Velká Cena Španělska MotoGP – Jerez 2019

6. 5. 2019 – Pac!enT
6Kvě
Velká Cena Španělska MotoGP – Jerez 2019

Druhou řadu obsadili vedoucí muž šampionátu Andrea Dovizioso, vedle něho Maverick Vinales a Cal Crutchlow. Valentino Rossi po pokažené kvalifikaci startoval ze třinácté pozice v páté řadě. Teplota trati před závodem pod jasnou oblohou stoupala, takže nebylo velkým překvapením, že Valentino Rossi do závodu nasadil kombinaci pneumatik hard/hard, stejně jako Quartararo, Morbidelli a Marquez, Maverick Vinales medium/hard. Oba jezdci továrního týmu Yamahy nastoupili na start s loňskou verzí aerodynamických prvků kapotáže a bez deflektoru na zadní kyvné vidlici.

Po startu závodu na 26 kol se ujal vedení před zraky 75 000 diváků Marc Marquez před oběma satelitními Yamahami a Maverickem Vinalesem, který tentokrát odstartoval dobře. Valentino Rossi byl po prvním kole na jedenácté pozici.


Marc Marquez na první pozici nasadil rychlé tempo, ale obě dvě satelitní Yamahy s Francem Morbidellim a Fabiem Quartararem se ho statečně držely, když zajížděly o půl vteřiny rychlejší kola, než stále jen jedenáctý Valentino Rossi. Na čtvrté pozici měl Maverick Vinales plné ruce práce, aby tempo vedoucí trojice udržel, zatímco za ním jeli velmi rychle Andrea Dovizioso a Alex Rins.

Vsedmém kole upadl Peco Bagnaia, zatímco Valentino Rossi se konečně dostal do slušnějšího tempa a předjel Nakagamiho, když před sebou měl Jacka Millera.

Po deseti kolech se na čele Marcu Marquezovi podařilo třem těsně za sebou jedoucím Yamahám za ním ujet, když si vytvořil více než vteřinový náskok. Yamahy se však mohly začít obávat Suzuki Alexe Rinse, který je dojel. Valentino Rossi byl stále desátý a nevypadalo to na to, že by byl schopen na jezdce před ním útočit.

Ve dvanáctém kole se Fabio Quartararo dostal na druhou pozici a Alex Rins předjel Mavericka Vinalese. O několik okamžiků později však Quartarovi vypověděl službu motocykl, což vypadalo jako porucha převodovky a musel ze závodu odstoupit. Této situace dokonale využil Alex Rins, který se dostal na druhou pozici. Tempo také začaly stupňovat obě tovární Ducati a brzo se dotáhly na obě Yamahy před nimi. Maverick Vinales předjel v patnáctém kole Franca Morbidelliho, aby se pokusil Doviziosovi a Petruccimu uniknout. Franco Morbidelli také nedokázal oběma továrním Dukatkám dlouho vzdorovat a propadl se na pátou pozici.

Valentino Rossistále jezdil těsně za Jackem Millerem a Calem Crutchlowem, kteří mezi sebou bojovali. Valentinovi se nedařilo před Jacka Millera při několika pokusech dostat, ale sedm kol před cílem závodu se mu to přeci jen podařilo, takže se dostal na osmou pozici.

Na čele si Marc Marquez držel pohodlný náskok tří vteřin a vypadalo to na jeho další vítězství. Franco Morbidelli už přestával tempu čela závodu stíhat a netrvalo dlouho a byl předjet jak Calem Crutchlowem tak Valentinem Rossim, který se následně dokázal dostat také před Crutchlowa na šestou příčku, kde však už na pátého Danila Petrucciho ztrácel více než dvě sekundy.

Čtyři kola před cílem závodu upadl Joan Mir, zatímco Andrea Dovizioso už jel na zadním kole Mavericka Vinalese. Jack Miller se poroučel k zemi čtyři kola před cílem.

Dvě kola před cílem závodu bylo o vítězi prakticky rozhodnuto, protože Marc Marquez jel na čele ke svému 72. vítězství kariéry s třívteřinovým náskokem na druhého Alexe Rinse, ale o třetí místo se odehrával souboj mezi Maverickem Vinalesem a Andreou Doviziosem, ze kterého nakonec vyšel vítězně Maverick Vinales, který tak projel cílem na třetí pozici. Čtvrté a páté místo tedy obsadily obě tovární Ducati s Doviziosem a Petruccim a za nimi projel cílem na šesté pozici Valentino Rossi, který tak zřejmě vzhledem k okolnostem vytěžil z komplikované situace maximum a získal důležitých 10 bodů do šampionátu. Ten nyní znovu vede Marc Marquez (70b), za kterým však ztrácí pouhý jeden bod Alex Rins (69b). Tři body na Marqueze ztrácí nyní třetí Andrea Dovizioso (67b), 9 bodů Valentino Rossi (61b), který tak klesl na průběžnou čtvrtou příčku. 

Jak je z analýzy časů jezdců patrné, tak se znovu potvrdilo, že v současném vyrovnaném poli jezdců hraje výsledek kvalifikace významnou roli a pokud by byl Valentino Rossi v prvních dvou řadách, mohl o stupně vítězů bojovat. V jeho případě je však při kvalifikaci chyba častěji na chybné strategii týmu, než v jeho neschopnosti zajet rychlé kolo, což poslední závody znovu potvrdily.

Valentino Rossi ve svém vyjádření roli strategie týmu v trénincích a kvalifikaci nezmínil, protože je známý tím, že svůj tým vždy brání a výsledky na ně nesvádí, nicméně potvrdil, že se celý závodní víkend výrazně zkomplikoval pokaženým třetím tréninkem. “Nevěděl jsem, co mám od tohoto víkendu očekávat a bohužel se mi ani jednou nepodařilo být dostatečně rychlý. Než jsem do Španělska odjel, z celého srdce jsem doufal, že budu stejně konkurenceschopný jako v Austinu, ale trénink po tréninku jsem si čím dál tím více uvědomoval, že budu muset hrát defenzivní roli. Závod byl ale lepší než vloni, kde jsem dojel pátý jenom proto, že přede mnou několik jezdců upadlo. Držel jsem do posledních kol dobré tempo, ztráta na vítěze se zmenšila(pozn: o dvě sekundy…) a můj celkový čas závodu byl o více než dvacet sekund rychlejší(pozn: ovšem M.Marquez svůj vítězný čas zlepšil oproti loňsku o 31 sekund….) V první polovině závodu jsem nebyl dost rychlý na to, abych jezdce před sebou předjel, ale držel jsem dobré tempo v druhé polovině závodu, takže jsem nakonec byl schopen získat důležité body do šampionátu. Na přední kolo jsem nasadil tvrdou pneumatiku proto, že teplota trati před závodem neustále stoupala. Kdybych měl možnost jet závod znovu, tak by mě moc zajímalo, jak by to šlo se středně tvrdou směsí, možná bych mohl být o něco rychlejší. Pravda je taková, že se celý víkend zkomplikoval po třetím tréninku, kde jsem promarnil možnost postoupit do hlavní části kvalifikace. Pokud bych startoval z lepší pozice, tak bych byl pravděpodobně schopen zůstat s Maverickem a Dukatkami. Celkově se dá říci, že jsme silnější než vloni, šampionát je ještě dlouhý a cíl je obtížně dosažitelný, ale jdeme správným směrem. Dnes ale nemůžu být zcela spokojen, protože jsem chtěl bojovat o stupně vítězů a to se mi nepovedlo. V šampionátu nemám velkou ztrátu, ale problém je, že to je Marquezův šampionát. Pokud by v Austinu neupadl, tak by vedl o mnohem více bodů. Navíc jsou také velmi silní Dovizioso a Rins. Věřím tomu, že můžeme bojovat o stupně vítězů a vyhrávat závody. Musím v šampionátu zůstat co nejblíže těm nejlepším, protože pokud to tak je, tak je to všechno mnohem větší zábava a člověk má důležitý cíl na dosah. Není ale pochyb o tom, že jsou Honda a Marquez perfektní kombinací, nejlepší jezdec na nejlepší motorce. Budeme muset dělat maximum.Není možné říkat, že Marc vyhrává jen proto, že má nejlepší motorku. Přesto ale ostatní Hondy jedou také velmi dobře. Crutchlow byl v Kataru na stupních vítězů a mohl na nich být znovu v předcházejících dvou závodech, kdyby neupadl a nedostal penalizaci za ulitý start. Podle mě to je tak, že je Honda dobrá motorka a Marquez jejich předností dokáže využít nejlépe. Myslím, že Marquez bude rychlý také na dalších okruzích. Vloni jsem byl v LeMans, Mugellu a Barceloně na stupních vítězů, ale pokaždé jsem byl jenom třetí. Musíme dokázat více a tvrdě pracovat. To, že byl Marquez nejstarším jezdcem na stupních vítězů je vážně sranda (smích). Podstatné jsou ale výsledky, pokud vítězíte, tak vám nemůže nikdo nic říci. Když přijdou mladí jezdci, tak je všechno obtížnější, ale to mluvím o sobě a ne o Marcovi. Zjistíte, že jste se ocitli na druhé straně barikády, ale musíte zůstat klidní a vidět pozitiva. Můžete se od nich mnohému naučit a porážet je, je výzva, která vás motivuje. To samé to je v naší akademii. Oni se učí ode mě a já zase od nich. Taky můžu s Morbidellim hodně mluvit o Yamaze, jednak o nastavení, tak také o výběru pneumatik. V minulých letech jsme se dostali do bodu, kdy jsme byli zmatení, protože nové věci na motorce nefungovaly. Bez toho, abych Zarcovi cokoliv upíral, tak byl často rychlejší proto, že starší věci fungovaly lépe. Teď jsou všechny čtyři Yamahy hodně podobné a to ve vývoji pomáhá. Ale aby to bylo jasné, tak lidský faktor hraje v Jerezu velkou roli, což je příklad Quartarara, který podle mě bude v budoucnosti velmi těžký soupeř.”

“Na zítřejší testy máme nějaké nové věci na vyzkoušení, které by nám měly pomoci zlepšit elektroniku a akceleraci. Pokud se to osvědčí, tak bychom to mohli při příštím závodu využít, takže doufám, že se nám podaří zlepšit.”

Zítra pokračuje program na okruhu v Jerezu oficiálními testy MotoGP od 10:00 do 18:00.

POŘADÍJEZDECTÝMČAS/ZTRÁTA
1Marc MarquezRepsol Honda - Honda RC213V F41:08.685
2Alex RinsSuzuki Factory team - Suzuki GSX-RR F+1.654
3Maverick ViñalesMonster Yamaha - Yamaha M1 F+2.443
4Andrea DoviziosoDucati Malboro Team - Ducati GP19 F+2.804
5Danilo PetrucciDucati Malboro Team - Ducati GP19 F+4.748
6Valentino RossiMonster Yamaha - Yamaha M1 F+7.547
7Franco MorbidelliSIC Petronas Yamaha Yamaha M1 F+8.228
8Cal CrutchlowCWM-LCR Honda - Honda RC213V F+10.052
9Takaaki NakagamiCWM-LCR Honda - Honda RC213V F+10.274
10Stefan BradlRepsol Honda - Honda RC213V F+13.402
11Alexis EspargaroAprilia Gresini - Aprilia RS-GP |F+15.431
12Jorge LorenzoRepsol Honda - Honda RC213V F+18.473
13Pol EspargaroKTM Factory team - KTM |F+20.156
14Johann ZarcoKTM Factory team - KTM |F+26.706
15Tito RabbatAvintia Blusens - Ducati GP18 F+28.513
16Karel AbrahamAvintia Blusens - Ducati GP18 F+36.858
17Bradley SmithAprilia Gresini - Aprilia RS-GP |F+41.390
18Miguel OliveiraTech 3 - KTM |F+41.570
19Hafizh SyahrinTech 3 - KTM |F+50.568
Francesco BagnaiaPramac Ducati - Ducati GP18 Fnedokončil
Fabio QuartararoSIC Petronas Yamaha Yamaha M1 Fnedokončil
Joan MirSuzuki Factory team - Suzuki GSX-RR Fnedokončil
Jack MillerPramac Ducati - Ducati GP19 Fnedokončil
Poznámka: jednotný hardware & software pro všechny týmy. Třída |F "Factory2 - bez vítězství a umístění na stupních vítězů = 22l paliva 9 motorů bez zmrazení vývoje, neomezené testování. F "Factory" = 22l paliva, 7 motorů, zmrazený vývoj v sezóně, omezené testování na 5 dní

Galerie na webu Yamahy ZDE

Zdroj: www.rossi-yamaha.cz

Pac!enT

Pavel alias Pac!ent - pochází z rodiny motocyklového závodníka. Fanoušek všeho co jezdí na dvou kolech a má motor. Od roku 2010 provozovatel a redaktor webu pro fanoušky závodů MotoGP a Valentina Rossiho - Rossi-Yamaha.cz, dříve Rossi-Ducati.cz.
pacient@rossi-yamaha.cz
Loading...