W. Zeelenberg: „Výhoda Ducati už není úplně férová.“

28. 3. 2015 – Pac!enT
28Bře
W. Zeelenberg: „Výhoda Ducati už není úplně férová.“
Sám kdysi úspěšný závodník, Holaňďan Wilco Zeelenberg, který má od roku 2010 na starost garáž Yamahy a konkrétně stranu Jorge Lorenza, se na konci druhého předsezóního malajsijského testu pro web crash.net rozpovídal o několika zajímavých tématech, souvisejících se startem nového ročníku MotoGP…

Crash.net: Pojďme se bavit o novém balíčku vylepšení. Velkou změnou byl pro Yamahu debut nové bezztrátové převodovky, která nyní funguje při podřazování i řazení vyšších rychlostních stupňů. Co to mění pro jezdce?

W. Zeelenberg: “Největší výhodou, kterou jsme hledali, je stabilita při brzdění. Představte si, že brzdění je najednou konzistentní. Jednou se motocykl během brzdění pohybuje určitým směrem, podruhé zase jinak. Pokud se vždy pohybuje stejným způsobem, můžeme motocykl vylepšit. Jestliže se pokaždé pohybuje jinak, je těžké najít správnou cestu.

Také víme, že toto provedení převodovky používají jiní jezdci. Zabere to nějaký vývoj, ale vypadá to, že Yamaha odvedla skvělou práci. Převodovka pomáhá způsobem, jakým jsme chtěli, aby pomáhala.”

Crash.net: Co jste vypozoroval z dění na trati? Změny v rozložení sil mezi Hondou, Yamahou a Ducati?

W. Zeelenberg: “Viděl jsem Ducati GP15. Vypadá solidně. Jeví se tak, že lépe zatáčí. Trochu otazníkem je možná stále ještě konzistence, těžko soudit. Ale co se našeho motocyklu týče, musím říct, že jsme zlepšili celkový balíček, což potvrzují i jezdci. Takže to jsou dobré novinky.”

Crash.net: Jak blízko si momentálně jsou Vale s Jorgem?

W. Zeelenberg: “O moc blíže než poslední sezónu. Hlavně Jorge je více spokojen se zadní pneumatikou, než byl v posledním roce. To mu pomáhá zatáčet a udržovat si kontrolu nad strojem. A také jeho konzistence v porovnání s loňským rokem je o hodně lepší. Je schopen zvládat delší jízdy, řekněme pět šest kol, a zajíždět podobné časy na kolo. Jedna z jeho předností je, že se dokáže koncentrovat a být velmi precizní každé kolo – bum, bum, bum. Není možná přímo rychlejší než zbytek, ale je schopen si vytvořit náskok během pár kol.

Pro Valeho byl první dojem takový, že je fit a motivován do sezóny. Je dobré toto vidět u obou jezdců. Okolnosti tohoto (druhého malajiského) testu byly trochu zvláštní, protože tu bylo strašné vedro, a když se podíváte na časy nejlepšího kola, je to trochu… je to jenom jedno rychlé kolo, ale je to hlavně o tom, jestli chcete hodně riskovat. A Vale není jezdcem, který tady chce podstupovat takové riziko – ve špatný moment. Až závod v Kataru je tím, co se počítá. Taky víme, že Vale je vždy silnější v závodě než v tréninku. Jezdí velmi dobře, soustředí se a stále se chce zlepšit. To je velmi důležité.”

Crash.net: Když se podíváte na jezdce Hondy, jaký je hlavní rozdíl mezi Marquezem a ostatními?

W. Zeelenberg: “Jeho přirozený talent, kontrolování motocyklu za limitem, to vše je mnohem lepší než u jiných jezdců. Více riskuje, ale taktéž je dobře fyzicky připravený. Je jako gymnasta. I když se tělem dostane pod motocykl, dokáže se vyšvihnout zpátky. A stále dokáže kontrolovat výkon a jízdu bez ztráty času. Viděl jsem ho udělat mnoho chyb, ale dostal se z nich. To je rozdíl oproti jiným jezdcům na Hondách. Chápe, že dokáže zachránit kritickou situaci v momentě, kdy by už jiní byli na zemi.”

Crash.net: Byl byste pro „pneumatikářskou válku“ v MotoGP?

W. Zeelenberg: “Myslím, že by to jen vytvořilo problémy, protože tovární týmy by byly najednou o sekundu vpředu, a to z důvodu, že by dostali nejlepší pneumatiky, a ostatní by ostrouhali. A jak dostat nejlepší jezdce do MotoGP? Piloti mohou akceptovat, že nedostanou nejlepší stroj, ale když nemůžete dostat nejlepší pneumatiky…

Mnoho jezdců přeskočí ze Superbiků do MotoGP, protože si uvědomí „kurva, můžu odvést dobrej kus práce, mám šanci“. Je to těsné. Kdyby ztráceli pět vteřin na kolo, protože by motocykl nebyl dost rychlý, nepřicházeli by. To se dělo v minulosti. Nikdy nepřišli, protože by se chtěli probíjet a nemít tovární stroj a to všechno kolem. Takže pravidla ohledně pneumatik jsou podle mého dobrá. Řekněme, že je těžké si představit celkově lepší řešení.”

Crash.net: Rossi byl hodně kritický k Ducati ohledně toho, že stále mají výhody třídy Open i pro tuto sezónu – hlavně výhodu měkké pneumatiky. Co si myslíte vy?

W. Zeelenberg: “Abych byl upřímný, měli bychom být šťastní, že tu Ducati stále je, protože ji potřebujeme. Ale ano, dát jim odlišná pravidla než ostatním, je trochu nefér.”

Crash.net: Ducati sice má k dispozici měkkou směs v kvalifikaci, ale, na rozdíl od vás, nemůže nasadit v závodě tvrdou pneumatiku…

W. Zeelenberg: “Ano, ale poslední rok jsme sotva kde mohli na závod použít tvrdou směs, protože byla pomalejší než střední. Měkká je ještě rychlejší, ale je mnohem obtížnější ji udržet naživu pro celou závodní vzdálenost. Takže normálně Ducati neztrácí zákazem použitým tvrdé směsi žádnou pneumatiku, protože pro závod si všichni vybíráme stejnou zadní pneumatiku. Naše měkčí zadní pneumatika je jejich tvrdá směs.

Ale jak řekl Pol Espargaro, na měkké pneumatice je Ducati schopná získat půl vteřiny na kolo. Takže jsou přede všemi ostatními. Všichni jedou až na krev, platí spoustu peněz, aby byli konkurence schopní na těchto pneumatikách, a pak prostě někomu dáte lepší gumy…

To je hledisko jezdců, ale i továren. Nikdy bychom nechtěli takovou výhodu, protože to znamená, že nechcete vítězit. Umíte si představit, že by nám bylo třeba dovoleno pro příští rok závodit s motory o obsahu 2000 cm3?

Z hlediska továrny Ducati měla potíže, tak dostala nějaké výhody. Ale v určitém momentu se musíte umět postavit faktům a říct si „kurva, je načase se vrátit do reality a uvědomit si, kde jsme“. Protože my – Yamaha a Honda – závodíme s 20 litry paliva. Ty by Ducati pro dokončení závodu nestačily.”

Crash.net: Momentálně mají povoleno 24 litrů, ale nepoužívají více jak 22. To znamená, že už mají v podstatě motocykl specifikace pro rok 2016…

W. Zeelenberg: “Ano, taková je realita. A samozřejmě to vědí. Umíte si představit, kdyby pravidla pro rok 2016 umožnila jen 18 nebo 19 litrů? Ducati má ještě další problémy k řešení a k tomu, aby byla konkurenceschopná bez nutnosti šetřit palivo. A to platí i pro Suzuki. Spalují hodně paliva, což nemůžou vyřešit během jednoho roku. Takže pro ně musíte najít hodně kompenzace. A Yamaha a Honda s tím nakonec souhlasily.”

Source: crash.net

Překlad: rossi-yamaha.cz

Pac!enT

Pavel alias Pac!ent - pochází z rodiny motocyklového závodníka. Fanoušek všeho co jezdí na dvou kolech a má motor. Od roku 2010 provozovatel a redaktor webu pro fanoušky závodů MotoGP a Valentina Rossiho - Rossi-Yamaha.cz, dříve Rossi-Ducati.cz.
pacient@rossi-yamaha.cz
Loading...