Velká Cena Ameriky MotoGP – Austin 2019 | Okruháři.cz

Velká Cena Ameriky MotoGP – Austin 2019

15. 4. 2019 – Pac!enT
15Dub
Velká Cena Ameriky MotoGP – Austin 2019
Do třetího závodu sezóny MotoGP 2019, Velké Ceny Amerik na okruhu v Austinu se pro start kvalifikoval na pole position již posedmé v řadě Marc Marquez, který na tomto okruhu ještě nenašel přemožitele. Vše tedy nasvědčovalo tomu, že ho ani na sedmý pokus nikdo nebude schopen ohrozit.
Teoreticky největší šanci na to měl Valentino Rossi startující z druhé pozice, když první řadu dokompletoval Cal Crutchlow. Ve druhé řadě stáli celý víkend velmi rychlý Jack Miller, Pol Espargaro a Maverick Vinales. Druhý muž šampionátu Andrea Dovizioso pokazil kvalifikaci a do závodu odstartoval až ze třinácté pozice.

Velkou otázkou byla volba pneumatik, protože se špatné sobotní počasí na nedělní závod diametrálně změnilo, ale přestože na okruhu bylo slunečno a nefoukal silný vítr, tak byla teplota vzduchu před startem okolo 19°C, 36°C asfalt, což naznačovalo volbu měkčích pneumatik. Valentino Rossi nazul na svoji Yamahu medium/medium, stejně jako Marc Marquez a Cal Crutchlow. Maverick Vinales nasadil soft/medium a všechny Ducati kromě Doviziosa, který nazul medium/medium, nazuli soft/soft.

Po startu závodu se ujal vedení Marc Marquez před Valentinem Rossim a Calem Crutchlowem. Velmi dobrý start měl Andrea Dovizioso, který byl po prvním kole na šesté pozici, když se dostal před Mavericka Vinalese. Vinales však ulil start stejně jako Joan Mir a tak následovala penalizace průjezdem boxy. Vinales navíc penalizaci špatně pochopil a tak nejprve projel pomalou zatáčkou a pak navíc boxy…Video ulitého startu obou jezdců ZDE

Marc Marquez si na Valentina Rossiho během prvních dvou kol vytvořil náskok osmi desetin sekundy a stále svůj náskok pomalu ale jistě navyšoval, zatímco hned za Valentinem jel velmi rychle Cal Crutchlow a dalo se očekávat, že na Valentina brzo zaútočí.  Na čtvrté pozici se hned za Crutchlowem držel Jack Miller. Za nimi jeli Alex Rins a Franco Morbidelli

Cal Crutchlow se ze všech sil snažil najít místo, kde by na Valentina zaútočil, ale u toho nakonec upadl. To znamenalo, že nyní za Valentinem jeli Jack Miller a Alex Rins. Za nimi jeli s odstupem Franco Morbidelli a Andrea Dovizioso

Dvanáct kol před cílem měl Marc Marquez náskok tří sekund, ale udělal chybu v desáté zatáčce, kde upadl a už se mu nepodařilo vrátit do závodu, což znamenalo, že se vedení v závodu ujal Valentino Rossi, pronásledován Millerem a Rinsem.

Jak se o několik okamžiků později ukázalo, tak volba měkkých pneumatik nepřinesla Millerovi ovoce, protože ho předjel Alex Rins a držel se nebezpečně blízko za Valentinem Rossim a snižoval svoji ztrátu. Špatný den pro Hondu mezitím podtrhla další technická porucha na továrním motocyklu, když musel ze závodu odstoupit Jorge Lorenzo.

Valentino Rossi si na čele s Alexem Rinsem vytvořili náskok pěti sekund na třetího Jacka Millera a za ním jel se ztrátou dalších čtyřech sekund Andrea Dovizioso.

Čtyři kola před cílem závodu se Alex Rins rozhodl zaútočit a dostal se do vedení, které si udržel, i když se mu Valentino Rossi pokusil předjetí vrátit. Suzuki však měla zjevně pneumatiky v lepším stavu než Valentinova Yamaha a tak si Rins držel vedení, přestože se Valentino pokoušel držet na dostřel a případně využít nějaké Rinsovy chyby. Valentino Rossi však v předposledním kole na brzdách lehce chyboval a tak Rins navýšil náskok na sedm desetin sekundy.

V posledním kole se Valentino Rossi pokusil přeci jen Rinsovi přiblížit, což se mu velmi dobrým kolem podařilo, ale na vítězství už to bohužel nestačilo, takže projel cílem druhý se ztrátou necelé půl sekundy. Třetí místo nakonec uhájil Jack Miller před čtvrtým Andreou Doviziosem. Tento výsledek hodně zamíchal pořadím šampionátu, který nyní vede Andrea Dovizioso (54b) před Valentinem Rossim (51b), Alexem Rinsem (49b) a dosavadní lídr šampionátu Marc Márquez (45b) spadl na čtvrtou příčku. Maverick Vinales nakonec dojel na jedenáctém místě a v šampionátu je až na 12. místě se 14 body.

Valentino Rossi v parc fermé po závodu uvedl: “Je mi moc líto, že jsem nevyhrál, protože když jsem viděl, že Marquez upadl, tak jsem si říkal, že bych to mohl dokázat, ale když mě dojel Rins, tak  jsem jel na naprostém maximu, závod byl velmi rychlý a nakonec byl lepší než já. Jel velmi dobře a nebyl jsem ho schopen předjet. Je to škoda, protože jsem už dlouho nevyhrál, ale tak jako tak jsme silní a budeme se o to pokoušet příště.”  Velmi šťastný Alex Rins po svém prvním vítězství v MotoGP uvedl, že nemůže uvěřit tomu, že takto dokázal Valentina, který byl od jeho dětských let idolem, porazit. Na to později Valentino v rozhovoru s novináři reagoval následovně: “Takový příběh už jsme tady přeci měli, že…? Podle mě to není pravda. To co mě dělá starosti je fakt, že ti co to říkali se nakonec stali mými nejtěžšími soupeři.”

Valentino Rossi pak v rozhovoru v zákulisí ještě dodal: “Moje strategie byla taková, že jsem se chtěl pokusit zůstat s Marquezem, ale věděl jsem, že nám všem bude chtít ujet, protože byl nejrychlejší. Bohužel byl rychlejší než já, ale i tak jsem ho měl na dohled, takže jsem se na něj snažil soustředit. Ale pak jsem viděl jak upadl, byl jsem šokován a říkal jsem si – co teď..?!? Nečekal jsem to, protože tady tolikrát vyhrál, ale něco takového se prostě může stát, když člověk jede na maximum. Je mi to moc líto, že jsem nevyhrál, protože to byla opravdu velká šance po dlouhé době vyhrát, z čehož jsem skutečně velmi frustrovaný. Ale na druhou stranu vím, že jsem dělal všechno co bylo v mých silách. Poté, co Marc upadl, tak jsem jel na maximum, ale můj problém byl, že byl Rins ke konci závodu o něco silnější, než já. Bohužel jsem také udělal nějaké chyby, kdybych všechno udělal perfektně, tak bych na něj mohl možná zaútočit, ale byl v posledních kolech o něco lepší než já. Poslední kolo jsem zajel výborně, ale nechtěl jsem nějak moc blbnout, protože tak jako tak dvacet bodů je velmi dobrý zisk. Takže smíšené pocity – na jedné straně je mi líto ztraceného vítězství, ale na druhou stranu to je skvělý výsledek po výborném víkendu, ve kterém jsem byl silný, 20 velmi důležitých bodů pro šampionát, který je velmi otevřený, ale zejména to nasvědčuje tomu, že jsme letos OK a motorka se zlepšila. To je ze všeho nejdůležitější, protože to snad znamená, že budeme mít více příležitostí o vítězství bojovat. Teď je před námi skutečně horká fáze šampionátu, máme jeden týden na odpočinek a pak to je bum-bum-bum, jeden závod za druhým až do Sachsenringu. Jsme v pohodě, pracujeme dobře a vypadá to, že motorka funguje dobře. Jsou tam oblasti, na kterých je před námi práce, na kterou potřebujeme čas, ale mohli bychom být konkurenceschopní. Začínáme v Evropě Jerezem, který je pro nás ze všech nejhorší a poslední roky jsme se tam hodně trápili, takže jsem opravdu moc zvědavý na to, jestli budeme silní také tam.” 


 
POŘADÍJEZDECTÝMČAS/ZTRÁTA
1Alex RinsSuzuki Factory team - Suzuki GSX-RR F41:16.836
2Valentino RossiMonster Yamaha - Yamaha M1 F+0.364
3Jack MillerPramac Ducati - Ducati GP19 F+8.454
4Andrea DoviziosoDucati Malboro Team - Ducati GP19 F+9.420
5Franco MorbidelliSIC Petronas Yamaha Yamaha M1 F+18.021
6Danilo PetrucciDucati Malboro Team - Ducati GP19 F+21.476
7Fabio QuartararoSIC Petronas Yamaha Yamaha M1 F+26.111
8Pol EspargaroKTM Factory team - KTM |F+29.743
9Francesco BagnaiaPramac Ducati - Ducati GP18 F+30.608
10Takaaki NakagamiCWM-LCR Honda - Honda RC213V F+31.011
11Maverick ViñalesMonster Yamaha - Yamaha M1 F+34.077
12Andrea IannoneAprilia Gresini - Aprilia RS-GP F+34.779
13Johann ZarcoKTM Factory team - KTM |F+42.458
14Miguel OliveiraTech 3 - KTM |F+44.272
15Tito RabbatAvintia Blusens - Ducati GP18 F+44.623
16Karel AbrahamAvintia Blusens - Ducati GP18 F+44.740
17Joan MirSuzuki Factory team - Suzuki GSX-RR F+48.063
18Hafizh SyahrinTech 3 - KTM |F+1'07.683
Cal CrutchlowCWM-LCR Honda - Honda RC213V Fnedokončil
Alexis EspargaroAprilia Gresini - Aprilia RS-GP |Fnedokončil
Marc MarquezRepsol Honda - Honda RC213V Fnedokončil
Jorge LorenzoRepsol Honda - Honda RC213V Fnedokončil
Poznámka: jednotný hardware & software pro všechny týmy. Třída |F "Factory2 - bez vítězství a umístění na stupních vítězů = 22l paliva 9 motorů bez zmrazení vývoje, neomezené testování. F "Factory" = 22l paliva, 7 motorů, zmrazený vývoj v sezóně, omezené testování na 5 dní

Galerie na webu Yamahy ZDE, na MotoGP ZDE a na Flickru Michelinu ZDE

Zdroj: www.rossi-yamaha.cz

Pac!enT

Pavel alias Pac!ent - pochází z rodiny motocyklového závodníka. Fanoušek všeho co jezdí na dvou kolech a má motor. Od roku 2010 provozovatel a redaktor webu pro fanoušky závodů MotoGP a Valentina Rossiho - Rossi-Yamaha.cz, dříve Rossi-Ducati.cz.
pacient@rossi-yamaha.cz
Loading...