TEST: Pirelli Supercorsa V2 SC1

2. 11. 2018 – Roman Kadlčík
2Lis
TEST: Pirelli Supercorsa V2 SC1

Pokud je na závodní dráze vaším cílem zajetí co nejlepšího času, potřebujete se na svoji motorku spolehnout. Není prostor přemýšlet nad tím, jestli vše funguje jak má, nebo mít strach, že do příští zatáčky kvůli zvadlé brzdě nezatočíte. To samé platí o pneumatikách. Je to to jediné, co vás drží na dráze. Pocit, že máte obuto to nejlepší, je pro vnitřní klid duše nepostradatelný.


Značku Pirelli natožpak model Supercorsa asi není nutné dlouze představovat. Slovo Supercorsa, to je synonymum pro rychlou jízdu. Máš sportovní motorku? Dej tam supercorsy. To je takové klišé od benzínových pump. I když než klišé, je to spíš ověřená pravda, na kterou se můžete spolehnout.

Supercorsa je k dostání ve dvou verzích. SP a SC. Na pohled jsou od sebe nerozeznatelné. Verze SP je "umírněná" varianta závodní SC, na které jezdí jezdci mistrovství světa superstocků. Je to výborná sportovní pneumatika, která si s okruhovou jízdou poradí hravě. Na občasné výlety na okruh ideální. Je ale určena do běžného provozu z čehož musí nutně vyplývat kompromis v podobě nižší přilnavosti oproti verzi SC. Hlavně na zadním kole u silných litrových superbiků je rozdíl nejvíce znát. Ještě pořád mám v paměti bílý kouř a černé čáry na asfaltu od zádního kola Karla Abrahama při jednom kurzu brněnské Motoškoly, kterou jezdil na Ducati Panigale V4S právě na SPčkových Supercorsách. Jasně, na takové motorce utrhnete cokoliv, ale přilnavost SPček byla výrazným limitem.

Pokud s okruhovým ježděním začínáte, možná si říkáte, že je pro vás vyloženě závodní pneumatika zbytečná. Musíte mít třeba nahříváky a z toho plynoucí nutnost stojanů, protože nenahřátá závodní pneumatika nefunguje, respektive neposkytuje svůj špičkový grip. Vy tak ztratíte dvě kola jejich postupných zahříváním. Myslíte si, že ještě nejedete takovou pilu, abyste závodní pneumatiky potřebovali? To je možná pravda, ovšem je dobré si uvědomit jinou věc. Závodní guma má velmi vysokou přilnavost. To znamená, že se na ni můžete spolehnout v extrémních situacích, ve kterých se možná běžně při své úrovni jízdy nepohybujete, ale co když uděláte chybu, nebo budete muset řešit nenadálou událost? Není lepší mít jistotu ultimátního gripu?

Ale pojďme zpátky k Pirelli Supercorsa SC. Pořídit si ji můžete ve více směsích v závislosti na teplotě a povrchu dráhy (mrkněte do tabulky). Do řekněme našich podmínek je ideální směs SC1, která má celkem široké pásmo užití. SC0 je opravdu do horka a teplot nad 30 stupňů, kdežto u SC2 se bavíme o opačném extrému. Pozor si dejte na značení směsí u předního a zadního kola. Jsou "logicky" otočená.

SC1 je mezi piloty asi nejoblíbenější směsí. Má celkem široké použitelné pásmo a nevadí ji z něj na chvíli vystoupit. Jako při našem testu, kdy ranní teploty klesaly k hodnotám kolem 12 stupňů. Na pneumatice bylo poznat, že to pro ní není zrovna nejideálnější teplota, ale poradila si s ní a nedošlo k příliš rychlému opotřebení nebo natrhání gumy, což se v takových případech nezřídka může stát. Na jízdu v dešti nebo po mokrém povrchu spíš zapomeňte. Vzorek cíleně zabírá co nejmenší plochu, aby se maximalizoval grip a s odváděním vody to nebude nikterak slavné.

Pirelli je dodavatelem pneumatik do WSBK což by samo o sobě mohlo být zárukou špičkového výkonu. Ve stockových kategoriích mají jezdci obuto právě vzorkové Supercorsy. Mezi hobbíky, ale i na vyšší úrovni (například Alpe Adria) jsou Supercorsy osvědčenou stálicí. I když se občas objeví výrobce, nebo model, který pár sezón vyčnívá, Supercorsy jsou s námi tak nějak pořád. Italská továrna neustále pracuje na modifikacích a vylepšeních. Optimalizovaný profil pro co největší styčnou plochu, upravená kostra pro lepší stabilitu na brzdách... Asi vás nepřekvapí, že o ní Pirelli mluví jako o nejvýkonnější "road-legal" gumě, kterou kdy vyrobila.

Pro okruháře je nejdůležitější veličinou přilnavost.  Té mají Supercorsy na rozdávání. Patří mezi to nejlepší, co můžete na svoji okruhovku nazout. Tady není o čem debatovat. Dobrá závodní guma ale musí nabídnout více. Z hlediska stability se opět není na co stěžovat. Profil přední pneumatiky je ostrý pro rychlý přechod do hlubokého náklonu. Motorka se sklápí ochotně. Necítíte žádný náhlý skok. Hezky pěkně lineárně přecházíte do plného náklonu. Pneumatika je po celou dobu skvěle čitelná. Doporučený tlak za tepla dle výrobce je pro přední pneumatiku stanoven v rozmezí 2,1-2,4 baru. Já jezdil na horní hranici doporučeného tlaku. Při hodnotách kolem 2,1 baru se pneumatika v nájezdech do zatáček více deformuje, hůře zatáčí a více pracuje. V řídítkách to poznáte a po nafouknutí na 2,4 se projev znatelně zlepší. Motorka ochotněji zatáčí a lépe drží zvolenou stopu. Nájezd do zatáčky a brzdění v náklonu je silnou stránkou Supercorsy. Měl jsem opravdu dobrý pocit. Ten jezdec získá leda výraznou zpětnou vazbou, která putuje do jeho rukou přes řídítka. Supercorsa s jezdcem ráda komunikuje.

To platí i o zadní pneumatice. Dovolit si můžete opravdu hodně, obvzlášť na šestistovce (testovali jsme na Yamaze R6) máte na nové sadě silný pocit "neutrhnutelnosti". Jak se ale pneumatika začne chovat, když už bude mít něco najeto a první milimetry z ní se nenávratně zatlačí do spár asfaltu? Předně je důležité říct, že velmi dobrý výkon bez pocitu držení se zpátky na pravém zápěstí vydržel zhruba tři dvacetiminutovky. To je slušný výkon. Poté se dostaví prvotní náznaky pohybu řídítek na výjezdech ze zatáček. Tady se opět projeví jedna z předností Supercorsy - její čitelnost. Zadní kolo vám dá jasně vědět, že to nejlepší je pryč a je potřeba zacházet s plynovou rukojetí opatrněji. Pokud to přeženete, máte ještě čas zareagovat a situaci zachránit. S některými gumami máte pocit, že je pořad všechno v pohodě a najednou je zadní kolo fuč. Obvzlášt pro začátečníky je takhle vlastnost klíčová. Doporučený tlak v zadní pneumatice za tepla uvádí výrobce 1,9 baru. To je moc. Stejně jako u Metzeler Racetec K1, kterou jsme otestovali minule, je lepší jít s tlakem dolů, někde okolo 1,5 baru. Dá se jít i níže, ale to obětujete životnost gumy ve prospěch dočasně lepší přilnavost. Hodnotu tlaku v zadní pneumatice  doporučuji uzpůsobit úrovni vaší jízdy.

Celkem jsme na Pirelli Supercorsa jezdili jeden a půl okruhového dne. Brněnský okruh je známý zvýšenými nároky na pravou stranu zadní pneumatiky, protože výjezdy z pravých zatáček ústí na delší rovinky. Právě zde se tedy opotřebení projeví nejdříve a pravá strana ze sebe to nejlepší už vydala. V pohodě by ale dle mého názoru zvládla ještě jeden okruhový den, byť v pomalejším tempu. Testovat životnost závodních pneumatik je velmi ošemetná záležitost. Různé podmínky, různé jezdecké styly... Zrovna vám tak mohou vydržet mnohem déle, nebo také mnohem kratší dobu.

Pneumatiky do testu poskytla společnost:

Závěr

Pirelli Supercorsa V2 mám rád. Dobře se mi na nich jezdí, protože vím, že mě blížící se ztrátu přilnavosti dají jasně najevo. Dávají vám pocit sebejistoty a ten na závodní dráze potřebujete. Pokud uvažujete o své první sadě závodních gum, sáhněte po Pirellkách. Někdo může tvrdit, že Dunlop D213 mají na dráze o něco lepší špičkový grip, a možná to bude pravda, ale Supercorsy vás dle mého názoru lépe naučí identifikovat, co se pod vámi v danou chvíli děje.

34, roman_DS4_2409.jpg34, roman_DS4_2460.jpg34, roman_DS4_3972.jpg34, roman_DS4_3983.jpg34, roman_DS4_3985.jpg34, roman_DS4_3994.jpgDS5_6206.jpgDS5_6213.jpgDS5_6214.jpgDS5_6235.jpgDS5_6244.jpgDS5_6245.jpgDS5_6247.jpgDS5_6251.jpgDS5_6259.jpgimpr-DS5_3765.jpgpaddock-DS5_5800.jpgsupercorsa smes.jpg

Roman Kadlčík

Šéfredaktor webu Okruháři.cz a motocyklový instruktor na Okruhových dnech na SPZkách. Zaměřuje se na techniku jízdy a techniku motocyklu. Bývalý závodník a vítěz Czech Endurance Cupu 2 v roce 2011.

roman@okruhari.cz
Loading...