Touringová profesura

29. 10. 2018 – Miloš Sochor
29Říj
Touringová profesura

Jakákoliv činnost na motorce je super, to je bez debat. Cestování na motorce je, dle mého názoru, jedna z nejpozoruhodnějších aktivit, kterou na ní lze dělat.  Jakoby se stáváš reálnou součástí příběhu.  Na mašině to holt všechno mnohem víc prožíváš a cítíš. Vůně, počasí, zvuky, prostě všechno.  V autě je to jako by člověk čuměl na telku.


Když jsem začal jezdit delší tůry – to bylo ještě v USA – byl jsem posedlej.  Jel jsem na motorce třeba 18 hodin denně a na benzinkách jsem často zůstaval v sedle (dá se tam platit kartou přímo na stojanu).  Skoro vůbec jsem nepil a nejedl, jenom abych maximalizoval čas na motorce.  Rekordem zůstává 10500 km výlet na MotoGP do Laguny Seca v roce 2005, abych poprvé viděl Rossiho, když se tam začalo po delší přestávce opět závodit.  Na směšném rozpočtu jsme projeli s kámošem 15 států a trvalo nám to 10 dní.  Ty časy už jsou pryč…

Posledních pár let se snažím svoje cestování po Evropě dotáhnout k dokonalosti.  Snažím se být efektivní, tahat sebou co nejmíň kravin a užít si to celé bez zbytečných potíží.  Když vyjedu na delší tůru - chci poznávat jen ty nejlepší možný silnice (nikdy dálnice), chci projet co nejdelší trasu, co nejvíce zemí, a co nejméně velkých měst.  Není od věci mít co nejefektivnější motorku, naprosté minimum věcí sebou a mít co nejméně stresu z volby trasy, benzinek, hotelů, apod. To je hodně “nej” – jak tedy na to? Tady je několik rad jak cestovat na motorce jako král:

Správnej bike

Jsem hodnotovej člověk.  Chci co nejvíc, za co nejmíň. Co nejlehčí, nejvýkonější a nejpohodlnější stroj, co můžu koupit za přiměřenou cenu.  Nutně má: vyhřívané hefty, centrální stojan (mazání řetězu, drobné servisní úkony), a kufr. Zároveň je co nejsportovnější, abych neusnul nudou až dojedu k té skvělé silnici… Pokud se ptáš, tak zrovna je to Tracer 900.

Bez balastu

Myslím, že tohle už začínám mít opravdu vychytané. I když vždycky kupuju motorku s možností třech kufrů, já sám se musím sbalit do jednoho se vším všudy včetně bot, nepromoku, mazání řetězu a hygienických potřeb.  Ať už je to na jeden nebo čtyři týdny. Jde to.  Taky nemám rád tankvaky a batohy, zavazí mi při sportovní jízdě. 

Oblečení a spoďáry volím z lehkého, rychleschnoucího a prodyšného materiálu.  Zaberou minimum místa a váhy (žádné rifle, mikiny, svetry, apod.) Všechno v případě potřeby vypereš večer na pokoji a do rána je to suché – takže nic nepotřebuješ dvakrát.  Hodně se mi osvědčili antibakteriální ponožky – vydrží ve vůni fakt několik dní.

Vercajk

Nářadí (vlastní lehká sada se kterou sundám obě kola a dostanu se pod všechny plasty, atd.) se musí vejít pod sedlo spolu s lepící sadou a lékarničkou.  Záměrně si vybírám motorky u kterých se pod sedlo tohle všechno vejde – nechci, aby mi těžké nářadí lítalo v kufru.

Motooblečení

Hodně dobrej a co nejuniverzálnější cestovní komplet.  Měl by být bezpečný, nemělo by v něm být horko (dobře větratelné) ani zima (thermální vložky) a aspoň trochu voděodolný, aby člověk nepromokl, než nahodí pláštěnku.  Ty nepromokavé jsou většinou neprodyšné a v létě v nich trpíš… 

Vždycky sebou beru troje rukavice, protože mokré a studené ruce jsou na motorce to nejhorší.  Také co nejkvalitnější a nejprodyšnější nepromok.  Ve všech formách počasí udělá hodně práce nákrčník (kolem krku se nám dostává pod bundu nejvíc studeného větru).  Pak už jenom kreditku, pas, GoPro a telefon. 

Střecha nad hlavou

Určitě nestanuju – nic proti tomu, ale kdekoliv v Evropě (i té hodně východní) najdeš cenově dostupný hotel všude.  Odrazuje mě hlavně ta hromada věcí, co sebou musíš táhnout.  V rámci efektivity a minima stresu mám taky večer rád sprchu a postel.  I proto záměrně vybírám místa, kde je jednak spaní, ale také restaurace.  Je to rychlé a všechno v jednom – večer se na klid zkalíš a jdeš se vyspat o patro výš.  Ti hodně spořiví jedinci si (v rámci ještě větší efektivity) ze snídaně v ceně hotelu odnesou sandwich na oběd. 

No stress

Vzhledem k tomu, že většinou vodím při výletech početnější skupinu, tak delší výlety vždycky plánuju a celou cestu nahrávám do GPSky.  Není to tak, že bych se bál toulat, ale když plánuju delší cesty, tak pečlivě volím jen ty nejzajímavější a nejklikatější silnice, vyhýbám se velkým městům, mám kontrolu nad časem a vím, že mi neunikl žádnej zajímavej asfalt v okolí.  Vzhledem k tomu, že nikdy nevím, jak daleko ten den dojedu – řeším hotely/pensiony až na místě.  Dříve jsem hledal v danné lokalitě a většinou se na první nebo druhý pokus trefil. Letos s internetem v mobilu po celé EU bookuju hotely přes apky až v moment, kdy se mi dál nehce. Vždycky najdu hotel v okruhu 10 km (trivago, bookings.com, apod.) za rozumnou cenu a do půl hoďky už koukám, jak mi sedá pěna prvního pivka.   

Pneumatiky

Musí mi dávat čitelnou odezvu do řidítek, být přilnavé na vodě (na delších tůrách vždycky prší), mít dlouhý nájezd km (většina tůr je přes 6 tis. km) a hodí se, když mají gumy hodně pevnou strukturu.  Když píchneš a nemáš zrovna Goldwinga, tak na pevné gumě dojedeš pomalou jízdou do nejbližší benzinky bez větších problémů.  I tohle je jeden z důvodů proč volím lehké motorky.  Pro mě je dlouhodobě cestovní jedničkou Bridgestone Battlax BT-023.  Tyhle gumy splňují všechny požadavky výše.  Letos je dlouhodobě testujeme pro eshop Pneumatiky.cz a opět nezklamaly.  Na současné sadě (viz foto) se odjela letošní Tour de Europe (více než 5tis. km), tři okruhové dny v Brně (cca 550 km v instruktorském tempu) a 620 km popojíždění do práce.

Navíc jsme ještě vyzkoušeli sadu Michelin Pilot Road 3 na našem firemním Traceru 700.  Mnohem lehčí motorka s menším výkonem oproti Crossrunneru a Traceru 900.  I tyhle pneumatiky jsou výbornou volbou pro vyšší nájezd km a přilnavost na vodě.  Na této motorce se slabším výkonem jsme toho nakroutili ještě mnohem více.  Opět jde o fantastické pneumatiky, hlavně na mokru (toho bylo během Tour de Europe hodně), ale i na suché vozovce dávají výbornou odezvu do řidítek.  Jak Micheliny, tak výše zmíněné Bridgestony mi dávají ten správný pocit, že citím všechno, co se na silnici děje.  Některé pneumatiky mají "tupou" odezvu, ale to se těchto dvou modelů netýká.    

Správné destinace

Zní to celkem logicky, ale ne vždy se zadaří vybrat tu správnou.  Důvody pro návštěvy různých míst budou individuální, protože každého zajímá něco jiného.  Mě jde nejvíc o ty nejlepší silnice...

.

Miloš Sochor

Jsem nadšenec a obdivovatel motorek ve všech podobách. Každodenní pracant na silnici je Yamaha Tracer 900 a na okruhu proháním litrové GSX-R K8. Po seznamce s bahnem na konci 2017 jsem si musel koupit enduro a je jím Husqvarna FE350. Na silnicích a okruzích mám naježděno přes 500 000km. Z minulosti stojí za zmínku: 2010 týmový Mistr ČR ve sportovní mototuristice (ČMF) 2003 jezdec týmu Clifford Cycles v USA (Championship Cup Series).
milos@okruhari.cz
Loading...