Většina jezdců ví a chápe, jak důležitá je technika jízdy, a že většina z ní jsou schopnosti, které se naučíte tvrdou prací na závodní dráze. Jezdit dobře vyžaduje čas a zkušenosti. Co když je limitujícím faktorem samotný motocykl?
Mnozí z nás taktéž vědí, jak důležitá je údržba a nastavení motocyklu, od podvozku přes motor. Je potřeba si ale uvědomit, že tyto dvě části - vlastní jezdecké schopnosti a technická stránka motocyklu - jsou propojené. Jinými slovy, vaše motorka musí být nad úrovní vašich jezdeckých schopností, jestliže se chcete posouvat dál a pořád zrychlovat.
Nezáleží na tom, na jaké jezdecké úrovni jste, musíte si být jisti, že limitujícím faktorem pro dosažení rychlejšího času na okruhu (nebo bezpečnější jízdy v běžném provozu) není vaše motorka. Jestliže se chcete posunout dál a stát se lepším jezdcem, nemůže vám v tom bránit technika. A pokud se chcete neustále zlepšovat, musíte neustále upravovat svůj motocykl a měnit jeho nastavení. Jedno musí předcházet druhému.
Ladit, ladit a zase ladit. Každá trať je jiná, nikdy nejsou podmínky totožné.
Na úplně vrcholné úrovni je skoro vždy pozadu motorka. Jen si vzpomeňte na nějaký rozhovor nebo tiskovou zprávu jezdců MotoGP nebo WSBK. Neustále hledají to pravé nastavení pro danou trať, aby dosáhli co nejlepšího výsledku. Kolikrát se motorku prostě nedovede správně nastavit a to stojí závodníka dobrý výsledek. A to i přesto, že se jezdci sami o sobě snaží přizpůsobit své motorce a danému nastavení. Mění jízdní styl, pozici, práci s plynem a podobně, aby ze situace vytřískali co nejvíce.
Naštěstí pro nás smrtelníky jsou limity moderních sportovních motorek tak daleko, že po opravdu dlouhou dobu není potřeba do motorky nějak zasahovat, a ona samotná není brzdou ve vašem rozletu. A když už se k hranicím schopností své motorky dostanete, pořád máte ještě možnost nějakého nastavení a doladění. Počítáme s tím, že je v dobrém stavu (podvozek může být sebelepší, pokud nebude mít řádný servis, fungovat stejně nebude), má obuté slušné pneumatiky, brzdá soustava funguje jak má a ovládací prvky (páčky, stupačky) jsou přizpůsobené vašemu stylu jízdy. Ať už na okruhu nebo na silnici, tohle je základ, a nemá smysl snažit se pracovat na svojí jízdě, když jste neustále rozrušování spojkovou páčkou, která je prostě daleko a moc nahoře, houpavým podvozkem a nedržejícími gumami.
Když už do toho budete vrtat, nechte si poradit od někoho zkušeného!
Pro většinu jezdců je prvním limitujícím faktorem nastavení podvozku. Často se stává, že se jezdec pere s něčím, co považuje za svoji jezdeckou chybu, přičemž zásah do nastavení tlumičů by tento problém eliminovalo, nebo aspoň zlehčilo. Jak jsem již říkal, skoro každá sportovní motorka nabízí množství úprav, které na ní lze provést předtím, než skočíte do obchodu pro čistě závodní díly. Až se dostanete na určitou úroveň, zásahům do podvozku se nevyhnete. Proto je dobré se v nastavení dobře vyznat, abyste netočili kolečky jen tak nazdařbůh.
Po této fázi by se výběr dalších úprav měl řídit vaším konkrétním jezdeckým stylem. Čistě závodní pneu (možná bych je doporučil nazout ještě před laborováním s podvozkem) ukrojí další desetiny a pocit z jízdy se změní. Stavitelné stupačky se hodí k dosažení vyhovující polohy za řídítky, zadní centrál, vnitřky do předních tlumičů, řídící jednotka pro lepší distribuci výkonu, rychlořazení... Je toho spousta. Jestliže cítíte, že vás nějaká oblast limituje, řeště ji a nesnažte se problémy obcházet. Je to sice levnejší, než utrácet za závodní komponenty, a když se musíte vypořádat s nějakým omezením, hodně se při tom naučíte, jenže když se dostanete za hranici, může to skončit pádem.