Velká Cena Kataru MotoGP 2017

28. 3. 2017 – Pac!enT – zdroj: www.rossi-yamaha.com
28Bře
Velká Cena Kataru MotoGP 2017
Před prvním závodem sezóny MotoGP na katarském okruhu v Losail se na chvíli objevilo několik kapek deště a tak se ředitelství rozhodlo start závodu o 15 minut odložit. Poté se po zahřívacím kole ukázalo, že trať není stále pro závod způsobilá a proto byl závod ještě jednou odložen, takže byl nakonec odstartován s 45 minutovým zpožděním.

Teplota vzduchu na okruhu měla hodnotu 21°C, ale ta poměrně rychle klesala, takže nakonec většina jezdců obula střední směs pneumatik. Lorenzo, Dovizioso a Zarco na zadní kolo obuli měkkou pneumatiku. Na start se jezdci po zrušené kvalifikaci seřadili podle kombinovaného pořadí tréninků, což znamenalo, že z první řady odstartovali Vinales, Iannone a Marquez, zatímco Valentino Rossi startoval z desáté pozice, tzn. ze čtvrté řady.

Po startu se vedení ujal Andrea Iannone, ale toho v polovině prvního kola předjel Johann Zarco. Valentino Rossi odstartoval dobře, přestože ho zezadu trefil jeden motocykl a poškodil zadní kameru. Zařadil se na sedmou pozici, ale tam na něj tvrdě útočil Alvaro Bautista. Marc Marquezse po prvním kole dostal na druhou pozici a Maverick Vinales jel na páté pozici za Doviziosem.

Ve druhém kole se Valentino Rossi pokoušel dostat před Daniho Pedrosu, ale ten mu jeho útoky vždy dokázal vrátit. V dalším kole se mu to však podařilo, dostal se na šestou pozici a v tu chvíli byl půl sekundy za svým týmovým kolegou.

V pátém kole upadl Cal Crutchlow, vrátil se zpět do závodu, ale poté upadl podruhé.

Johann Zarco na čele zajížděl nejrychlejší kola a dokázal si na Marqueze vytvořit náskok 1,5 sekundy. O druhou pozici tak mezi sebou sváděli souboj Marquez, Dovizioso a Iannone.

V sedmém kole se ukázalo, že tempo Johanna Zarca bylo zřejmě příliš vysoké, protože ve druhé zatáčce upadl a závod pro něj skončil. To znamenalo, že se vedení v závodu ujal Andrea Dovizioso před Marquezem a Iannonem, přičemž tato trojice měla na tandem továrního týmu Yamahy náskok okolo jedné sekundy. V osmém kole upadl Alvaro Bautista.

Na čele začal Andrea Dovizioso ujíždět Marquezovi a Iannonemu, kteří spolu tvrdě bojovali, což umožnilo Mavericku Vinalesovi, aby se na ně dotáhl, stejně jako za ním jedoucímu Valentinovi Rossimu. V desátém kole upadl Andrea Iannone, což prakticky znamenalo, že se Maverick Vinalesdostal na těsný kontakt s Marcem Marquezem, na něž se dokázal dotáhnout také v tu chvíli čtvrtý Valentino Rossi.

V nájezdu do dvanáctého kola se Maverick Vinalesdostal na druhou pozici, když vedoucí Andrea Dovizioso začal na čele zpomalovat. Na konci dvanáctého kola se Valentino Rossi rozhodl na před ním jedoucího Marca Marquezezaútočit a dostal se na třetí pozici. V tu chvíli do cíle závodu zbývalo osm kol.

Sedm kol před cílem závodu již byla zřejmě měkká zadní pneumatika Andrey Doviziosa natolik sjetá, že Vinalesovi nečinilo velký problém stáhnout jeho náskok a následně přejít do vedení závodu, ale na cílové rovince se rychlá Ducati znovu dostala do vedení. V technické pasáži se však Vinales znovu dostal do vedení a souboj o vedení v závodu umožnil Valentinovi Rossimu, aby se na tuto vedoucí dvojici dotáhl na těsný kontakt, když zajel nejrychlejší kolo závodu. Za touto trojicí jel Marc Marquez se ztrátou necelých dvou sekund a zjevně ztrácel.

Tři kola před cílem závodu se Andrea Dovizioso znovu na cílové rovince dostal do vedení, zatímco Valentino Rossi na třetím místě začal na vedoucí dvojici ztrácet. Maverick Vinales šel ve třetím sektoru trati znovu do čela závodu, přičemž Doviziso mu na cílové rovince předjetí už nedokázal vrátit. Do posledního kola tak Maverick Vinales najížděl ve vedení závodu a v posledním kole si vytvořil dostatečný náskok na to, aby se Andrea Dovizioso nemohl pokusit o útok. Maverick Vinales tedy projel cílem na první pozici a Valentino Rossi s dvouvteřinovou ztrátou na vítěze na třetím místě, což předčilo všechna papírová očekávání. Naopak Maverick Vinales svému postavení favorita beze zbytku dostál a hned při svém debutu u Yamahy dokázal zvítězit. Spolu s Valentinem Rossim tak jistě udělali celé továrně Yamaha velkou radost. U Ducati vládla spokojenost s druhým místem Doviziosa, ale zklamáním je pro ně nepochybně jedenácté místo Jorge Lorenza. Spokojenost určitě nebude ani v továrním týmu Hondy, kde si s Marquezem a Pedrosou připsali čtvrté a páté místo, když jim ke konci hodně zatápěl Aleix Espargaro na Aprilii. Několik minut po konci závodu začalo na okruhu hustě pršet.

Valentino Rossipo závodu uvedl: „Kdybych na sebe měl před závodem vsadit, že dojedu na stupních vítězů, tak bych na sebe v žádném případě nevsadil… ani 10€. Říkal jsem si, že prostě uvidíme co se stane. Jelo se mi ale dobře, na brzdách jsem byl dobrý a docela jsem si ten závod užil. Dnes ráno jsme zkoušeli asi tři nastavení, ale žádné z nich nebylo dobré, takže teď doufám, že nám tento závod dal dostatek informací na to, abychom touto cestou mohli dále pokračovat ke zlepšení.“

Na tiskové konferenci pak Valentino Rossikromě jiného uvedl: “Je to moc dobré pódium. Celou zimu jsem se na tom ani jednou necítil dobře, už od listopadu, nikdy jsem se na nové M1 necítil dobře. Takže chci moc poděkovat Yamaze za podporu, že nepřestala věřit všemu co jsem během testů říkal a podporovala mě, to samé platí pro můj tým. Bylo to už vážně kritické, ale mezi čtvrtkem a pátkem se něco změnilo a byl jsem najednou lepší. Byl jsem sice pořád pomalý, ale najednou jsem se na tom začal cítit lépe. Podařilo se nám zlepšit pocit z chování předního kola a začali jsme pracovat chytřeji. Chtěl jsem si to v sobotu ověřit, ale jak víte, tak sobota prakticky nebyla. Potom se jel warm up za mnohem vyšší teploty a byl jsem znovu dost pomalý, protože zadní pneumatika byla po třech kolech hotová.”  

Část videa z tiskovky ZDE

“Bylo dobře, že byl závod odložen, bylo to moc nebezpečné. Pro organizátora bylo velké štěstí, že se dnes všechny tři závody odjely. Závod jsem si užíval, protože jsem  před sebou vlastně pořád viděl Mavericka, což se mi zatím za celou zimu nestalo. Doufal jsem, že Dovi bude mít ke konci závodu s měkkou pneumatikou vzadu více problémů, ale v posledních kolech jsem už měl s přední pneumatikou na pravé straně taky problémy, takže jsem nechtěl riskovat. Kdybych to třetí místo zahodil, byl bych na sebe hodně naštvaný. Chtěl jsem se na ty dva dotáhnout, protože jsme byli podle mého názoru na limitu a v souboji se může stát cokoliv, ale na Mavericka bych zřejmě stejně neměl, byl rychlejší. Kdybych byl v testech rychlý a dojel třetí, tak jsem otrávený, ale takto jsem za třetí místo šťastný. Chtěl bych ho věnovat všem, kteří o mě tři měsíce po zisku vícemistra začali říkat, že už jsem moc starý (smích)!”

“Zarco byl skvělý, je velmi rychlý. Takovou chybu, jakou udělal, si může jako nováček dovolit, ale předvedl skutečně skvělý výkon. Kluci z mého týmu v Moto2 mi říkali, že si na něj máme dávat pozor a měli pravdu. Byl v zimě mojí noční můrou, protože byl pořád rychlejší (smích). Loňská Yamaha je ale také skvělý motocykl, výborná pro nováčky. Na začátku testů jsem uvažoval o tom, že bych zůstal u loňské verze, ale Maverick byl na té letošní rychlý a továrna samozřejmě chce, abychom měli stejný motocykl, což znamená, že když na tom může být tak rychlý on, tak by mi to taky mělo jít. Takže jsme se nakonec domluvili, že budeme pokračovat s letošní verzí motocyklu.”

“Nikdo nepochybuje o tom, že je Lorenzo skvělý jezdec, jeden z nejtalentovanějších jezdců vůbec a myslím si, že se v průběhu sezóny dokáže s tou změnou vyrovnat a hodně se zlepšit.”

Mezi Maverickem a Valentinem na tiskovce vládla uvolněná a přátelská atmosféra a po komplimentech Valentina Maverick Vinalestaké nešetřil pozitivními slovy na jeho adresu: “Jsem za ten výsledek rád i za Valentina, protože měl celou zimu problémy a teď zajel takový závod. Říkal jsem vždy, že je v závodu rychlý a to co dnes předvedl znamená, že s ním musím počítat a pracovat na sobě ještě více. Továrna Yamaha je s dnešním výsledkem jistě velmi spokojená.

POŘADÍJEZDECTÝMČAS/ZTRÁTA
1Maverick ViñalesMovistar Yamaha - Yamaha M1 F38:59.999
2Andrea DoviziosoDucati Malboro Team - Ducati GP16 F+0.461
3Valentino RossiMovistar Yamaha - Yamaha M1 F+1.928
4Marc MarquezRepsol Honda - Honda RC213V F+6.745
5Dani PedrosaRepsol Honda - Honda RC213V F+7.128
6Alexis EspargaroAprilia Gresini - Aprilia RS-GP |F+7.661
7Scott ReddingPramac Ducati - Ducati GP15 F+9.782
8Jack MillerMarc VDS Racing - Honda RC213V F+14.486
9Alex RinsSuzuki Factory team - Suzuki GSX-RR F+14.788
10Jonas FolgerMonster Tech 3 - Yamaha M1 F+15.069
11Jorge LorenzoDucati Malboro Team - Ducati GP16 F+20.516
12Loris BazAvintia Blusens - Ducati GP15 F+21.255
13Hector BarberaAvintia Blusens - Ducati GP16 F+28.828
14Karel AbrahamPull&Bear Aspar team - Ducati GP15 F+29.123
15Tito RabbatMarc VDS Racing - Honda RC213V F+29.470
16Pol EspergaroKTM Factory team - KTM |F+33.601
17Bradley SmithKTM Factory team - KTM |F+39.704
18Sam LowesAprilia Gresini - Aprilia RS-GP |F+47.131
Cal CrutchlowCWM-LCR Honda - Honda RC213V Fnedokončil
Johann ZarcoMonster Tech 3 - Yamaha M1 Fnedokončil
Alvaro BautistaPull&Bear Aspar team - Ducati GP15 Fnedokončil
Andrea IannoneSuzuki Factory team - Suzuki GSX-RR Fnedokončil
Danilo PetrucciPramac Ducati - Ducati GP15 Fnedokončil
Poznámka: jednotný hardware & software pro všechny týmy. Třída |F "Factory2 - bez vítězství a umístění na stupních vítězů = 22l paliva 9 motorů bez zmrazení vývoje, neomezené testování. F "Factory" = 22l paliva, 7 motorů, zmrazený vývoj v sezóně, omezené testování na 5 dní


Celá galerie na webu Yamahy ZDE

Zdroj: www.rossi-yamaha.com

Pac!enT

Pavel alias Pac!ent - pochází z rodiny motocyklového závodníka. Fanoušek všeho co jezdí na dvou kolech a má motor. Od roku 2010 provozovatel a redaktor webu pro fanoušky závodů MotoGP a Valentina Rossiho - Rossi-Yamaha.cz, dříve Rossi-Ducati.cz.
pacient@rossi-yamaha.cz
Loading...