Velká Cena Austrálie MotoGP – Phillip Island 2018

29. 10. 2018 – Pac!enT
29Říj
Velká Cena Austrálie MotoGP – Phillip Island 2018
Do sedmnáctého závodu sezóny MotoGP, Velké Ceny Austrálie na okruhu Phillip Island startoval z pole position už jistý mistr světa Marc Marquez, vedle kterého stály dvě Yamahy s Maverickem VinalesemJohannem Zarcem. Za nimi startovaly ze druhé řady obě tovární Suzuki s IannonemRinsema domácí jezdec Jack MillerValentino Rossistál na startu ve třetí řadě a startoval ze sedmé pozice, vedle Danila PetruccihoAndrey Doviziosa. Před startem bylo na okruhu pěkné slunečné počasí, ale teplota vzduchu i tak dosahovala jen 14°C, avšak slunce ohřálo asfalt na 34°C. To znamenalo, že se většina jezdců rozhodla pro tvrdou zadní pneumatiku, kromě Zarca, který obul obě měkké pneumatiky. 
Do sedmnáctého závodu sezóny MotoGP, Velké Ceny Austrálie na okruhu Phillip Island startoval z pole position už jistý mistr světa Marc Marquez, vedle kterého stály dvě Yamahy s Maverickem Vinalesem a Johannem Zarcem. Za nimi startovaly ze druhé řady obě tovární Suzuki s Iannonem a Rinsem a domácí jezdec Jack MillerValentino Rossi stál na startu ve třetí řadě a startoval ze sedmé pozice, vedle Danila PetruccihoAndrey Doviziosa. Před startem bylo na okruhu pěkné slunečné počasí, ale teplota vzduchu i tak dosahovala jen 14°C, avšak slunce ohřálo asfalt na 34°C. To znamenalo, že se většina jezdců rozhodla pro tvrdou zadní pneumatiku, kromě Zarca, který obul obě měkké pneumatiky. 

Po startu se vedení v závodu ujal na několik okamžiků Danilo Petrucci, ale byl příliš rychlý a vyjel mimo trať. Následně se vedení ujal Jack Miller, ale toho během několika okamžiků předjeli Marc Marquez a Andrea Dovizioso, kteří se usadili na čele závodu. Valentino Rossineodstartoval špatně a byl na šesté pozici, ale mezi bojujícími jezdci bylo několik strkanic a bylo pro něho velmi obtížné pokusit se postoupit pořadím vpřed. Velmi agresivně si v prvních kolech počínal Johann Zarco, který využíval přilnavosti svých měkkých pneumatik a před Valentinem Rossim mezi sebou tvrdě bojovali také Andrea Iannone a Jack Miller

Jonann Zarco nakonec na svoji agresivitu doplatil, protože v nájezdu do první zatáčky narazil zezadu do Marca Marqueze a ve velmi vysoké rychlosti upadl. Přitom poškodil zadní část motocyklu Marca Marqueze a ten musel následně ze závodu odstoupit. Volně dostupné video na MotoGP ZDE

To znamenalo, že se vedení v závodu ujal Andrea Dovizioso před mezitím zrychlujícím Maverickem Vinalesem a Valentinem Rossim. Následně Andrea Dovizioso zpomalil tempo a obě tovární Yamahy se před něho dostaly, ale Dovizioso se pokaždé na rovinkách před Yamahu Valentina Rossiho dostal. Klidu mu ale v zatáčkách nedopřával Andrea Iannone, který se před něj v devátém kole dostal. Do souboje o přední pozice se připojil také Alvaro Bautista na druhé tovární Ducati. 

V desátém kole již měl Maverick Vinales na čele závodu náskok na druhého Valentina Rossiho více než sekundu a vypadalo to, že je na dobré cestě ukončit rekordní šňůru Yamahy 25 závodů bez vítězství. 

V jedenáctém kole se Andrea Iannone dostal před Valentina Rossiho, ale nájezd do jedné ze zatáček přepálil, vyjel mimo trať a propadl se zpět na pátou pozici. Na třetí pozici se tak dostal Alvaro Bautista, který za sebou držel Andreu Doviziosa. Mezitím upadl Dani Pedrosa.

V polovině závodu Valentino Rossipřestával stíhat a dostaly se před něho obě tovární Ducati a také Andrea Iannone, před kterými si Maverick Vinales dále navyšoval svůj náskok. V devatenáctém kole měl pád také druhý jezdec týmu Tech3 Hafizh Syahrin

Valentino Rossise snažil ve skupině jezdců bojovat a dostal se také na druhou pozici, ale na rovinkách byl znovu snadno předjet nejen oběma Ducati, ale také Suzuki Andrey Iannoneho a ke skupině bojujících jezdců se navíc připojil také Alex Rins, který Valentina nakonec předjel také. 

V posledních kolech již Maverick Vinales pouze kontroloval vedení a projel cílem vítězně. Na druhou pozici se dokázal dostat Andrea Iannone, který získal druhou pozici, když se mu za sebou podařilo udržet Andreu Doviziosa. Valentino Rossi se ze všech sil snažil na klouzajících pneumatikách vybojovat alespoň pátou pozici, na které ještě půl kola před cílem byl, ale po podklouznutí zadní pneumatiky v šesté zatáčce se mu to nakonec nepodařilo, takže byl poražen také Alvarem Bautistou a Alexem Rinsem, když projel cílem na šestém místě. 

To znamenalo, že si Andrea Dovizioso upevnil druhou pozici v šampionátu, kde nyní před Valentinem Rossim vede o 15 bodů, přičemž Maverick Vinales svou ztrátu na čtvrté pozici výrazně snížil také na 15 bodů.

Valentino Rossipo závodu v oficiálním vyjádření uvedl: “Bohužel mi to už od prvního kola hodně klouzalo při akceleraci. V porovnání se včerejškem jsem měl už od dnešního rána menší přilnavost pneumatiky. Je to škoda, protože jsme se chtěli pokusit o lepší výsledek. Pokoušel jsem se jet plynule a dbát na to, aby se mi pneumatiky příliš neopotřebily, ale bohužel jsem začal mít po patnácti kolech velké problémy, protože mi na výjezdu ze zatáček zadní guma hodně klouzala. Musíme zjistit, co se stalo a pokusit se zlepšit, ale to, že Maverick vyhrál závod, je dobrou zprávou pro tým a Yamahu, protože to přináší velkou motivaci.”

V rozhovoru s novináři pak Valentino dodal: “Je to pro Yamahu dobrý den, protože to bylo opravdu dlouhé období, co Yamaha nevyhrála, takže to je pozitivní, ale musíme pokračovat v práci. Co se mě týká, tak jsem měl tyto problémy poněkolikáté, takže musíme zjistit, čím to je a pokusit se zlepšit. Se zadní pneumatikou jsem se včera cítil dobře a větší starosti mi dělala ta přední, ale nakonec mi zadní pneumatika v posledních dvou kolech hodně klouzala. Mezi nastavením motorek Vinalese a mým není moc velký rozdíl, jsou tam nějaké rozdíly kvůli odlišnému jezdeckému stylu, ale při akceleraci té mojí více prokluzuje zadní kolo, zatímco Maverick je schopen mít lepší trakci. I když mu ta pneumatika podkluzuje, tak akceleruje lépe, obzvláště tento týden, kdy se mu ve všech trénincích dařilo a měl méně problémů. Dělal jsem co bylo v mých silách a popravdě řečeno jsem nečekal, že to dopadne takto, myslel jsem si, že budu silnější. Hned po startu mi bylo jasné, že to bude velmi obtížné. Prvních deset kol to šlo, ale pak už jsem musel zpomalit. Dnešek je pro mě v šampionátu dost špatným dnem, protože jsem ztratil body na Doviziosa, ale zejména jsem ztratil hodně bodů z náskoku na Mavericka, který je nyní hodně blízko, takže přestože to vypadalo na to, že bych mohl bojovat o druhou příčku, tak asi nakonec budu ještě bojovat o tu třetí.”

Maverick Vinales na tiskovce ihned nastalé situace využil k tomu, aby hovořil o tom, že Yamaha musí udělat na příští sezónu motocykl, který bude vyhovovat jeho jezdeckému stylu, přestože na následný dotaz, jestli souhlasí s Valentinem Rossim v tom, že případné vítězství nic nezmění na potřebě na motocyklu výrazně zapracovat, odpověděl: “Ano, s tím určitě souhlasím. Letos už s tím nic nenaděláme, protože motor vyměnit nemůžeme, ale potřebujeme zlepšit chování motocyklu uprostřed zatáček, kde se musí zapracovat na elektronice a motoru. Yamaha v tomto směru bude jistě usilovně pracovat, protože jinak máme skvělý podvozek a rám, jeden z nejlepších na světě, takže když zlepšíme elektroniku a motor, tak budeme mít stejně dobrou motorku, jako na začátku roku 2017.”

POŘADÍJEZDECTÝMČAS/ZTRÁTA
1Maverick ViñalesMovistar Yamaha - Yamaha M1 F40:51.081
2Andrea IannoneSuzuki Factory team - Suzuki GSX-RR F+1.543
3Andrea DoviziosoDucati Malboro Team - Ducati GP18 F+1.832
4Alvaro BautistaDucati Malboro Team - Ducati GP18 F+4.072
5Alex RinsSuzuki Factory team - Suzuki GSX-RR F+5.017
6Valentino RossiMovistar Yamaha - Yamaha M1 F+5.132
7Jack MillerPramac Ducati - Ducati GP17 F+6.756
8Franco MorbidelliMarc VDS Racing - Honda RC213V F+21.805
9Alexis EspargaroAprilia Gresini - Aprilia RS-GP |F+22.904
10Bradley SmithKTM Factory team - KTM |F+22.904
11Karel AbrahamPull&Bear Aspar team - Ducati GP17 F+34.386
12Danilo PetrucciPramac Ducati - Ducati GP18 F+35.025
13Scott ReddingAprilia Gresini - Aprilia RS-GP |F+36.348
14Takaaki NakagamiCWM-LCR Honda - Honda RC213V F+36.389
15Xavier SimeonAvintia Blusens - Ducati GP16 F+44.214
16Thomas LuthiMarc VDS Racing - Honda RC213V F+48.226
17Tito RabbatAvintia Blusens - Ducati GP16 F+1'04.965
18Mike JonesPull&Bear Aspar team - Ducati GP16 F+1'19.817
50Johann ZarcoMonster Tech 3 - Yamaha M1 Fnedokončil
51Marc MarquezRepsol Honda - Honda RC213V Fnedokončil
52Dani PedrosaRepsol Honda - Honda RC213V Fnedokončil
53Hafizh SyahrinMonster Tech 3 - Yamaha M1 Fnedokončil
54Pol EspargaroKTM Factory team - KTM |Fnedokončil
Poznámka: jednotný hardware & software pro všechny týmy. Třída |F "Factory2 - bez vítězství a umístění na stupních vítězů = 22l paliva 9 motorů bez zmrazení vývoje, neomezené testování. F "Factory" = 22l paliva, 7 motorů, zmrazený vývoj v sezóně, omezené testování na 5 dní

Galerie na webu Michelinu ZDE nebo na MotoGP ZDE, na webu Yamahy ZDE

Pac!enT

Pavel alias Pac!ent - pochází z rodiny motocyklového závodníka. Fanoušek všeho co jezdí na dvou kolech a má motor. Od roku 2010 provozovatel a redaktor webu pro fanoušky závodů MotoGP a Valentina Rossiho - Rossi-Yamaha.cz, dříve Rossi-Ducati.cz.
pacient@rossi-yamaha.cz
Loading...