MotoE - světový pohár elektromotorek

21. 11. 2018 – Roman Kadlčík
21Lis
MotoE - světový pohár elektromotorek
Možná jste si všimli, že se letos před závody MotoGP po dráze prohání nějaké to slavné závodnické jméno na motorce poháněné elektromotorem. V roce 2019 se totiž pojede světový šampionát těchto elektromotorek na vybraných okruzích v rámci seriálu MotoGP. Pojďme se mrknout na detaily.

Motogp.com uvedlo: "Světový pohár FIM EnelMotoE™ se blíží. Začátek nové kategorie závodních motocyklů bude mít premiéru v roce 2019. Tento paralelní směr vývoje motocyklových závodů spojuje rychlost a udržitelnost jako nikdy předtím. O pohon se postará elektrický motor Energica Ego Corsa. Všechny motocykly účastnící se poháru budou identické, dodávané firmou Energica Motor. Navíc veškerá energie uložená v bateriích, které napájí motocykly, bude produkována z obnovitelných zdrojů, jak přislíbil Enel, „hlavní sponzor“ série MotoE."

Takže je to tady dámy a pánové. Závody na elektrických motorkách jsou tu. Snad při nich nebudou pouštět hudbu jako u Formule E... Ale nebuďme příliš skeptičtí. My pevně věříme, že to budou opravdu ostré závody, ve kterých bude o zábavu postaráno (obvzlášť pokud chytnou ty lithiové baterie). Na papíře nejsou žádná ořezávátka ani jezdci, ani motorky.

Závodní motocykly Ego Corsa bude dodávat firma Energica Motor Company S.p.A. Je to první italský výrobce vysoce výkonných elektrických motocyklů (civilní verzi jsme testovali pro časopis Motohouse).

Technické údaje

  • kapacita baterie přibližně 20kWh
  • výkon až 120kW (163,2 koní)
  • maximální rychlost až 270km/h
  • brzdy Brembo, podvozek Öhlins, kola Marchesini

Všechny motocykly budou totožné, i když některé věci, jako například tuhost pružiny, budou moci týmy volit v závislosti na potřebách jezdce. Motocykly budou uschovávány hromadně ve vyhrazeném E-paddocku, ve kterém bude mít každý tým svou vlastní krabici.

Nabíjení

Enel X "oficiální partner inteligentního napájení" poskytne pro závody MotoE nabíjecí řešení, tak zvané "JuiceRoll", skládající se ze solárních panelů:

  • Semi Mobile unit - nabíjecí jednotka umístěna v E-paddocku pro dobíjení motocyklů mezi závody
  • Mobile unit - nabíjecí jednotka umístěná nad bateriíí motocyklu. Bude nabíjet během závodu a obstarávat napájení pro nahříváky pneumatik před startem závodu

Solární panely budou spojeny s inteligentními měřiči, které budou neustále zaznamenávat využití elektrické energie při závodu.

Simon Crafar:"Akcelerace je opravdu dobrá a hladká, podobná jako u standardní šestistovky. Horší je brzdění, kvůli váze navíc způsobené bateriemi. Ale abych byl fér, testoval jsem pouze silniční verzi, ne závodní, takže tady je prostor pro zlepšení."

Tým, jezdci

Na startovní rošt se postaví 18 jezdců, včetně jedné ženy (Maria Herrera), rozdělených do 12ti týmů. Ve světovém poháru bude zastoupeno 10 různých národností od Austrálie po Brazílii, včetně mnoha evropských zemí. Nebudou to žádná neznámá jména. Čtyři bývalí jezdci MotoGP ™ včetně Sete Gibernau (dvakrát MotoGP), bývalý mistr světa FIM Moto3 ™ NicoTerol (2011) ze Španělska, 125 mistr světa Mike di Meglio (2008) z Francie, dva mistři FIM EnduranceWorld jako Josh Hook (2017) a Kenny Foray (2014) a bývalý evropský šampion Moto2 ™, Eric Granado z Brazílie.

Na Startovním roštu budou kromě jezdce dva mechanici.

Oficiální testy

  • 23.-25.11.2018 - Jerez (společně s Moto2)
  • 13.-15.3. 2019
  • 23.-25.4. 2019

Závodní kalendář

MotoE pojede v rámci MotoGP v roce 2019 pět závodů na evropském kontinentu.

  • 5. května - Jerez
  • 19. května - Le Mans
  • 7. července - Sachsenring
  • 11. srpna - Redbull ring
  • 15. září - Misano (dvojzávod)

Závody budou trvat přibližně patnáct minut (spíše než záležitost kapacity baterie je to podle nás problém jejich přehřívání při maximálním výkonu) a časový harmonogram bude následující:

  • Pátek - dva tréninky
  • Sobota - kvalifikace
  • Neděle - závod před kategorií Moto3

Jezdci kategorie MotoE se nesmí účastnit žádného jiného závodu Grand-Prix (takže Rossiho na tom neuvidíme ;-) ).

Omezení testování

Testování jakékoliv elektricky poháněné motorky na jakémkoliv okruhu je pro všechny jezdce MotoE zakázáno.

Pneumatiky

Dodavatelem pneumatiky bude firma Michelin. Ta na každý závod dodá jednu specifikaci suchých slicků a jednu specifikaci pneumatik na mokro v závislosti na daném okruhu a jeho rozložení. Každý jezdec obdrží na závodní víkend 4 přední a 5 zadních slicků a 3 přední a 4 zadní pneu na mokro.

Budoucnost motocyklových závodů?

Velice nás zajímá, jak se k tomu jednotliví jezdci postaví. Závod na patnáct minut bude prakticky sprint, to znamená tvrdé souboje hned od startu. Otřepaná fráze :"V první zatáčce se závod nevyhrává" tady úplně nemusí platit. Velkou otázkou je taktéž zabezpečení v případě pádu a poškození baterií. Určitě jste někde na Youtube viděli hořet třeba Teslu, to máte srandu na celý den. Traťáci musí mít speciální vybavení a být proškoleni. Navíc tak velký žár, který požár baterii vyvolá, prakticky vypálí díru do asfaltu... Jako s každou novou technologií i tady můžeme očekávat porodní bolesti. Tak jako tak, máme o závod navíc, který můžeme sledovat ;-).

Roman Kadlčík

Šéfredaktor webu Okruháři.cz a motocyklový instruktor na Okruhových dnech na SPZkách. Zaměřuje se na techniku jízdy a techniku motocyklu. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2011.

roman@okruhari.cz
Loading...