PŘILBY a hvězdičky 1.část

Všechny přilby určené pro provoz na běžných silnicích musí splňovat určité minimální bezpečnostní požadavky, ale jednotlivé přilby se samozřejmě v míře ochrany hlavy hodně liší. V automobilovém průmyslu máme všem známý EuroNCAP, což je nezávislá organizace, která testuje a vyhodnocuje bezpečnost posádky při různých typech nárazů. V oblasti motocyklových přileb něco podobného chybělo. 


Ke konci roku 2007 byl britským ministrem bezpečnosti silničního provozu představen program pro vyhodnocování bezpečnosti motocyklových přileb. Jeho název je SHARP ( the Safety Helmet Assessment and Rating Programme, http://sharp.direct.gov.uk/ ) a má za cíl snížit počet smrtelných nehod. Motorkáři by si měli podle výsledků těchto zkoušek vybírat přilby s lepším hodnocením a to by donutilo výrobce neustále zvyšovat kvalitu a bezpečnost svých produktů. Prostě stejně jako to funguje u výše zmíněných aut.

 Co na to statistika

Podle britských statistik je asi 70% úmrtí při nehodách motorkářů způsobeno zraněním hlavy. Kdyby všichni tito jezdci měli ty nejbezpečnější přilby na trhu, mohlo jich padesát přežít. Takto mluví statistiky. Je potřeba si uvědomit, že ani ta nejlepší přilba nezachrání život při nárazu čelně do kamionu při dvoustovce. Na druhou stranu, bylo by smutné, kdybych při lehčím pádu a nárazu na obrubník nepřežil kvůli dvacet let staré přilbě, kterou mám po strejdovi zadara a nemá ještě zas tak hroznej lak. Taková přilba se nehodí ani na pincka na polňačku, natož abych s ní jezdil po silnici/na okruhu na supersportu.

PRILBY-1-01

 

 

Způsoby testování

Pro uživatelsky jednoduché rozlišení bezpečnosti SHARP používá standardní pětihvězdičkový systém. Jedna hvězdička - ruce pryč, pět hvězd - to nejlepší na současném trhu. K dnešnímu dni je vyhodnoceno 175 přileb. Většinu mezi nimi zabírají integrálky a zbytek jsou vyklápěcí. Za hvězdičkami se ovšem skrývá několik různých typů testů na různých místech přilby. Do přilby se vloží forma, která má rozměry a hmotnost hlavy, určené pro danou velikost přilby. Přilba se pak spouští z výšky na kovadlinu. Testuje se přímý náraz i náraz s následnou rotací (na nakloněné kovadlině s velmi hrubým povrchem). Měřítkem je přetížení, které působí na hlavu, resp. mozek. Není tedy ani tak rozhodující, jak přilba po nárazu vypadá navenek, ale důležité je, jak je schopna ztlumit a rozložit náraz, aby nedošlo k poškození mozku při pohybu v lebce. Při testu s nakloněnou kovadlinou se také zkoumá zatížení krční páteře.

Ve druhé části
, která bude následovat během týdne, se podíváme na výsledky testů a rozebereme si jeden zajímavý graf.