Jsme motorkáři a tak musíme mít rádi gyroskopický efekt. Nevěříš mi? Tak příště až na mašině zastavíš u semaforu, tak nedávej nohy na zem (ale fakturu nám pak neposílej).
Točící se kola motorky vytvářejí gyroskopický efekt, který jí umožňuje jet rovně. Čím více rychlosti, tím více momentu setrvačnosti, tím vyšší stabilita. Tohle je všechno cajk, ale co když chceš závodit? Většina závodníků kašle na stabilitu na cílovce – radši se budou držet vší silou na rovince jak na splašeným býkovi, ale hlavně když pak motorka na sebemenší povel zatočí. A právě tohle je důvod proč skoro všichni výrobci, kteří závodí v MotoGP, v posledních letech roztáčí motory proti směru jízdy, nebo chceš-li pozpátku. Yamaha byla jedna z prvních a to je proč dříve kralovali na zasukovanějších okruzích.
Honda to po mnoha letech znovu zkusila až letos na jejich RC213V (naposledy na NSR500 v roce 1987) a ejhle, jak to Marečkovi zatáčelo v Texasu a Argentině. Sice je Honda jedna z posledních, kdo na tuto technologii přešel, ale právě v tom zmíněném roce 1987 jim to přineslo hodně slávy. To byly ty roky, kdy pětistovky byly nezvladatelné bestie, které se pořád stavěly na zadní a jezdci trávili víc času tlačením předního kola k zemi, než přemýšlením nad další zatáčkou a ideální stopou. První NSR přišla na scénu v roce 1984, ale na zpětný chod přešli až v roce 1987. Od té doby pak vyhráli 8 z posledních třinácti sezón pětistovek...
Trocha chytračení
Když motor točí dopředu (většina motorek co si kupujeme), tak i kliková hřídel se stejně jako kola točí po směru jízdy a tím hodně přidává momentu setrvačnosti. To je je težší na zatáčení nebo rychlé změny směru. Nejpřirozenějším krokem ke snížení setrvačnosti je roztočit motor pozpátku – pak už se točí dopředu jen kola (jejich směr otáčení vcelku pochopitelně otočit nejde ;-) ). Přínosy jsou víc než blahodárné. Hodně se zlepší dynamika motorky, rychleji zatáčí (rozuměj lépe padá do zatáček) a rychleji mění směr jízdy. Není tedy divu, že MotoGP týmy volí tuto technologii, když většina okruhů v seriálu mistrovství světa je dnes spíše o zatáčkách – např. Sachsenring je jedna velká levotočivá zatáčka.
Motor, který se točí pozpátku také snižuje schopnost motorky stavět se na zadní při akceleraci, protože točivý moment klikovky tlačí přední kolo k zemi během akcelerace. Nicméně není všechno zlato co se třpytí, a tak to celé má i svoje mínusy. Když se motor točí pozpátku, tak potřebuje extra pomocnou hřídel, aby se zadní kolo točilo správným směrem a nezačalo nám to celé couvat. Hřídel navíc požere nějakou tu koňskou sílu a také se zvýší váha motoru. No a jak víme, MotoGP je planeta, kde se řeší každý gram navíc. Tento “zpětný chod” také zvyšuje nedotáčivost motorky, takže jezdec má širší výjezdy ze zatáček a jde později na plyn. Ale tohle všechno si chytří GP inženýři propočítali a musí jim vycházet, že zpětný chod má vice výhod. Pořád nevěříš? Tak fakta:
- Yamaha a Suzuki už v MotoGP jezdí pozpátku několik let
- Ducati hodila zpátečku minulý rok na GP15 a všichni jezdci naznali, že je to neuvěřitelný rozdíl (tu sezónu už byl Rossi zpět u Yamahy) a Ducati se začala zlepšovat
- Aprilia také pro letošní 2016 sezónu otočila. Ale udělali to přesně v polovině vývoje letošního modelu a proto se jim také opozdil začátek testovací sezóny
- Hondě to trvalo. Určitě né kvůli tomu, že by to neuměli (viz NSR 500 rok 1987), ale možná nechtěli vypadat, že kopírují. Ale vyhrávat závody je v MotoGP to nejdůležitější a tak nechali ego doma a šli letos do boje. Marquéz tuto změnu uvádí jako jeden z hlavních důvodů, že je letos opět ve hře.
Takže letošní sezónu točí všechny motory na MotoGP gridu proti směru jízdy. Někteří inženýři v paddocku prý tento typ motorů komentují slovy, že je vlastně jedno, jakým směrem se motory točí a že každou výhodu potlačí nová nevýhoda a že se to pak celé nějak vyrovná. To je asi taky pravda vzhledem k výše uvedeným faktům, ale to, že všechny týmy mají tuto technologii, o něčem svědčí.