TECHNIKA JÍZDY - umění závodit

Jedny z nejnapínavějších silničních závodů mívají podobný scénář. Ostřílený veterán poráží mladého, talentovaného kluka, i když je mlaďoch schopný zajíždět jasně rychlejší kola a má rychlejší bike. Proč se to stane? Spiš než bajka o zajíci a želvě jde o hru v šachy. S uměním závodit - v zásadě jde o přechytračení soupeře - je možné porazit i protivníka, který je v rámci jednotlivých kol rychlejší.

Mějme na paměti, že cílem je vyhrát závod (nebo boj o třeba desáté místo, je to jedno, myšlenkový pochod je stejný), ne vést kolo nebo dvě, nebo zajet nejrychleší čas na kolo. I když nejste nejrychlejším jezdcem na trati, (ale nejste příliš pomalí ve smyslu že se dokážete udržet s přední skupinkou hned po startu) existuje pár věcí, které vám mohou hrát do karet. Tak třeba díky závětrnému pytli můžete lehce nahnat čas, který ztratíte na soupeře v zatáčkách. Samozřejmě to, že budete mít před sebou rychlejšího jezdce, vás porychlí samo o sobě. Nejrychlejší jezdec se tak v závodě může držet trošku zpátky. Třeba nebude chtít ukázat soupeřům všechny karty hned na začátku, nebo prostě pojede víc na jistotu.

umeni_zavodit_02

Závody obvykle končí skupinkou jezdců bojujících o první místo. Stejná taktika, kterou uvádíme níže, se dá uplatnit v boji jak o první místo, tak i v prostřed pole.

Jakmile jste ve vedoucí skupince, musíte začít přemýšlet. Opravdu chcete skupinku vést a ukázat jim svoji perfektní stopu, odhalit svoje silná místa, nebo naopak ty slabá? Lepší může být se za soupeře zavěsit a postupně zanalyzovat jeho silná a slabá místa a najít si nejvhodnější úsek k předjetí. U rychlejších motorek máte možností zpravidla více, na pomalejším stroji se vám může naskytnout jen jedna příležitost za kolo. Jak se závod chýli ke konci, rodí se plán. Kde chci být a kdy předjet?

Někdy se stane, že se dopředu nepohrne nikdo a tempo skupinky bude nižší, než co jsou jezdci schopni zajíždět. To se nemusí vyplatit, skupinku můžou dotáhnout další jezdci a čím větší hlouček, tím větší loterie. Navíc, pokud dojde k přerušení závodu, započítavájí se většinou výsledky z předchozího kola, kdy jste třeba v klidu vyčkávali na konci skupinky. S tím musí jezdec počítat.

umeni_zavodit_03

Pokud na to máte rychlost, je dobrou volbou trhák hned od prvních kol. Snížíte tím riziko zamotání se ve skupině.

V závodě samotném se věci komplikují úměrně počtu jezdců v přední skupině. V takovém případě bude potřeba postupovat dopředu dříve, řekněme 4-5 kol, a nenechat všechno na poslední chvíli. Tenhle nápad samozřejmě bude mít více jezdců v přední skupině, takže se hodí mít nějaký záložní plán. Využívejte boxové cedule zobrazující počet kol do konce a náskok na jezdce za vámi. Předpokládáme, že máte kámoše, který se o boxovou ceduli bude starat, když už nic, tak aspoň za pivko.

V ideální situaci budete mít nad konkurencí navrch, v tom případě je nejlepší vytvořit si dobrý náskok už od začátku závodu. Tím se vyhnete problémům spojeným v jízdě v balíku jezdců. I když jste rychlejší, může vás jezdec před vámi zašpuntovat. Nebude se vám dařit před něj dostat a toho mohou využít jezdci za vámi, předjedou zase vás a vy se propadáte závodním polem dolů. Někdy se tedy vyplatí jít do trháku a v prvních kolech nechat na trati veškeré vaše umění a pak s dostatečným náskokem nechat ty za vámi prát se o druhé místo.

umeni_zavodit_04

Dlouhé rovinky vám umožní zůstat se skupinou díky větrnému pytli. Moto3 jsou na tom prakticky postavené. Zahrajte své karty dobře a přechytračte své soupeře!

Tento scénář - všem rychle ujet - vyžaduje taky trochu plánování a vhodné úpravy nastavení. Možná budete chtít nasadit měkčí pneumatiku, a tomu úměrně nastavit podvozek, za účelem rychlých úvodních kol. Na druhou stranu, pokud víte, že je konkurence vysoká, obětujte čas nalezení vhodného setupu, který se hodí pro jízdu na ojetých pneumatikách, abyste měli výhodu na konci závodu.

V dlouhých závodech se širokým startovním polem sehrají ke konci závodu svou roli jezdci, které budete předjíždět o jedno kolo. To hraje do karet zkušeným jezdcům. Při tréninku vyjeďte až na konci balíku jezdců, hledejte dobrá místa k předjetí, krájejte si svou cestu startovním polem tak, abyste co nejméně narušili svoje tempo a jezdce před vámi předjížděli s přehledem.

umeni_zavodit_05

Na vysoké úrovni závodění si poslední předjetí plánujete několik kol dopředu a ani potom to nemuí vyjít tak, jak jste si naplánovali :-).

Co je cílem vašeho závodního umění? Mít motorku a vaše jezdecké schopnosti na takové úrovni, abyste mohli udržet tempo s přední skupinou bez toho, aniž byste museli myslet na samotnou motorku a vaši jízdu. Musí to pro vás být vaše druhá přirozenost, v závodě se musíte soustředit plně na svůj plán, kde a kdy předjete jezdce před vámi, a ne na příliš měkkou přední vidlici nebo závodní stopu na Áčku. Díky této schopnosti dokážete vyhrávat závody s pomalejším bajkem a vyhrávat šampionáty jako ti ostřílení veteráni, s přehledem nad super rychlými mladíky, kteří sice dokáži jet maximálně na hraně, ale jejich horká hlava jim ve výsledku často překáží.