S čistě sériovou motorkou si vystačíte leda tak na volných jízdách. Pokud už máte zájem o agenturní ježdění, nebo se chcete zúčastnit amatérských závodů, tak se úpravě motocyklu nevyhnete. Čím je nejjednodušší začít a jaké úpravy by měly mít prioritu, upřesníme v tomto článku.
Mějte na paměti, že jít cestou zvyšování výkonu motocyklu je drahá a nepříliš šťastná cesta. Výhodnější je investovat do podvozku, protože správně fungující podvozek udělá s časem na kolo víc, než jakákoli laděná výfuková soustava.
Bezpečnostní úpravy
Tyto úpravy jsou povinné, pokud se chcete zúčastnit některého oficiálního podniku (nařízení SZM FMS AČR), ale doporučuji je provést. Mějte na paměti, že jde o vaše zdraví a níže uvedené úpravy jsou finančně minimálně náročné.
Pěna do nádrže - omezuje rozstříknutí paliva, možnost výbuchu benzínových par při poškození nádrže. Palivo díky pěně vytéká v malém množství a nedochází tak k jeho náhlému úniku. Používá se speciální pěna právě pro tento účel (obchodní značka Explosafe), je minimálně nasákavá a je potřeba jí vyplnit celou nádrž. ( Do 18-ti litrové nádrže se vejde 15l pěny, nařezané ma kousky zhruba 5x5x5cm).
Zajištění úniku oleje - Všechny olejové vypouštěcí zátky musí být provrtány a zajištěny drátem proti uvolnění. Vnější olejové filtry a šrouby nebo svorníky, které zasahují do prostoru s olejem, musí být taky zajištěny drátem. Tedy minimálně výpustný šroub zespodu motoru, uzávěr nalévacího otvoru a olejový filtr je třeba zajistit proti povolení.
Kryt sekundárního řetězu - zamezuje zachycení končetiny nebo oděvu mezi řetěz a rozetu.
Vypínač zapalování - standartní vybavení každé novější mašiny. Rozhodně nedemontujte.
Nepovinné úpravy
Kapotáže - originální kapoty se na okruh nehodí. Z motorky musí jít dolů vše, co není potřebné. Světla, blinkry a zrcátka sundejte a namontujte na motocykl laminátové nebo karbonové kapoty. Při případném pádu snížíte náklady na opravy. Pokud to s okruhy myslíte vážně, prodáním nepotřebných originálních dílů si do začátku přilepšíte. Plexi není nutné měnit, postačí originální. Většinou ale budete potřebovat jiný držák budíků (lešení). Další výhodou laminátových kapot je jejich snadná montáž a demontáž.
Padáky - zachrání důležité části stroje při pádu. Velmi dobrá investice. Dobré zkombinovat s karbonovými kryty motoru.
Racingové brzdové destičky - lepší a stabilnější brzdný účinek. V kombinaci s pancéřovými hadicemi optimální volba, jak zlepšit brzdnou sílu motocyklu. Když nepomůže ani tohle, sáhněte po jiné brzdové pumpě.Přepákování - racingové stupačky jsou nastavitelné, umožní vám nalézt optimální polohu za řídítky. Jsou také výš a umožní větší náklon. Klidně můžete nechat originál, můžou sloužit jako hlásič náklonu ;). Nesklopné stupačky můžou sloužit částečně i jako padáky. Jedná se o docela drahou položku, ale nezoufejte, pokud přijdete o originální stupačku při pádu, můžete ji místo celého přepákování lehce nahradit za vyměnitelné a hlavně levné duralové stupačky.
Řetězovka - snížením top speedu, který stejně na většině okruhů nevyužijete, získáte mnohem agilnější motorku s lepší akcelerací. Jako byste měli pod zadkem rázem o pár koní víc. Racingové řetězovky jsou užší (520), tím pádem lehčí a nemají takové ztráty při přenosu výkonu na zadní kolo.