, nevím." Abraham tvrdí, že o situaci neví nic jiného, než že s ním Avintia ukončila smlouvu. "Vím, co se děje u mě, ale co se děje s Avintií a Zarcem, netuším. Upřímně, ani si nejsem na 100% jistý, že jde o Zarca. Je to celkem očividné, ale nepotvrzené. Já si myslím, že to bude Zarco, ale žádnou smlouvu sem neviděl. Ani žádné oficiální vyjádření. Všichni o něm mluví, takže to asi bude on." Karel byl překvapený, že je Zarco stále spojován s Avintií, ačkoliv Zarco komentoval tým velice nelichotivě v průběhu závodního víkendu ve Valencii. Zarco uvedl, že za Avintii jet nechce, protože to není top tým s top materiálem. "Já nejsem ten, kdo by měl soudit Zarcova vyjádření." uvedl Abraham. "Je to jeho volba. Byl v továrním týmu. Vím, že se mu motorka nelíbila, ale byl to prostě tovární tým. Měl velmi dobrý plat a platnou smlouvu. Příští rok se říká, že více jezdců opustí tovární sedačky, takže bude dost příležitostí. Každopádně, Zarco tým opustil a moc hezky o něm nemluvil. Vlastně ani o Avintii. Pak o to místo usiluje. O místo v Avintii. Tohle je něco, čemu nerozumím, ale je to Zarcova věc, ne moje."

Nejistá budoucnost

Celá situace byla tak čerstvá, že se Abraham ještě nerozhodl, jak naloží se svou situací. "Stalo se to v pátek v noci, takže je to teprve jeden den a jedna noc. Ještě ani nemáme oficiální překlad, ten bude v průběhu týdne. Pak se uvidí, co podnikneme dál. Zatím opravdu nevíme. Nevíme přesně, co v dopise je. Musíme si to dát dohromady a zamyslet se nad tím." Převažující emocí pro Abrahama byl vztek smíšený se zklamáním. "Je mi líto, že nebudu závodit, ale hlavně jsem naštvaný a zklamaný. Hlavně zklamaný, protože je to podivné. Ví, že všechny peníze dostali, měli jistotu toho, že dostojíme svým závazkům. Zeptejte se v paddocku. Není tu nikdo, komu bychom nezaplatili. V minulosti jsme všechny naše závazky vždy splnili. Nemáme za sebou žádné skvrny." Celá situace zanechala Abrahama v nejistotě dalšího kroku. "Teď je to všechno čerstvé, ale neplánuji zůstat u závodění a motorek. Kromě brněnského okruhu samozřejmě. Ale MotoGP? Světový šampionát? Momentálně neplánuji setrvat." Abraham si uvědomuje, že jde o pohled z jeho strany. Věří ale také, že jeho minulost a historie Avintie mu dají za pravdu. "Jasně, každý může říct, že je to jen můj názor a že každá mince má dvě strany. Ale měli byste brát v potaz moje účinkování v GP. Ne profesionální ježdění, ale vystupování v paddocku, co jsem udělal, jaké je minulost Avintie a lidí v ní zainteresovaných. Poslechněte si obě strany a usuďte sami. Říkám vám, jak to cítím já. Myslím, že vám říkám fakta. Toť vše." řekl Goraliové.

Život závodníka

Ačkoliv je vystudovaným právníkem, závodění je jedinou věcí, kterou zná už od mala. "Začal jsem když mi bylo patnáct. Patnáct let jsem byl v dění, žil mezi závody v obytňácích, cestoval autem, letadlem a tak dále. Je to život, na který jsem zvyklý. Uvidíme, co se stane. Teď upřímně netuším. Ta rychlost, adrenalin... Potřebuju adrenalin. Lidi kolem. Určitě mi to bude chybět. Možná ne první týden, teď je to zlost a zklamání, ale časem to přejde. Uvidíme co bude dál, zatím nevím." To, co Abrahama nejvíc naštvalo, byl způsob, jakým se tým s celou situací vypořádal. Ukončit kontrakt na konci sezóny, bez možnosti získat sedačku nekdě jinde, je rána pod pás. "Rozumím tomu, že Zarco může být na Ducati rychlý, to chápu. A takhle se s lidmi nezachází. Takhle se ani nedělá byznys. Jestliže mám smlouvu a vše je nachystáno a teď mě vyhodí, nemám žádnou možnost najít si jiné místo. Žádná šance v Moto2, v GP už vůbec. Stejně tak Superbiky, aspoň ne dobré místo. Prakticky se mnou vyběhli, jak nejhůř mohli." Kdyby mu Avintia změnu oznámila dříve, mohl s tím Abraham ještě něco udělat. "Kdybych to věděl uprostřed sezóny, šlo s tím ještě něco dělat. Nebo za mnou mohli přijít ve Valencii a říct mi - Hele Karle, máme Zarca, takhle to je. Přinese více peněz, než ty - nebo jaký je pravý důvod, nevím - co s tím uděláme? Pak bych řekl OK, je to špatný, ale možná ani já jsem nebyl letos šťastný. Promluv me si o tom a normálně to vyřešíme. Takhle to mělo být. Ale nemůžeš mít smlouvu a vlastně na začátku další sezóny se dozvědět, že zůstaneš doma. Vždyť jsem testoval novou motorku na další sezónu."

Padák pro vedoucího týmu

Abraham není jedinou oběti tohoto přístupu. "Dva týdny předtím, než to udělali mě, vyhodili mého vedoucího týmu. Nevěděl jsem o tom. Ducati o tom nevěděla. Nikdo. Řekli mu to v Malajsii - příští rok tady nepracuješ. Zeptal se, jestli to myslí vážně. Všechny pozice v Moto2, GP i Moto3 jsou zabrané. Musí tedy zůstat celý rok doma. Odstřihli ho. Když na jeden rok vypadneš, je hodně těžké dostat se zpátky." Abraham nevidí svou budoucnost v žádné jiné třídě, jak řekl Goraliové. "Nechápejte mě špatně. Moto2 a Superbiky jsou úžasné závody. Jsou skvělé. Ale tím jsem si prošel. V MotoGP jsem byl, odešel jsem. Zoufale jsem chtěl získat nějaké dobré výsledky. Už jsem to jednou říkal, nechci dělat krok zpátky. Nemyslím to zle. Nejsou to špatné závody, ale už jsem tam byl, vracel bych se zpátky. To je něco, co nechci. Pro mě je to absolutně jasné. Je jediná podmínka, pod kterou bych to znovu absolvoval. Je mi 30 let. Nejsem vyloženě starý, ale pro závodění žádný mladík. Abych šel do Moto2 nebo Superbiků, musel bych dostat rychlou motorku a dobrý plat." Takže Karel testy v Jerezu vynechá, zatímco Avintia bude testovat. Tito Rabat pojede na jedné motorce a Eric Granado na druhé, jako odměna za vyhrané závody v MotoE.

Míč je teď na straně Johanna Zarca. Jakmile bude chtít, je pro něj místo v Avintii. Zatím se ještě nerozhodl.

Zdroj: www.asphaltandrubber.com

Roman Kadlčík

Šéfredaktor webu Okruháři.cz a motocyklový instruktor na Okruhových dnech na SPZkách. Zaměřuje se na techniku jízdy a techniku motocyklu. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2011.

roman@okruhari.cz
Loading...
Karel Abraham a jeho konec v Avintii | Okruháři.cz