Velká Cena Francie MotoGP – Le Mans 2019

20. 5. 2019 – Pac!enT
20Kvě
Velká Cena Francie MotoGP – Le Mans 2019

Před startem pátého závodu sezóny MotoGP 2019 na okruhu Bugatti v Le Mans bylo zataženo a teplota jen okolo 15°C.  Z první řady startovali Marc Marquez, Danilo Petrucci a Jack Miller, druhou řadu zaplnili Andrea Dovizioso, Valentino Rossi a Franco Morbidelli.


Další dvě Yamahy s Maverickem Vinalesem a domácím Fabiem Quartararem startovaly po pokažené kvalifikaci až z páté řady, ale dalo se očekávat, že oba budou mít dostatečně rychlé tempo na to, aby se probojovali na přední příčky, stejně jako druhý muž šampionátu Alex Rins, který však startoval až z devatenácté pozice. Drtivá většina jezdců nasadila na závod obě měkké pneumatiky na sucho. V zaváděcím kole upadli ve třetí zatáčce Karel Abraham a Joan Mir, což jen dokazovalo, jak kluzký asfalt je.

Po startu se vedení v závodu ujal Marc Marquez před Danilem Petruccim a Jackem Millerem, na čtvrté příčce byl Franco Morbidelli a za ním na páté Valentino Rossi, který se během prvního kola dostal na čtvrtou příčku. Maverick Vinales byl na čtrnácté pozici a Fabio  Quartararo na třinácté. Andrea Dovizioso se během dvou kol dostal za Valentina na pátou příčku. Danilo Petrucci udělal ve třetím kole chybu a tak se Valentino Rossi dostal na třetí pozici, ale ta mu vydržela jen jedno kolo, protože se před něj dostal rychle jedoucí Andrea Dovizioso

Marc Marquez  se na čele závodu musel potýkat s velmi rychlým Jackem Millerem, který se ve čtvrtém kole dokonce dostal do vedení závodu. Marc Marquez nechal Millera vést závod dvě kola, ale protože se mezitím na vedoucí dvojici dotáhli Andrea Dovizioso a Valentino Rossi, tak se Marquez rozhodl zaútočit a dostal se zpět do vedení závodu. 

V ten moment měli pád Maverick Vinales, protože do něho zezadu narazil Peco Bagnaia a Vinales tak neměl šanci se kolizi vyhnout (video ZDE). O několik okamžiků později závod skončil také pro Andreu Iannoneho, který odstoupil a pro Karla Abrahama, kterému byla vyvěšena černá vlajka.

Marc Marquez na čele nasadil vyšší tempo, kterému stačili jen Jack Miller a Andrea Dovizioso, bohužel Valentino Rossi na čtvrté pozici nabral menší ztrátu a navíc se na něho začal dotahovat Danilo Petrucci, který také Valentina ve dvanáctém kole předjel. 

V polovině závodu se dostal do slušného tempa Fabio Quartararo a dostal se před Alexe Rinse na desátou pozici a o kolo později předjel také Jorge Lorenza

Marc Marquez na čele závodu zajížděl nejrychlejší časy a svůj náskok ve vedení závodu navyšoval, takže měl deset kol před cílem náskok tří sekund před trojicí Dukatek v čele s Andreou Doviziosem a Danilem Petruccim, kterým Jack Miller přestával stačit, ale za nimi se jich jen s vypětím všech sil držel na dostřel Valentino Rossi. Za ním jel však velmi slušně Pol Espargaro, takže si Valentino nemohl dovolit sebemenší chybu.  Mezitím skvěle jedoucí Fabio Quartararo dojížděl Cala Crutchlowa, před kterým jel Franco Morbidelli na sedmé příčce a netrvalo dlouho a Quartararo Crutchlowa předjel. 

Marc Marquez si v posledních kolech na čele dál udržoval pohodlné vedení, které bez zaváhání dovedl úspěšně do cíle a získal pro Hondu 300. vítězství v MotoGP, zatímco Andrea Dovizioso a Danilo Petrucci sváděli souboj o druhé místo a stupně vítězů tak doplnily v tomto pořadí obě tovární Ducati. Za nimi s menší ztrátou dojeli Jack Miller a Valentino Rossi, ale do boje o stupně vítězů už zasáhnout nedokázali. Valentino Rossi tedy projel cílem na páté pozici, jen desetinu sekundy za Jackem Millerem. V šampionátu si tak Marc Marquez upevnil vedení a druhý Andrea Dovizioso na něho nyní ztrácí 8 bodů, třetí zůstává i přes desáté místo Alex Rins, který ztrácí 20 bodů a čtvrtý Valentino Rossi má ztrátu 23 bodů. Maverick Vinales je v šampionátu desátý a ztrácí již 65 bodů, takže je z boje o titul prakticky vyřazen, přestože do konce sezóny ještě zbývá 14 závodů.

Valentino Rossi po závodu uvedl: “Pojďme si to přiznat – Marc je pro všechny velkým problémem. Kdyby neupadl v Austinu, tak už by měl čtyři vítězství z pěti závodů, když ten jediný, který v Kataru nevyhrál, prohrál v poslední zatáčce a jen o několik tisícin. Takže je to pro každého z nás těžké. Je silný na všech okruzích a za všech podmínek. Nepopírám, že kdybych od zítřka zůstal doma a raději chodil na pláž, tak že by to mělo své výhody, ale jsou to slova, která jsou diktována realismem, ale rozhodně to neznamená, že bych se vzdával. Dnes jsem nebyl za Dukatkami moc pozadu, takže by asi nejlepší bylo, kdybychom se zbavili Marqueze (smích). Teď musíme žít ze dne na den a brát to závod od závodu. To, co je pozitivní je fakt, že už se v Yamaze teď mluví o tom, co budeme muset udělat příští rok. Vývoj je tím, kde jsme v posledních letech ztratili, ale letos už v Japonsku pracují na nové M1 a nových motorech pro rok 2020 a je dost pravděpodobné, že možná novou motorku uvidíme už na testech v Brně. Všem inženýrům jsem jasně řekl, že jsme vyhrávali závody a tituly v letech, kdy jsme měli nové motorky na následující sezónu k dispozici v srpnu, ale v posledních letech jsme v létě neměli tušení, kde jsou. Viděli jste dnešní tabulku maximálních rychlostí? Jsem skoro poslední a když to jde dobře, tak jsem možná o dvě tři místa lepší. Od roku 2004 má M1 na rovinkách s maximální rychlostí problémy, ale teď už je ta ztráta moc velká, protože se soupeři zlepšili. Aby toho nebylo dost, tak jsem na maximální rychlosti ze všech motocyklů Yamaha nejpomalejší.”

“Byl jsem rád, že to byl závod na suchu, protože jsme tak alespoň mohli zjistit, jak na tom doopravdy jsme. Naštěstí jsem startoval ze druhé řady a měl jsem dobrý začátek. Opravdu jsem do toho dal všechno, abych s těmi Dukatkami zůstal v kontaktu a dostal se na stupně vítězů, ale na to, aby se to podařilo, to nestačilo. Při akceleraci a na rovinkách ztrácím příliš. Na té akceleraci ještě můžeme pracovat, prostor pro zlepšení tam ještě nějaký je. Hodně mluvíme o kapotáži a křidélkách, ale to je jen malá část z toho, co bychom potřebovali zlepšit. Je těžké s tím bojovat a je to velká škoda, protože M1 má výbornou ovladatelnost, podařilo se nám zlepšit brzdění a management pneumatik. Výkon nám ale chybí a s tím letos nic udělat nemůžeme. Neznamená to, že bychom nemohli bojovat o stupně vítězů, máme své přednosti, ale hodně to záleží na typu okruhu. Co se týká Quartarara, tak jsem očekával, že bude rychlý, ale ne tolik. Myslím si, že je překvapením šampionátu, tady a v Jerezu byl opravdu velmi rychlý. Je to ale dobře, protože mohu studovat jeho data a zjistit, jak se ještě více zlepšit.” 

“Teď pojedeme do Mugella. Je to mimořádný víkend pro všechny italské jezdce. Je tam skvělá atmosféra. Občas je obtížné to se všemi těmi fanoušky zvládnout, ale i tak je to skvělý závodní víkend. Musíme dělat vše, co bude v našich silách, abychom tam byli konkurenceschopní. Ten okruh miluji, ale bude to velmi těžké, protože jsou všichni ostatní velmi rychlí. Takže se musíme pokusit o maximum. Abychom se tam dostali na stupně vítězů, tak budeme muset být velmi, velmi rychlí.”

POŘADÍJEZDECTÝMČAS/ZTRÁTA
1Marc MarquezRepsol Honda - Honda RC213V F41:53.647
2Andrea DoviziosoDucati Malboro Team - Ducati GP19 F+1.984
3Danilo PetrucciDucati Malboro Team - Ducati GP19 F+2.142
4Jack MillerPramac Ducati - Ducati GP19 F+2.940
5Valentino RossiMonster Yamaha - Yamaha M1 F+3.053
6Pol EspargaroKTM Factory team - KTM |F+5.935
7Franco MorbidelliSIC Petronas Yamaha Yamaha M1 F+7.187
8Fabio QuartararoSIC Petronas Yamaha Yamaha M1 F+8.439
9Cal CrutchlowCWM-LCR Honda - Honda RC213V F+9.853
10Alex RinsSuzuki Factory team - Suzuki GSX-RR F+13.709
11Jorge LorenzoRepsol Honda - Honda RC213V F+15.003
12Alexis EspargaroAprilia Gresini - Aprilia RS-GP |F+29.512
13Johann ZarcoKTM Factory team - KTM |F+33.061
14Hafizh SyahrinTech 3 - KTM |F+35.481
15Miguel OliveiraTech 3 - KTM |F+36.044
16Joan MirSuzuki Factory team - Suzuki GSX-RR F+ 1 kolo
Tito RabbatAvintia Blusens - Ducati GP18 Fnedokončil
Karel AbrahamAvintia Blusens - Ducati GP18 Fnedokončil
Maverick ViñalesMonster Yamaha - Yamaha M1 Fnedokončil
Francesco BagnaiaPramac Ducati - Ducati GP18 Fnedokončil
Andrea IannoneAprilia Gresini - Aprilia RS-GP Fnedokončil
Takaaki NakagamiCWM-LCR Honda - Honda RC213V Fnedokončil

Poznámka: jednotný hardware & software pro všechny týmy. Třída |F "Factory2 - bez vítězství a umístění na stupních vítězů = 22l paliva 9 motorů bez zmrazení vývoje, neomezené testování. F "Factory" = 22l paliva, 7 motorů, zmrazený vývoj v sezóně, omezené testování na 5 dní


Galerie na webu Yamahy ZDE nebo na Flickru Michelinu ZDE

Zdroj: www.rossi-yamaha.cz

Pac!enT

Pavel alias Pac!ent - pochází z rodiny motocyklového závodníka. Fanoušek všeho co jezdí na dvou kolech a má motor. Od roku 2010 provozovatel a redaktor webu pro fanoušky závodů MotoGP a Valentina Rossiho - Rossi-Yamaha.cz, dříve Rossi-Ducati.cz.
pacient@rossi-yamaha.cz
Loading...