TECHNIKA JÍZDY - jak projet utahovák

Možná jedna z nejobávanějších záležitostí pro motorkáře je, když na tebe vybafne utahující se zatáčka, nebo-li “utahovák,” jak se těmto typům zatáček říká na okruhu.  Když totiž najedeš do takové zatáčky v plné palbě a nečekáš, že se utáhne, tak možná dáš správně apex (vrchol zatáčky), ale je velice pravděpodobné, že na výjezdu už budeš v protisměru nebo na okruhu v kačírku.

utahovak_02

Zvlášť na českých silnicích jsou utahováky celkem běžný jev - bolševik si totiž s designem zatáček moc hlavu nelámal, takže je hodně zatáček, které se utahují a ještě jsou klopené ven a ne dovnitř.  To třeba v USA ve státě Arkansas – jeden z motocyklových rájů – je přímo v zákoně předpis, že při výstavbě nových silnic je potřeba dbát na minimum “decreasing radius curves” tedy zatáček s utahujícím se poloměrem a preferují se silnice, které mají pravidelný rytmus – tedy, že se budují zatáčky, které jsou si co nejvíce podobné svým poloměrem.  Když už tam utahovák musí být, tak na něho upozorňují minimálně tři značky – což je pořád málo pro průměrného fousáče sedlajícího Harley-Davidson a padaj jak jabka na podzim.

utahovak_03

Ale to jsme jinde. Pojďme si tedy říct, jak na ty utahováky.  Abychom se dostali na správnou vlnu je potřeba si promrsknout správný průjezd normální, nezákeřné zatáčky. Takže si představ tu nejideálnější pravotočivou, která má pravidelný poloměr, vidíš skrz ni celou a asfalt je jedna báseň.  Postup je následující: Odbrzdíš si na požadovanou rychlost zatím co si najíždíš ze široka (tedy co nejvíce k dělící čáře na silnici nebo co nejvíce ke levému kraji na okruhu), díváš se na apex, začneš zatáčet a držíš konstantní plyn, jak dáváš apex, tak už se dávno díváš na ideální stopu výjezdu, která bude zase co nejblíže středu vozovky nebo levému kraji a přidáváš plyn.  Na pohodu.  

utahovak_04

Foto: Motorcycle Safety Foundation

Základem jízdy na neznámé silnici je mít nějakou rezervu.  To znamená rezervu v jezdeckých dovednostech, v gripu pneumatik a ve světlé výšce nejníže položených částí motorky (v nejlepším případě stupačka).  Jak se říká jet na 80%.  Ta rezerva je tam kvůli nepředvídatelným věcem jako je právě ten utahovák, překážka v cestě, auto v protisměru a řada dalších zábavnejch věcí se kterou se člověk na silnici potká.

Čím více si najedeš do zatáčky ze široka, tím více času budeš mít na reakci jakmile uvidíš výjezd ze zatáčky.  Obezřetný a zkušený jezdec odbrzdí do neprůhledné zatáčky na takovou rychlost, jakou bude považovat za adekvátní na základě viditelné části zatáčky (stále má na paměti tu rezervu).  Jakmile vidí výjezd ze zatáčky, tak volí ideální stopu lízající apex a pokračuje vesele dál.   

Někdy se ale může objevit opravdovej bastard a překvapí i ty nejpřipravenější jezdce.  Pokud budeš v této uzavírající se zatáčce držet ideální stopu, tak tě vynese ven (viz červená šipka níže). V tu chvíli máš několik možností jak na situaci reagovat.  Zásadou číslo jedna je VŽDYCKY se dívat tam, kam chceš jet. Tohle učíme jezdce na okruhu při našich Okruhových dnech na SPZkách jako jedno z nejdůležitějších pravidel jízdy na motorce! 

utahovak_05

Foto: Motorcycle Safety Foundation

Zkušenější jezdci přesně a pohotově nadávkují přední brzdu a ze situace se „vybrzdí“ v náklonu.  Při tomto typu brzdění motorka nečekaně ostře zatáčí, protože je jednak přenesená váha na přední kolo a druhak se zkracuje rozvor kol.  Tohle může být hodně na hraně přilnavosti a nevyježděným pilotům hrozí low-side (ztráta přilnavosti předního kola).  Ale pozor ještě na jednu věc.  Při brzdění v náklonu se má většina motorek tendence rovnat.  Jak moc se motorka rovná záleží na jejím typu, geometrii, pneumatikách, apod. Udržet ji v požadovaném náklonu vyžaduje taky práci těla - tedy víc se naklonit, nebo na okruhu více vysednout ze sedla a přenést váhu "mimo motorku" do zatáčky. Článek o přenášení váhyZDE.

utahovak_06

Z podobné situace se dá vybruslit také použitím zadní brzdy.  Pokud tě překvapí utahovák, tak lehce přibrzdíš zadní brzdou, držíš při tom konstatní plyn a motorku více nahneš do zatáčky.  Zpomalování díky zadní brzdě má minimální dopad na rovnání motorky.

Pokud se zatáčka utáhne fakt hodně, nezbývá než ubrat plyn v náklonu.  Tady pozor, tohle neznamená vypnout plyn jak vypínač, ale p-l-y-n-u-l-e ubírat – v zatáčce to má na motorku velký efekt a v podstatě “spadne” do zatáčky.  Zmíněné vypnutí plynu příliš náhle může opět zapřičinit low-side obzvlášť na mokru, atd.

Nikdy nesmíme zapomenout, že drtivá většina jezdců vyletí ze zatáčky, protože prostě jeli moc rychle.  Vždycky pamatuj na to, že plyn funguje na obě strany, takže si ušetříš spoustu problémů jeho správným používáním.  Zejména na silnici se nejzkušenější jezdci vůbec nedotýkají brzd a málokterá zatáčka je překvapí.  Chce to jezdit, jezdit, jezdit! 

utahovak_08

*