TECHNIKA MOTOCYKLU - Montáž pancéřových hadic

26. 2. 2019 – Roman Kadlčík, David Vejmola
26Úno
TECHNIKA MOTOCYKLU - Montáž pancéřových hadic

Výměna gumových hadic za pancéřové je jedna z nejdůležitějších věcí, kterou pro okruhové ježdění potřebujeme. Brzdy jsou neustále v plném tempu a velmi namáhané. Gumové hadice se vlivem vysokých teplot roztahují a my tak ztrácíme požadovaný brzdný účinek. 


Gumová vs. pancéřová hadice

Gumová hadice je pružná, roztahuje se a celá soustava pak působí měkce. Po několika ostrých kolech můžeme mít páčku až u řídítka. Dávkovatelnost a brzdný účinek je horší a horší. Zato pancéřová hadice má jádro z teflonu obalené nerezovým opletem, který hadici nedovoluje se nikam roztáhnout. Máme tak dávkování brzdného účinku plně pod kontrolou. V kombinaci s dobře odvzdušněnou závodní kapalinou tak máme přesnou zpětnou vazbu a cit, který tolik potřebujeme.

Opletená hadice s teflonovým jádrem v porovnání ze standartní gumovou hadicí.

Opletená hadice s teflonovým jádrem v porovnání ze standardní gumovou hadicí.

Originální gumové hadice bývají vedeny jednou hadicí od pumpy dolů do třmene, ze kterého vede druhá do dalšího třmene. Toto řešení je pro závodní účely nesmyslné. Systém se špatně odvzušňuje, nemá konstantí tlak a tím dochází k nepřesnému dávkování brzdného účinku a většímu opotřebení jedné strany v porovnání s druhou. Závodní pancéřové hadice vedeme obě rovnou z pumpy ke každému brzdiči zvlášť. Tlak v soustavě je konstatní, do každého brzdiče se dostává stejným dílem a výsledný pocit z brzd je mnohem lepší.

Originální vedení brzdových hadic je pro okruhové účely dost nešťastné.

Originální vedení brzdových hadic je pro okruhové účely dost nešťastné.

Výměna hadic

Začneme odšroubováním víčka nádobky brzové kapaliny. Tu vysajeme pomocí injekční stříkačky do sucha a začneme povolovat brzdové hadice. Je lepší si pod veškeré povolované spoje dát hadr. Kapalina leptá vše, co potká. Nesmí se dostat zejména na tlumiče a gumy, aby nenarušila jejich funkčnost, případně vzhled ostatních zasažených součástí. Staré hadice nejprve povolíme dole u třmenů a stiskem brzdové páčky vytlačíme zbytek kapaliny ze systému. Nyní demontujeme celé hadice z motocyklu. 

U každé výměny pumpy nebo hadic musíme nasadit nové těsnící kroužky na spoje. Měděné žíhané nebo hliníkové. Tím docílíme perfektní těsnosti v brzdovém systému. Nutnou součástí při montáži nových hadic je momentový klíč a servisní údaj, jakým momentem šrouby dotahovat. Při montáži nových hadic si můžeme pomoct tím, že si brzdovou pumpu natočíme dle potřeby nahoru nebo dolů. Musíme si ale dát pozor na to, aby nám hadice při vrácení pumpy do ideální polohy nikde nezavazely. Nesmí nám zasahovat do pumpy, opírat se o tlumiče a podobně. Mohlo by to mít fatální následky. Sériové hadice jsou vedeny vnitřní stranou tlumičů a kolem blatníku. Na okruhu potřebujeme perfektně funkční tlumiče a často sundáváme přední kolo. Nové hadice je tak lepší vést venkovní stranou. Pomocí originálních příchytových oček upevníme hadice do požadované polohy, aby nám nikde nepřekážely.

Nové těsnící kroužky a momentový klíč jsou nezbytností pro montáž nových hadic.

Nové těsnící kroužky a momentový klíč jsou nezbytností pro montáž nových hadic.

Vše si po sobě alespoň dvakrát zkontrolujeme. Klidně i třikrát. Jde o jednu z nejdůležitějších součástí na motocyklu, kde každá chyba může znamenat velký průser. Následuje nalití brzové kapaliny a její odvzdušnění.

Roman Kadlčík

Šéfredaktor webu Okruháři.cz a motocyklový instruktor na Okruhových dnech na SPZkách. Zaměřuje se na techniku jízdy a techniku motocyklu. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2011.

roman@okruhari.cz

David Vejmola

Fotograf ve společnosti Okruháři.cz. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2010 a vicemistr Czech Endurance Championship 2011
david@okruhari.cz
Loading...