TECHNIKA JÍZDY - přenášení váhy

Jak a kdy využít svou vlastní váhu? Jízda na motorce je taková malá gymnastika...

 

Je to tak, čím méně váží motorka a jezdec, tím rychleji motorka jede. Proto najdete na současných moderních motocyklech tolik titanových dílů (v MotoGP je to šílený) a proto vypadají špičkoví závodníci, jako když jí méně, než modelky Victoria Secret. Obecně se tvrdí, že pět kilo váhy rovná se jedné koňské síle. Znamená to tedy, že byste si měli každou neděli místo televize, dát ještě 50 kiláků na kole? No, přiznejme si, že by to neuškodilo, ale pravdou je, že ne vždy je váha špatná, pokud ji správně využijete.

vaha_02

Motor funguje jako gyroskop, který drží motorku ve vertikální poloze. Schválně jestli jste si všimli, že motorka s vytočeným motorem se sklápí hůř?

Váha jezdce hraje roli v přechodech a ve změnách směru jízdy. Kolikrát jste viděli, jak motorka jezdce vyhodí ze sedla, a pak si to šine rovně dál, dokud ji nezastaví balíky? Jedoucí motorka chce jet rovně, jsme to my, jezdci, kteří ji sklápíme mimo vertikální osu pomocí přenosu váhy, pohybem řídítek a podobně, abychom dosáhli rychlé změny směru jízdy. Zatlačením na vnitřní stupačku sklopíte motorku, zatlačením na vnější si ji na výjezdu zase narovnáte.

vaha_03

Správné rozložení váhy = správná pozice jezdce na motorce.

Váha jezdce by měla být centralizovaná, stejně jako váha motorky. To znamená, že při přesunutí těžiště, posunu do zatáčky, byste měli držet svoji hlavu a hruď co nejníže nádrže, a při překlápění motorky se zvedat co nejméně. Není to tak o tom s jakou váhou pracujete, ale kde ji umístíte.

vaha_04

I při překlápění drží jezdci MotoGP hlavu co nejníže. Cílem je dostat těžiště co nejvíc dolů.

Při brzdění je rozložení váhy neméně důležité. Moderní motorky mají dostatečné brzdné kapacity na to, aby prakticky okamžitě přenesli veškerou váhu motorky na předek. Příliš mnoho váhy na předku ale může zapříčinit ztrátu předního kola. Pokud vezmete za brzdovou páčku natolik, že se zadní kolo odlehčí, přijdete o možnost využít zadní brzdu, která bude v tomto okamžiku k ničemu. Z těchto důvodů není od věci posunou při brzdění váhu trochu dozadu, v zatáčce byste ale už měli být vpředu. Při agresivních nájezdech do zatáček ovlivňuje zatížení zadní části motorky velikost smyku. Čím více v předu, tím lehčeji jde zadní kolo do smyku, a lze jej lépe řídit. Více váhy vzadu znamená větší stabilitu a přilnavost zadního kola, smyk (pokud k němu vůbec dojde) je hůře ovladatelný.

vaha_05

Back-it-in, výraz známý spíše ze supermota. Současné antihoppingové spojky na Moto2 přinesli tento prvek i na supersporty. S obyčejnou spojkou to nezkoušejte...

Říkali jste si někdy, proč nikdy neuvidíte (oni se na trati moc často vlastně ani nepotkávají :-)) Daniho Pedrosu (152cm, 50kg) předjíždět na pozdní brzdy Lorise Baze (191cm, 82kg)? Malý a lehký jezdec prostě nedokáže zadní kolo na brzdách dostatečně zatížit (však si na to Pedrosa několikrát stěžoval, když se naráželo na jeho váhu a tím i výkonovou výhodu).

vaha_6

Zadní kolo jde do vzduchu, kdo to zažil, ví, že to není nic příjemného ani jednoduchého jej pak dostat zpátky na zem a srovnat jej.

Na výjezdu ze zatáčky je to zase naopak. Tady je potřeba být vepředu, pod plynem se přední kolo odlehčuje, ztrácí grip, přední kolo jde do vzduchu. Čím silnější motorka, tím je tento efekt větší.

vaha_07

Čím silnější motorka, tím větší tendenci má stavět se na záda na výjezdech. Proto je potřeba přesunout váhu co nejvíce dopředu.

Závodníci, kteří to se svou kariérou myslí vážně, vědí, že pochopení technik správného přenosu váhy neznamená, že je OK krmit se jen na hamburgerech a hranolkách. Každopádně pokud víte, jak se svoji váhou naložit, využijte toho jak na závodní dráze, tak při jízdě na běžné silnici.

No schválně, jak jste na tom se svojí váhou vy? Budete přes zimu cvičit, nebo nasypete do motoru? :)