TECHNIKA MOTOCYKLU - HONDA a její oválné písty

Honda NR500

Honda se po několikaleté pauze v Grand Prix vrátila na světové závodní okruhy v roce 1979 s hodně netradiční konfigurací motoru. V šedesátých letech se v nižších třídách začaly prosazovat dvoutaktní motory a během sedmdesátých let postupně vytlačily čtyrtakty i v nejsilnější třídě pětistovek a ovládly tehdejší závody. Honda ale přišla se čtyřtaktem. Z principu funkce je dvoutaktní motor dvakrát účinnější než jeho čtyřtaktní ekvivalent. Aby se tedy Honda dostala na výkon dvoutaktů, musela by teoreticky použít osmiválec. To ale pravidla nedovolovala. Maximum byl čtyřválec pro dvoutakt i čtyřtakt. Řešení bylo jediné - spojit vždy dva sousední válce do jednoho a vytvořit tak válec oválný. A tak Honda přišla na svět s pětistovkovým čtyřtaktním čtyřválcem do V s úhlem rozevření 90 stupňů. Dva válce se sice spojily do jednoho, ale počet ojnic, ventilů a svíček zůstal stejný jako u osmiválce. Na každý válec tohoto V-čka tedy připadají dvě ojnice, dvě svíčky a osm ventilů.


 

Oválné spalovací prostory jsou oproti klasickým kruhovým sice lepší kvůli proudění a naplnění směsí, ale obrovské nároky na přesnost výroby částí jako pístů, „kroužků“ a ojnic hrají proti nim. Konstruktérům od Hondy se nepodařilo dostat spolehlivost těchto strojů na dostatečnou mez. Výkonově na tom byla NR500 hodně slušně – 130 koní v 19 500 otáčkách. Nevyhrála však jedinou GP, jejím nejlepším výsledkem bylo 13. místo v sezoně ´81. Její kariéra netrvala dlouho a už v roce 1983 vyhrává Freddie Spencer titul na dvoutaktní Hondě NS500, která byla předchůdkyní pro dobře známou NSR500. 

 

Honda NR

O pár let později se Honda rozhodla využít svoje zkušenosti s motory s oválnými písty (a taky na nich aspoň něco vydělat) a představila legendární NR, též často nesprávně označovanou jako NR750
( NR750 existuje, ale byla to motorka pro vytrvalostní závody ) . Konfigurace zůstala stejná, pouze došlo ke zvětšení objemu na 750 cm3. Pořád se tedy bavíme o osmi ventilech, dvou ojnicích ( vše samozřejmě z různých speciálních slitin ) a dvou svíčkách na válec. Rozvody zajišťuje ozubené soukolí. Výsledný výkon 125 koní v 14 000 otáčkách, je pro srovnání o nějakých sedm koní vyšší, než měla v té době GSX-R 750. 

HONDA-pisty-01
Specialitami nabitá NR měla např. elektronické vstřikování paliva, kazetovou šestistupňovou převodovku, hliníkový rám vyrobený metodou tlakového lití, obrácené přední vidlice, výfuky pod sedlem, magnesiová kola, blinkry v zrcátkách, digitální rychloměr, jednoramennou kyvku, čtyřpístkové brzdiče vpředu, karbonové kapoty nebo plně nastavitelný podvozek. Ano, pořád jsme v roce 1992! Spousta těchto vychytávek se objevila u sériových motorek o mnoho let později a když si uvědomíme, jak jde motocyklový průmysl rychle dopředu, není obtížné dojít k závěru, že Honda NR byla jednou z nejlepších, nejnabitějších a taky nejkrásnějších motorek historie.
HONDA-pisty-02

Tomu samozřejmě odpovídala i cena. Honda se za jednu z asi sedmi set vyrobených NR nechala slušně zaplatit. Něco okolo milionu korun je částka za exklusivitu a nadčasové technologie. Jedna NR ve francouzské specifikaci s najetými 16 000 kilometry je právě na prodej v přepočtu za zhruba 1 600 000 korun českých. A další je prý dokonce v garáži jednoho českého sběratele.
HONDA-pisty-03